Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom speed contra Bridge CS3?
Fra : Michaelbs

Dato : 07-10-07 10:15

Jeg sidder og tester min nye canon 85L f1.2 mkII og har brug for hurtigt at
tjekke raw billederne på 100% (1 til 1 forstørrelse) på skærmen.

Hvis jeg importerer fx 30 billeder i LR med min favorit preset og efter
import klikker på første billede i 1:1, så går der en evighed (adskillige
minutter) før jeg kan se det i fuld opløsning. Klikker jeg på næste
billede - samme mønster.
Markerer jeg derimod alle billederne i bridge og "åben i camera raw", vælger
alle og klikker på 100%, så kan jeg se i løbet af sekunder alle billederne i
100%.

Hvorfor er der denne enorme hastighedsforskel?
Oplever I andre noget tilsvarende?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-10-07 11:33

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> [...]
> billederne i 100%.
>
> Hvorfor er der denne enorme hastighedsforskel?

Jeg oplever at den bedste måde at arbejde med LR er at generere 1:1
previews. Jeg importerer uden preview generering, derefter favoritpresets og
derefter 1:1 preview generering. Det tager ca. 3 sek. per stk på min
maskine. Hvis jeg ikke gør det sidder jeg også og venter på 100% view og det
er irriterende. Så er det bedste at tage en kop kaffe og vente på preview
genereringen. Men ellers har jeg ikke nogen forklaring på
hastighedsforskellen.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 07-10-07 19:30

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det er irriterende. Så er det bedste at tage en kop kaffe og vente på
> preview genereringen. Men ellers har jeg ikke nogen forklaring på

ok, tak. Jeg importerer sædvanligvis MED favoritpreset. Måske er det derfor.
Jeg må prøve din model i næste omgang.
Og så er previews sat til størst mulig (2048) og bedst mulig kvalitet.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-10-07 22:34

> [...]
> derfor. Jeg må prøve din model i næste omgang.
> Og så er previews sat til størst mulig (2048) og bedst mulig kvalitet.

Det er mit indtryk at det ikke hjælper med den bedst mulig kvalitet i
preset, da man alligevel skal vente ved zoom-ind til 1:1. Derfor genererer
jeg 1:1 previews. Det er under Library | previews at du finder det. Jeg kan
ikke se at det skulle gøre en forskel om du angiver preset under importering
ift. at benytte det bagefter, men før preview 1:1 generering. Når jeg har
genereret preview kan jeg zoome ind med det samme, men det kan godt
indimellem tage lidt tid at loade det enkelte billede.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 08-10-07 15:36

> Det er mit indtryk at det ikke hjælper med den bedst mulig kvalitet i
> preset, da man alligevel skal vente ved zoom-ind til 1:1.

Ikke forstået. Du mener vel preview, ikke preset.
Med bedst mulig kvalitet mener jeg Edit<Preferences<Go to Catalog Settings<
File handling og Preview quality sætter jeg der på high samt vælger 2048
pixels som Standard Preview Size.
Er det det samme du taler om?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-10-07 15:58

> [...]
> Settings< File handling og Preview quality sætter jeg der på high samt
> vælger 2048 pixels som Standard Preview Size.

Undskyld forvirringen. Jeg mente at preview generering som sat op under
catalog settings bruger jeg ikke, da jeg alligevel skal vente med zoom-in
til 100%, når jeg nærgransker flere forskellige billeder. Jeg genererer ikke
previews under import, men gør det efter at have sat standard presets. Det
er så 1:1 previews jeg genererer.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 08-10-07 16:59

> [...]
> ikke previews under import, men gør det efter at have sat standard
> presets. Det er så 1:1 previews jeg genererer.
Ok. Men jeg må nok sige at 3 sekunder til generering pr billede ikke holder
her.
Når jeg sætter den til at lave 1:1 previews på en mappe med 50 billeder, så
er det ikke 150 sekunder jeg skal vente men snarere en halv time og den
forskel burde der ikke være.
Min PC kører med Intel duo core E6600 på 2 * 3.14 ghz med 4gb Ram på Vista
64 Ultimate.
Jeg forstår ikke det går så langsomt og det er drøn irriterende med al den
ventetid. Og i Bridge er der som sagt så godt som INGEN ventettid på at se
1:1 previews.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-10-07 18:23

> [...]
> så er det ikke 150 sekunder jeg skal vente men snarere en halv time og den

Jeg kørte en 1:1 preview generering på en folder med 146 billeder. Der var
23 fra 20D imellem, et par PSD filer og resten var 5D raw filer. Det tog
5min 56sec altså 2,44sek/stk.

> Min PC kører med Intel duo core E6600 på 2 * 3.14 ghz med 4gb Ram på
> Vista 64 Ultimate.

Min kører 2,86Mhz også med E6600 med 4GB ram under Windows XP Pro. Jeg
rørte ikke maskinen mens den kørte preview genereringen.Er du sikker på at
der ikke kører noget andet i baggrunden, som æder cpu kapacitet?

