Så meget gør man for at afhjælpe lærermang~
Fra : Kim2000

Dato : 12-09-07 19:56

Man vælger som den mest naturligste ting i verden at beskære uddannelse, så
der er større hold, mere selvstudium og mindre undervisning - alt imens
politikerne ikke forstår hvorfor folk dog ikke bliver tiltrukket til
uddannelsen, som rektorforeningen kalder skandaløs ringe.

Jeg er glad for at jeg er uddannet, for da jeg blev uddannet blev
uddannelsen kaldt middelmådig og den var mildst talt skandaløs ufattelig
dårlig dengang i 2003. Prøv du selv at sætte dig ind i at undervise i
ligninger uden hjælp fra fælles undervisning.

I dag bliver der uddannet lærere til trods for uddannelsen.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Wilstrup

Dato : 12-09-07 20:05

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fælles undervisning.
>
> I dag bliver der uddannet lærere til trods for uddannelsen.

jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret - men med den
tilføjelse, at de unge mennesker ,der vælger at blive lærere
og som gennemfører det på trods af uddannelsens kvalitet, har
haft meget at kæmpe med -og meget mere end da jeg i sin tid
blev uddannet.
Dengang var den så sandelig heller ikke noget at råbe hurra
for, men den var dog bedre end den i dag.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 06:59

"Kim2000" skrev

> [...]
> politikerne ikke forstår hvorfor folk dog ikke bliver tiltrukket til
> uddannelsen, som rektorforeningen kalder skandaløs ringe.

Genialt!

Hvis vi gør det generelt nemmere at gennemføre et studium, kan vi også
hurtigt bliven manglen på læger og ingeniører kvit.

- Jensby

Fra : Pernille

Dato : 13-09-07 08:30

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis vi gør det generelt nemmere at gennemføre et studium, kan vi også
> hurtigt bliven manglen på læger og ingeniører kvit.

Vilkår for folk, som vælger et fag, der har til formål at gavne
befolkningen, bliver ikke regnet for noget særligt, af politikere. Sådan har
det altid været.
Er du sygeplejerske, social-og sundhedshjælper, lærer eller pædagog, så
betyder det ikke så meget, under hvilke vilkår du arbejder. Det gør heller
ikke så meget, om deres løn er lav, og dermed signalerer, at deres arbejde
ikke har betydning.
Børn behøver ikke at have lærere, der har en god uddannelse. Men det
forventes, at lærere sørger for, at eleverne lærer noget. Pædagoger og
lærere forventes at være hovedansvarlige for børn og unges opdragelse. Der
er ingen forventninger til forældrene.
Jeg forstår godt, at de unge vælger de bløde fag fra! De bliver ikke
værdsat!

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-07 09:54

"Pernille" <Hovedst@den> wrote:

> Vilkår for folk, som vælger et fag, der har til formål at gavne
> befolkningen, bliver ikke regnet for noget særligt, af politikere.

Hvilke fag er det lige, der ikke gavner befolkningen, hvis vi altså
holder os til de offentligt anerkendte uddannelser? Og altså udelukker
astrologi og andre våse-fag?

> Sådan har det altid været.

> Er du sygeplejerske, social-og sundhedshjælper,

Men læge nævnes ikke. De gavner måske ikke befolkningen?

> [...]

> er ingen forventninger til forældrene.

> Jeg forstår godt, at de unge vælger de bløde fag fra! De bliver ikke

Er det kun 'de bløde fag' der gavner befolkningen?

Hvad med advokater?

Eller ingeniører og cand.scient.er?

Eller økonomer, blikkenslagere og elektrikere?

Eller er holdningen til i hvilket omfang de enkelte fag gavner
befolkningen 'kønnet'?

Ja, mandlige lærere snakker om hvordan de får et østrogenchok, når de
går ind på et lærerværelse. Seminarieelever af hankøn får et tilsvarende
chok når de starter på deres uddannelse, og derfor falder mange af dem
fra. Noget der naturligvis er med til at marginalisere drengene i grund-
og gymnasieskolen ... og som har medført at henved 2 ud af tre
universitetsstuderende i dag er piger [drengene dominerer dog stadig den
matematisk-naturvidenskabelige faggruppe med fag som matematik,
datalogi, fysik, kemi og astronomi].

