Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Visuel omdøbning af filer
Fra : Rainman

Dato : 22-09-07 14:53

Jeg har scannet flere tusinde negativer, og fået dem navngivet
automatisk. Da jeg ikke har sorteret negativstrimlerne (godt nok), og da
scanneren kører bagfra og frem, har jeg en del rod i filnavnene, således
at en sortering i filnavn skaber rod i kronologien når jeg viser
billederne i Singapore.

Jeg søger derfor en visul filomdøbningsutility, hvor filnavnet bestemmes
ud fra filens relative placering i folderen. Findes dette? Eller kan I
foreslå en anden måde at gøre dette på hvor man via thumbnails bevarer
overblikket og ikke er nødt til at udskrive filnavne før omdøbning?

P.f.h.t./Mogens

Fra : Max

Dato : 22-09-07 16:19

Hej Mgens

> Jeg søger derfor en visul filomdøbningsutility, hvor filnavnet
> bestemmes ud fra filens relative placering i folderen. Findes dette?

Jeg er ikke klar over hvad det er du vil, men Bulk Rename Utillity
kan næsten alt når det gælder om at omdøbe filer.

http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php

--
Mvh Max

Fra : Rainman

Dato : 22-09-07 19:02

Max wrote:
> Hej Mgens

> Jeg er ikke klar over hvad det er du vil, men Bulk Rename Utillity
> kan næsten alt når det gælder om at omdøbe filer.
>
> http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php

o.k., lad mig forklare lidt bedre:

I en folder har jeg eksempelvis disse 4 filer:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

Disse sorteres og vises sådan i Singapore ud fra filnavnet. Men hvis nu
den korrekre rækkefølge er:

2.jpg
4.jpg
3.jpg
1.jpg

Så kan jeg naturligvis sidde med en lap papir og skrive dette ned, og så
manuelt omdøbe hver enkelt fil bagefter. Men jeg ville gerne kunne ordne
filerne kronologisk, og så få dem tildelt et fortløbende filnavn ud fra
denne kronologiske orden.

For at dette skal fungere i praksis, og med et stort antal filer - eks.
100 - i en folder, ville jeg gerne kunne flytte ud fra thumbnails.
Ellers tager det en faktor mange gange mere at udføre.

Fra : Max

Dato : 22-09-07 19:31

Hej Rainman

> 2.jpg
> 4.jpg
> 3.jpg
> 1.jpg

Ligger der metadata i filerne du kan bruge til at omdøbe efter ?

--
Mvh Max

Fra : Rainman

Dato : 22-09-07 20:27

Max wrote:
> Hej Rainman

> Ligger der metadata i filerne du kan bruge til at omdøbe efter ?

Nix. De er jo dannede sam scans fra almindelige celluid negativer, så
desværre ingen digitale infos.

Fra : SlashDot

Dato : 23-09-07 00:34

On Sat, 22 Sep 2007 21:26:47 +0200, Rainman wrote:

> Nix. De er jo dannede sam scans fra almindelige celluid negativer, så
> desværre ingen digitale infos.

Men filerne er vel gemt kronologisk uanset hvilket filnavn de har fået.
Derfor kan du sortere efter tiden på filen. ACDSee har en batch rename
funktion som kan det du skal bruge

Fra : Max

Dato : 23-09-07 08:12

Hej

> Nix. De er jo dannede sam scans fra almindelige celluid negativer, så
> desværre ingen digitale infos.

Ok, så kender jeg kun den hårde måde, altså den manuelle. Det kan
så gørres lidt nemmere i en viewer med preview på billederne. Når
jeg laver den slags masse scans plejer jeg at bruge tiden der scannes
i til at navngive de scans der er foretaget.

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-07 19:41

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev

Windows har ingen muligheder for at gemme filer i en bestemt rækkefølge. Det
eneste du kan gøre er, at bruge et program, hvor du selv kan bestemme
visningens kriterier.

Men du kan ikke indkorporere det i filnavnet.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-07 19:48

> [...]

> manuelt omdøbe hver enkelt fil bagefter. Men jeg ville gerne kunne ordne
> filerne kronologisk, og så få dem tildelt et fortløbende filnavn ud fra

Jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår, hvad du vil/mener.

Men du kan multi omdøbe med total commander www.ghisler.com dog ikke ud fra
thumbnails.

