Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom til Nikon D40
Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 10:33

Da jeg kun har et D40, kan man udlede at jeg er ny, og godt vil prøve at
snuse lidt mere til dette. Derfor kunne jeg godt tænke mig noget, der
kan zoome, ret kraftigt, eks op til 300mm, men da jeg ikke aner noget om
hvad jeg skal kigge efter, lyder en lense til 1000 godt, i mine øre ;)
Men jeg vil også have min autofokus til at køre, og så bliver jeg lidt
rundt på gulvet, for hvad skal det så være, ud over billigt ;)

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-10-07 10:53

Jesper F Christensen skrev:
> [...]
> Men jeg vil også have min autofokus til at køre, og så bliver jeg lidt
> rundt på gulvet, for hvad skal det så være, ud over billigt ;)

Prøv at høre i dk.fritid.foto.indkoeb

Jesper

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 12:58

> Prøv at høre i dk.fritid.foto.indkoeb

Grunden til at jeg spurgte her, var af 2 grunde. I denne gruppe sider
dem som bruger dem, og kan øse ud af deres erfaringer om disse linser,
den anden grund var, kan det betale sig at gå op i de mm når nu jeg ikke
kender mere til det, tredje grund var, findes der noget alternativt til
Nikon. Der er andre grunde til jeg mener det skal stilles i
dk.fritid.foto.indkoeb, men da jeg ikke selv bryder mig om samme
spørgsmål i flere grupper, vil jeg vente med at stille det der.
Men tak for henvisningen

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-10-07 13:13

Jesper F Christensen skrev:

> [...]
> dk.fritid.foto.indkoeb, men da jeg ikke selv bryder mig om samme
> spørgsmål i flere grupper, vil jeg vente med at stille det der.

Er vi ikke enige om at du skal ud og købe et objektiv til dit Nikon D40?

Jesper

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 13:27

> Er vi ikke enige om at du skal ud og købe et objektiv til dit Nikon D40?

Ikke helt, det kommer jo an på jeres mening, om det kan svare sig. Eller
om man skal være mere erfaren før man gør disse invisteringer.
For amartøre eller profesionelle som jer, lyder et D40 eller en anden
lense måske ikke af så mange penge, men det syntes jeg, derfor stilles
spørgsmålet her, for at høre om det er noget der kan hænge sammen.

Men ok lign spørgsmål skal jeg nok stille der ovre fremovre.

Hilsen Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-10-07 11:08

Jesper F Christensen wrote:
> [...]
> kan zoome, ret kraftigt, eks op til 300mm, men da jeg ikke aner noget om
> hvad jeg skal kigge efter, lyder en lense til 1000 godt, i mine øre ;)

et zoomobjektiv, der kommer ud til 300mm, og kun koster 1.000kr lyder
som noget med nedsat billedkvalitet. En mulighed kunne være at købe brugt ?

Har Du mulighed for at låne, kan Du jo se om det er noget, der er basis
for at gå videre.

Bo //

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 12:51

> et zoomobjektiv, der kommer ud til 300mm, og kun koster 1.000kr lyder
> som noget med nedsat billedkvalitet. En mulighed kunne være at købe brugt ?

De 1000 var nu også ment som et udgangspunkt, da jeg vil høre jeres
mening om hvad sådan et skal koste. Ang. købe brugt så jo, men da jeg
kikkede denne gruppe igennem, for ikke at stille det samme spørgsmål som
andre måske havde, så kan jeg udlede at det ikke kan betale sig.

> Har Du mulighed for at låne, kan Du jo se om det er noget, der er basis
> for at gå videre.

Jo alt realativt, det er ikke så vigtigt, at der skal ligges huslån
om... Endnu ;)

Hilsen Jesper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-10-07 11:27

"Jesper F Christensen" <Sporg@saafaardu.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg vil også have min autofokus til at køre, og så bliver jeg lidt
> rundt på gulvet, for hvad skal det så være, ud over billigt ;)

1000 kr kan desværre ikke gøre det, uanset kvaliteten.
Du har et D40, der kun kan bevare Autofokus med objektiver, der har
indbygget motor.
Ved Nikon hedder de AF-S og den eneste 3.parts producent, der tilbyder
indbyggede motorer er Sigma. Hos dem hedder det HSM.
Med alle andre typer objektiver er fokus manuel!

Den billigste Sigma zoom med 300 mm brændvidde og HSM er en EX 100-300/4,0
HSM og den er ikke billig.
Hos Nikon hedder den AF-S 70-300/4,5-5,6 VR som den billigste.

