Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kopiblæk og Hans K
Fra : Michaelbs

Dato : 21-09-07 12:38

Som opfølgning til indlægget "Blæk fra TPI-Danmark" fra 11/09 kunne det være
interessant at høre fra Hans Kruse hvad resultatet blev.
Hvis du da er kommet så langt med det, at du kan drage konklusioner, Hans?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-07 13:50

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Som opfølgning til indlægget "Blæk fra TPI-Danmark" fra 11/09 kunne det
> være interessant at høre fra Hans Kruse hvad resultatet blev.
> Hvis du da er kommet så langt med det, at du kan drage konklusioner, Hans?

Du kan helt og trygt stole på at jeg nok skal skrive om det. Lige nu venter
jeg på en chip resetter, der virker. Før kan jeg ikke komme i gang.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-07 14:23

> [...]
>
> Du kan helt og trygt stole på at jeg nok skal skrive om det. Lige nu
> venter jeg på en chip resetter, der virker. Før kan jeg ikke komme i gang.

Har nu fået en chipresetter ind ad døren, som virker. Så kan jeg fylde blæk
på og printe og sende et print til kalibrering.
Mvh,
Hans

Fra : skibber

Dato : 22-09-07 09:59

On 21-09-2007 14:50:21, "Hans Kruse" wrote:

> [...]
>
> Du kan helt og trygt stole på at jeg nok skal skrive om det. Lige nu
> venter jeg på en chip resetter, der virker. Før kan jeg ikke komme i gang.

Den Chip resetter virker den også til Canon MP800R ?

/Skibber

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-09-07 10:14

skibber skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Den Chip resetter virker den også til Canon MP800R ?

Næppe - mig bekendt er der ikke kommet chip-resettere til Canon's
chips.

Hans's var så vidt jeg husker en Epson.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-07 11:01

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Næppe - mig bekendt er der ikke kommet chip-resettere til Canon's chips.
>
> Hans's var så vidt jeg husker en Epson.

Ja, min printer er en Epson R2400.
Mvh,
Hans

Fra : Krisitan Amby

Dato : 22-09-07 10:22

Helt sikkert. DET GØR DEN IKKE!

Kristian Amby

Fra : skibber

Dato : 23-09-07 11:47

On 22-09-2007 10:58:39, "skibber" wrote:

> Den Chip resetter virker den også til Canon MP800R ?
>
> /Skibber

Har nu pløjet hele nette igennem
og der findes ingen til MP800
kun Epson

/skibber

Fra : Krisitan Amby

Dato : 21-09-07 15:49

Du vil vel også høre fra andre? Jeg bruger TPI's blæk til min Pixma 5200 og
jeg kan overhovedet ikke se forskel. Hverken på Canons papir eller på TPI's,
som jeg har fået lavet en profil til. Eneste problem er, at jeg skal "holde
øje" med patronerne, da printeren ikke gør det mere, og der kan ikke fås
chip-resetter til Canon.

Men som jeg ser det er der overhovedet ingen grund til at betænke sig. Og
jeg tror faktiske ikke, jeg er så meget nemmere at have med at gøre, end så
mange andre, hvad printkvalitet angår. Det er jysk for "hysterisk"

Mvh
Kristian Amby

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:46f3ad2a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-07 11:17

> [...]
> være interessant at høre fra Hans Kruse hvad resultatet blev.
> Hvis du da er kommet så langt med det, at du kan drage konklusioner, Hans?

Efter at chipresetteren,d er virker ankom fyldte jeg blæk i og med nogen
besvær fået den til at skrive jævnt. For en af patronerne tog det lidt lang
tid før blækket flød ud på normal måde. Patronerne er tomme og beregnet til
genopfyldning, så derfor er første opfyldning anderledes end de
efterfølgende (naturligvis). Blækpåfyldning er ikke specielt besværligt, da
der medfølge en sprøjte til hver farve. Jeg belv anbefalet at rense dem
efter påfyldning, så jeg ikke behøver at gemme hver sprøjte sammen med den
tilhørende farve. Det kræver selvfølgelig grundig rensning med vand og
tørring bagefter før næste brug. Patroner har en lille genopfyldningsstuds
med en prop. Efter en gennemført automatisk rensningsprocedure af
skrivehovederne udskrev jeg nogle billeder, som jeg så kunne sammenligne med
Epson originalblæk. Min vurdering er at detaljegengivelsen er på samme høje
niveau som Epson originalblæk. Farverne er derimod med Epson profilen for
det givne papir (Epson Archival Matte) ikke de samme. Der er væsentlig
forskel. På nogle billeder ses det nsæten ikke, men på andre temmelig meget,
f.eks. mine klitbilleder fra Råbjerg Mile. Jeg har nu sendt et par
testudskrifter af en farvepalette til kalibrering hos TPI-Danmark. Når
papiret og blækket er kalibreret viljeg igen vurdere resultatet. For hver
type papir jeg vil anvende skal jeg så sende to print til TPI-Danmark for at
få det kalibreret. Det sker med en dyr professionel kalibreringsenhed.

