Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
skærm til billedbehandling (måske OT)
Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-07 14:04

Der er med mellemrum indlæg i denne gruppe om skærme til billedbehandling.
Det er efter min mening relevant at diskutere her blandt folk, der har
erfaring med billedbehandling af fotos.
Der er så diskussioner om hvilken skærm, størrelse, pris etc. Jeg købte selv
for et halvt år siden og må nu til min store overraskelse se et stort
prisfald. Se her
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=EZ320A4%23ABB&GroupGuid=2010&SelectedGroup=2010

Jeg betalte 11.900kr for samme skærm for et halvt år siden!

Den tilsvarende Dell er her
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=bsd&cs=dkbsdt1&sku=88764
men til en noget "sjov" pris.

Samsung har en til ca. 11K.

Apple's 30" Cinema Display koster ca. 13K (meget flot -- jeg så mine
billeder på en sådan før jeg valgte HP skærmen).

Jeg kan sige (af erfaring) at det er svært ikke at blive begejstret over at
se billeder i den størrelse og opløsning (4MP). Det er lige før print
blegner i sammenligning.

Disse skærme kræver dobbelt DVI udgang på grafikkortet og opløsning på
2560x1600.

Håber nogen har interesse i denne information isf. at råbe OT

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-07 14:10

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> 2560x1600.
>
> Håber nogen har interesse i denne information isf. at råbe OT

Det er lige før 30" er for stort. Til gengæld sparer du vel en masse i
varme nu ? ;)

Til farve og billede arbejde vil jeg dog til enhver tid gå til EIZO ...

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 18-09-07 15:06

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Det er lige før 30" er for stort. Til gengæld sparer du vel en masse i
> varme nu ? ;)

30" er slet ikke for stort. Det er suverænt at billedbehandle på den
størrelse skærm.

> Til farve og billede arbejde vil jeg dog til enhver tid gå til EIZO ...
>
> /thomas

Jeg skiftede fra Eizo 24" til den nævnte skærm og det var et kvalitativt hop
op ad. Ikke bare kvantitativt.

mvh Michael.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-07 15:17

Michaelbs <mbsFjernDette@FjernOgsÂDettemichaelbennati.dk> wrote:

> [...]
> størrelse skærm.

> Jeg skiftede fra Eizo 24" til den nævnte skærm og det var et kvalitativt hop

Flexscan eller CG ?

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-09-07 15:10

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Det er lige før 30" er for stort.

Har du oplevet det ?
Jeg sidder dagligt og arbejder med netop den model som Hans Kruse nævner.
Hverken jeg eller mine kollegaer med samme skærm oplever den som "for
stor" - men det var en reel bekymring vi havde inden vi fik dem.

[8<8<8<]
> Til farve og billede arbejde vil jeg dog til enhver tid gå til EIZO ...

Ok.
Er det specifikke Eizo modeller du tænker på eller Eizo helt generelt, på
tværs af tid og modeller ?

Har du sammenlignet med den HP skærm Hans Kruse nævner ?
Jeg _tror_ ikke at den HP skærm har det største farveomfang blandt skærme -
den ære går så vidt jeg ved til NEC 2180WG-LED. Men alligevel er den
_rigtig_ god.

Eizo ColorEdge skulle være ret gode (blandt de absolut bedste).
Ud fra en økonomisk betragtning skulle valget f.eks. stå mellem en 19" Eizo
ColorEdge og en 30" HP. Hvis økonomi ikke spiller nogen rolle stopper Eizo
ved ColorEdge ved 22.2" med godt halvt så mange pixels.

Det er naturligvis en forudsætning at skærmen (uanset fabrikat) er
kalibreret - eller ved man ikke hvor man er med nogen skærm.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-07 15:20

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
> Hverken jeg eller mine kollegaer med samme skærm oplever den som "for
> stor" - men det var en reel bekymring vi havde inden vi fik dem.

Jeg har arbejdet på 30" ... og jeg blev ved med at tabe min mus .. men
det er klart også et spm. om tilvendning. ;)

> [8<8<8<]
>
> Ok.
> Er det specifikke Eizo modeller du tænker på eller Eizo helt generelt, på
> tværs af tid og modeller ?

ColorEgde ..

> [...]
>
> Det er naturligvis en forudsætning at skærmen (uanset fabrikat) er
> kalibreret - eller ved man ikke hvor man er med nogen skærm.

naturligvis :)

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 18-09-07 21:19

Thomas von Hassel skrev:

> Det er lige før 30" er for stort. Til gengæld sparer du vel en masse i
> varme nu ? ;)
>
> Til farve og billede arbejde vil jeg dog til enhver tid gå til EIZO ...
>
> /thomas

Jeg sidder og arbejder ved en 30" apple skærm og en macpro, det er en
fornøjelse hver gang man vil redigere video eller billeder.. Så jeg
hopper med i koret af 30" tilhængere.

