Trækkrog a la Island
Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-09-07 13:41

Jeg var på Island i sommers og de bruger nogle andre trækkrog-systemer end
vi gør i DK.

Se f.eks. http://www.schroeder.dk/E6221/is-traek.jpg,
http://www.schroeder.dk/E6221/is-traek2.jpg og
http://www.schroeder.dk/E6221/is-traek3.jpg.

De er aftagelige, og på en 4x4 er der ikke en "plov" tilbage når trækket er
fjernet...
- og man kan endda har en foran

Hvorfor har vi ikke sådan nogle i DK ?

/Michael

Fra : alexbo

Dato : 27-09-07 14:45

"Michael Schrøder" skrev

> Hvorfor har vi ikke sådan nogle i DK ?

Det har vi da også, både som fine aftagelige træk og som skurvognstræk.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Kombi_anh%C3%A6ngertr%C3%A6k_med_stik.JPG

http://www.brinkweb.com/index.php?lid=4&mid=54&moid=17791&artnr=455300

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-09-07 15:41

> Det har vi da også, både som fine aftagelige træk og som skurvognstræk.

> [...]

Der er da ingen af dem der minder om den Islandske model...

Den første er ikke aftagelig, men sikkert en god plov i terrænet
Den anden er meget lig den jeg har på min Avensis som ruster fast i løbet af
et par år...

/Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-09-07 19:23

>Den første er ikke aftagelig, men sikkert en god plov i terrænet
>Den anden er meget lig den jeg har på min Avensis som ruster fast i løbet af
>et par år...

Hvordan kan det ruste fast? Du bruger det vel ikke som et fast træk?
;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Michael Schrøder

Dato : 01-10-07 21:24

> Hvordan kan det ruste fast? Du bruger det vel ikke som et fast træk?
> ;)

Jeg synes at sådan et std. aftageligt træk enten ruster så det er meget
svært at montere, eller ruster fast hvis man ikke tager det at et stykke
tid - det var bare det jeg mente .-)

Hvad mener du med fast træk ?

/Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-10-07 15:07

>Jeg synes at sådan et std. aftageligt træk enten ruster så det er meget
>svært at montere, eller ruster fast hvis man ikke tager det at et stykke
>tid - det var bare det jeg mente .-)

Okay det var ikke det jeg troede du mente Se nedenfor.

>Hvad mener du med fast træk ?

Jeg mente, at man købte et aftageligt for, at bruge det som fast træk.
Der er rigtig mange som ikke afmonterer det af ren dovenskab for det
skal jo bruges igen i næste måned..

Den bil jeg fik mit træk fra havde jeg med nød og næppe aldrig fået
gjort det brugbart - det var netop som du er inde på rustet ret godt.
Men det blev kogt i olie til dagen efter så det rigtig kunne søbe ind
alle steder og siden har det fungeret perfekt som nyt.

Jeg kan ikke forestille mig det skulle ruste når det bliver brugt.
Hvad smørrer godt kører godt

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-09-07 15:39

"Michael Schrøder" skriver:

> Hvorfor har vi ikke sådan nogle i DK ?

Fordi de er grimme ?

Det kan jo laves ganske pænt:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/klaus/semithangertraek.jpg

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-09-07 18:28

> Fordi de er grimme ?
>
> Det kan jo laves ganske pænt:
> http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/klaus/semithangertraek.jpg

Ja, men jeg snakker ikke pænhed men praktisk i forhold til offroad biler og
kørsel...

Beklager hvis det ikke var tydeligt - men det fremgår delvis af billederne

/Michael

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 21:18

Michael Schrøder wrote:

> Ja, men jeg snakker ikke pænhed men praktisk i forhold til offroad biler og
> kørsel...

Jamen måske fordi det er et absolut mindretal der bruger 4*4'eren til
det den er beregnet til - kan trækket klare en hestetrailer er indkøbet
berettiget.

