Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opbevaring af billeder på memorkey eller h~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 20-09-07 12:30

Ville hører hvordan i opbevar alle jeres billeder

Brænder i dem ud på cd eller dvd ???

Har tænk på at købe et par stykke af memorkey og ligge mine billeder på
dem. de koster jo ikke så meget for 2 GB.

Kender i holdbar heden på den eller er det beder at brænde på dvd skriver ??

Hvad kan holde længst ???

Fra : JYH

Dato : 20-09-07 12:35

Thomas Pedersen wrote:
> Ville hører hvordan i opbevar alle jeres billeder
>
> Brænder i dem ud på cd eller dvd ???

Jeg bruger en extern harddisk.
Vigtige billeder har jeg både på harddisken og cd/dvd.

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-09-07 13:00

Thomas Pedersen skrev:
> [...]
> dem. de koster jo ikke så meget for 2 GB.
>
> Kender i holdbar heden på den eller er det beder at brænde på dvd skriver ??

Jeg har mine på internt harddisk i computeren og så på en ekstern disk,
og derudover har jeg dem også liggende på dvd skiver.

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 13:07

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> wrote in message
> [...]
> dem. de koster jo ikke så meget for 2 GB.
>
> Kender i holdbar heden på den eller er det beder at brænde på dvd skriver

Engang i fortiden brændte jeg CD'er og overvejde DVD'er, men der er bare alt
for lidt plads på selv en DVD synes jeg. Jeg bruger nu USB 3,5" hard diske.
Man kan jo nu få 250GB til ca. 600kr (billigste 564kr). Hvis man vil være
virkelig sikker, så lagrer man 3 gange, så man er dobbelt sikret selv ved
udfald af en disk. Opbevar en af diske på en anden fysisk adresse. Dvs. det
koseter ca. 1800 kr. for 250GB (effektivt ca. 230GB). Pris per MB er da
7,80kr/GB. Hvis vi antager at en RAW file fra din 5D fylder 13MB så ender vi
med ca. 1 øre/RAW file gemt i tre kopier. Iøvrigt har jeg set 500GB USB HD
til 795kr!

Det kan nok (uden at jeg gider finde priser og regne det ud) gøres billigere
med DVD'er, men det er jo noget mere besværligt med brænding etc.
selvfølgelig afhængig af hvor mange billeder man har. Startprisen er klart
billigst med DVD'er.
Mvh,
Hans

Fra : Finn Emsby

Dato : 20-09-07 14:07

Hej Thomas.
Sticks bliver i længden for dyre.
Hvis du køre med en maxopløsning fylder et billede nemt 4-5 mb,
og endnu værre bliver det, hvis du arbejder med andre filtyper,
og slemt nok når man fotografere på i RAW-format og jpg filformat.

For mit vedkommende gør jeg som de fleste, de ligger på min pc
der består af 2 styks 200 GB, derefter copiere jeg det ud på en
externe harddisk, og engang hver 3. måned bliver det brændt ud
på dvd, så jeg hele tiden er sikret med både livrem, seler og også
et par gode vaders.

Mit svar ligner ikke ved et tilfælde de andres, sådan sikre mig
sig bare.

Med venlig hilsen

Finn Emsby

Fra : SpookiePower

Dato : 20-09-07 13:57

Thomas Pedersen wrote:

> Har tænk på at købe et par stykke af memorkey og ligge mine billeder på
> dem. de koster jo ikke så meget for 2 GB.

2 Gb er ikke meget plads. Men det kommer an på hvor mange
billeder du selvfølgelig tager. Jeg har mine billeder på
en HD, samt på DVD'er.

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-09-07 15:45

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dem. de koster jo ikke så meget for 2 GB.
>
> Kender i holdbar heden på den eller er det beder at brænde på dvd skriver

2 GB ca 200 foto, der skal mange memorkey til ;) brug ekstern harddisk det
er meget billigere.
Jeg bruger min alm intern HD + 2 stk usb HD på hver 300 gb.

Kurt

Fra : Bo Andersen

Dato : 20-09-07 16:22

> Ville hører hvordan i opbevar alle jeres billeder
> Brænder i dem ud på cd eller dvd ???

Har billederne på RAID-0 diske, og ekstern HDD som backup.
Dernæst 1 gang om ugen tages backup på LTO1 100GB bånddrev.
De(t) bånd gemmes så på mit arbejde, i tilfælde af tyveri/brand i mit hus,
hvor både Computer og ekstern HDD går kaput.

> Kender i holdbar heden på den eller er det beder at brænde på dvd skriver
> ??
> Hvad kan holde længst ???

Aner det ikke, men jeg gad ikke det DVD-sjov længere. Nu er backup både
på ekstern HDD og bånd scheduleret.
Det vigtigste ER at lave backup, det næstvigtigste er så medier/holdbarhed
mv.
Se evt. i dk.edb.hardware.drev det er næsten ugenligt, folk spørger om
hvordan
man genskaber data, fordi der ikke er tænkt på nogen form for backup.

-Bo-

Fra : Jens G

Dato : 20-09-07 16:42

On Thu, 20 Sep 2007 17:22:23 +0200, "Bo Andersen"
<nyhedsgrupperSPAM@gmail.com> wrote:

>Har billederne på RAID-0 diske, og ekstern HDD som backup.

Ville det ikke være bedre med RAID-1 eller 1+0?

Ved RAID-0 mister man jo alt hvis den ene disk ryger.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Bo Andersen

Dato : 20-09-07 18:47

> Ville det ikke være bedre med RAID-1 eller 1+0?
> Ved RAID-0 mister man jo alt hvis den ene disk ryger.

Jo, det er klart, RAID 1+0 ville være at foretrække,
men økonomien strækker ikke til det.

Uanset hvordan mine HDD er sat op RAID/Ekstern osv.
vil jeg dog altid have 'noget' på ekstern lokation
i tilfælde af tyveri/brand/spædbørn der savler/kone der vasker USB-nøgler
osv.
-Bo Andersen-

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-09-07 17:50

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> skrev

> Brænder i dem ud på cd eller dvd ???

Jeg har tre harddiske og så på DVD. Samtidig har jeg en server, som kører
fjernbackup for familie og venner, og den bakker automatisk op til en anden
server hos en bekendt, som kører en lignende service. På den måde bytter vi
backup.

> Har tænk på at købe et par stykke af memorkey og ligge mine billeder på
> dem. de koster jo ikke så meget for 2 GB.

En USB nøgle er *ubrugelig* som backup. Tordenvejr eller bare statisk
elektricitet fra gultæppet kan slette indholdet!

Claus

Fra : F.Larsen

Dato : 20-09-07 22:47

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> wrote in message
> Ville hører hvordan i opbevar alle jeres billeder
>
> Brænder i dem ud på cd eller dvd ???

Arkivering:
To copier på DVD/CD forskellige steder + USB harddisk

2GB er ingenting - det ryger hurtigt op.

--
Flemming