Skoleopgave
Fra : Fl. Baumann

Dato : 15-09-07 12:22

Hej Gruppe

Knægten skal lave en opgave over "betydende rock
musikkunstnere/grupper i 70´erne"
Det er en forudsætning af de pågældende indiskutabelt var
stilskabende, revolutionerende mv. og ikke bare gode til noget
som andre tidligere har defineret.

Vi har snakket om at følgende kunne være på listen:
David Bowie - bl.a. ved at være tvetydig og selviscenesættende.
Pink Floyd - Syrerock, pompøs
T-Rex - Glamrock
Six Pistols - Punk (måske Clash var mere betydende?)
The Moody Blues - multiinstrumentalt/flerstemmigt
Stevie Wonder - Tjaeh.poprockdiskofunk.
Black Sabbath - al metals fædre.
Eagles - vokal og riffs.

Der må max. være 10 kunstnere, der skal dække de betydende inden
for rock, så I skal virkelig vælge med omhu!

Danske kunstnere der var LOKALT betydende i 70´erne: ??
Sebastian
Ache
C.V. Jørgensen (måske vel først i 80´erne for alvor?)
Alrune Rod
Culpeppers Orchard
Burning Red Ivanhoe

--
Fl. Baumann

Fra : Anders

Dato : 15-09-07 13:56

> Black Sabbath - al metals fædre.

Det er en typisk fejlopfattelse blandt alm. gennemsnits musiklyttere.
Judas Priest var eksempelvis mere stilskabende hvad "rigtig" heavy metal
angår og ikke bare tungrock som Black Sabbath står for...

Fra : Dopedog

Dato : 15-09-07 14:27

> Det er en typisk fejlopfattelse blandt alm. gennemsnits musiklyttere.
> Judas Priest var eksempelvis mere stilskabende hvad "rigtig" heavy metal
> angår og ikke bare tungrock som Black Sabbath står for...

Black Sabbath er vel også mere doommetal, fremfor heavy

Fra : Fl. Baumann

Dato : 15-09-07 14:27

"Anders" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> Judas Priest var eksempelvis mere stilskabende hvad "rigtig"
> heavy metal angår og ikke bare tungrock som Black Sabbath står

Hmm, JP´s Rocka Rolla er vist fra midthalvfjerdserne og Sabbath
er vist fra 69.

jeg skulle nok ikke have skrevet "al metals fædre", men jeg synes
alt andet lige at Black Sabbath var mere betydende end Judas
Priest var det, men vil da medgå at Judas Priest på den lange
bane var et bedre band.

Jeg ville måske endda sige at Deep Purple burde komme i
betragtning før JP.
--
Fl. Baumann

Fra : Anders

Dato : 16-09-07 00:49

> Hmm, JP´s Rocka Rolla er vist fra midthalvfjerdserne og Sabbath er vist
> fra 69.

Ja, det er da rigtigt, men jeg mener bare selve indflydelsen når man ser
tilbage...

> jeg skulle nok ikke have skrevet "al metals fædre", men jeg synes alt
> andet lige at Black Sabbath var mere betydende end Judas Priest var det,
> men vil da medgå at Judas Priest på den lange bane var et bedre band.

Nå, det var da godt at høre!

> Jeg ville måske endda sige at Deep Purple burde komme i betragtning før
> JP.

Ja, men de er jo et decideret rock band og ikke "Heavy Metal"...

-Anders

Fra : ASKF

Dato : 17-09-07 03:11

Fl. Baumann ytrede sig i <46ebde63$0$90266$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>bane var et bedre band.
>
>Jeg ville måske endda sige at Deep Purple burde komme i

Lidt svært egentligt at tale om "rigtig" metal fra den tid, da det jo er
en udvikling fra rocken der løb over lang tid. Der var flere bands der
"kæmpede" om at gøre musikken tungere og mere aggressiv, og de
inspirerede og provokerede hinanden til konstant at gå et skridt videre.