Der fulgte ikke en vejledning med til hele proceduren omkring blæk, etc.
Måske ikke nødvendigt, men dog nyttigt, så man ikke kommer til at lave fejl.
Jeg komme tilbage med mere info, når jeg har fået kalibreringsprofilen
tilbage.
Mvh,
Hans

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-09-07 11:56

Hej Hans

dette er nok noget af det mest spændende og intresante læs på længe!!!
nøj jeg glæder mig til at høre om dine resultater

Mvh Torben

Fra : Michaelbs

Dato : 22-09-07 12:24

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:46f4f487$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Hej Hans
>
> dette er nok noget af det mest spændende og intresante læs på længe!!!
> nøj jeg glæder mig til at høre om dine resultater
>
> Mvh Torben

Jeg har det på samme måde!

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-07 14:45

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:46f4f487$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Hans
>
> dette er nok noget af det mest spændende og intresante læs på længe!!!
> nøj jeg glæder mig til at høre om dine resultater

Vi holder lige spændingen et par dage indtil jeg får profilen tilbage

Med det ser da lovende ud, da jeg ikke kan se nogen grund til at
kalibreringen ikke skulle bringe præcist de farver frem, der skal være. Det
er jo det en kalibrering skal til for. Den vil jo så også være meget mere
præcis end Epson standard profiler, da den jo ikke tager højde for variation
fra printer til printer. Måske ikke af betydning.... Men det grundlæggende
er jo økonomien, som let regnes ud, når man har lavet startinvesteringen.
Ca. 100kr/original Epson blækpatron med 13ml blæk. En 125ml dunk fra TPI-DK
koster 236kr. Dvs. 1,88kr/ml, hvor original koster 7,69kr/ml eller 4x
dyrere. Allerede med det første sæt med alle startomkostninger er det under
halv pris af originalt blæk.

Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-07 15:03

> [...]
> 7,69kr/ml eller 4x dyrere. Allerede med det første sæt med alle
> startomkostninger er det under halv pris af originalt blæk.

Skal måske lige tilføje at den udregning forudsætter at ALT blækket kan
bruges i de små 13ml patroner. Iflg. PKI-DK så spiledes der typisk 3-4ml i
en "tom" patron. Med 3ml spildt per patron kommer ml prisen op på 10kr!
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 22-09-07 17:49

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> en "tom" patron. Med 3ml spildt per patron kommer ml prisen op på 10kr!

Måske skal man også tage højde for hvor "drøjt" blækket er.
Da jeg eksperimenterede med det, var min subjektive fornemmelse at hver
print drak meget meget mere kopiblæk end originalblæk. Det var simpelthen
utroligt, så hurtigt at jeg skulle genopfylde.

mvh Michael

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-09-07 18:00

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:46f5478f$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Da jeg eksperimenterede med det, var min subjektive fornemmelse at hver
> print drak meget meget mere kopiblæk end originalblæk. Det var simpelthen
> utroligt, så hurtigt at jeg skulle genopfylde.

Ja klart det skal også med ind i overvejelserne, og ikke med i kalkulationen
nå print prisen udregnes.

Jeg glæder mig virkelig til at høre om det, det jeg glæder mig mest til er
at høre om foreskellen på originalt og tpi´s blæk ved print. specielt i s/h
og ved meget detaljerigt foto.

Vh Torben

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-09-07 18:01

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46f549df$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Ja klart det skal også med ind i overvejelserne, og ikke med i
> kalkulationen nå print prisen udregnes.
ups glemte ordet-
mindst.
det skal selvfølgelig med i udregningen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 22-09-07 22:09

> [...]
> at høre om foreskellen på originalt og tpi´s blæk ved print. specielt i

Det er vel bare at få lavet en sammenligning af, hvor mange billeder man får
på de 13mL og hvor mange man får ud af de 125mL. Der vil klart være et spild
ved de 125 også, men hvis man bruger det ret konstant, så kunne det vel
tænkes, at det faktisk bliver mindre, da man ikke skal justere hver gang
(som vel er der, hvor en original 13mL patron mister noget).