Det er en af ulemperne ved D40 - Det, at den ikke kan benytte de billigste
objektiver uden indbygget motor.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 12:47

> 1000 kr kan desværre ikke gøre det, uanset kvaliteten.

Det var også ment, som et udgangspunkt, 1100 kan nok også lade sig gøre ;)
Sagt på en anden måde, hvad ligger prislejede fra, skal man op omkring
10000, for sådan et, når man er begynder, og ikke ander noget om disse
linser, og bare vil prøve at gå lidt vidre med kameraet? Eller er der
noget der kan bruges, for en billigere penge?

> [...]
> HSM og den er ikke billig.
> Hos Nikon hedder den AF-S 70-300/4,5-5,6 VR som den billigste.

Det vil sige, at skal man have en lidt større zoom, og en ok kvalitet,
så skal det faktisk være et originalt Nikon

> Det er en af ulemperne ved D40 - Det, at den ikke kan benytte de billigste
> objektiver uden indbygget motor.

Kan den _slet_ ikke bruge dem, eller er det bare fordi jeg har 10
tomlere, og ikke kan magte det selv, det med fokus altså.

Tak for en masse information, og hurtigt svar.

Hilsen Jesper

Fra : Christian Cederberg

Dato : 12-10-07 13:18

On Fri, 12 Oct 2007 13:46:47 +0200, Jesper F Christensen
<Sporg@saafaardu.com> wrote:

>Det vil sige, at skal man have en lidt større zoom, og en ok kvalitet,
>så skal det faktisk være et originalt Nikon

Ja, AF-S 70-300/4,5-5,6 VR er et godt bud.

>Kan den _slet_ ikke bruge dem, eller er det bare fordi jeg har 10
>tomlere, og ikke kan magte det selv, det med fokus altså.

D40 kan bruge alle objektiver med Nikon F-fatning.
Autofokus virker kun med Nikon AF-S eller Sigma HSM-objektiver.
Du kan tage et 50/1,4 AI fra 1977 og sætte på.
Du skal så selv gætte lysmålingen og stille skarpt.

Problemet er at det er svært at stille skarpt, når man mangler
matskiven. Gad vide hvornår der kommer et DSLR med matskive?

Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Anders

Dato : 12-10-07 13:39

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:6dpug313352656ic91suon4mld2gftlrq9@4ax.com...

> Ja, AF-S 70-300/4,5-5,6 VR er et godt bud.

Det eneste andet jeg lige kan komme i tanke om er Nikons egen 55-200 AF-S
VR, som kun koster halvdelen af 70-300, men jo heller ikke når ud på de
300mm.... før man regner forlængelsesfaktoren ind i regnestykket

> Problemet er at det er svært at stille skarpt, når man mangler
> matskiven. Gad vide hvornår der kommer et DSLR med matskive?

Det kommer vel når der kommer flere fullframe sensorer i kameraene.

Mvh Anders

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 13:45

> Det eneste andet jeg lige kan komme i tanke om er Nikons egen 55-200 AF-S
> VR, som kun koster halvdelen af 70-300, men jo heller ikke når ud på de
> 300mm.... før man regner forlængelsesfaktoren ind i regnestykket

Se det har jeg også kikket på, er det et ok et, og ja det klare ikke de
300, men min pengepung klare altså _heller_ ikke de 300.

> Det kommer vel når der kommer flere fullframe sensorer i kameraene.

Eh, godt så, jeg har SD-kort i mit, men det kan nok ikke bruges til det.

Hilsen Jesper......Som ikke fatter alt hvad i snakker om???

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-10-07 13:40

> Ja, AF-S 70-300/4,5-5,6 VR er et godt bud.

Hhmm, kikkede på prisen, er der stor foreskel i zoomen, hvis man går ned
i en 200mm, eller kan den også bruges til ting der er lidt langt væk?

> [...]
>
> Problemet er at det er svært at stille skarpt, når man mangler
> matskiven. Gad vide hvornår der kommer et DSLR med matskive?

Hvad er det lige en matskive er, og skal den bruges for at man kan bruge
manuel fokos?

Hilsen Jesper

Fra : Christian Cederberg

Dato : 12-10-07 14:26

On Fri, 12 Oct 2007 14:40:08 +0200, Jesper F Christensen
<Sporg@saafaardu.com> wrote:

>Hhmm, kikkede på prisen, er der stor foreskel i zoomen, hvis man går ned
>i en 200mm, eller kan den også bruges til ting der er lidt langt væk?

Prøv denne her. Den viser forskellen mellem forskellige brændvidder.
http://www.tamroneurope.com/flc.htm

>Hvad er det lige en matskive er, og skal den bruges for at man kan bruge
>manuel fokos?

