Dug om morgenen
Fra : CR

Dato : 07-10-07 10:10

Jeg har haft nogle problemer på det seneste med dug på forruden om morgenen.
Det sidder på ydersiden, men vinduesviskerne tager det kun meget dårligt.
Jeg mistænker her lidt den nanobehandling jeg gav forruden i sommer, men har
ingen konkret erfaring. Det lader til at hjælpe at sætte blæseren til at
lufte forruden, selvom det sidder på ydersiden - mystisk. Der er dog stadig
en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man
må lære at leve med?

Fra : Henning

Dato : 07-10-07 10:37

On Sun, 7 Oct 2007 11:09:52 +0200, "CR" <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]
>en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

"Jeg er så glad for mit oliefyr, la la la".wav...

Fra : PSG

Dato : 07-10-07 11:20

"CR" <cr@notreal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er dog stadig en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er

Hvis din bil har AC så tænd for det sammen med blæservarmen - det tager 10
sekunder på min bil af få bugt med duggen!

- Patrick

Fra : CR

Dato : 07-10-07 11:27

> Hvis din bil har AC så tænd for det sammen med blæservarmen - det tager 10
> sekunder på min bil af få bugt med duggen!

Det har den skam, men hvordan kan det være at det hjælper når duggen sidder
på ydersiden?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-10-07 11:52

CR skrev:
> [...]
> en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

Jeg har samme problem. Det er som om duggen først forsvinder fra yder
siden af ruden går den bliver varmet op. Måske er der kommet for meget
nano på forruden.

Mikkel

Fra : Rune Christiansen

Dato : 07-10-07 12:33

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> wrote in message

> Jeg har samme problem. Det er som om duggen først forsvinder fra yder
> siden af ruden går den bliver varmet op. Måske er der kommet for meget
> nano på forruden.
>
> Mikkel

Har også det problem, blot på sideruderne, har dog aldrig brugt nano.
på side ruderne kunne man måske vaske dem af med noget opvaskemidle, det
plejer jo at give en anti dug effekt

Fra : CR

Dato : 07-10-07 15:36

> Har også det problem, blot på sideruderne, har dog aldrig brugt nano.
> på side ruderne kunne man måske vaske dem af med noget opvaskemidle, det
> plejer jo at give en anti dug effekt

Selvom jeg skraber sideruderne før jeg kører, så kommer duggen utroligt
hurtigt tilbage. Ved ikke helt om det er det samme fænomen. Kan bestemt ikke
udelukkes.

Fra : Lars [6710]

Dato : 07-10-07 11:55

CR skrev:
> [...]
> en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

Samme oplevelse her !

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 12:45

> [...]

>en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

Samme her. Og problemet er ikke nano.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-10-07 13:28

> Samme her. Og problemet er ikke nano.

Jeg er temmelig sikker på at det skyldes nogle af de ting man får på i
vaskehallen.
Jeg har i hvert fald observeret at det er betydeligt værre når min bil lige
er blevet vasket.

/Kasper Hansen

Fra : CR

Dato : 07-10-07 15:34

> Jeg er temmelig sikker på at det skyldes nogle af de ting man får på i
> vaskehallen.
> Jeg har i hvert fald observeret at det er betydeligt værre når min bil
> lige er blevet vasket.

Jeg kan se du kommer fra højbjerg. Jeg vaskede sidst hos uno-x i viby. Det
kunne jo være at det var den samme du bruger.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 17:06

>Jeg er temmelig sikker på at det skyldes nogle af de ting man får på i
>vaskehallen.

Det er jeg ikke så sikker på.. mest fordi den aldrig kommer i vaskehal

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-10-07 13:39

Martin Johansen [6000] skrev:
> Samme her. Og problemet er ikke nano.

Er temmelig sikker på at mit problem er relateret til nano, da jeg
behandlede forruden i sidste uge og problemet er kommet efter og har
aldrig været der før.

Mikkel Lund

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 13:55

Skær et æble i to, og gnid forruden godt og grundig med det. Både inde og
ude. Det spiller her ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 17:07

>Er temmelig sikker på at mit problem er relateret til nano, da jeg
>behandlede forruden i sidste uge og problemet er kommet efter og har
>aldrig været der før.

Er temmelig sikker på, at problemet ikke er relateret til nano da jeg
har haft "problemet" på alle mine biler både med og uden nano.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-10-07 14:03

CR skrev:
> [...]
> en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

Der kommer mange gode foreslag. Men sidste søndag fik jeg den skøre ide
at vaske bil. Da jeg var færdig, tog jeg noget af det flydende voks man
bruger i bilvaskehaller. Jeg havde et par dunke stående. En sjat ned i
en spand vand, og så ellers lige plaske bilen over. nøj hvor den
skinnede og vandet perlede af. Straffen har jeg haft glæde af hele ugen.
Jeg har oplevet nøjagtigt det samme som dig.