For mig drejer set væsentligste kønslige spørgsmål om også at få
drengene med i uddannelserne, men det har feminister det noget svært
med. De koncenterer sig i stedet om at få flere kvindelige professorer
[antallet af professorer i begge køn skal vist kun tælles i hundreder,
ikke i tusinder] og flere kvindelige medlemmer af virksomhedernes
bestyrelser [noget de kvindelige bestyrelsesmedlemmer er imod].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pernille

Dato : 13-09-07 10:19

> [...]
> astrologi og andre våse-fag?

> Men læge nævnes ikke. De gavner måske ikke befolkningen?

Dem du nævner få en langt højere løn.
Som et tegn på, at de er mere værdsatte...

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-07 10:45

"Pernille" <Hovedst@den> wrote:

> Hvad med advokater?
>
> Dem du nævner få en langt højere løn.
> Som et tegn på, at de er mere værdsatte...

Næh, som tegn på markedsøkonomien - udbud og efterspørgsel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 11:01

> Næh, som tegn på markedsøkonomien - udbud og efterspørgsel.
> --
> Per Erik Rønne

Og netop denne mekanisme har politikerne sat ud af kraft for de fleste
ansatte i det offentlige.

Som forøvrigt er altfor "pæne", og ikke kan tage sig sammen til at gøre det
nødvendige.
Nemlig at strejke.
Til den bitre ende.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-07 13:40

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Og netop denne mekanisme har politikerne sat ud af kraft for de fleste
> ansatte i det offentlige.

Har de? Det kan de da ikke - ved for lave lønninger kan de jo så ikke
besætte jobbene.

> Som forøvrigt er altfor "pæne", og ikke kan tage sig sammen til at gøre det
> nødvendige.
> Nemlig at strejke.
> Til den bitre ende.

Din tankegang synes på mange områder at tilhøre et tidligere århundrede

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 16:53

> Har de? Det kan de da ikke - ved for lave lønninger kan de jo så ikke
> besætte jobbene.

Er virkeligheden om dette ikke trængt ind i din glasboble endnu?
Vi andre er ved at blive døve af skråleriet om "flere hænder"--

> Din tankegang synes på mange områder at tilhøre et tidligere århundrede

Aha.
En "veluddannet", der ikke tror, strejker kan føre til et resultat?
Inddoktrineret borgerlig akademiker?
Eller skyldes det, at du selv er på den grønne gren, og derfor er imod det
eneste våben lønmodtagere har?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-07 19:42

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Er virkeligheden om dette ikke trængt ind i din glasboble endnu?
> Vi andre er ved at blive døve af skråleriet om "flere hænder"--

Måske skulle du nærlæse hvad jeg skriver. Tilbyder det offentlige for
lave lønninger, kan de ikke få besat jobbene; skal jobbene besættes må
de hæve lønningerne.

> En "veluddannet", der ikke tror, strejker kan føre til et resultat?
> Inddoktrineret borgerlig akademiker?
> Eller skyldes det, at du selv er på den grønne gren, og derfor er imod det
> eneste våben lønmodtagere har?

Hvor lang tid siden er det der har været storkonflikt? Hvor mange
strejker har vi om året i dag, og hvor mange havde man i 70erne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-07 12:23

> Måske skulle du nærlæse hvad jeg skriver. Tilbyder det offentlige for
> lave lønninger, kan de ikke få besat jobbene; skal jobbene besættes må
> de hæve lønningerne.

Eller måske skulle du "nærlæse" (forvrøvlet udtryk), hvad jeg skrev?
Nemlig at markedsmekanismen er sat ud af kraft?
Ganske enkelt ved at blokere muligheden for lønforhøjelser.
Og derved bevidst udsulte systemet på god liberalistisk måde.

> Hvor lang tid siden er det der har været storkonflikt? Hvor mange
> strejker har vi om året i dag, og hvor mange havde man i 70erne?

Har det noget med sagen at gøre?
Men siden du spørger:
Storkonflikter er jo generelt i mange år blevet forhindret af folketinget.
End ikke denne mulighed vil man tillade befolkningen.
Startende med H.C. Hansen, der ikke ville "pisses på".

Kendsgerningen er:
Strejker de offentligt ansatte, og holder ved, kan de reelt vælte
regeringen.
Strejkevåbnet forældes aldrig.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 12:35

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Nemlig at markedsmekanismen er sat ud af kraft?
> Ganske enkelt ved at blokere muligheden for lønforhøjelser.