Jeg har selv også i mange år betragtet Black Sabbath som fædrene til
metal, men en kammerat irettesatte mig for nyligt, da han mente at det
var Uriah Heep der burde have den titel.

Jeg tror dog at Black Sabbath var mest betydende for metal udviklingen i
USA (selvom de var Engelske) og Uriah Heep betød mest i Europa. Vi skal
imidlertid nok huske på at den helt store inspiration kom fra Jimmi
Hendrixs progressive blues rock, der viste de nye veje for hvordan en
guitar kunne (mis)bruges.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-09-07 14:55

Husk også Queen og Led Zeppelin

Fra : Mathias

Dato : 15-09-07 14:51

Fl. Baumann skrev:
> [...]
> defineret.

> Six Pistols - Punk (måske Clash var mere betydende?)

Sex Pistols, det kan have været en slåfejl. Men det er meget godt at
have med.

Led Zeppelin - riff baseret rock mm
The Who - vildt sceneshow, rock operaen
King Crimson - prog rock
Velvet Underground

Fra : Fl. Baumann

Dato : 15-09-07 17:55

"Mathias" <mathias@supermathias.dk> skrev i meddelelsen
> Sex Pistols, det kan have været en slåfejl. Men det er meget
> godt at have med.

S´føli´! Sex Pistols!

> Led Zeppelin - riff baseret rock mm

Naarh, de er "bare" en mere rocket udgave af Yardbirds,

> The Who - vildt sceneshow, rock operaen

Tommy var da ganske udemærket, men banebrydene mener jeg ikke de
var, og nu vi er ved rockoperaer, så var Pretty Things med deres
"F/S Sorrow" (family/ship sorrow - 1968) den første egentlige
rockopera og på mange måder en mere banebrydende udgivelse...
synes jeg.

> King Crimson - prog rock

Tja; KC burde nok være en overvejelse værd, men jeg sq lidt i
tvivl om de nåede så bredt ud, at de anerkendtes som deciderede
stilskabende.

> Velvet Underground

Se, dem burde vi nok have med!

Hva´ med ABBA? Ud over at de blev utrolig populære, ramte de vel
en tone/stemning der appellerede til næsten alle, undtaget
hardcorerockfolket..
--
Fl. Baumann

Fra : Per Tolbøll

Dato : 16-09-07 22:11

> Se, dem burde vi nok have med!
>

> Hva´ med ABBA? Ud over at de blev utrolig populære, ramte de vel en
> tone/stemning der appellerede til næsten alle, undtaget
> hardcorerockfolket..

- skam osse dem, se bare her:
http://www.metal-observer.com/articles.php?lid=1&sid=1&id=3721

/Per

Fra : Karina

Dato : 15-09-07 16:16

> [...]
> Sebastian
> Ache
> C.V. Jørgensen (måske vel først i 80´erne for alvor?)

Om de er rockede nok, er spørgsmålet, men bør du ikke have Shubidua med
her, da de jo tordnede frem i midt 70'erne med deres leg med ord og
"undersættelser" af engelske tekster. De var mere rockede dengang, end
de er nu, og når både Sebastian og C.V. Jørgensen kandiderer, vil jeg
også mene, at Shubidua gør. De skabte i hvert fald en ny form for dansk
lyrik IMHO.

Mvh
Karina

Fra : Carsten Jorgensen

Dato : 15-09-07 17:13

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er nu, og når både Sebastian og C.V. Jørgensen kandiderer, vil jeg også
> mene, at Shubidua gør. De skabte i hvert fald en ny form for dansk lyrik

Hvad med Gasolin...

/Carsten

Fra : Fl. Baumann

Dato : 15-09-07 17:38

"Carsten Jorgensen" <cj@sport.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad med Gasolin...

Hvordan #¤"#`&¤ kan man glemme Gasserne!!!
--
Fl. Baumann

Fra : Fl. Baumann

Dato : 15-09-07 17:36

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jørgensen kandiderer, vil jeg også mene, at Shubidua gør. De
> skabte i hvert fald en ny form for dansk lyrik IMHO.

