"Simple mennesker af dårlig kvalitet" sir von Trier om de kongelige
Filminstruktør Lars har fået ridderkors og skulle lige til kunstnerfest hos
dronningen før han leverede det tilbage og mener sig nu kaldet til at
vurdere de populæreste danskeres kvalitet som mennesker.
Jeg mener menneskers kvalitet kun kan vurderes udfra hvilken gavn, det
forventes at omtalte mennesker gør.
Der er vist ikke kongelige i andre lande det udfører loppetjansen bedre.
At der engang fandtes sindsyge blandt kongelige var nok, fordi de blev båret
på hænder og fødder og altså ikke fik nok spændende udfordringer.
Måske det problem i dag er hyppigere blandt filminstruktører og von Triers
reklame for lykkepiller tyder på at han får penge under bordet.
Som næsten alle danske film efter Olsen-banden er Trierfilmenes (moderate)
popularitet skabt af TVs markedsføring.
Lykken er at forstå sine indre splittelser
I sin forsvarstale anbefaler Sokrates at man adlyder sin "indre domstol"(dæmon)
.. Freud var snakkesalig, da han supplerede "jeget" med både overjeg(kultur,
tillært moral) og instinkternes underjeg. Todeling af personligheden på være
nok, om end dagdrømme kan føre til, at der skiftes mellem mange typer
tillært facade=ambitioner. Når denne er godt i samklang med
instinkter=følelser, vil der være en kontinuitet i sindet der ofte gir
harmoni=lykke.
For meget enkelhed kan gøre livet kedeligt og dyrisk - for få udfordringer,
for meget kontinuitet og overskuelighed.
Sådan psykologi kan inspirere til klog politik, men hvilke love er bedst,
kan ikke udledes.
Polikerne skal skabe udviklingsmuligheder og frie valg mellem flest mulig
fristelser, job og hobbyer, måske endda narko incl. Men individet ved bedst
selv. Formynderi nejtak.
Opdeling af sindet i to kender vi også fra samvittighedsnag og
forfængelighed hvor vi ikke kun arbejder for popularitet og gruppepressets
accept, men også for ros fra den indre domstol.
Farisæeren siger "Tak at jeg ikke er som den fattige synder/tolder/luder" og
takker sit indlærte overjeg,
Har man fundet fordele i at bøje sig for janteloven og foregive tillært
hjælpeløshed, har man opsplittet sig i den person som omgivelserne ønsker
sig, og den som er i kontinuer samklang med de medfødte instinkter og de
start muligheder som man møder og får det bedst mulige ud af.
|