> Jeg forstår ikke det går så langsomt og det er drøn irriterende med al den
> ventetid. Og i Bridge er der som sagt så godt som INGEN ventettid på at se
> 1:1 previews.

Jeg synes også det går for langsomt og undrer mig også over forskellen, som
jeg også oplever. Men med ca. 2,5 sek/preview kan jeg leve med det.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 09-10-07 00:00

> [...]
> 23 fra 20D imellem, et par PSD filer og resten var 5D raw filer. Det tog

Nu sidder jeg lige og laver en test. Jeg har markeret alle filer i en mappe
med 140 rawbilleder og sat LR til at genere 1:1 previews.
Efter 22 minutters venten er den nået op på 26%. Meget skidt.

Jeg har sat autowrite to xmp til on, men det skulle vel ikke have noget at
sige?

> Min kører 2,86Mhz også med E6600 med 4GB ram under Windows XP Pro. Jeg
> rørte ikke maskinen mens den kørte preview genereringen.Er du sikker på at
> der ikke kører noget andet i baggrunden, som æder cpu kapacitet?

Det skulle der ikke være iflg taskmanager. CPU ligger på 0-2% før jeg gik i
gang og mens den genererer ligger den nogenlunde stabilt mellem 45 og 50%
med et par udsving op til 100% ind imellem.

Da jeg oplever Bridge som lynhurtig må jeg tolke derhen at det ikke er
maskinen der fejler men opsætningen i LR, der er noget galt med et eller
andet sted.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-10-07 00:12

> [...]
> Efter 22 minutters venten er den nået op på 26%. Meget skidt.
>
> Jeg har sat autowrite to xmp til on, men det skulle vel ikke have noget at

Jeg har ikke slået xmp auto write til. Prøv at slå det fra.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-10-07 17:32

> Jeg har ikke slået xmp auto write til. Prøv at slå det fra.

Har du prøvet at slå det fra?
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 09-10-07 17:49

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Har du prøvet at slå det fra?
> Mvh,
> Hans

Jeg har slået det fra nu samt klikket på File<catalog
settings<general<Relaunch and Optimize.
Jeg ved ikke hvad der har virket, men den genererer i hvert fald previews
1:1 langt hurtigere nu. Noget i retning af de tider du opgav, og der er
ingen ventetid ved zoom til 1:1.
Så jeg er glad.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-10-07 18:41

> [...]
> Jeg ved ikke hvad der har virket, men den genererer i hvert fald previews
> 1:1 langt hurtigere nu. Noget i retning af de tider du opgav, og der er

Lyder godt, men uden auto write xmp vil justeringer lavet i LR være
tilgængelige under Bridge CS3. Nu bruger jeg ikke Bridge til raw
konverteringer, så for mig ikke noget problem. Hvis man så slår autowrite
til igen gå der rigtig lang tid før LR falder til ro igen efter at have
opdateret. Det virker som om denne funktion ikke er ordentligt optimeret.
For mig ser det ud som om der sker en sekventiel gennemgang af databasen emd
sammenligning med xmp filer for at se om der skal opdateres. Så det er ikke
bare et spørgmål om at slå det til igen og lidt efter er der synkroniseret
igen. Dvs. man skal vælge om man vil have synkronsering mellem LR og Bridge
eller ej.
Mvh,
Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 09-10-07 07:17

Michaelbs skrev:

> Da jeg oplever Bridge som lynhurtig må jeg tolke derhen at det ikke er
> maskinen der fejler men opsætningen i LR, der er noget galt med et eller
> andet sted.

Har du prøvet adobes support?
<http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb400808&sliceId=2>

Robert Piil

Fra : Michaelbs

Dato : 09-10-07 10:06

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Har du prøvet adobes support?
> <http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb400808&sliceId=2>

Mange tak for et fint link.

Der er et par grundlæggende ting, jeg pludselig synes er forvirrrende og
stiller derfor lige et par idiotspørgsmål:

citat fra Adobe linket:

Photoshop Lightroom must create Standard-Size previews of your photos for
accurate on-screen display. Creating these previews takes time, so choose to
create them when you can spend the time doing so.

If you choose to create Standard-Size previews when you import your photos,
then the import will be slow. However, viewing and zooming on your photos
will be fast since the previews are already created. Select Render
Standard-Size Previews in the Import Photos dialog box to create these
previews during import.

If you want your import to be faster, then deselect Render Standard-Size
Previews in the Import Photos dialog box. Photoshop Lightroom uses the
previews created by your camera to display your photos until Photoshop
Lightroom requires a more accurate preview, such as when in Loup mode in the
Library module. Otherwise , when you use the output modules, Photoshop
Lightroom may slow down while it creates Standard-Size previews. The
camera-created previews are not color-managed, so colors displayed in the
filmstrip or grid may not match those in your photos when you zoom in.

The size and quality of the Standard-Size previews are determined by the
Preview Cache options in the File Management tab of the Preferences dialog
box. To increase the speed of either importing or viewing your photos,
choose a smaller size from the Standard Preview Size menu, and/or a lower
quality setting from the Preview Quality menu.

