Jeg er for DUM
Fra : Michael Kragh

Dato : 11-07-01 09:05

Nu har jeg i flere dage bikset med mine 2 computere for at få dem til at
køre et punkt til punkt netværk.

maskinerne har henholdsvis win2000 og win98 og jeg vil bare starte med at de
skal kunne se hinanden, men det vil de bare ikke. Men pludselig slår det mig
om jeg egentlig har det rigtige kabel.

Jeg ved at når jeg kører uden hub eller switch så skal det være krydset. Mit
spørgsmål er så:
Er et UTP kabel ikke altid det? "unshielded twisted pairs" Det at kablet er
parsnoet betyder måske ikke også at det er krydset. Eller skal det være et
af de som tit er røde?
Hvis det er det som skal til så har jeg fandme godt nok spildt et par timer
for at de skal kunne se hinanden.

De små ikoner ved uret siger også at netværkskablet ikke er tilsluttet...

PLEASE HELP ME
--
Mvh.
Michael Kragh

ICQ-UIN: #32661612

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-07-01 09:15

Hej Michael

"Michael Kragh" <Mkragh@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3b4c08a3$0$2566$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er et UTP kabel ikke altid det? "unshielded twisted pairs" Det at kablet er
> parsnoet betyder måske ikke også at det er krydset

Korrekt, *TP - "Twisted Pair" betyder (kun) parsnoet.
Dit skal ydermere være krydset ("Crossover").

> Eller skal det være et
> af de som tit er røde?

Ja, krydesede kabler er ofte røde, men kan også være alle mulige andre farver (f.eks. grå).
Og fordi et kabel er rødt er det ikke ensbetydende med at det er krydset.
Hold stikkene op ved siden af hinanden, hvis farverne på lederne er placeret ens,
er kablet ikke krydset.

Se her:
<http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html>
<http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html>

> Hvis det er det som skal til så har jeg fandme godt nok spildt et par timer
> for at de skal kunne se hinanden.

Ærgeligt, men man lærer af erfaring

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Michael Kragh

Dato : 11-07-01 09:42

Tak for det hurtige svar..

Er der nogen ide i at købe en hub, når jeg kun har to maskiner? Jeg kan jo
selvfølgelig hæve overførselshastigheden til min netværksprinter formoder
jeg.
Hvis jeg nu vælger at købe en hub finder den så selv ud af at der er et
krydset kabel i det ene stik og et ikke krydset i det andet???

Mvh Michael

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-07-01 09:47

Hej Michael

"Michael Kragh" <Mkragh@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3b4c116c$0$2560$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen ide i at købe en hub, når jeg kun har to maskiner? Jeg kan jo
> selvfølgelig hæve overførselshastigheden til min netværksprinter formoder
> jeg.

Så er du forberedt på evt. udvidelser og kan nemmere tilslutte yderligere maskiner.

> Hvis jeg nu vælger at købe en hub finder den så selv ud af at der er et
> krydset kabel i det ene stik og et ikke krydset i det andet???

Ofte er der én port (uplink) hvor du kan benytte krydset kabel, men
jeg vil anbefale dig at benytte straight-thru kabler til alle maskiner.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Søren

Dato : 11-07-01 12:39

> jeg vil anbefale dig at benytte straight-thru kabler til alle maskiner.

Hvorfor det?
Mange har jo et krydset kabel i forvejen .

Mvh Søren

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-07-01 13:55

Hej Søren

"Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:eVW27.3597$ae6.253069@news010.worldonline.dk...

> Hvorfor det?

Så er de to PC ens og man kan nemmere fejlsøge hvis den ene ikke vil komme på nettet.
Og så er det rart at have en fri uplinkport, hvis man en dag skulle få brug for den.

> Mange har jo et krydset kabel i forvejen .

Mange har vel også to ikke-krydsede i forvejen.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Søren

Dato : 11-07-01 14:55

> Så er de to PC ens og man kan nemmere fejlsøge hvis den ene ikke vil komme
på nettet.

