Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
holy smoses :o)
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 18:45

Jeg har netop kalibreret min billige samsung 206BW skærm med en
spyder2pro, og der er godt nok en himmel til forskel. Til sidst i
dialogboxen kan man se et før og efter billede. Billedet nu er
tydeligvis som det skal være - før var det nærmest med et rosa/violet
skær.

Hvis nogen af Jer overvejer at anskaffe jer et kalibreringsværktøj, kan
jeg kun sige gør det!

Eneste lidt trælse ting var, at min skærm OSD sidder lige under
spyder'eren, så man skal hele tiden fjerne den for at justere farverne.
Næste update på min front bliver nok en 23" Apple skærm

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Jakob

Dato : 24-09-07 20:32

In article <46f7f784$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber
<find email på macfly.dk> says...
> [...]
> skær.
>
> Hvis nogen af Jer overvejer at anskaffe jer et kalibreringsværktøj, kan

Jamen jeg overvejer :0). Kan se at rigtigt mange her i gruppen har slået
sig på spyder'eren, er der nogen oplagt grund til det ?

Hvad med forskellen mellem pro og non pro, det er noget med printer
kalibrering ikke ?

Hygge

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 20:50

On 2007-09-24 21:32:24 +0200, Jakob <nonsense@invalid.invalid> said:
> Jamen jeg overvejer :0). Kan se at rigtigt mange her i gruppen har slået
>
> sig på spyder'eren, er der nogen oplagt grund til det ?

Ift. prisen er der vel reelt intet alternativ?

> Hvad med forskellen mellem pro og non pro, det er noget med printer
> kalibrering ikke ?

Du kan læse mere om forskellen på colorvisions hjemmeside.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 24-09-07 20:56

Jakob wrote:

> Jamen jeg overvejer :0). Kan se at rigtigt mange her i gruppen har slået
> sig på spyder'eren, er der nogen oplagt grund til det ?

For mit vedkommende bare fordi alle andre brugte den. 2 millioner
lemmings kan ikke tage fejl :)

> Hvad med forskellen mellem pro og non pro, det er noget med printer
> kalibrering ikke ?

Jo, printerkalibrering og så muligheden for at kalibrere flere skærme.
Dén bed mig lidt. Jeg købte først den lille, og har så senere opgraderet
til den store for at få flerskærm-support.

Express'en gemmer alle profiler under samme navn osv. Det skulle, på XP
og med Microsoft's color management applet, være muligt at omdøbe
profilerne så man (med lidt møje og besvær) kan kalibrere én skærm ad
gangen og så tilknytte profilerne bagefter. Det er dog ikke noget jeg
har prøvet, så den er for egen regning hvis du vil prøve :)

Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 24-09-07 20:56

Fra : Jakob

Dato : 24-09-07 21:26

> gangen og så tilknytte profilerne bagefter. Det er dog ikke noget jeg
> har prøvet, så den er for egen regning hvis du vil prøve :)

Ok takker for dit input

MVH

Jacob

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-09-07 16:00

Jakob skrev i MPG.21622f325b76074c9896c7@sunsite.dk dette:

> Jamen jeg overvejer :0). Kan se at rigtigt mange her i gruppen har
> slået sig på spyder'eren, er der nogen oplagt grund til det ?

Den er rørende billig.

> Hvad med forskellen mellem pro og non pro, det er noget med printer
> kalibrering ikke ?

Jeg vil personligt se bort fra printerkalibreringsværktøjet. Det er et
værktøj, som jeg i hvert fald ikke ser den store fidus i (det kan ikke måle
sig frem, men kræver visuelle bedømmelser, hvor resultaterne så kan proppes
ned i en profil). Nok så vigtigt for mig er muligheden for flere skærme, der
svjks ikke er mulig med den lille udg.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-09-07 11:49

Thomas Schreiber skrev:

> Eneste lidt trælse ting var, at min skærm OSD sidder lige under
> spyder'eren, så man skal hele tiden fjerne den for at justere
> farverne.

Kan man ikke flytte den OSD-menu? Det troede jeg at man kunne på
de fleste skærme med OSD.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 25-09-07 13:31

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nogen af Jer overvejer at anskaffe jer et kalibreringsværktøj, kan
> jeg kun sige gør det!

Der bliver slået meget på tromme om dét herinde, så der må sgu være noget om
det!
Hvor ofte skal sådan en skærm re-kalibreres? Det jeg tænker på er, hvorfor
sådan noget ikke lejes / lånes ud, så flere folk kan få glæde af deres
skærm.. Sådan en kalibrator er vel forholdsvis dyr og skal den kun bruges en
gang hver halve år... hvorfor så f.eks. ikke splejse om sådan en en 5-6
mand?

Mvh Anders

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 13:45

Flerbrugermaskine <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> gang hver halve år... hvorfor så f.eks. ikke splejse om sådan en en 5-6

Alt efter hvor farve pernitten du er ... alt fra dagligt til et par gang
om året. Jeg vil sige hver 14. dag

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 13:46

On 2007-09-25 14:31:22 +0200, "Flerbrugermaskine" <ingen@mail.dk> said:

> Hvor ofte skal sådan en skærm re-kalibreres?

Én gang om ugen eller oftere eller hvor meget man nu bruger sin skærm.

> Det jeg tænker på er, hvorfor
> sådan noget ikke lejes / lånes ud, så flere folk kan få glæde af deres
> skærm..

Fordi det software der følger med ikke er en multibrugerlicens ligesom
det er ulovligt at kopirere musik og film til naboen.

> Sådan en kalibrator er vel forholdsvis dyr og skal den kun bruges en
> gang hver halve år... hvorfor så f.eks. ikke splejse om sådan en en 5-6
> mand?

800 for den billigste model, som sikkert holder de næste 10+ år (indil
der kommer andet end LCD) Er det dyrt? Jeg synes man er er nærrigrøv
hvis man ikke vil give pengene for en kalibrator Hvis man ikke har
råd til det værktøj, skal man måske overveje sig en anden hobby eller
bruge den gratis softwarebaserede skærmkalibrator.

Tænk på dit digitale kamera. Et D1H kostede vel 35-40K for 5 år siden.
Nu koster det under 2500 brugt. Din spyder holder prisen nogte bedre
vil jeg påstå

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 25-09-07 15:42

> Én gang om ugen eller oftere eller hvor meget man nu bruger sin skærm.

Ok, langt oftere end jeg havde forventet.

> Fordi det software der følger med ikke er en multibrugerlicens ligesom det
> er ulovligt at kopirere musik og film til naboen.

Ah så langt tænkte jeg slet ikke heh.

> [...]
> koster det under 2500 brugt. Din spyder holder prisen nogte bedre vil jeg

800 kroner?.. Det var lige godt satans :).. De priser jeg tidligere har set
har været 3000+ kroner.. gad vide om det har været et andet mærke end
Spyder.. eller om tiden bare går stærkt, og jeg husker dårligt..

Du har helt ret, 800 er jo basseører for sådan en tingest.

Mvh Anders