Markedsmekanismen kan ganske simpelt ikke sættes ud af kraft.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 10:58

> Markedsmekanismen kan ganske simpelt ikke sættes ud af kraft.
> --
> Per Erik Rønne

Du mener ikke at statdsikterede "overenskomster" er netop dette?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 13:28

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Du mener ikke at statdsikterede "overenskomster" er netop dette?

Næh, for sænker man prisen på en vare, falder udbudet. Medmindre man gør
folk til statsslaver, vil man ikke i tilstrækkeligt omfang kunne besætte
jobbene ... markedsmekanismen i praksis.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 18:48

> [...]
> folk til statsslaver, vil man ikke i tilstrækkeligt omfang kunne besætte
> jobbene ... markedsmekanismen i praksis.

Du har slet ikke opdaget, at den virkning, der skulle øge prisen i tilfælde
af mangel, meget bekvemt ikke er tilstede?
Fordi den er blokeret af politikerne.
Den gælder alene for de højestlønnede.

Altså:
Din påberåbelse af "markedsmekanismen" er noget vås i dette tilfælde.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 19:58

> [...]

> Den gælder alene for de højestlønnede.
>
> Altså:
> Din påberåbelse af "markedsmekanismen" er noget vås i dette tilfælde.

Din forståelse af markedsmekanismen er vist ikke stor. Blokerer
politikerne for lønninger, der kan tiltrække det nødvendige antal
ansatte, kan det arbejde der skulle udføres, ikke udføres. Det er
markedsmekanismen i praksis.

Og så vil politikerne kunne opleve, at det kan blive svært at blive
genvalgt ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 12:54

> [...]
> markedsmekanismen i praksis.
>
> Og så vil politikerne kunne opleve, at det kan blive svært at blive

Næppe.
der vil altid findes personager, der vil stemme på dem.
Netop af nævnte grund.
At de effektivt holder lønnen nede, og dermed maximerer profitten for de
rigeste.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 15:26

> [...]

> Netop af nævnte grund.
> At de effektivt holder lønnen nede, og dermed maximerer profitten for de

Det er ikke nok at 'nogle' vil stemme på dem, hvis de skal bevare
borgmesterkæde eller ministerbil...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ole

Dato : 14-09-07 18:06

Per Rønne wrote:

> Din tankegang synes på mange områder at tilhøre et tidligere århundrede

Nej!, det er på tide at de offentlige ansatte laver et "statement"

Os, de offentlige ansatte, er helvedes trætte at høre den gamle
borgerlige sang om at:

"Offentlige ansatte er ikke kvalificeret"
"Offentlige ansatter laver ikke noget"
"Hvis du er utilfreds med din løn, så søg ud i det private"

Når så der bliver nedskæringer i det offentlige, hvor
resultatet er at den enkelte skal løbe stærkere, så skal vi
sgu' høre på:

"De offentlige ansatte er ikke kvalificeret nok"
"De offentlige ansatte gider ikke at bruge tid nok på /min/ sag "

Jeg håber, at næste gang at, der er overenskomst forhandlinger
at bla. plejepersonalet, på hospitaler, plejehjem, *IKKE*
vil acceptere at lave et "nødberedskab", som /skal/ kunne
dække den mest nødvendige pleje.

Så kan Thor P og venner sgu' pleje vores ældre medborgere!

Jeg håber at de siger "rend os i røven", hvis I ikke vil
betale for vores indsats, det at vi ikke engang kan
blive beskyttet af 11 timers reglen, så kan i sgu' få
vores opsigelse.

NU kan det nok.

Ole M

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 11:04

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betale for vores indsats, det at vi ikke engang kan
> blive beskyttet af 11 timers reglen, så kan i sgu' få

Du må huske på, at manden er socialdemokrat og akademiker.
Samtidig er han af den opfattelse, at alene akademikere er kvalificerede til
at styre landet.
Og har intet problem med, at lønmodtagere skal dikteres arbejdsforhold og
løn af disse paphoveder.
Selv fik han vidst nok af at forsøge sig i undervisningssektoren, og er nu i
det private.

Forøvrigt er det jo sjovt nok, at det netop er m,andens opfattelse, der er
fra, ikke forrige, men forrige-forrige århundrede.
Dengank M.M. skrev "på tankens slot bor studenten glad" som udtryk for sin
glæde over grundloven, som den tids akademikerfjolser opfattede som
cementering af princippet om, at netop de skulle styre landet.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 13:28

> [...]