Men så var det jeg kom et gammel trick ihu. Vand-revet kridt!. Kan købes
for næsten ingen penge i det lokale byggemarked. Kom lidt på en fugtig
klud, gør ruden våd, og poler ruden med kluden. Det sviner ad helvede
til. Vask bilen bagefter. Nu kan du se ud af ruden, viskerne kan skrabe
ruden ren. Og så tog det ti minutter.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Bruno

Dato : 07-10-07 15:29

CR wrote:
> [...]
> en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

I de her dage så tror jeg ikke der er meget at gøre, måske kan diverse
anti-dug midler hjælpe lidt de ændrer dog ikke på at der er meget
fugtigt for tiden pga. de forholdsvis store tempratur forskelle mellem
dag og nat.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-07 16:45

CR wrote:
> [...]
> en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

Har samme problem, det hjalp gevaldigt at give ruden en omgang ruderens
udvendigt... der var kommet så meget insektsnavs og lign. at viskerne
nærmest lavede duggen... ud og give den noget Basta Splendo ruderens
lade det virke 30sek og så polere det væk med avispapir... morgenen
efter var ruden simpelthen supernem fri for dug. Så tror simpelthen det
er den belægning der er på ruden, og her er jeg overbevist om at dit
'nano' gør en stor forskel (negativt ment)

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 17:08

>er den belægning der er på ruden, og her er jeg overbevist om at dit
>'nano' gør en stor forskel (negativt ment)

Hvis det er påført korrekt så har det absolut intet, at medføre i
negativ retning.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-07 17:27

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvis det er påført korrekt så har det absolut intet, at medføre i
> negativ retning.

sjovt at det må være svært at påføre korrekt... syntes jeg har hørt
mange opleve striper eller lign. efter at have smurt nano-snask udover
forruden... måske er det ikke det mirakelmiddel mange havde regnet med,
men kræver at man følger en brugsforvirring og giver sig tid til
forarbejdet (hvilket nok er der det smutter)

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 18:34

>sjovt at det må være svært at påføre korrekt...

Det er skam ikke svært. Men man skal ikke lade lillemor gøre det hvis
hun tror det er ligesom, at polere vinduer.

> [...]
>men kræver at man følger en brugsforvirring og giver sig tid til
>forarbejdet (hvilket nok er der det smutter)

Det kræver netop tid til forarbejde.

Jeg har, nu på 4 forskellige biler 112% positive oplevelser med
produktet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Carl Dragert

Dato : 07-10-07 19:15

On 7 Okt., 11:09, "CR" <c...@notreal.dk> wrote:
> [...]
> en 5-10 min med kronisk tåge. Nogle erfaringer eller er det bare noget man

Duggen sætter sig på din rude, fordi luften omkring bilen, på det
tidspunkt, er blevet varmere end bilen. Når luften, som har en høj
relativ fugtighed, kommer i kontakt med ruden bliver den (luften)
afkølet, og kan ikke længere indeholde så meget fugt, som da sætter
sig som dug på din rude. Derfor kommer det igen kort efter, at du har
brugt viskerne, og dette bliver ved indtil ruden har samme (eller
højere) temperatur som luften.
/Carl

Fra : CR

Dato : 07-10-07 21:07

Carl skrev:
[...]

Det lyder til at være en god forklaring. Bare underligt at temperaturen i
bilen er lavere end udenfor, men det kan vel godt ske hvis temperaturen
udenfor er stigende.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-07 23:07

"CR" <cr@notreal.dk> wrote in message

> Det lyder til at være en god forklaring. Bare underligt at temperaturen i
> bilen er lavere end udenfor, men det kan vel godt ske hvis temperaturen
> udenfor er stigende.

Det er ikke bare en god forklaring det er den rigtige forklaring. Luften
inde i bilen har desuden den samme temperatur som selve bilen, dvs. den er
koldere end luften udenfor. Luftmasser opvarmes/afkøles af omgivelsernes
temperatur. Det er ikke solen der varmer luften op, det er solen der varmer
jorden op som derefter varmer luften op.

Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft kan. Fugtigheden i
luften aflæses af dugpunktspredningen. Hvis der er stor spredning er luften
tør og afsætter næppe dug, ligger dugpunktet kun få grader under
temperaturen er luften fugtig og laver dug. Når varm luft afkøles
kondenserer vandet - der dannes skyer, tåge og dug.

Og luftmasser vandrer - det kalder man af og til for blæsevejr - men de
morgener vi har haft her i sidste uge har der ikke været så meget blæst, men
ikke desto mindre kan der godt komme en varmere luftmasse forbi og afsætte
duggen på bilen.

Hvis man ikke vil have vand på ruderne skal man finde noget noget at smøre
på som får vandet til at sætte sig i dråber. Efter vask med voks er mine
ruder de næste to morgener fyldt med vanddråber. Men når så viskerne kører
bliver voksen tværet ud og danner film. Æblesyre eller en filmfjerner klarer
dette, men så er vanddråberne også væk næste gang, og et fint duglag sidder
og spærrer for udsynet.

Ulrik