Tommy

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-07 21:09

Hans Kruse wrote:

> Samsung har en til ca. 11K.

-er det XL20, Du tænker på, den ser umiddelbart godt ud på
specifikationerne, men lige i den kostbare ende..

> Disse skærme kræver dobbelt DVI udgang på grafikkortet og opløsning på
> 2560x1600.

TO udgange ?
-betyder det, at grafikkortet tror der er to skærme ? -jeg har selv 2
stk 1600x1200 på et matrox kort, og det fungerer fint...

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-09-07 21:15

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> TO udgange ?
> -betyder det, at grafikkortet tror der er to skærme ?

Nej.
Grafikkortet (og kablet) skal understøtte DVI-DL (Dual Link), hvor der er 2
data-forbindelser.
Se eventuelt
http://en.wikipedia.org/wiki/Dvi

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-07 22:29

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> Nej.
> Grafikkortet (og kablet) skal understøtte DVI-DL (Dual Link), hvor der er 2

Ah.. Takker,

Så kan mit Matrox Parhelia 650 ikke bruges til det...

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-07 23:50

> Så kan mit Matrox Parhelia 650 ikke bruges til det...

Mit grafikkort er et XFX Geforce 7600GS NVIDIA og kostede 753kr. så det er
ikke en herregård.
Mvh,
Hans

Fra : rt

Dato : 19-09-07 09:15

> [...]
>
> Jeg betalte 11.900kr for samme skærm for et halvt år siden!

Interessant. Gad hvide hvordan det ser ud sidst i januar, når jeg
vender tilbage fra Mellemamerika

> Samsung har en til ca. 11K.

Jeg har altid haft et godt øje til Samsungs skærme. Men jeg går ud fra
den ikke er prisforskellen værd, siden du valgte HP'en.

> Apple's 30" Cinema Display koster ca. 13K (meget flot -- jeg så mine
> billeder på en sådan før jeg valgte HP skærmen).

Min bror har for nylig erhvervet sig 23"-udgaven:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=10F1701B&nclm=AppleDisplays

den er fantastisk i både farve og
skarphed - også ukalibreret. Og jeg synes den virker enorm stor.

> Jeg kan sige (af erfaring) at det er svært ikke at blive begejstret over
> at se billeder i den størrelse og opløsning (4MP). Det er lige før print
> blegner i sammenligning.

Jeg har aldrig set en 30" live, men jeg kan næppe forestille mig, at jeg vil
modsige dig. Er ellers rigtig glad for min aldrende ThinkPad X31 med 12,1"

> Disse skærme kræver dobbelt DVI udgang på grafikkortet og opløsning på
> 2560x1600.

Ja, så skal der også købes ny computer ...

> Håber nogen har interesse i denne information isf. at råbe OT

Bestemt.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-09-07 23:06

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> Disse skærme kræver dobbelt DVI udgang på grafikkortet og opløsning på
> 2560x1600.

Hvad betyder det, at skærmen faktisk er to skærme sat sammen eller hur?

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-07 23:48

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> Hvad betyder det, at skærmen faktisk er to skærme sat sammen eller hur?

Det betyder at der for at drive skærmen skal to kabler til. Der er to DVI
indgange på skærmen og der skal så være to DVI udgange på grafikkortet. Alle
skærme med høj opløsning drives på den måde. Fra 1920x1200 op opefter.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-09-07 06:09

[8<8<8<]
> [...]
> indgange på skærmen og der skal så være to DVI udgange på grafikkortet.
> Alle skærme med høj opløsning drives på den måde. Fra 1920x1200 op

Sådan bliver min ikke drevet.
Grafikkortet er et NVIDIA Quadro FX 1500 (256 MB) og det er forbundet med HP
LP3065 skærmen med et enkelt kabel. Det kabel skal så understøtte DVI-DL
(Digital Dual Link). Først fik jeg brugt et single link kabel, og så kom der
ikke noget billede.
Man kan se stikkene på

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 10:53

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> HP LP3065 skærmen med et enkelt kabel. Det kabel skal så understøtte
> DVI-DL (Digital Dual Link). Først fik jeg brugt et single link kabel, og

Tak for forklaringen. Jeg har to på min og troede så det var standard.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 11:20

> [...]
> HP LP3065 skærmen med et enkelt kabel. Det kabel skal så understøtte
> DVI-DL (Digital Dual Link). Først fik jeg brugt et single link kabel, og

Hehe, jeg havde vist misforstået hvad dual DVI betød. Jeg fjernede det ene
kabel og det kører fint ....
Mvh,
Hans

Fra : rt

Dato : 20-09-07 11:28

> Hehe, jeg havde vist misforstået hvad dual DVI betød. Jeg fjernede det ene
> kabel og det kører fint ....