Bemærk, at det er det program, der viser mappeindholdet, som bestemmer
rækkefølgen. Men TC burde kunne det meste. Alternativt er der et program,
som jeg mener hedder noget med multi rename, men jeg er ikke sikker på
navnet.

Claus

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 23-09-07 20:58

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> rækkefølgen. Men TC burde kunne det meste. Alternativt er der et program,
> som jeg mener hedder noget med multi rename, men jeg er ikke sikker på

Mogens efterlyser vist et program, hvor sortering af billeder kan ske
med træk og slip (drag and drop) eller med nogle knapper i et grafisk
program med preview af billederne. Og sorteringen kan passende ske ved
at omdøbe billederne. Der skal sikkert også være noget auto-ømdøb af
efterfølgende billeder for at få plads i nummerrækkefølgen...

Jeg googlede efter sådan et program tidligere på dagen, men det er svært
lige at finde noget som ligner dette. Det lyder egentligt ikke særligt
avanceret, men det er lidt svært at sige om det findes derude

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Rainman

Dato : 24-09-07 06:50

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> rækkefølgen. Men TC burde kunne det meste. Alternativt er der et program,
> som jeg mener hedder noget med multi rename, men jeg er ikke sikker på

Tak Claus,

Jeg prøver lige at forklare igen: Jeg har eksempelvis 100 filer som
sorteret efter filnavnet fremstår i et kronologisk syndigt rod. Jeg kan
som oftest nemt se ud fra thumbnails hvilken rækkefølge de burde have
været vist i (nogenlunde). Men skal jeg til at skrive alle 100 filenavne
på en lap papir, og derefter på en eller anden måde få noteret den
korrekte rækkefølge, og så slutteligen gennemføre disse ændringer i
filnavne, ja så bliver det et pænt uoverskueligt projekt (1600 af disse
gamle scannede negativer).

Jeg kigger lige på TC, men giver ovennævnte anledning til andre forslag
hører jeg gerne det :)

Mogens

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 24-09-07 16:28

Rainman skrev:

> [...]
> gamle scannede negativer).
>
> Jeg kigger lige på TC, men giver ovennævnte anledning til andre forslag

Hi Rainman!
Prøv også lige at kigge lidt på Google's Picasa. Jeg synes den er stærk
i forbindelse med omdøbning af filer!
Hilsen Karl Johan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-09-07 17:42

> [...]

> korrekte rækkefølge, og så slutteligen gennemføre disse ændringer i
> filnavne, ja så bliver det et pænt uoverskueligt projekt (1600 af disse

Visningen af filer er alene windows som bestemmer det. Har du ikke et
program, der kan styrer visningen, så foregår visningen efter kriterier, jeg
ikke er helt sikker på. Det er nok placeringen i FAT tabellen, der bestemmer
det.

Du kan således IKKE bestemme rækkefølgen ud fra filnavnet. Rækkefølgen vil
være forskellig fra maskine til maskine, afhængigt af windows version,
placering i FAT tabellen osv.

Derfor bruger man også en filmanager, som kan indstilles til at styre
visningen ud fra forskellige kriterier, f.eks. størrelse, type, dato,
alfabetisk, tidsstempel osv.

Der er TC fantastisk. Den nye kan så vidt jeg kan se også vise thumbnails.
Hent den, den er shareware og virker 100% uden nogle begrænsninger. Der er
mulighed for at indrette en visning, der passer til dit kriterie, og så er
der en multiomdøbningsfunktion. Det er vist nok muligt at multiomdøbe
fortløbende.

Alternativt er der ACDSEE det er en billedemanager. Den bruger jeg selv i
version 5.5 den kan alt inden for håndtering af billedefiler, men inden for
windows grænser, naturligvis.

Men mig bekendt er det umuligt at bestemme rækkefølgen i placeringen af
filer i en mappe i windows. Du kan enten nummerere eller alfabetisere og så
vælge visningskriterie ud fra det, men du kan ikke diktere rækkefølgen. Den
mulighed er ikke med i filsystemet.

Claus

Fra : Photo

Dato : 17-10-07 12:11

> [...]
> gamle scannede negativer).
>
> Jeg kigger lige på TC, men giver ovennævnte anledning til andre forslag

Hej
Jeg ved ikke om du fandt en løsning ?
ACDSee v.9 er løsningen (måske også andre versioner)

1. Billederne flyttes visuelt på skærmen i thumbnails mode, så din
rækkefølge passer.
2. Select all.
3. Batch rename...

41.jpg = pic01.jpg