Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
tips til landskabsfotografering
Fra : rt

Dato : 21-09-07 11:39

Er her en eller flere der kan give nogle enkle og helt konkrete
tips til landskabsfotografering og forklaring af begrebet
'hyperfokal afstand', og/eller links til tips og forklaring?

Jeg nærmer mig en rejse til Mellemamerika, og det ville
være rart at have nogle enkle tips i baghovedet, så alle gode
råd modtages gerne, også gerne helt banale råd om teknik,
indstillinger, koposition, lys etc.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 21-09-07 12:41

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være rart at have nogle enkle tips i baghovedet, så alle gode
> råd modtages gerne, også gerne helt banale råd om teknik,

hej rt

Google lidt på hyperfokal afstand, så skal du bare se.

Hvis du er lidt usikker på hvordan du griber sagen an, så er det en god ide
at øve sig lidt hjemmefra.
Jeg går ud fra, du skal fotografere med digital kamera, her er det jo
herligt at øvelse intet koster.

Og husk så at have masser af tid. Landskabsfotografering er ikke så ligetil.
Godt lokal kendskab, kendskab til vind og vejr har stor betydning. Og start
så med at stå op, og vær ude før solen står op. Ligesom uvejr og andre vejr
fænomener kan have stor indflydelse på det færdige resultat.
Husk et godt stativ.
god tur
Hilsen Flemming Aagaard

Fra : rt

Dato : 24-09-07 15:59

> hej rt

Hej Flemming

> Google lidt på hyperfokal afstand, så skal du bare se.

Det vil jeg prøve, er desværre bare fuldstændig booket op indtil afrejse 2.
okt,
så det bliver nok ikke det store jeg får 'researched' - desværre.

> Hvis du er lidt usikker på hvordan du griber sagen an, så er det en god
> ide at øve sig lidt hjemmefra.

Helt sikkert, men igen, tiden er imod mig.

> Jeg går ud fra, du skal fotografere med digital kamera, her er det jo
> herligt at øvelse intet koster.

Det er det nemlig.

> [...]
> betydning. Og start så med at stå op, og vær ude før solen står op.
> Ligesom uvejr og andre vejr fænomener kan have stor indflydelse på det

Ja, det bliver jo nok lidt et kompromis. Jeg rejser med kæresten, og det er
ikke
en decideret fototur Selvfølgelig er hun indforstået med at jeg skal
bruge noget
tid, og tror da også jeg kan lokke hende med ud inden solopgang, hvis jeg er
lidt
sød. Men omvendt har vi nok ikke alverdens tid de forskellige steder, så jeg

bare tage det som træning og håbe at være lidt heldig, og så ellers bare
bruge
øjnene. Jeg kan desværre ikke have stativ med, da vi rejser med rygsæk i 3,5
mdr.
Jeg ved godt det er en stor begrænsning, men sådan må det nu engang være.

> god tur

Mange tak.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-07 14:22

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]
> være rart at have nogle enkle tips i baghovedet, så alle gode
> råd modtages gerne, også gerne helt banale råd om teknik,

Nu skriver du jo ikke, hvornår du rejser, men hvis du ikke har taget
landskaber før og starter stort set fra bunden, så regn med at der kræves en
rimelig indstats. Med mindre du bare har det i dig
Jeg vil anbefale dig at læse nogle bøger og søge på nettet.
Start med Google søgning og læs f.eks.
http://www.luminous-landscape.com/essays/theartof.shtml og
http://www.beautiful-landscape.com/Thoughts_list.html

Denne
http://www.amazon.co.uk/Ways-Take-Better-Landscape-Photographs/dp/0715319930/ref=sr_1_6/026-5525133-9066015?ie=UTF8&s=books&qid=1190372886&sr=1-6
er fin at læse. Jeg har den og den give gode anvisninger.
Jeg har også Alan Briot's Mastering Landscape Photography. Den er ikke så
konkret og mere filosofisk, men dog god at læse.

Lad være med at fortabe dig i tekniske detaljer i første omgang, men se på
billeder og læs om dem. Selvfølgelig skal du sørge for de rette lys, have
stativ med og forstå dybdeskarphed.
Mvh,
Hans

Fra : rt

Dato : 24-09-07 16:06

> Nu skriver du jo ikke, hvornår du rejser, men hvis du ikke har taget
> landskaber før og starter stort set fra bunden, så regn med at der kræves
> en rimelig indstats. Med mindre du bare har det i dig

Hehe, ja, jeg er klar over at man ikke 'bare lige' opnår resultater
som dine. Ja, jeg starter stort set fra bunden, og ser det som
en 'træningstur' Jeg rejser 2. oktober, og er desværre ret
presset indtil, så der er ikke så meget tid til forberedelse.