Det gør jo bare skærmen endnu billigere

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 12:54

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message

> Det gør jo bare skærmen endnu billigere

Næh, der fulgte to kabler med skærmen....
Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-09-07 13:53

Hans Kruse wrote:

> Hehe, jeg havde vist misforstået hvad dual DVI betød. Jeg fjernede det ene
> kabel og det kører fint ....

Du har nok mulighed for at sætte en PC mere til skærmen, og så vælge,
hvilken, der skal vise billeder

Bo //

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-09-07 18:22

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev

> Du har nok mulighed for at sætte en PC mere til skærmen, og så vælge,
> hvilken, der skal vise billeder

Mon ikke, skærmen rent faktisk kan køre med to computere samtidig?

Med den opløsning må det da være muligt, at den kan vise to samtidige
"skærme".

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 18:27

> "Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev

> Mon ikke, skærmen rent faktisk kan køre med to computere samtidig?
>
> Med den opløsning må det da være muligt, at den kan vise to samtidige
> "skærme".

Der er en input selektor som kan skifte mellem forskellige input og dermed
input fra f.eks. to PC'ere, men ikke samtidigt (mig bekendt).
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 18:37

> Du har nok mulighed for at sætte en PC mere til skærmen, og så vælge,
> hvilken, der skal vise billeder

Der er faktisk 3 DVI-D input på skærmen, så der kan skiftes mellem 3
forskellige PC'er via input-knappen på skærmen.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF05a/20299-156259-156259-156259-172157-12909200.html?jumpid=reg_R1002_DKDA

Som tidligere nævnt var det såmænd mig der ikke havde læst på lektion og
troede at dual link betød to kable med DVI stik. Ja, pinligt
Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-09-07 19:24

Hans Kruse wrote:

> Som tidligere nævnt var det såmænd mig der ikke havde læst på lektion og
> troede at dual link betød to kable med DVI stik. Ja, pinligt

Schludder, det bliver først pinligt, når man har læste, misforstået det
og fastholder sine argumenter. Der er intet pinligt (set fra min vinkel)
i at indrømme at man har lært noget

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 19:32

> Schludder, det bliver først pinligt, når man har læste, misforstået det og
> fastholder sine argumenter. Der er intet pinligt (set fra min vinkel) i at
> indrømme at man har lært noget

Rigtigt, men min normale næse snød mig her, da jeg syntes det var lidt
mærkeligt med de to kabler, men anyway
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-09-07 19:31

[8<8<8<]
> Som tidligere nævnt var det såmænd mig der ikke havde læst på lektion og
> troede at dual link betød to kable med DVI stik. Ja, pinligt

Dit setup har jo virket til din tilfredshed - så der var jo ikke nogen grund
til at gå dybere i det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 20-09-07 10:39

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> indgange på skærmen og der skal så være to DVI udgange på grafikkortet.
> Alle skærme med høj opløsning drives på den måde. Fra 1920x1200 op
Man behøver altså ikke 2 fysiske kabler. Et kabel med eet stik i hver ende
er nok. Det skal bare understøtte digital dual link formatet.
Jeg har kun eet kabel til min.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 10:52

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> [...]
> Man behøver altså ikke 2 fysiske kabler. Et kabel med eet stik i hver ende
> er nok. Det skal bare understøtte digital dual link formatet.

Ok, er korrigeret Jeg har to på min...
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-09-07 11:19

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> [...]

Jeg checkede og der er ikke brug for to kabler. Jeg havde vist misforstået
hvad dual DVI betød
Mvh,
Hans

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-09-07 13:36

Hans Kruse wrote:

> [...]
> DVI indgange på skærmen og der skal så være to DVI udgange på
> grafikkortet. Alle skærme med høj opløsning drives på den måde. Fra

1920x1200 kræver ikke dual-link, det er faktisk kun 30" skærmene med
2540x1600 der kræver det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-09-07 16:08

Hans Kruse skrev i Message-ID:
<46f1a703$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>:
> Alle skærme med høj opløsning drives på den måde. Fra 1920x1200 op
> opefter.

Du mener LCD-skærme.

Min CRT kører 2054*1548 fra ét grafikkort.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>