--
vh
Torben

Fra : René Løweneck

Dato : 27-09-07 22:17

Hej Michael !

> [...]
> kørsel...
> Beklager hvis det ikke var tydeligt - men det fremgår delvis af billederne

Det andet øverste billede på denne side, lader til at være det du søger. Om
det så kan godkendes her i landet, er så en anden snak

Jeg forstår ganske udmærket den problematik du omtaler. Jeg kom selv til at
hænge uhjælpelig fast på krogen, under terræn kørsel i Hvorup forrige
Søndag. Brinken jeg kørte ned af, viste sig at være lidt højere end godt var
) (ca. 0,5 m)

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 ES - en ægte 4-hjulstrækker

Fra : René Løweneck

Dato : 27-09-07 22:24

Genialt - så glemte jeg linket :

http://www.redlands4wd.com.au/new_page_2.htm

Jeg glemmer mig selv, en af dagene ))

Fra : Michael Schrøder

Dato : 28-09-07 16:55

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Om
> det så kan godkendes her i landet, er så en anden snak

Hmm - serveren er ned lige nu, men der er vist ved er være enighed m at det
er et ARB produkt.
Så er der kun spørgsmålet om det er godkendt og kan købes i DK

> [...]
> hænge uhjælpelig fast på krogen, under terræn kørsel i Hvorup forrige
> Søndag. Brinken jeg kørte ned af, viste sig at være lidt højere end godt

Nemlig
Min svoger kørte ned fra en bunker i Oksbøl i påsken (i en gammel LR 88") -
hold da op et brag da krogen ramte betonen og den plade det var monteret på
blev bøjet, selvom det ikke er det rene blik...

- og den LC GX 95 jeg havde for en del år siden mistede anhængerstikket
fordi det var placeret et tåbeligt sted i forhold til offroad kørsel, så det
fik jeg flyttet i sikkerhed til året efter.
Det samme på min LC LJ70, som lige er solgt.

Og nu 3. gang hvor det så er en LC GX 90 jeg har købt - trækket ligner endda
en plov og stikket holder nok ikke engang til en kraftig vandpyt
Trækket er rustent (hvorfor bliver de altid det så hurtigt ?) så jeg skal
nok have et nyt - jeg skal ikke nyde noget af at tabe en hest...
- men hvis det skal skiftes ville det da være rart med et ARB Tow Bar træk
uden de problemer.

Jeg må vel spørge rundt.

/Michael

--
Toyota Landcruiser GX 90 - også en ægte 4-hjulstrækker )

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 27-09-07 21:31

On Thu, 27 Sep 2007 14:41:29 +0200, "Michael Schrøder"
<kmdmls@schroeder.dk> wrote:

>De er aftagelige, og på en 4x4 er der ikke en "plov" tilbage når trækket er
>fjernet...
>- og man kan endda har en foran
>
>Hvorfor har vi ikke sådan nogle i DK ?

Det har vi også, jeg mener det er ARB der laver dem, bla til Land
Rover

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Anders Majland

Dato : 28-09-07 07:21

> Hvorfor har vi ikke sådan nogle i DK ?

Minder mig om et Ford pickup jeg så deroppe - der var en fin typeplade ved
anhængertrækket. Mener at den måtte trække 6000kg oh et maks kugletryk på
250kg. Det er nogle store biler imellem deroppe ...

Men mhs anhængertræk - mon ikke det har en del at gøre med udvalget i USA
og/eller lokal fremstilling ?

Hvor vi danmark vist stort set kun har en størrelse anhængertræk til person
og varebiler er der i USA i flere størrelser .... Men meget af de kører i er
jo også noget større end en typisk europæisk bil

/A

Fra : René Løweneck

Dato : 28-09-07 08:21

Hej Anders !

> ...den måtte trække 6000kg oh et maks kugletryk på
> 250kg. Det er nogle store biler imellem deroppe ...

Ja, det er alligevel noget )

Men har det et eller andet sted ikke noget med lovgivningen at gøre ?