> Jeg vil anbefale dig at læse nogle bøger og søge på nettet.
> Start med Google søgning og læs f.eks.
> http://www.luminous-landscape.com/essays/theartof.shtml og
> http://www.beautiful-landscape.com/Thoughts_list.html

Tak, bøgerne må nok vente til en anden gang, men jeg vil da
lige klikke mig ind på de links.

> [...]
> Jeg har også Alan Briot's Mastering Landscape Photography. Den er ikke så
> konkret og mere filosofisk, men dog god at læse.

Mange tak. Kunne være den skulle skrives på ønskesedlen.

> Lad være med at fortabe dig i tekniske detaljer i første omgang, men se på
> billeder og læs om dem. Selvfølgelig skal du sørge for de rette lys, have
> stativ med og forstå dybdeskarphed.

Det var også mere for at få nogle simple tip om teknikken, nu da jeg ikke
har
tid til for alvor at gå i dybden med emnet (hader når man ikke har mulighed
for
at gå i dybden med ting ) Tips som f.eks. 'brug ikke et højere blændetal
end...',
'forsøg så vidt muligt at holde lukkeren over...', 'den bedste brændvidde
er...' osv.

Jeg kan desværre ikke tage stativ med. Jeg er klar over at det giver visse
begrænsninger, men vi skal rejse 3,5 mdr med rygsæk (plus fotorygsæk),
så det må desværre være sådan.

Tak for dit svar.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-09-07 13:01

> [...]
> en 'træningstur' Jeg rejser 2. oktober, og er desværre ret
> presset indtil, så der er ikke så meget tid til forberedelse.

Jo mere ud forbereder dig, jo bedre kan resultatet blive.

> Tak, bøgerne må nok vente til en anden gang, men jeg vil da
> lige klikke mig ind på de links.

Så du vil kaste dig over landskabsfotografi og aller helst tage en pille,
isf. for at gøre en indsats for at lære noget om det?

De bedste billeder komme som regel fra at du har en idé om, hvad du vil
fotografere isf. at skyde på alt der bevæger sig.

> [...]
>
> Jeg kan desværre ikke tage stativ med. Jeg er klar over at det giver visse
> begrænsninger, men vi skal rejse 3,5 mdr med rygsæk (plus fotorygsæk),

Som jeg har nævnt, så er teknikken ikke det vigtigste ift. at se motiverne,
hvilke ofte betyder bevidst udvælgelse og timing og dermed lys. Du må inden
i dit hovede øve dig på at oversætte noget du har foran dig til hvordan det
ser ud på et billede. Når du har de rigtige motive i det rigtige lys kan
teknikken gøre en væsentlig forskel. Jeg går ud fra at nogenlunde kende
sammenhæng mellem blænde og dybdeskarphed. Som en grundregel brug f/8 til
f/11 på landskaber og kør på blændeprioritet (Av på Canon). Sæt iso værdien
så du får lukkertid nok til at undgå rystede billeder. Når du ikke har
stativ må du finde dig i støj. Fokuser på ca. 1/3 afstand mellem dig selv og
baggrunden. Se på histogrammet og sørg for at du enten ikke har noget
overeksponeret eller kun lidt, der ikke betyder noget. Lås lysmålingen der
hvor lyset skal måles med *-knappen bagpå. Skyd i RAW. Øv dig på disse ting
inden du tager afsted.
Mvh,
Hans

Fra : rt

Dato : 25-09-07 14:17

> Jo mere ud forbereder dig, jo bedre kan resultatet blive.

Det er klart.

> Så du vil kaste dig over landskabsfotografi og aller helst tage en pille,
> isf. for at gøre en indsats for at lære noget om det?

Nej, jeg ville hellere end gerne gå mere i dybden med det. Jeg har bare
alvorlig talt ikke tiden til det inden afrejse, så jeg må 'nøjes' og få det
bedste ud af det. Og så i øvrigt se dem som en god træningstur mht.
at 'se motiverne'.

Tak for dine tips!

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 15:31

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i meddelelsen
> Er her en eller flere der kan give nogle enkle og helt konkrete
> tips til landskabsfotografering

Hejsa.