Den gør det nemmere. I de ældre SLR-kameraer sad i midten af søgeren
to halvdele af en rund ring, som gjorde det hurtigt og nemt at
fokusere på en stolpe fx. Se billedet fra et Olympus OM-1.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/om1/om1manual/images/insert2.jpg

Matskiven er forsvundet på moderne AF-kameraer, desværre.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-10-07 16:47

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> wrote in
message news:10tug3dpkqkvgf4cge8dqqcrpnf1sjnb5f@4ax.com...

[8<8<8<]
> Matskiven er forsvundet på moderne AF-kameraer, desværre.

Matskiven er ikke forsvundet i moderne DSLR kameraer.
Snitbilled og mikroprisme delen er typisk forsvundet, og dertil kommer at
matskiven er blevet mindre på crop-faktor DSLR - men man kan godt bruge
matskiven til at stille skarpt med.

På de bedre DSLR kameraer kan man skifte matskiven så man får snitbilled og
mikroprisme.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-10-07 19:06

> [...]
> matskiven til at stille skarpt med.
>
> På de bedre DSLR kameraer kan man skifte matskiven så man får snitbilled

Til gengæld har man i hvert fald i hos Nikon D70 og op efter en
fokusindikator ovre i venstre side nederst.
Mon ikke også D40 har den indikator. en rund grøn en, der lyser op, når
fokus er på plads.
Så man kan stille skarpt manuelt uden at kunne se det store.... Det er bare
lidt langsommeligt og besværligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 12-10-07 20:50

Frodo Nifinger skrev:

> Mon ikke også D40 har den indikator. en rund grøn en, der lyser op, når
> fokus er på plads.

Jo, men den er ikke let at bruge manuelt.

Robert Piil

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:22

> Jo, men den er ikke let at bruge manuelt.

Jo men det skal bare ikke være af ting, der har mulighed, for at rykke
sig ;)

Hilsen Jesper

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:20

> Til gengæld har man i hvert fald i hos Nikon D70 og op efter en
> fokusindikator ovre i venstre side nederst.
> Mon ikke også D40 har den indikator. en rund grøn en, der lyser op, når
> fokus er på plads.

Jo, den er der.

> Så man kan stille skarpt manuelt uden at kunne se det store.... Det er bare
> lidt langsommeligt og besværligt.

Hvis jeg ellers gjorde det rigtigt, så vil jeg give dig ret, bortset fra
lidt langsomligt til _meget_ langsomligt, men ikke besværligt, for sådan
en som mig, der ikke rigtig ved helt hvad der skal ligge mærke til.

Hilsen Jesper

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:15

> Prøv denne her. Den viser forskellen mellem forskellige brændvidder.
> http://www.tamroneurope.com/flc.htm

En ganske god side, som når får mig til at kikke nærmere på Nikon's
55-200mm, da det er et fornuftigt prisleje, for mig.

www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143246

> [...]
>
> Matskiven er forsvundet på moderne AF-kameraer, desværre.

Ok, har set noget lign. i et ældre Pentax.

Tak for en masse gode svar.

Hilsen Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-10-07 20:22

Christian Cederberg wrote:

> Problemet er at det er svært at stille skarpt, når man mangler
> matskiven. Gad vide hvornår der kommer et DSLR med matskive?

-øhhh... Alle spejlrefleks kameraer har en matskive. Det er mere et
spærgsmål om at en del kameraer i den lave prisklasse har en for lille
søger med for lidt lys i.

Og hvis man, som jeg, kommer fra et "rigtigt" kamera (til film) er man
vant til en søger, hvor man kan se noget. Det handler om forstørrelse og
lys. -Jeg husker første gang jeg kiggede i et Nikon D70. Bælgragende
mørke og meget småt tænkte jeg, og så ventede jeg et par år.

-Og hvis man så ovenikøbet har stået med en sort klud over hovedet og
kigget med en lup på en 4x5" matskive, er der meget langt til et D40.

-undskyld

Bo //

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:28

> -Og hvis man så ovenikøbet har stået med en sort klud over hovedet og
> kigget med en lup på en 4x5" matskive, er der meget langt til et D40.
>
> -undskyld

Ingen grund til undskyldning til mig, jeg var vant til enten et engangs
kamera, eller et Epson L-300, og inden i finder det på nettet, kan jeg
sige, at det er et meget gamelt digital kamera, som dog har en søger,
men tager jeg mine briller på, så kommer søgeren til at blive så lille,
at man tror den er væk. Så hvis ikke man er bedre vant er D40 ok, tror jeg.