Man skal vel egentligt også have hængerkort for at måtte køre med sådan et
læs ?

Fra : Anders Majland

Dato : 30-09-07 06:22

> Ja, det er alligevel noget )
>
> Men har det et eller andet sted ikke noget med lovgivningen at gøre ?
> Man skal vel egentligt også have hængerkort for at måtte køre med sådan et
> læs ?

Ifølge dansk lovgivning ville det nok være en lastbil - rækker et dansk
hængerkort ikke kun til maks 3500kg på krogen ?

/A

Fra : René Løweneck

Dato : 30-09-07 18:07

Hej Anders !

> Ifølge dansk lovgivning ville det nok være en lastbil - rækker et dansk
> hængerkort ikke kun til maks 3500kg på krogen ?

Jo, jeg mener at 3500kg er grænsevægten for hele vogntoget på lille
kørekort. Men jeg er nu ikke sikker.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-10-07 00:54

René Løweneck wrote:
> Hej Anders !

> Jo, jeg mener at 3500kg er grænsevægten for hele vogntoget på lille
> kørekort. Men jeg er nu ikke sikker.

3500 kg bil + 750 kg trailer = 4250 kg total på et almindelig kat. B er
absolut maks.

med B/E er maks 3500 kg bil + 3500 kg trailer = 7 t total.

Er jeg den eneste der synes at kørsel med trailer skulle være en
obligatorisk del af køreundervisningen eller at man skulle have B/E for
over hoved at måtte køre med trailer?

- Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 01-10-07 08:42

> [...]
>
> Er jeg den eneste der synes at kørsel med trailer skulle være en
> obligatorisk del af køreundervisningen eller at man skulle have B/E for

Det er ikke min oplevelse at de få timers teori og praksis til et
trailerkort gør den store forskel - forskellen kommer af om man ofte kører
med trailer og derfor får rutinen i det.

Forsøgte lige at finde kravene og fandt kun: "og til køreprøven skal du kun
kunne mestre at bakke om et hjørne v.h.a. spejle." fra
http://www.heinrich-nielsen.dk/dk/trailer/ og de regner med 8 lektioner
inden køreprøven

Fra : René Løweneck

Dato : 02-10-07 07:28

Hej Lars !

> Er jeg den eneste der synes at kørsel med trailer skulle være en
> obligatorisk del af køreundervisningen eller at man skulle have B/E for
> over hoved at måtte køre med trailer?

Næ, jeg synes da det lyder som en god idé, at medtage trailerkørsel som en
del af undervisningen til kørekortet

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-09-07 11:21

Anders Majland wrote:

> [...]
> og varebiler er der i USA i flere størrelser .... Men meget af de kører i er
> jo også noget større end en typisk europæisk bil

Mht. maks kugletryk, kan min LRO Discovery2 sagtens være med. Den må
også tage 250 kg. på kuglen ...

Den type aftageligt træk der er vist på billederne så jeg på en Disco3 i
Høvelte i søndags. Det så ud som om den var leveret sådan fra fabrikken.
En fin klap var der i kofangeren som ser ud til at være standard.
http://discoweb.org/johnkosowski/IMG_5022.JPG
Her er det i stedet benyttet til et recovery point.

Der er i øvrigt mange flere spændende billeder i deres foto galleri på
http://discoweb.org/

- Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 28-09-07 14:40

Hej Lars !

> Mht. maks kugletryk, kan min LRO Discovery2 sagtens være med. Den må
> også tage 250 kg. på kuglen ...

Jeps og trække 3500kg )

PS.: Har du billeder af din dejlige Disco 2 ?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-10-07 00:39

René Løweneck wrote:
> Hej Lars !

> Jeps og trække 3500kg )

Jeps. Det er vel stor set kun freelanderen der ikke må det og nogle af
de ældre seriebiler.

> PS.: Har du billeder af din dejlige Disco 2 ?