Helt grundlæggende handler det jo om at kunne se mulighederne for billeder.

Jeg selv startede med at skyde natur, og har efterfølgende fået studie, og
det er for mig 2 helt forskellige ting:

I studiet er du ´uden for kompositionen´ og har mulighed for at ændre på
modellernes positur. Du kan altså ændre motivet, mens du selv står (rimelig)
stille.

I naturen er det lige modsat. Her står du selv ´midt i kompositionen´ og kan
sjællent ændre den. Den eneste mulighed for at ændre motivet, er ved at du
selv bevæger dig rundt.

Så mit bedste råd til dig er, at du skal være særdeles dynamisk når du
bevæger dig rundt. Gå frem og tilbage, højre, venstre, op og ned, samtidig
med at du skyder dig ind på motivet.

Jeg skyder mig ofte ind på motiverne, dvs. at jeg ofte skyder måske 40-50
billeder af samme motiv før det endelige motiv er i kassen.

Hilsen Palle
www.foto.cliffhanger.dk tryk på natur for at se natur-billeder

Fra : rt

Dato : 24-09-07 16:10

> Hejsa.

Hej Palle

> Helt grundlæggende handler det jo om at kunne se mulighederne for
> billeder.

Ja, og det kræver træning/tilvænning

> [...]
>
> I naturen er det lige modsat. Her står du selv ´midt i kompositionen´ og
> kan sjællent ændre den. Den eneste mulighed for at ændre motivet, er ved

Jep. Det må jeg så forsøge

> Så mit bedste råd til dig er, at du skal være særdeles dynamisk når du
> bevæger dig rundt. Gå frem og tilbage, højre, venstre, op og ned, samtidig
> med at du skyder dig ind på motivet.

Ja, det har du nok ret i. Kan forestille mig at man har en tendens til at
blive
for stillestående, når først man mener at have fundet et godt view.

> Jeg skyder mig ofte ind på motiverne, dvs. at jeg ofte skyder måske 40-50
> billeder af samme motiv før det endelige motiv er i kassen.

Ja, det bliver jeg nok også nødt til

> Hilsen Palle
> www.foto.cliffhanger.dk tryk på natur for at se natur-billeder

Har lige skimmet dit galleri - det ser virkelig lækkert ud!!

Tak for dit svar!

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-09-07 15:58

> [...]
> være rart at have nogle enkle tips i baghovedet, så alle gode
> råd modtages gerne, også gerne helt banale råd om teknik,

Hej

Mange landskabsbilleder er blevet ødelagt ved at lysmåleren snydes af den
lyse himmel, således at "landskabet" bliver for mørkt og tildels fremstår
som silhuetter.
Så vær opmærksom på hvor du måler lyset!

Langgaard.

Fra : rt

Dato : 24-09-07 16:11

> [...]
> som silhuetter.
> Så vær opmærksom på hvor du måler lyset!

Ja, det kan jeg forestille mig. Hvordan sådan mere konkret vil du anbefale
at gøre?

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-09-07 16:43

rt skrev i Message-ID: <46f7d387$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>:
> Ja, det kan jeg forestille mig. Hvordan sådan mere konkret vil du
> anbefale at gøre?

Købe graduerede gråfiltre eller tage to eksponeringer og samle dem i
efterbehandlingen.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-09-07 17:05

> Ja, det kan jeg forestille mig. Hvordan sådan mere konkret vil du anbefale
> at gøre?

Hej

Som udgangspunkt skal du måle lyset på jorden/bjerget/træerne, men pas dog
på at himlen ikke bliver for lys, det er en ballancegang med det lys
Normalt er der ikke problemer hvis det er en solbeskindet bjergside og en
lys himmel, men er der skygge og en lys himmel, så skal du være på vagt!
Prøv dig frem til den rigtige belysning af af de forskellige motiver!

--
Langgaard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-09-07 18:16

rt wrote:

> [...]
> være rart at have nogle enkle tips i baghovedet, så alle gode
> råd modtages gerne, også gerne helt banale råd om teknik,

Du ska' bare lukke dine øjne op og se motiverne og lyset, og når du ser
et motiv med det rigtige lys, så skal du bare ta' et billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rt

Dato : 24-09-07 21:59

> Du ska' bare lukke dine øjne op og se motiverne og lyset, og når du ser et
> motiv med det rigtige lys, så skal du bare ta' et billede...

Det vil jeg så forsøge - i al sin enkelhed

--
De bedste hilsener,

/rt