Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par newbie spoergsmaal :-). Pentax K10~
Fra : PerBiker

Dato : 13-10-07 11:40

Nu haar jeg endelig taget mod til mig og gaaet ud og investeret i et
dslr kamera. Valget faldt paa et Pentax K10d, ud fra at de funktioner
som kameraet tilbyder er der let adgang til, saaledes at jeg ikke
behoever at fumle for meget, naar der skal tages et hurtigt billede.

Da jeg gik i folkeskolen havde jeg fotolaere som tilvalg, saa det
bliver rigtigt spaendende at komme rigtigt igang.

En af de ting som jeg gerne vil have i hovedet, er relationen mellem
braendevidde og dybde skarphed. Pa de gamle SLR kameraer som jeg
benyttede var der en skala der viste mig min dybde skarbhed, naar jeg
valgte min blaende. Det findes ikke paa mit dslr, saa er der en
standard tabel man kan benytte, som retnings linie for en 18 - 55 mm
linse. ?

Dernaest, saa vil jeg ogsaa gerne have en extra linse op til 200 mm,
er der nogen der har nogle forslag. mit budget er omk 150 euro. og jeg
vil koebe ind paa www.camera.nl.

Jeg har taenkt mig bare at starte med bare at tage billeder som jpg,
og vente lidt med RAW, da det er min holdning at komposition af
billedet i starten er vigtigere end billedkvalitet. Er der nogle der
har nogle gode sites hvor jeg kan faa genopfrisket lidt om komposition
af billeder. Findes der ogsaa nogle gode steder hvor jeg kan studere
de gyldne regler for blaende/lukketid/ISO indstillinger under
forskellige lysforhold.

Jeg har experimenteret lidt med foto indendoers uden blitz, men mine
billeder bliver meget roede i tonen. Er der nogen der har erfaring med
settings jeg kunne benytte til indendoers foto for at undgaa blitz,
rysterlser, og den roede farve ?.

Endelig er jeg godt klar over at noeglen til gode foto's er placeret
bag og ikke i kameraet, samt at jeg nok skal vaebne mig med
taalmodighed. Det foerste skridt for mig er saamaend bare at laere
kameraets funktioner paa rygraden.

Jeg ved at der er meget her, saa paa forhaand mange tak.

Mvh

Per Jakobsen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-10-07 12:58

"PerBiker"
> [...]
> kameraets funktioner paa rygraden.
>
> Jeg ved at der er meget her, saa paa forhaand mange tak.

Ja det er nok så smart at vide hvordan skidtet fungerer,
jeg plejer bare at skyde løs, og når det så ligner lort sætter
jeg mig ned og læser manualen, imponerende så meget man
kan lære

Biblioteket burde have et pænt udvalg af bøger om teknik
og komposition, men pas på de kan være mere skade end
gavn, kombiner med at studere de billeder der omgiver os,
aviser, dag og ugeblade, og se hvordan det, bøgerne prædiker
fungerer i den virklige verden, eller ikke.

Del dine knipserier med andre og tag de hug der falder med en
positiv konstruktiv indstilling, forvent ikke at få mere end du giver,
det er en to vejs ting. Prøv at se fotografi som en mulighed for at
fortælle en historie, imo blir der fortalt for få historier, indhold frem
for overflade.

Du er fra fødslen skabt til at se og tage billeder, men der sker noget
pudsigt når folk får et kamera i hånden, de glemmer at forundres,
måske lære bøgernes skyld.. -max-