Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billed til A0
Fra : BigMac

Dato : 08-10-07 14:56

Jeg har nogle billeder af min MC, der er taget med et 7 og et 8 mega picsel
kamera.

Jeg vil gerne have det printet/plottet ud i A1 eller A0.

Men hvilket program skal jeg bruge for at få billederne op i størrelse med
et godt resultat ?

og er der andre triks man kan gøre for at blæse billedet op??
(jeg har Corel PaintShop pro Photo XI og Adobe Photoshop)

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 08-10-07 16:12

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> og er der andre triks man kan gøre for at blæse billedet op??
> (jeg har Corel PaintShop pro Photo XI og Adobe Photoshop)

Det kommer da vist helt an på hvem der fremkalder billedet. Vores
printer/program (ipf8000/posterjet) gør det faktisk så godt, at vi ikke
længere gider sidde og forstørre i photoshop inden vi printer.
Tidligere, når vi sendte ind til Gabs eller Cewe kunne vi godt finde på at
forstørre op i photoshop, og der brugte vi (efter råd herinde) altid bicubic
resize samt gradvis forstørrelse, ikke fra 1000x1500 pixels til 4000x6000,
men af flere gange, først 2000x3000, og så højere osv.. det siger folk
bliver lidt pænere, men jeg har ikke testet det af.

Mvh Anders

Fra : BigMac

Dato : 08-10-07 16:57

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> skrev i en meddelelse

> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer da vist helt an på hvem der fremkalder billedet. Vores
det er stadig digitalt 8mega

Fra : Anders

Dato : 09-10-07 12:31

> det er stadig digitalt 8mega

Det burde du fint kunne lave et 80x120cm billede i, eller hvor meget sådan
en A0 bliver.

Fra : BigMac

Dato : 09-10-07 17:43

"Anders" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det burde du fint kunne lave et 80x120cm billede i, eller hvor meget sådan
> en A0 bliver.

jeg syntes det bliver grynet, - filen fylder ca 4 mega, - kan jeg forbedre
det lidt??

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-10-07 05:58

BigMac wrote:

> jeg syntes det bliver grynet, - ...

Hvor fik du det printet i 80*120cm ?

--
Don't waste space

Fra : BigMac

Dato : 10-10-07 07:32

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor fik du det printet i 80*120cm ?

på en plotter med 400dpi, men tror kun billedet er 75dpi

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-10-07 13:30

BigMac wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
>>
> på en plotter med 400dpi, men tror kun billedet er 75dpi

Hvis Du omregner de 120cm til 47 tommer, kan Du regne ud at 400dpi
kræver ca 19.000 pixels på den lange led, og det kræver at Du har
opsamplet dit billede. Hvis Du opsampler med ca 10% af gangen og
bikubisk, indtil Du rammer de ca 20.000 pixels, og laver unsharpmasking
efter opsamplingen, kan man godt plotte noget, der virker ret imponerende.

Hvis Du omregner 75dpi, skal der bruges ca 3.500 pixels på den lange
led, og det ligner det, der kommer fra mange moderne digital kameraer.

Bo //

Fra : BigMac

Dato : 22-10-07 16:13

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca 19.000 pixels på den lange led, og det kræver at Du har opsamplet dit
> billede. Hvis Du opsampler med ca 10% af gangen og bikubisk, indtil Du
kan ikke lave det på 1 gang?? hvad er forskellenn??

> og laver unsharpmasking efter opsamplingen, kan man godt plotte noget, der
> virker ret imponerende.
OK, det skal da prøves...

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 09-10-07 14:29

On Oct 9, 1:31 pm, "Anders" <in...@mail.dk> wrote:

> Det burde du fint kunne lave et 80x120cm billede i, eller hvor meget sådan
> en A0 bliver.

Eh --- og hvad koster sådan et print så idag ?

Fra : Esben

Dato : 09-10-07 17:39

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Eh --- og hvad koster sådan et print så idag ?

Priseksempel:
http://www.kopicenter.as/pris-plakat.pdf

--
Esben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-10-07 19:07

Esben wrote:
> <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Priseksempel:
> http://www.kopicenter.as/pris-plakat.pdf

-Utroligt at man på forsiden af denne webpage oplyser at man bor mellem
Føtex og banegården. Den kombination kan man finde i mange danske byer.
OK, det er i Århus

Bo //

Fra : Esben

Dato : 09-10-07 20:14

> -Utroligt at man på forsiden af denne webpage oplyser at man bor mellem
> Føtex og banegården. Den kombination kan man finde i mange danske byer.
> OK, det er i Århus

Både og, der er mange Føtex'er i Århus :)

--
Esben

Fra : Erik D

Dato : 11-10-07 22:50

Billedet var også grynet (eller rettere støjfyldt) før, men da kunne
du bare ikke se det.

Gå lidt på afstand af billedet og nyd det.
Hvis ikke det ser røvgodt ud, så er det kontrast, lys og farver det er
galt med, men ikke støjen.....og her går jeg ud fra, at det ikke er
taget på 6400 ASA.

Støjen i et 8 mp. digitalbillede kan du godt ændre, men om det er en
forbedring eller en udtværing kommer an på et individuelt skøn.
Det er lige som korn på celluid-negativer. Det er begrænset hvad man
kan gøre ved det. Ligesom der er grænser for tyndskid, er der også
grænser for så meget andet.

Prøv iøvrigt at lade nogle venner betragte billedet. De ser formentlig
overhovedet ikke støjen i billedet. Sådan noget ser "andre mennesker"
ikke. Det er kun os foto-idioter der ser det.
Lur mig, om de ikke siger det er et flot billede. Gode billeder bliver
endnu bedre når de er store.