Hilsen Jesper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-10-07 19:32

> [...]
> og ikke kan magte det selv, det med fokus altså.
>
> Tak for en masse information, og hurtigt svar.

D40'eren kan godt bruge dem, men du vil ikke ha Autofokus overhovedet.
Du vil kunne brugfe den grønne runde fokusindikator helt over til venstre i
søgeren til at stille skarpt efter.
Men søgeren er lille og ret mørk, så det er svært, hvis man ikke kan forlade
sig på den indikator.

Der findes en lang række AF-S og HSM objektiver, D40 fungerer fuldt ud med.
Objektiver er dyre, især hvis de skal være nogenlunde gode.

Et rigtigt godt objektiv til et D40 kunne være et Sigma EX 50-500/4,5-6,3
(Bigma) objektiv. Det er forbløffende godt, og her kan du fotografere små
fugle close up. Nypris i Tyskland er ca 8000 kr og brugt kan det findes til
omtrent 5500-6000 kr.
Forstørrelsesgraden svarer til at på 4,5 meters afstand fylder et A4 ark
stort set hele billedet.
Et nyt AF-S 70-3004,5-5,6 G IF ED VR koster lidt over 5000 kr.

Hvis du vil se, hvad en 200 mm på et cropkamera (som D40) svarer til så kig
en gang her på mit MC-galleri
http://www.frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/galleri1/
Flere af dem hvor cyklen er skudt helt fra siden er full frame med en fast
200 mm. på 13-14 meters afstand. (kurvens bredde + sandkasse).

billigste AF-S må være AF-S 55-200/4,5-5,6 VR DX til omtrent 2400 kr. Men om
det reelt er det værd, ved jeg ikke.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-10-07 08:50

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper F Christensen" <Sporg@saafaardu.com> skrev i en meddelelse
>>

> Et nyt AF-S 70-3004,5-5,6 G IF ED VR koster lidt over 5000 kr.

Til oplysning fås det til lige under 4000 kr. i Tysklsnd. Incl. forsendelse.
--
Ole

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:48

> Til oplysning fås det til lige under 4000 kr. i Tysklsnd. Incl. forsendelse.

Hvor finder i de gode priser henne?

Hilsen Jesper

Fra : Robert Piil

Dato : 13-10-07 14:22

Jesper F Christensen skrev:

> Hvor finder i de gode priser henne?

<http://www.preissuchmachine.de/>

Robert Piil

Fra : Ole Christiansen

Dato : 14-10-07 07:35

> Hvor finder i de gode priser henne?
>
> Hilsen Jesper

Jeg købte her:

http://shop.multimedia.de/de/

--
Ole

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:40

> [...]
> søgeren til at stille skarpt efter.
> Men søgeren er lille og ret mørk, så det er svært, hvis man ikke kan forlade

Her må jeg give dig helt ret, med de forsøg jeg har lavet.

> Der findes en lang række AF-S og HSM objektiver, D40 fungerer fuldt ud med.
> Objektiver er dyre, især hvis de skal være nogenlunde gode.

Her må jeg desværre også give dig ret :(

> [...]
> fugle close up. Nypris i Tyskland er ca 8000 kr og brugt kan det findes til

Ehm, det er lidt over budget, både som nyt og brugt :(

> [...]
> Flere af dem hvor cyklen er skudt helt fra siden er full frame med en fast
> 200 mm. på 13-14 meters afstand. (kurvens bredde + sandkasse).

Det er godt nok nogle gode billeder, hvad kamera har du fanget dem med.
Hvis du har stået så langt væk, med en 200mm, så er det nok med 200mm
til mig. forstår så ikke helt det du skriver ang. full frame, vil sige
et andet slags kamera end et cropkamera (D40)?

> billigste AF-S må være AF-S 55-200/4,5-5,6 VR DX til omtrent 2400 kr. Men om
> det reelt er det værd, ved jeg ikke.

er det, den her

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-10-07 19:49

> [...]
> mig. forstår så ikke helt det du skriver ang. full frame, vil sige et
> andet slags kamera end et cropkamera (D40)?

Nej, når jeg mener skriver full frame, så mener jeg, at jeg har det hele
med.
Der er ikke skåret noget af billedet.
Jeg bruger en Nikon D200 og en AF-S 200/2,0 IF ED VR G
Nikon D200 har samme sensorstørrelse som et D40.
I principet kan et D40 tage lige så gode billeder, som D200'eren. Det er
bare ldit sværere, da autofokusenheden er mindre avanceret og langsommere.
Og kameraet kan heller ikke skyde så huritgt og så mange i træk som
D200'eren.
Men det, det reelt handler om er objektivet. Min Nikon AF-S 200/2,0 VR IF ED
G er et af verdens absolut bedste objektiver til småbilledkameraer, men
vejer også 3 kg og koster over 30.000 kr i Dk.