Set the appropriate discard time from the Automatically Discard 1:1 Previews
menu. Large previews take up hard disk space; however, after you discard
your previews, Photoshop Lightroom must re-create them when you edit your
images, requiring extra time.

Der er så vidt jeg ved to slags previews, nemlig

1) standardsized, (som man kan definere størrelsen af i Edit<Catalog
Settings<File Handling)

2) 1:1 (Library<Previews<render 1:1 previews)

Standard sized kan man vælge 2048 som det største og 1:1 må vel være
størrelsen på fotoet, i mit tilfælde (5D) bliver det 4368*2912 pixels.

Citatet fra Adobe omhandler så vidt jeg kan se kun standardsized previews.
Hvad skal man egentlig med dem? Andet end at spare lidt tid og plads. De
fleste ønsker vel at kunne se deres billeder i native resolution, altså 1:1?

Er det mig der har misforstået noget?

Og et citat mere fra linket:

"The Lightroom Previews.lrdata file contains your preview cache.

The default location for the cache is in the same folder as your Library
database file: [Username]/Pictures/Lightroom.

Photoshop Lightroom locates the preview cache by looking in the same folder
as the Library database file. If you move the database file or use a backup
database, and you don't keep the appropriate cache with the database, then
Photoshop Lightroom takes extra time to update its previews."

Her er måske løsningen på hastighedsproblemet. Jeg har ganske rigtigt
flyttet databasefilerne væk fra C-drevet, da jeg har været dum nok til at
købe en raptor 36gb som systemdisk og installerer programmer på en af mine 3
andre interne harddiske. Problemet er at systemet hurtigt bliver fyldt op
med alt det snask, som programmerne pr default lægger ind på c-drevet,
selvom programmerne selv er installeret på et andet drev. Det er et stort
problem, da c-drevet er ved at være fyldt og jeg ikke rigtigt ved hvordan
jeg skal komme ud af det uden at skulle begynde forfra med hele molevitten.
Nå men derfor har jeg flyttet Library databasen til et andet drev. Og laver
også back up af databasen på et andet drev. Nu kan jeg ikke huske hvordan
mappestrukturen omkring databasen og database previews ser ud pr default men
hos mig er der en mappe, hvori Lightroom Database.Ircat ligger og i denne
mappe er der så en undermappe, der hedder Lightroom Databes Previews.Irdata
og den består af en række mapper, der hedder et tal mellem 0 og 9 og en
række mapper, der hedder et bogstav. A, B C osv. Hvordan ser dette
databasesystem ud hos Jer?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-10-07 18:17

> [...]
> Hvad skal man egentlig med dem? Andet end at spare lidt tid og plads. De
> fleste ønsker vel at kunne se deres billeder i native resolution, altså

Jeg har kigget i help filen og der er ikke en eksplicit forklaring af
hvordan previews benyttes så vidt jeg kan se. Det er symptomatisk for hvor
dårlige help ofte er.
Jeg har hele tiden gået ud fra at standard sized previews benyttes, når du
ser på et billede ad gange i library eller i develop modulet, men uden zoom
(altså FIT). Jeg har så også tidlgiere benyttet den maksimale størrelse på
2048, men refererer det til horisontal eller vertical opløsning? Ja, hvis
det er horisontal, så er det jo ikke nok til vores skærme, som er på 2560
pixels horisontalt (og 1600 vertikalt). Om det så betyder at de 2048 pixels
bliver resizet til 2560 fra 2048 (hvis det er hvad der menes) eller hvor
meget billedet nu fylder kan jeg ikke se, men mit gæt er at det er sådan.
At 1:1 previews er nødvendige, når der skal zoomes ind til 1:1. Hvis de ikke
er genererede på forhånd skal man vente på at de bliver genereret. Det kan
man se forskellen på. Jeg går også ud fra at 1:1 preview bliver benyttet til
display i FIT zoom niveau, så der ikke er brug for flere forskellige
previews. Men det kan jeg ikke finde. Beskrivelsen er i det hele taget
upræcis.

> [...]
> tal mellem 0 og 9 og en række mapper, der hedder et bogstav. A, B C osv.
> Hvordan ser dette databasesystem ud hos Jer?

Previews ligger under Lightroom folderen (også som default), så der skulle
så ikke ligge noget på dit C-drev, hvis du har databasen liggende på et
andet drev. Det skulle du kunne se.
Som jeg nævnte under mit tidligere indlæg tror jeg dit problem er knyttet
til xmp autowrite.
Mvh,
Hans

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-10-07 18:49

Michaelbs skrev i Message-ID:
> [...]
> Jeg forstår ikke det går så langsomt og det er drøn irriterende med al
> den ventetid. Og i Bridge er der som sagt så godt som INGEN ventettid

Det samme med DxO - denne er også lagt hurtigere end Lightroom. Desværre
har LR nogle gode katalogfuktioner - ellers var jeg nok skiftet til DxO,
som også har nogle funktioner LR ikke har.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>