Ja da.
Her er et par efter jeg havde været en tur i Høvelte. En disco i rigtig
Land Rover patina:
http://acdc.dk/d1.jpg
http://acdc.dk/d2.jpg

Jeg har kun vasket ruder, lygter og nummerplade lidt af så det ikke var
så beski... øh, jeg mener: så de var lovligee. Det er sku' noget af en
bumletur med fælge fulde af mudder. Så kan man snakke om hjul der er ude
af balance.
Damn det tager lang tid at vaske (næsten) alt mudderet af. Der var to
trillebør fulde da jeg var færdig.
Hey, var der nogen der kender en børsteløs vaskehal i østsjælland et
sted?
Der mangler faktisk seriøst et sted med en rampe så man kan komme ind
under bilen og stå når den skal vaskes. Den er dælme besværligt at ligge
på knæ og forsøge at komme ind i alle hjørner.

- Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 02-10-07 07:48

Hej Lars !

> Jeps. Det er vel stor set kun freelanderen der ikke må det og nogle af
> de ældre seriebiler.

Det tror jeg du har ret i.

> Ja da.
> Her er et par efter jeg havde været en tur i Høvelte. En disco i rigtig
> Land Rover patina:
> http://acdc.dk/d1.jpg
> http://acdc.dk/d2.jpg

Ja, den patina klæ'r enhver Land Rover ))
Det er en dejlig Disco, du har. Hvor længe har du har du haft din ?

> [...]
> så beski... øh, jeg mener: så de var lovligee. Det er sku' noget af en
> bumletur med fælge fulde af mudder. Så kan man snakke om hjul der er ude

Ja det er ubalance man kan forstå. Ikke noget med et eller to gram, næ det
er i kilovis

> Damn det tager lang tid at vaske (næsten) alt mudderet af. Der var to
> trillebør fulde da jeg var færdig.

Ja, hvis det får lov at tørre alt for meget ind, inden man vasker den, så
kan det godt være svært. Så skal man lige skylle den over et par gange eller
tre, før man kan vaske den.

> Hey, var der nogen der kender en børsteløs vaskehal i østsjælland et
> sted?

Børsteløs ? Det behøver det da ikke at være. Jeg kørte da min direkte i
vaskehal, sidst jeg var ude at køre i Hvorup. Jeg gav den bare den dyreste
vask, fordi der var tre undervognskyl. Den blev lige så fin som ny (omtrent)
)

> Der mangler faktisk seriøst et sted med en rampe så man kan komme ind
> under bilen og stå når den skal vaskes. Den er dælme besværligt at ligge
> på knæ og forsøge at komme ind i alle hjørner.

Ja, det er alt for svært og alt for hårdt for dine knæ. Det er dér, konen
kommer ind i billedet ))

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-10-07 13:03

René Løweneck wrote:

> Ja, den patina klæ'r enhver Land Rover ))
> Det er en dejlig Disco, du har. Hvor længe har du har du haft din ?

Den blev købt i Tyskland dagen før de lagde afgifterne om. ;oD TD5 HSE,
med de ganze schweinerei. Den har lyst læderindtræk. Det ser frækt ud,
men det er sgu lidt upraktisk når man bruger bilen som jeg gør.

> Ja, hvis det får lov at tørre alt for meget ind, inden man vasker den, så
> kan det godt være svært. Så skal man lige skylle den over et par gange eller
> tre, før man kan vaske den.

Det ville næsten være nemmere at finde en sø at køre den ned i og lade
det bløde lidt op på mudderet.

> [...]
> vask, fordi der var tre undervognskyl. Den blev lige så fin som ny (omtrent)

oh ja, men så er man da først sikker på at lakken er væk efter en 2-3
ture i vaskehallen. Men skidt, så slipper man da for at bekymre sig om
ridser i lakken. Hvor meget man end passer på, så kommer der altså lidt
ridser når man er i terrænet.

