Erfaring med Nokia N95
Fra : Bjarne

Dato : 01-10-07 11:49

Hej NG står og skal skifte min elskede Nokia 8310 ud da den er gået død
efter 5 års tro
tjeneste.
Har set på Nokia N95 på nettet og syntes at GPS lyder lidt cool i en tlf,
kan man indtaste en adresse
og bruge den i bilen ?
Ligger kortet i tlf'en eller er det nogen man betaler for at hente ?
Nogen der ved om den er pengene værd ?

Alle indput modtages Bjarne

Fra : John

Dato : 01-10-07 17:42

Bjarne skrev:
> [...]
> kan man indtaste en adresse
> og bruge den i bilen ?
> Ligger kortet i tlf'en eller er det nogen man betaler for at hente ?

Hvis du kan leve med følgende problemer:

Elendig batteritid

Utrolig sløv opstart af GPS

Stor og klodset

Så er det sådan set en fin telefon.

Hvis det primært er GPS-funktionen du er interesseret i ville klart
vælge en Nokia 6110. Det virker langt bedre.

Mvh

John

Fra : Snakee

Dato : 01-10-07 23:32

Bjarne skrev:

> Ligger kortet i tlf'en eller er det nogen man betaler for at hente ?

Nej kortet hentes løbende via f.eks. en GPRS/3G-forbindelse så du skal
regne med ekstra udgifter til dataforbrug dog gemmes de vidst på
hukommelseskortet når de een gang er hentet. Jeg ved ikke om man kan
hente kortet på forhånd eller om det SKAL gøres løbende.

Kortet er gratis men egentlig navigation (med lyd og tale) er noget man
skal betale løbende for. Kommer dog vidst nok ikke op i de helt horrible
priser som en kortopdatering til en almindelig GPS ligger på i dag men
det koster noget. Du kan sagtens indtaste en adresse som der så
navigeres til.

> Nogen der ved om den er pengene værd ?

Hvis dit egentlige formål kun er navigation er du nok bedst tjent med at
købe en egentlig GPS. Der er for mange dumme problemer med N95 men som
telefon er den vidst nogenlunde ok bortset fra de punkter som john i
forvejen har nævnt.

Håber det gjorde tingene lidt klarer for dig.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Anders

Dato : 03-10-07 09:04

"Bjarne" skrev:

> [...]
> kan man indtaste en adresse
> og bruge den i bilen ?
> Ligger kortet i tlf'en eller er det nogen man betaler for at hente ?

Jeg overvejede også en N95, men jeg går altid ned i en butik hvor de har
telefonen hængene for at se hvordan den ser ud after nogle tusinde mennesker
har haft den i hænderne. Jeg synes N95 virkede meget løs i ledene. Jeg hørte
også at GPS'en ikke fungerede særlig godt i N95'eren. Da mange folk - bl.a.
herinde - næsten kun havde roser til N6110 Nav, købte jeg den i stedet.

DET har jeg ikke fortrudt!!!

Synes det er en rigtig dejlig telefon, der dog mangler lidt småting, som jeg
savner i forhold til min gamle Nokia. Men det er småting i forhold til hvad
jeg har fået til gengæld.

DOG... hvis du vil bruge den meget som GPS i bilen, vil jeg forslå dig at
købe en "rigtig" GPS. Du kan sagtens indtaste adresser på den, men det er en
lille smule besværligt i forhold til "rigtige" GPS'er
Men GPS'en fungere og jeg synes den er rigtig hurtig til at opdatere... den
finder altid vej! Men igen er der et lille minus.... den finder ikke altid
den bedste vej... men den finder trods alt vej.

Held og lykke med dit valg

Anders

Fra : Lars Klintholm

Dato : 03-10-07 21:23

Den 03 okt 2007 skrev Anders i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Synes det er en rigtig dejlig telefon, der dog mangler lidt
> småting, som jeg savner i forhold til min gamle Nokia

Hvad er det du savner? Og hvilken er din gamle Nokia?
Jeg overvejer selv en 6110

Lars Klintholm

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-10-07 20:09

"Bjarne" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> [...]
> tlf, kan man indtaste en adresse
> og bruge den i bilen ?
> Ligger kortet i tlf'en eller er det nogen man betaler for at hente ?

Jeg har haft min Nokia N95 siden Juni måned og er superglad for den. Jeg har
ikke rigtig brugt GPS endnu men jeg har brugt den en del på mobil-TV og det
er en rigtig god feature. Den lyder godt i MP3-afspilleren og der er en
8-bånds equalizer som jeg er vild med. Jeg bruger af og til MP3-afspilleren
i forbindelse med stereo-anlægget. Jeg synes dens e-mail-program fungerer
nogenlunde fint dog med det forbehold at man godt kan risikere ikke at kunne
læse visse e-mails (men det sker sjældent). Dens kamera er rigtig godt når
man tager i betragtning af at det sidder i en mobiltelefon. Billedkvaliteten
og især lydkvaliteten på video-optagelser er overraskende godt. Man kan
sætte telefonen til fjernsynet gennem et og samme stik både til video og
audio (på samme tid og med det medfølgende kabel) og det fungerer fint. Alt
i alt en fed telefon som jeg ikke et øjeblik har fortrudt at jeg har købt.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com