> er det, den her
>
> www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143246

nej, det er faktrisk ikke den, men den her:

Den er nu stadigvæk kun 55-200 mm, men jeg huskede galt i lysstyrken.
Den er f:/4,0 i den korte ende. Den jeg peger på har VR (Anti rystesyge)
indbygget.
Og den har intern Fokus. (Dvs frontlinsen drejer ikke rundt og objektivet
ændrer ikke længde under fokusering.

Du har fundet en endnu billigere model uden VR.
Jeg tror ikke, man skal forvente det store fra nogen af de to objektiver.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-10-07 21:07

Jesper F Christensen wrote:
> [...]
> Men jeg vil også have min autofokus til at køre, og så bliver jeg lidt
> rundt på gulvet, for hvad skal det så være, ud over billigt ;)

-ca hvor i landet befinder Du dig ?

-det ku' jo være at nogen ville låne dig et "glas" en dag eller to, og
måske vejlede Dig lidt ?

Bo //
-jeg er ved at mobilisere til en tur til sydvestjylland g vadehavet i
morgen. Det ligner godt vejr, og det kan passes ind i mit arbejde

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 09:43

> -ca hvor i landet befinder Du dig ?

Jeg bor i Havdrup, som ligger mellem Køge og Roskilde på sjælland.

> -det ku' jo være at nogen ville låne dig et "glas" en dag eller to, og
> måske vejlede Dig lidt ?

Det ville godt nok være flinkt, så kunne jeg jo altid give et par glas,
ved samme lejlighed ;)

> Bo //
> -jeg er ved at mobilisere til en tur til sydvestjylland g vadehavet i
> morgen. Det ligner godt vejr, og det kan passes ind i mit arbejde

Må ikke håbe at blæsten så bliver ved, hvis altså det også blæser der ovre.

Hilsen Jesper

Fra : Martin

Dato : 13-10-07 10:51

Hej

Nikons eget objektiv 55-200 AF-S VR (antiryste-sjov) har jeg lige købt som
nyt på ebay uk til omkring 1.500 inkl forsendelse.

Omregnet når du ud på 300 og her får du autofokus og ovenikøbet et objektiv
der har vundet flere priser som bedste begynderobjektiv.

Mvh Martin

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-10-07 11:46

Martin skrev:
> Hej
>
> Nikons eget objektiv 55-200 AF-S VR (antiryste-sjov) har jeg lige købt som
> nyt på ebay uk til omkring 1.500 inkl forsendelse.

Er det brugbart, det VR, jeg tænker her på, nu mere der er i, nu mere
kan fejle? Er det købt fra en UK forhandler, eller kommer det fra Hong
Kong, som var de eneste jeg kunne finde til den pris, det er mere pga
momsen.

> Omregnet når du ud på 300 og her får du autofokus og ovenikøbet et objektiv
> der har vundet flere priser som bedste begynderobjektiv.

Det vil jo være perfekt, for så er der vel "mere" zoom i den.

Hilsen Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-07 19:53

Jesper F Christensen wrote:

> Er det brugbart, det VR, jeg tænker her på, nu mere der er i, nu mere
> kan fejle?
Ja, FGM. Det med VR virker perfekt. Jeg har eet objektiv med VR, og det
er fantastisk. (300/2.8)

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-07 19:51

Jesper F Christensen wrote:

> [...]
> ved samme lejlighed ;)

> Må ikke håbe at blæsten så bliver ved, hvis altså det også blæser der ovre.

-jeg kom desværre ikke afsted, da familien krævede mig hjemme
-men jeg talte med Viggo Lysestøber i Højer, og efter hans
efterretninger var det sol og VINDSTILLE i det hjørne af landet.
Ærgerligt, at jeg ikke kom afsted, men jeg finde en dag i kommende uge...

Bo //

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 14-10-07 12:49

> -jeg kom desværre ikke afsted, da familien krævede mig hjemme

Hvor kedeligt...

> -men jeg talte med Viggo Lysestøber i Højer, og efter hans
> efterretninger var det sol og VINDSTILLE i det hjørne af landet.

I det store hele, endnu mere kedeligt

> Ærgerligt, at jeg ikke kom afsted, men jeg finde en dag i kommende uge...

Ja se det vil så ikke være kedeligt, med mindre det blive dårligt vejr.

Hilsen Jesper