Men jeg følger også med spænding, selvom jeg ikke har en fotoprinter endnu.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-07 23:09

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> vel tænkes, at det faktisk bliver mindre, da man ikke skal justere hver
> gang (som vel er der, hvor en original 13mL patron mister noget).

Netop. Ved de 13ml patroner smider man patroner ud med resten, med
genopfyldningspatroner er der ikke noget spild.

> Men jeg følger også med spænding, selvom jeg ikke har en fotoprinter
> endnu.

Det kan jo komme...
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 22-09-07 23:12

> Det kan jo komme...

Forhåbenligt, det er da med i overvejelserne i øjeblikket :D

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-07 23:12

> [...]
> print drak meget meget mere kopiblæk end originalblæk. Det var simpelthen
> utroligt, så hurtigt at jeg skulle genopfylde.

Der skulle ikke være nogen forskel her, da det er samme type af blæk. Der er
kopiblæk, som ikke er af samme type iflg. TPI-DK, hvilket selvfølgelig skal
tages med forbehold...
Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 23-09-07 17:39

> [...]
> print drak meget meget mere kopiblæk end originalblæk. Det var simpelthen
> utroligt, så hurtigt at jeg skulle genopfylde.

Hvordan skulle det kunne forkomme ? Printeren doserer jo ikke blækket efter
hvem du har købt patronerne af, printeren "ved" det ikke.

Hos mig holder patronerne fra TPI lidt længere, der er jo mere blæk i, så
det er jo at forvente.

MW

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-09-07 17:08

Michaelbs skrev :
> [...]
> interessant at høre fra Hans Kruse hvad resultatet blev.
> Hvis du da er kommet så langt med det, at du kan drage konklusioner, Hans?

Jeg har brugt TPI's blæk i ety par år i min Canon IP4000 Pixma.
Det virker bare! Ikke haft nogen problemer overhovedet og kvaliteten er den
samme som Canons blæk´.

Jeg har købt massevis af pakker med 5 plus 1 patroner, men er for et stykke
tid siden gået over til at genfylde beholderene og det skal gøres lidt
grundigt.
Jeg købte en pose med 8 sprøjter og 8 propper og et bor. Med boret bores et
hul i modsat ende end skumgummiet. Med sprøjten påfyldes TPI blæk SÅSNART
printeren viser lav blækstand. Der påfyldes så ca 10 mL og proppen sættes
atter i holdet. Det er vigtigt at man påfylder såsnart beholderen er lidt
mere end halv tom ellers bliver blæktilførslen ujævn.

Min printer bruger ikke Chips.

Men kan varmt anbefale 'Fyld selv TPI-blæk på'

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 13:37

> [...]
> være interessant at høre fra Hans Kruse hvad resultatet blev.
> Hvis du da er kommet så langt med det, at du kan drage konklusioner, Hans?

En opdatering, men ikke en endelig konklusion.

Jeg har fået den kalibrerede profil fra TPI-DK for Epson Archival Matte
papir. Når man sammenligner i PS CS3 med soft proofing, så er denne profil
mindre kontrastfuld og lysere end Epsons tilsvarende profil. Lysmængden er
til forskel fra Epsons profil stort set den samme med og uden soft proofing.
Det betyder at behovet for ændringer af billedet under soft proofing for at
matche det ønske print resultat er noget mindre end med Epsons profil (og
blæk). Print sammenlignet med Epsons blæk og profil udviser nogle forskelle.
Primært at detaljer i højlys er bedre med TPI blæk end med Epsons, samt et
lidt højere lys i den høje ende. Et billede som dette
http://www.pbase.com/hkruse/image/85777726/original viser en bedre
overensstemmelse med skærmen, specielt i de orange/gule/rødlige toner fra
morgenslyset. På andre billeder viser forskellene sig i mere eller mindre
omfang afhængigt af farvetonaliteten. Formentlig ville Epsons blæk også stå
bedre, hvis jeg havde fået det kalibreret isf. at bruge standardprofilen fra
Epson. Så langt så godt. Problemet lige nu er problemer med genopfyldning
af patronerne, hvor et par stykker har lækket i bundventilen under
opfyldning. Jeg får tilsendt et nyt sæt patroner og der vil blive fulgt op
med producenten. Det kommer jeg tilbage om, da jeg ikke kan anbefale
produktet eller give min endelige "dom" før dette problem er løst.
Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 25-09-07 15:38