> Du må huske på, at manden er socialdemokrat og akademiker.
> Samtidig er han af den opfattelse, at alene akademikere er kvalificerede til

Jeg mener at en stats eller finansminister bør være cand.polit. eller
lignende, for ikke at fungere som »His Master's Voice« i forhold til
embedsværket.

> Og har intet problem med, at lønmodtagere skal dikteres arbejdsforhold og
> løn af disse paphoveder.

Såeh. Jeg er ellers tilhænger af fagforeningerne ...

> [...]
> glæde over grundloven, som den tids akademikerfjolser opfattede som
> cementering af princippet om, at netop de skulle styre landet.

Vås. Og jeg nærer i øvrigt ingen sympati for idéer om at kun akademikere
skulle være valgbare til folketinget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 18:45

> Jeg mener at en stats eller finansminister bør være cand.polit. eller
> lignende, for ikke at fungere som »His Master's Voice« i forhold til
> embedsværket.

Hvormed du elegant fjerner det politiske element i demokratiet til fordel
for "teknokratisme".
Politikerens opgave er at forene politiske holdninger med expertråd fra
embedsværket.
Politikeren skal være Master.
Og dette kan en tunnelsynet akademiker ikke.

> Såeh. Jeg er ellers tilhænger af fagforeningerne ...

Og har slet ikke opdaget, at de fleste "overenstkomster" er
politikerdikterede?
Først nogle klassefjender som opmænd, derefter "ophøjelse" til lov---

> Vås. Og jeg nærer i øvrigt ingen sympati for idéer om at kun akademikere
> skulle være valgbare til folketinget.

Du har måske alene tænkt på dem som ministrer?
Som jo meget bekvemt ikke skal vælges?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 20:19

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Hvormed du elegant fjerner det politiske element i demokratiet til fordel
> for "teknokratisme".

Gør jeg? Jeg er da ikke fortaler for, at den almindelige stemmeret
begrænses til akademikere ...

> Politikerens opgave er at forene politiske holdninger med expertråd fra
> embedsværket.
> Politikeren skal være Master.
> Og dette kan en tunnelsynet akademiker ikke.

Som jeg har fået det forklaret, så trådte Svend Jakobsen [brugskommis
med handelsmedhjælpereksamen som ballast] tilbage fra
finansministerposten, fordi han fandt ud af, at han kun kunne fungere
som finansministeriets PR-mand. Som ikke-økonom kunne han ikke internt
stå som initiativtager, men måtte lade cand.polit.erne stå med
udspillene. »His Master's Voice«.

> Og har slet ikke opdaget, at de fleste "overenstkomster" er
> politikerdikterede?
> Først nogle klassefjender som opmænd, derefter "ophøjelse" til lov---

En genklang af de værste fraser fra 70erne ...

> Du har måske alene tænkt på dem som ministrer?
> Som jo meget bekvemt ikke skal vælges?

Nu fremkommer de jo som et led i den politiske proces, gennem
folketinget. Og hvor mange ministre er det nu regeringen har, som ikke
er MFere? Én: Karen Jespersen, som ganske vist er cand.mag i historie og
arkæologi, men dog har siddet i folketinget [og opstiller til næste
valg].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 12:56

> [...]
> er MFere? Én: Karen Jespersen, som ganske vist er cand.mag i historie og
> arkæologi, men dog har siddet i folketinget [og opstiller til næste

Du er i sandhed en glimrende borgerligt indstillet person.
Produkt af et borgerligt uddannelsessystem, der her stor expertise i at
frembringe netop dette produkt.

Egon

Fra : Pernille

Dato : 13-09-07 14:19

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansatte i det offentlige.
>
> Som forøvrigt er altfor "pæne", og ikke kan tage sig sammen til at gøre

Korrekt!

Fra : Jan

Dato : 13-09-07 15:29

"Pernille" <Hovedst@den> wrote in message

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt!

Ja prøv for en gang skyld at kræve noget i løn jo ikke steget mere end 10%
af hvad lønne burde været steget de sidste 30 år.

Jan

Fra : Jan

Dato : 13-09-07 15:36

"Jan" <bla@bla.dk> wrote in message

> "Pernille" <Hovedst@den> wrote in message

> Ja prøv for en gang skyld at kræve noget i løn jo ikke steget mere end 10%
> af hvad lønne burde været steget de sidste 30 år.
>
> Jan

Og lad være med at tud over de borgerlige skærer på alle uddannelser og
studiestøtte osv. for det har de altid gjort. Det kommer til at tage år at
rydde op i dansk økonomi...

Jan