OK.
Men nemmere fejlsøgening, mener du at bytte rundt på kabler i switchen .

> Og så er det rart at have en fri uplinkport, hvis man en dag skulle få
brug for den.

Ja ellers skal man jo bruge krydsede over til ADSL.

> Mange har vel også to ikke-krydsede i forvejen.

Et netværk starter normalt med to netkort, og et krydset kabel .
Det ville jeg bruge i stedet for at købe et nyt lige.

Mvh Søren

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-07-01 14:58

Hej Søren

"Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:JUY27.3688$6x5.275593@news000.worldonline.dk...

> Et netværk starter normalt med to netkort, og et krydset kabel .
> Det ville jeg bruge i stedet for at købe et nyt lige.

Michaels spørgsmål, til det svar hvor jeg anbefalede straight-thru kabler, var:
"Hvis jeg nu vælger at købe en hub finder den så selv ud af at der er et
krydset kabel i det ene stik og et ikke krydset i det andet???"

Det drejede sig ikke om han skulle købe en hub eller ej, det var et andet spørgsmål.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-07-01 09:58

"Michael Kragh" <Mkragh@privat.dk> wrote in message

> [...]
er
> parsnoet betyder måske ikke også at det er krydset. Eller skal det være et

Du kan så på stikne, ved at kigge på dem bedde samtidigt... Hvis
farvekoderne ligger i samme orden, i begge stik.. Ja så er det et alm.
netværks kabel, altså IKKE krydset.

Fra : Michael Kragh

Dato : 11-07-01 10:41

Mange tak for svarene, nu vil jeg gå i byen og købe mig et krydset Utp
kabel....

Mvh Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-07-01 11:19

> Mange tak for svarene, nu vil jeg gå i byen og købe mig et krydset Utp
> kabel....

hvad med at købe en switch med det samme??

Hvis du går i byen, og skal have et sådant kabel,, vil de sikkert have flere
hundrede kroner for det.... bare for 5 meter...

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 11-07-01 11:32

> Hvis du går i byen, og skal have et sådant kabel,, vil de sikkert have
flere
> hundrede kroner for det.... bare for 5 meter...

67,- incl. forsendelse for 5 meter iflg. www.edbpriser.dk....... (kablet
koster 26,-!)

Kan Du nøjes med 1 meter kan det fås for 53,- incl forsendelse (kablet
koster 12,-!)

mvh. Peter
www.peterbj.dk (Nu over 700 vitser!!!)

Fra : Michael Kragh

Dato : 11-07-01 12:27

Nu har jeg købt det..... 2 meter for 55,- i byen...

mvh Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-07-01 13:02

"Peter Brandt Jørgensen" <pbrj@tdk.dk> wrote in message
> flere
> >

> 67,- incl. forsendelse for 5 meter iflg. www.edbpriser.dk....... (kablet
> koster 26,-!)

Nu skrev jeg jo "hvis du går i byen"

Jeg ved ikke om du tager det for at gå i byen, når man bestiller det på
nettet, og tidligst for det dagen efter..

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 11-07-01 13:46

SNIP

> Nu skrev jeg jo "hvis du går i byen"
>
> Jeg ved ikke om du tager det for at gå i byen, når man bestiller det på
> nettet, og tidligst for det dagen efter..

Se Bjarkes eget svar: 55,- for 2 meter.....I byen!

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 11-07-01 14:05

> SNIP

(kablet

Se Bjarkes eget svar: 55,- for 2 meter.....I byen!

UPS!

se MICHAELS eget svar....... Sorry!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-07-01 14:20

> Se Bjarkes eget svar: 55,- for 2 meter.....I byen!
>
> UPS!
>
> se MICHAELS eget svar....... Sorry!

Heh,,,

Men det er da også dyrt...

Jeg fik da fx mit Netkort, SAMT 5 meter netværks kabel, for 120
kroner,,,...... I BYEN... Det var da direkte hos inportøren...

Men de plejer at tage sig godt betalt...