Joeh, shubberne bør nok tages med!
--
Fl. Baumann

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-09-07 22:49

Fl. Baumann wrote:

> Joeh, shubberne bør nok tages med!

jeg mener det er enten hver 2. eller 4. dansk husstand der har en shubidua
udgivelse...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Ulrik

Dato : 16-09-07 16:20

Rasmus M. Jensen wrote:

> jeg mener det er enten hver 2. eller 4. dansk husstand der har en shubidua
> udgivelse...

Da Shubberne var gæster i "Aha" på DR1 i 2003, blev det nævnt, at de
havde solgt ca. 5 mio. plader, hvilket svarede til ca. 1 for hver
dansker. Til det kommenterede Michael Hardinger på sin sædvanlige tørre
og underspillede måde: "Eller også er der én, der har en pokkers masse" ;)

Mvh
Ulrik

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-09-07 19:37

Fra : Holst

Dato : 21-09-07 09:31

Ulrik wrote:

> [...]
> og underspillede måde: "Eller også er der én, der har en pokkers masse" ;)

Sandheden er jo nok, at ganske mange af de 5 mio. har været udgivet på
vinyl og kasettebånd, og en ganske stor del af disse er sikkert blevet
kasseret.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 10:40

Holst wrote:

> Sandheden er jo nok, at ganske mange af de 5 mio. har været udgivet på
> vinyl og kasettebånd, og en ganske stor del af disse er sikkert blevet
> kasseret.

og hvad så? du tror ikke at en masse glamrock plader er blevet kasseret??
siden hvornår er antallet af ikke-kasserede plader nu blevet et kritere...?

Fra : Holst

Dato : 21-09-07 10:54

Rasmus M. Jensen wrote:

> og hvad så? du tror ikke at en masse glamrock plader er blevet kasseret??
> siden hvornår er antallet af ikke-kasserede plader nu blevet et kritere...?

Hvornår er 5 mio. plader blevet et kriterium?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 11:29

Holst wrote:

> Hvornår er 5 mio. plader blevet et kriterium?

det har jeg på intet tidspunkt udtalt mig om...

Fra : Holst

Dato : 21-09-07 11:36

Rasmus M. Jensen wrote:

> det har jeg på intet tidspunkt udtalt mig om...

Pudsigt. Jeg har nemlig heller ikke udtalt mig om, at antallet af
kasserede plader er et kriterium.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 12:06

Holst wrote:

> Pudsigt. Jeg har nemlig heller ikke udtalt mig om, at antallet af
> kasserede plader er et kriterium.

det var ulrik der bragte det med de 5 mio. plader på banen... ikke jeg...
du bør overveje at læse det du svarer på inden du sender...

Fra : Holst

Dato : 21-09-07 12:26

Rasmus M. Jensen wrote:

> det var ulrik der bragte det med de 5 mio. plader på banen... ikke jeg...
> du bør overveje at læse det du svarer på inden du sender...

Men så var det dig med hver 2. eller 4. husstand. Er det et kriterium?

Helt ærligt. Om det var det ene eller det andet, er fuldstændig
ligegyldigt. Du er bare så småt ved at blive dum at høre på.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 15:50

Holst wrote:

> Men så var det dig med hver 2. eller 4. husstand. Er det et kriterium?
>
> Helt ærligt. Om det var det ene eller det andet, er fuldstændig
> ligegyldigt. Du er bare så småt ved at blive dum at høre på.

*PLONK*

Fra : Pernille

Dato : 21-09-07 19:01

> Men så var det dig med hver 2. eller 4. husstand. Er det et kriterium?
>
> Helt ærligt. Om det var det ene eller det andet, er fuldstændig
> ligegyldigt. Du er bare så småt ved at blive dum at høre på.
Så, lad mig bare lige sige, at The Doors var RIGTIG gode.

