Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af skarphed
Fra : Kim S

Dato : 24-09-07 14:16

Jeg har et Sigma 28-135mm som jeg egentlig syntes fungerede
ok på mit gamle Canon 350d. Ny har jeg skiftet til 400d, og
synes ikke det tegner specielt skarpt. Kan der være forskel på,
hvilken model det er monteret på ?
Har osse kit-objektivet samt en Canon 70-300 og ville godt
sammenligne skarpheden på de 3 objektiver.
Hvordan gøres dette, ud over det skal være på stativ ?
(Motiv, indstillinger, opstilling, lys, m.m.)

Mvh, Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-09-07 15:49

Kim S wrote:
> [...]
> sammenligne skarpheden på de 3 objektiver.
> Hvordan gøres dette, ud over det skal være på stativ ?
> (Motiv, indstillinger, opstilling, lys, m.m.)

Hvis ikke det er egentlig måling, men en sammenligning, kan Du
fotografere et stykke murstensvæg. stativ, og absolut vinkelret på.
En anden god test er at fotografere en avis, foldet helt ud og tapet på
på væggen. fotografer ved alle blænder, så Du kan vurdere hvilken
blænde, der giver det bedste. Gentag for korteste, mellemste og længste
brændvidde. Gentag ved forskellige afstande. Brug tid på at skrive
resultaterne i tabeller, så Du senere kan se hvad du har lavet.

Det kan være et stort arbejde.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-09-07 16:55

Bo Bjerre skrev i 46f7ce6b$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> [...]
> længste brændvidde. Gentag ved forskellige afstande. Brug tid på at
> skrive resultaterne i tabeller, så Du senere kan se hvad du har lavet.

Ovenstående er nogenlunde også som jeg gør det. Jeg er dog kommet en del i
tvivl om metode siger andet end noget om objektiverne på forholdsvis nær
afstand. Skal jeg bedømme en tele kan det jo godt være, at jeg egentligt har
brug for egenskaberne på 150 m og ikke på 15. Er der nogne der ved, og
resultaterne på væggen derhjemme er i overensstemmelse med evnen til at
tegne ude i fjernområdet?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : MW

Dato : 25-09-07 11:15

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> resultaterne på væggen derhjemme er i overensstemmelse med evnen til at

Det siger noget om hvor godt objektivet er korrigeret for
billedfeltkrumning, noget der sjældent er brug for ved korte brændvidder
(bortset fra makro- og reproobjektiver) Det er faktisk nødvendigt at
fokusere i kanten som kontrol for at sikre at en eventuel uskarphed ikke er
andet end en fejlfokusering. Testbillederne bør også suppleres med eksempler
hvor fokuseringen er foretaget ved aktuel blænde for at kontrollere om der
er fokusskift ved nedblænding (især korte brændvidder) Objektiver til almen
fotografering er normalt korrigeret ved indstilling på uendelig.

mvh/MW

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-09-07 16:04

MW skrev i 46f8df7b$0$93959$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> [...]
> ved nedblænding (især korte brændvidder) Objektiver til almen
> fotografering er normalt korrigeret ved indstilling på uendelig.

Skal det forstås sådan, at hvis objektivet tegner godt inde på nærafstanden,
så er fjern/uendeligt altid lige så god/bedre?
Jeg kan ikke rigtigt se noget geometri for mig, der kan lette på
forståelsen.

Fra : MW

Dato : 26-09-07 08:15

> Skal det forstås sådan, at hvis objektivet tegner godt inde på
> nærafstanden, så er fjern/uendeligt altid lige så god/bedre?

Jeg kender ikke til eksempler på det modsatte, forudsat der er tale om
objektiver til almindelig fotografering. At nærbilleder ofte fremtræder som
"subjektivt skarpe" er jo fordi vi så ser små ting i stor størrelse og det
er jo altid "imponerende" men her er det størrelsesforholdet der påvirker
indtrykket. Samtidigt vurderer man så objektivet i et opløsningsområde
(linier/mm) hvor de fleste objektiver kan være med

På den anden side råder de færreste af os over optisk måleudstyr og så må
man jo bruge nogle testobjekter/metoder der egner sig til en visuel
vurdering.

mvhMW

Fra : Kim S

Dato : 24-09-07 17:12

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis ikke det er egentlig måling, ...[klip]

Måling ??
Kan man måle skarpheden ?

Mvh, Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 24-09-07 18:01

> Måling ??
> Kan man måle skarpheden ?

Ja selvfølgelig kan man det! ;)

Det kræver blot at du har et decideret test-ark, man måler typisk skarpheden
på hvor mange linier per millimeter et objektiv er i stand til at vise!

Ham her måler f.eks. skarpheden:
http://photozone.de/8Reviews/index.html

Brian

Fra : Kim S

Dato : 24-09-07 22:59

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skarpheden
> på hvor mange linier per millimeter et objektiv er i stand til at vise!

Ok....
Der skulle vel ikke være en erfaren fotograf i Kbh-området som
kunne have lyst til at hjælpe mig med at teste og bedømme ??

Mvh, Kim (Amager)