> [...]
> der vil blive fulgt op med producenten. Det kommer jeg tilbage om, da jeg
> ikke kan anbefale produktet eller give min endelige "dom" før dette

Hvis du dropper projektet pga. påfyldningsproblemer er der vel stadig en del
at spare ved TPI's fabrikafyldte patroner

MW

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 15:41

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

> Hvis du dropper projektet pga. påfyldningsproblemer er der vel stadig en
> del at spare ved TPI's fabrikafyldte patroner

Det har jeg ikke set til Epson R2400 og har heller ikke diskuteret det med
Kaj. Jeg forventer at selvpåfyldning vil fungere.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 25-09-07 15:51

> [...]

> der vil blive fulgt op med producenten. Det kommer jeg tilbage om, da jeg
> ikke kan anbefale produktet eller give min endelige "dom" før dette

Tak for opdateringen.

Fungerer systemet ved at du har boret hul i patronen og isat en prop? Og
genopfyldningnen så sker med injektionssprøjte gennem det borede hul?
Hvis ja, så er udsivningen af blæk vel tilbøjelig til at ske, når proppen er
taget af og der derfor ikke er undertryk i beholderen, der holder blækket
tilbage fra udsivning.
Det var i hvert fald min erfaring, da jeg havde Canon printer og forsøgte
mig.

Har du prøvet at udskrive et portræt, hvor du kan sammenligne før og efter?
Efter min mening er hudtoner noget af det mest følsomme at gengive og derfor
et godt bedømmelsesgrundlag.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 16:23

> [...]
> blækket tilbage fra udsivning.
> Det var i hvert fald min erfaring, da jeg havde Canon printer og forsøgte

Nej, det er ikke genbrugspatroner, men nye patroner lavet til formålet.

> Har du prøvet at udskrive et portræt, hvor du kan sammenligne før og
> efter? Efter min mening er hudtoner noget af det mest følsomme at gengive
> og derfor et godt bedømmelsesgrundlag.

Nej, men har prøvet en række andre motiver. Som sagt så ser profileringen ud
til at være korrekt (Greytag Eye One).
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 25-09-07 16:28

Hans Kruse wrote:
> [...]
> med producenten. Det kommer jeg tilbage om, da jeg ikke kan anbefale
> produktet eller give min endelige "dom" før dette problem er løst.

Hej Hans

Har det været pengene værd at få printeren 'kalibreret' (lavet profil)

Hilsen Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 16:58

Søren Reinke wrote:

> Har det været pengene værd at få printeren 'kalibreret' (lavet
> profil)

Man får ikke den optimale kvalitet uden en kalibrering. Så for mig, ja.
Mvh,
Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-07 17:30

Hans Kruse skrev:

> Man får ikke den optimale kvalitet uden en kalibrering. Så for mig, ja.

Hvordan ser regnestykket ud i forhold til at få lavet billederne ved en
fotohandler?

Jeg vil tro at langtidsholdbarheden er ringere ved egne print (det er i
hvert min erfaring med en ganske almindelig HP OfficeJet med
originalblæk på fotopapir.

Jeg kunne forestille mig at økonomien ved store print er lidt bedre ved
egne print - specielt hvis man bruger det meget.

Jeg har ingen anelse om kvaliteten er bedre umiddelbart efter tryk, men
der er selvfølgelig lidt frihed og kontrol over farverne som kan være
svært at opnå ved en forhandler. Men man skulle tro de gode af dem havde
rimeligt styr over deres farveprofiler.

Billederne er selvfølgelig noget hurtigere klar ved egne print.

Hvilke andre fordele/ulemper er der ved at printe selv?

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 18:19

Robert Piil wrote:
> Hans Kruse skrev:
>

> Hvordan ser regnestykket ud i forhold til at få lavet billederne ved
> en fotohandler?

Jeg printer som minimum i størrelse A4. Jeg bruger pt. Epson Archival Matte
i både A4 og A3+. Det koster hhv. 2,22kr og 7,70kr per ark.

Blækket med blæk fra TPI-DK har jeg ikke noget eksakt tal på, men regner med
at det koster mindre end papiret.

> Jeg vil tro at langtidsholdbarheden er ringere ved egne print (det er
> i hvert min erfaring med en ganske almindelig HP OfficeJet med
> originalblæk på fotopapir.