Fra : Holst

Dato : 21-09-07 09:28

Rasmus M. Jensen wrote:

> jeg mener det er enten hver 2. eller 4. dansk husstand der har en shubidua
> udgivelse...

Ikke flere? Så må der da vist være flere, der har en stående med Celine
Dion.

Det kan godt være, de var mere rockede i 70'erne, men ligefrem at kalde
dem en "betydende rockgruppe" er nok lidt meget forlangt.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 10:39

Holst wrote:

> [...]
>
> Det kan godt være, de var mere rockede i 70'erne, men ligefrem at
> kalde dem en "betydende rockgruppe" er nok lidt meget forlangt.

nu stopper du da... denne tråd er da helt kørt af sporet med glamrock bands
og andet skrammel...
det er vel ikke mere en 5 ud af de her 40 indlæg ca. som rent faktisk kommer
med foreslag... resten er ævl om HVOR gode div. såkaldte "betydende" bands
var... jeg vil da flette dig en hat hvis du vil påstå at flere kan nævne
bands som er nævnt her i tråden i forhold til shu bi dua...
det er faktisk rock - selvom numerene varer under 10 min og ikke indeholder
5 min. guitarsolo...

Fra : Søren

Dato : 15-09-07 20:28

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eagles - vokal og riffs.
>
> Der må max. være 10 kunstnere, der skal dække de betydende inden for rock,

Jeg tror godt at man kan tage Tubular Bells af Mike Oldfield med.
Genren er lidt på grænsen mellem folk/rock og klassisk.
Det var ihvertfald stilskabende og revolutionerende!

> [...]
> Sebastian
> Ache
> C.V. Jørgensen (måske vel først i 80´erne for alvor?)

Shit og Chanel (Shit og Jaloux)
Steppeulvene!
Poul Dissing?

Søren

Fra : Fl. Baumann

Dato : 15-09-07 20:43

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg tror godt at man kan tage Tubular Bells af Mike Oldfield
> med.
> Genren er lidt på grænsen mellem folk/rock og klassisk.
> Det var ihvertfald stilskabende og revolutionerende!

Mike Olfield bør kandidere, det har du ret i, selv om jeg synes
at nogle af hans lydcollager treækker spor fra Emerson, Lake &
Palmer (deres mere "bløde" repetoire)

> Shit og Chanel (Shit og Jaloux)
> Steppeulvene!
> Poul Dissing?

Steppeulvene...hvordan f.. ka´ jeg glemme dem!?

--
Fl. Baumann

Fra : Michael Lund

Dato : 16-09-07 08:57

> [...]
> "bløde" repetoire)

> Steppeulvene...hvordan f.. ka´ jeg glemme dem!?

Muligvis fordi Eik Skalø jo desværre døede allerede i 1968 og dermed kan de
vel næppe betegnes som et 70'er band.

Mvh.
Mic.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 16-09-07 09:01

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en
> meddelelse
>>

> Muligvis fordi Eik Skalø jo desværre døede allerede i 1968 og
> dermed kan de vel næppe betegnes som et 70'er band.

Bingo!
--
Fl. Baumann

Fra : Damo

Dato : 15-09-07 21:09

"Fl. Baumann" skrev
> Six Pistols - Punk (måske Clash var mere betydende?)

"Sex Pistols var en historisk montage,men den ramte den kollektive
bevidstløshed i et england på på opløsningens rand."
Rockens billeder

Sex Pistols VAR punk. Resten spillede punkmusik.
Jeg forstår ikke hvorfor så mange siger The Clash før de siger Sex Pistols
eller glemmer at nævne dem.
Måske fordi mange tror de var de var et sammensat boy-band.(?)
Johnny Rotten var den sidste tilføjelse til bandet.
De var igennem hele forløbet fattige.
En hver Sex Pistols tekst er et punk-testamente. Den indeholder poesi,
humor, sandhed og "lokumssprog."
Derfor var de punk.
Jeg ved ikke hvor mange punk-musikere der er startet fordi de har set en Sex
Pistols koncert, men mange er det.
Forsangeren fra The Clash var en hippie da Sex Pistols startede.

