Håndbremse skal pludselig trækkes meget la~
Fra : jones_net

Dato : 11-10-07 07:31

Jeg har en Octavia fra 98.
Købte den for snart 4 år siden, og indtil for ca. 3 uger siden kunne jeg
nøjes med at trække håndbremsen 2-3 klik, og så holdt bilen bare stille.
Inden for de sidste par uger er den pludselig blevet meget slap
(håndbremsen!), så nu skal jeg trække 7-8 klik, inden den kan holde bilen
stille.

Hvad kan det være? Er kablet ved at springe, eller er der en logisk
forklaring?
Jeg har så vidt jeg husker aldrig fået skiftet kablet, og jeg har ikke
oplevet det før.

/J

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 11-10-07 08:03

> Hvad kan det være? Er kablet ved at springe, eller er der en logisk
> forklaring?
> Jeg har så vidt jeg husker aldrig fået skiftet kablet, og jeg har ikke
> oplevet det før.

Slidte bagbremsere? Kablet i den ene side er sprunget?

Stef

Fra : jones_net

Dato : 11-10-07 08:10

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> wrote in message

> Slidte bagbremsere? Kablet i den ene side er sprunget?

Håber ikke det er slidte bremser - for de blev skiftet for 3000km siden.

Men den der med kablet i den ene side er måske meget plausibel - det kunne
jo lave et skævt træk, som gør at der skal trækkes længere...

/J

Fra : Kåre

Dato : 11-10-07 08:17

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forklaring?
> Jeg har så vidt jeg husker aldrig fået skiftet kablet, og jeg har ikke

Når det sker så pludseligt er det nok det ene kabel der er sprunget.

mvh
Kåre

Fra : jones_net

Dato : 11-10-07 08:22

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Når det sker så pludseligt er det nok det ene kabel der er sprunget.

Men hvordan er den bygget op - nu er jeg bare nysgerrig!
Sidder der 2 kabler hele vejen rundt, eller er der 1 kabel, som bliver for
delt ude foran og bagved?

/J

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-07 08:43

jones_net wrote:

> Men hvordan er den bygget op - nu er jeg bare nysgerrig!
> Sidder der 2 kabler hele vejen rundt, eller er der 1 kabel, som bliver for
> delt ude foran og bagved?

Foran? Parkeringsbremsen virker normalt på baghjulene. Mange gange er
det ét kabel fra grebet der deles til 2 undervejs - vist normalt via en
udligningsanordning der særger for at der trækkes lige meget i hver side.

Det lyder meget som om det ene kabel er hoppet af eller knækket ved
bagbremsen eller udligningsdimsen.

--
vh
Torben

Fra : jones_net

Dato : 11-10-07 09:11

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Foran? Parkeringsbremsen virker normalt på baghjulene. Mange gange er det
> ét kabel fra grebet der deles til 2 undervejs - vist normalt via en
> udligningsanordning der særger for at der trækkes lige meget i hver side.

Troede da at den bremsede alle 4 hjul! Så lærte jeg jo også lidt i dag

> Det lyder meget som om det ene kabel er hoppet af eller knækket ved
> bagbremsen eller udligningsdimsen.

Lyder logisk.

/J

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-07 09:17

jones_net wrote:

> Troede da at den bremsede alle 4 hjul! Så lærte jeg jo også lidt i dag

Det er ikke en nødbremse, men en parkeringsbremse. Nødbremsen består i
det hydrtauliske bremsesystems 2 kredse. Det er pensum i teorien til
kørekortet

> Lyder logisk.

Løft og kig

--
vh
Torben

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 11-10-07 11:58

> Troede da at den bremsede alle 4 hjul! Så lærte jeg jo også lidt i dag

Så ville det jo næsten være umuligt at lave håndbremse vendinger

Stef

Fra : Torben Madsen

Dato : 11-10-07 12:27

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så ville det jo næsten være umuligt at lave håndbremse vendinger
>
> Stef

Ja, den går sgu kun til baghjulene

Der går et kabel i hver side ind til håndbremsegrebet, hvor de sidder på
hver side af et lille åg, hvor håndbremsegrebet trækker i åget. Det sørger
dermed for at fordele trækket ens til begge baghjul.

mvh
Torben Madsen