Det tror jeg ikke er tilfældet. PKI-blækket er lavet på de samme fabrikker,
som laver originalt blæk og det er ratet til 80-100år for originalt blæk.
Ihvertfald meget længere end jeg nogensinde vil have et print hængende på
væggen

> Jeg kunne forestille mig at økonomien ved store print er lidt bedre
> ved egne print - specielt hvis man bruger det meget.

Man kan jo regne det ud på mange måder, men der skal naturligvis printes en
del før investering i printer, blæk etc. er tjent hjem udelukkende ved
besparelsen ift. print ude i byen.

> [...]
> være svært at opnå ved en forhandler. Men man skulle tro de gode af
> dem havde rimeligt styr over deres farveprofiler.

Kvaliteten ved eget tryk er meget høj med en kvalitetsprinter. Det bliver
ikke bedre. Her har man komplet kontrol over hele forløbet og kan vælge det
papir, ønskes til det individuelle print.
Mvh,
Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-07 20:23

Hans Kruse skrev:

> [...]
> Ihvertfald meget længere end jeg nogensinde vil have et print hængende på

Tak for svaret.

Jeg synes at specielt holdbarheden er noget jeg godt kunne tænke mig
videnskablige data på. Jeg troede egentlig at teknikken på fotolabs var
helt anderledes end hvad man kunne lave på en printer.

Som amatørslægtsforsker er det helt ubeskrivligt at kunne have rimeligt
godt bevarede fotografier af personer i familien helt tilbage til
1870'erne. Jeg kunne forestille mig historikere have det på samme måde
med mange af vores andre fotos også.

<http://album.rpiil.dk/familiebilleder/Slaegtsbilleder>

De har dog sikkert ikke meget værdi for andre end familien.

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 25-09-07 20:26

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> <http://album.rpiil.dk/familiebilleder/Slaegtsbilleder>
>
> De har dog sikkert ikke meget værdi for andre end familien.

Det er vel ikke printet der er problemet mere, det er vel mere at bevare den
digitale del af det, printet kan man jo lave i uendelig mængde, om det
holder 10 eller 100 år i dag er faktisk uden betydning, du kan til enhver
tid lave et ny.

MVH
Thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-07 21:03

Thomas Sass Pedersen skrev:
> [...]
> digitale del af det, printet kan man jo lave i uendelig mængde, om det
> holder 10 eller 100 år i dag er faktisk uden betydning, du kan til enhver

Nu har man vel muligheden for at bevare dem på begge måder. Hvis folk
passer ordentligt på deres data har du jo helt ret, men gad vide om der
ikke går mindst lige så mange digitale billeder til som papirbilleder.

I mange tilfælde er den slags gamle billeder kun bevaret fordi de har
ligget i en papkasse et eller andet sted, og så er blevet "fundet" langt
senere. Det er vel kun de næste hundrede år der vil vise hvor gode vi er
til at bevare vores digitale (ikke-vitale) data.

Jeg har allerede mistet en del billeder, hvoraf nogle kun eksisterede
digitalt, på diskcrash, tyveri og systemnedbrud. Jeg har lært min lektie
og gemmer nu data på min disk, på en ekstern disk, på DVD og for de
vigtistes vedkommende også et eller flere steder på nettet. Udover jeg
har nogle liggende i lavere opløsning på Picasa og mit webalbum etc. Men
hvormange almindelige mennesker passer lige så godt på deres billeder?
Jeg forudser at mange går tabt når holdbarheden på de CD/DVD'er de
første gang er brændt på løber ud.

Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 22:03

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> hvormange almindelige mennesker passer lige så godt på deres billeder?
> Jeg forudser at mange går tabt når holdbarheden på de CD/DVD'er de første

Men de digitale print har nu en levetid på niveau med gammeldags s/h kemi
iflg. div. testinstitutter. Vi forudsætter her at TPI blækket også har
tilsvarende levetid, da det er fabrikeret efter samme slags recepter som
originalt blæk. Det er hvad jeg har fået at vide og ja, det kan man jo så
tro eller ikke.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-09-07 19:10

Robert Piil skrev i 46f9698d$0$90270$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> på deres billeder? Jeg forudser at mange går tabt når holdbarheden på
> de CD/DVD'er de første gang er brændt på løber ud.

Jeg har aldrig mistet ét digitalt billede. Til gengæld har en utilsigtet
vandintrængen på et tidspunkt berøvet mig flere tusind negativer og
diapositiver, der aldrig vil kunne genskabes.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html