Jeg vil til din liste tilføje Patti Smith, Television og Marc Bolan.
The Ramones satte en omvæltning i gang i USA der lignede Sex Pistols, men
deres tekst-univers har ikke den samme slagkraft syntes jeg altså.

Fra : ASKF

Dato : 17-09-07 02:29

Damo ytrede sig i <46ec3bf0$0$25408$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>The Ramones satte en omvæltning i gang i USA der lignede Sex Pistols, men
>deres tekst-univers har ikke den samme slagkraft syntes jeg altså.

Jeg tænker faktisk mest på Dead Kennedys som det virkelig stilskabende
og mest betydende punkband. Stort set alle deres tekster er gennemført
samfundskritiske, og ud over de kvaliteter du nævner ved Sex Pistols
havde de også et snert af selvironi.

The Clash er mere et punkrock band, selvom Biafra nok vil kalde det for
New Wave.

Ingen af disse er dog så gennemførte som de hardcore bands der dukkede
op i USA i firserne på undergrundsscenen (der er meget få optagelser med
dem).

PS. Jeg har yderst sjældent Sex Pistols fremme, mens både Clash og Dead
Kennedys i den grad er blevet voldspillet på min pladespiller.

Fra : Damo

Dato : 17-09-07 06:54

"ASKF" skrev>

> [...]
> og mest betydende punkband. Stort set alle deres tekster er gennemført
> samfundskritiske, og ud over de kvaliteter du nævner ved Sex Pistols

Silly Thing var et stik i siden til Sid Vicious.
Men der er vel mit paradigme imod dit.:)
Dead Kennedys har vist ikke påkaldt sig en hel nations fulde opmærksomhed og
foragt, og netop derfor er historien om Sex Pistols, og hvad de faktisk
gjorde så fantastisk.
Jeg har hørt at det folk i england bedst husker fra 1977 ikke er dronningens
25 års jubilæum men Sex Pistols.
Og så deres lyd. Det kan du ikke benægte.:)

> [...]
>
> PS. Jeg har yderst sjældent Sex Pistols fremme, mens både Clash og Dead
> Kennedys i den grad er blevet voldspillet på min pladespiller.

Jeg har af og til Sex Pistols fremme, men der er ikke ret mange sange i
sidste ende.
Dead Kennedys hører jeg også tit.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 10:02

On Sat, 15 Sep 2007 13:22:07 +0200, "Fl. Baumann"
<zillyink@fjerndettehotmail.com> wrote:

> [...]
>T-Rex - Glamrock
>Six Pistols - Punk (måske Clash var mere betydende?)
>The Moody Blues - multiinstrumentalt/flerstemmigt

Det mangler helt klart den gruppe der for alvor satte hårdrocken på
dagsordenen, og har leveret en hel bunke af verdenshistoriens mest
kendte riffs, nemlig Deep Purple.

/Alex

Fra : Fl. Baumann

Dato : 16-09-07 10:47

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hårdrocken på
> dagsordenen, og har leveret en hel bunke af verdenshistoriens

En gruppe der er ansvarlig for ét af sidste århundredes værste
rocknumre "Smoke on the water" bør ikke kandidere
I et af mine indlæg i denne tråd, mener jeg at jeg får dem
flettet ind (Judas Priest indlægget), men jeg synes ikke de for
alvor bør være blandt de ti mest betydende.
Heldigvis er den slags meninger altid til diskussion, ligesom
"verdens bedste guitarist" trådene tidligere, men da knægten er
begrænset til ti kunstnere, så skal der fa.... kød på bordet!

Btw: Hvis du ikke ved det, så er det forbundet med dummebøder at
spille Smoke on the water i de fleste musikforretninger, i hvert
fald i København og omegn.
--
Fl. Baumann

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 15:24

On Sun, 16 Sep 2007 11:47:29 +0200, "Fl. Baumann"
<zillyink@fjerndettehotmail.com> wrote:

>En gruppe der er ansvarlig for ét af sidste århundredes værste
>rocknumre "Smoke on the water" bør ikke kandidere

Fordi det efterhånden er så fortærsket af alle mulige der filer riffet
af i E-dur, ændrer det ikke ved at det er det mest kendte riff i
rockhistorien. Det bliver det altså ikke hvis det er det værste.

Prøv for sjov at spille riffene fra:

Smoke on the water
Space Trucking
Woman From Tokyo
Lazy
....... + 30-40 andre

Alle mellem 15 og 55 vil kunne nynne med på dem alle.
Det er ikke hvad jeg kalder betydningsløst

>Btw: Hvis du ikke ved det, så er det forbundet med dummebøder at
>spille Smoke on the water i de fleste musikforretninger, i hvert
>fald i København og omegn.

Sådan er det alle steder, men at enhver 10-årig dreng der kan finde A-
og E-strengen på en guitar, kan spille riffet og få en rocksound ud,
gør alligevel at det har sin berettigelse.
Jeg er heller ikke for vild med det efterhånden, men det er sagen
uvedkommende

/Alex

Fra : Pernille

Dato : 16-09-07 21:00

> [...]
> Sebastian
> Ache
> C.V. Jørgensen (måske vel først i 80´erne for alvor?)

Nu har jeg ikke læst alle de andres bud, men jeg mener, virkelig, The Doors.
De var måske mere i 6o'erne, men også i 70'erne.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 17-09-07 09:26

Fl. Baumann wrote:
> [...]
> Det er en forudsætning af de pågældende indiskutabelt var
> stilskabende, revolutionerende mv. og ikke bare gode til noget

Jeg synes godt at KISS kunne passe til den beskrivelse. De var gigantiske i
USA i 1977 og deres teaterrock koncept var ikke set så gennemført tidligere.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Allan

Dato : 20-09-07 14:09

Hmmmm.....jeg syntes der mangler to vigtige....

The Beatels
Deep Purple

/Allan

Fra : F. Baumann

Dato : 20-09-07 16:05

> Hmmmm.....jeg syntes der mangler to vigtige....
>
> The Beatels
> Deep Purple

60´er bands.

--

F.B.

Fra : aab

Dato : 21-09-07 00:03

"F. Baumann" <zillyink@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 60´er bands.
>
> --
>
> F.B.

Ja, ja, Deep Purple startede godt nok i 60'erne; men deres
storhedstid var i 70'erne.
Det samme kan man sige om en gruppe, der ikke er blevet
nævnt endnu, nemlig Fleetwood Mac.

Med venlig hilsen
Anker Andreasen

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 09:10

On Fri, 21 Sep 2007 01:02:31 +0200, "aab" <reknaaa@mail.dk> wrote:

>Ja, ja, Deep Purple startede godt nok i 60'erne; men deres
>storhedstid var i 70'erne.

Jeg tror Baumann mente det som en joke.

Her er hans egen oprindelige liste:

David Bowie (Første LP i 1967)
Pink Floyd (Første album: "The Piper at the Gates of Dawn" i 1967)
T-Rex (dannet i 1967)
Six Pistols (Stiftet i 1972, wheeee et "ægte" 70'er-band)
The Moody Blues (Første album: "Days Of Future Passed" udgivet i 1967)
Stevie Wonder (Gennembrud med nummeret "Fingertips" i 1962)
Black Sabbath (Dannet i 1968)
Eagles (Dannet i 1971, jamenforpokkerda, endnu ét 70'er band

Dine forslag:

Deep Purple (Dannet i 1968 - Gennembrud med "In Rock" i 1970)
Beatles (Desværre opløst i 1969-70)

Kom igen

/Alex