> Ja, det er alt for svært og alt for hårdt for dine knæ. Det er dér, konen
> kommer ind i billedet ))

Hvor finder man sådan en model henne? Kan hun evt. udlånes?
Nej, seriøst, jeg kunne godt tænke mig at have eller kunne låne sådan en
rampe som de har på Tirsbæk. Så tager det kun et kvarter med
højtrykspuleren.

Hvad kører du på af hjul i øvrigt? Og kender du evt. et sted man kan få
stålfælge i 8x16" 5x120 og ET på omkring 57? Jeg kunne godt tænke mig
nogle BFG AT 2 på nogle stålfælge. Men det er et problem at finde
stålfælge med de specs. Jeg talte med en dækmand fra Helsingborg. De
kunne ikke lige umiddelbart skaffe det. Udgangen bliver nok at jeg er
nød til at køre på alu-fælge.
Lige nu kører jeg på mine almindelige standard Goodyear Wrangler HP
255/55R18 landevejsdæk i terrænet. Det er ok så længe der er relativt
tørt. Men når det har stået ned i stænger i uger i træk og det er blevet
godt fedtet, så kører jeg mere sidelæns end fremad. Høvelte weekenden
gik fint, men nu her forrige weekend var det for fedtet til almindelige
vejdæk. Ikke at man skal undervurdere Discoens standard dæk, for de gør
det faktisk overraskende godt, meen ...

- Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 02-10-07 18:01

Hej Lars !

> Den blev købt i Tyskland dagen før de lagde afgifterne om. ;oD TD5 HSE,
> med de ganze schweinerei. Den har lyst læderindtræk. Det ser frækt ud,
> men det er sgu lidt upraktisk når man bruger bilen som jeg gør.

Det er en fed bil du har
Dog har jeg også lyst/beige læder og synes ikke at det er så sart. Derimod
er det lyse ruskind på indersiden af dørene rimeligt sart. Jeg har vist fået
lavet et par pletter, der ikke kan fjernes

> Det ville næsten være nemmere at finde en sø at køre den ned i og lade
> det bløde lidt op på mudderet.

Ja, det kan du have ret i ))

> oh ja, men så er man da først sikker på at lakken er væk efter en 2-3
> ture i vaskehallen.

En grundig og ordentlig lakforsegling med jævne mellemrum, beskytter faktisk
lakken fantastisk godt.

> Men skidt, så slipper man da for at bekymre sig om
> ridser i lakken. Hvor meget man end passer på, så kommer der altså lidt
> ridser når man er i terrænet.

Nej, det er stort set umuligt helt at undgå småridser og skrammer. En gang
her i sommer, hvor vi også var ude at køre i Hvorup, listede min største søn
mig til at køre ned af en bakke (skrænt) der var lige vel stejl. Det
resulterede i, at Disco'en rutchede ned og stod på næsen med et dunk. Det
nederste af frontspoileren knækkede et par steder.

Ja, det ville være smart, hvis man kunne låne den millitære vaskeplads i
forbindelse med terræn kørsel i millitært terræn.

> Hvad kører du på af hjul i øvrigt?

Yokohama Geolandar M/T 275/75 R16. Se min side (i signaturen)

> Og kender du evt. et sted man kan få
> stålfælge i 8x16" 5x120 og ET på omkring 57?

Næ, ikke umiddelbart. Jeg har selv nogle stålfælge, men de er ikke til salg.

> [...]
> stålfælge med de specs. Jeg talte med en dækmand fra Helsingborg. De
> kunne ikke lige umiddelbart skaffe det. Udgangen bliver nok at jeg er

Jeg kører også på alufælge og det går da rigtigt udmærket. Men mht.
stålfælge, så er jeg ret sikker på at BMW's 5 og 7 serie bruger fælge, som
vi også kan bruge.

> [...]
> tørt. Men når det har stået ned i stænger i uger i træk og det er blevet
> godt fedtet, så kører jeg mere sidelæns end fremad.

Med gadedæk på, holdt jeg også en pæn sikkerhedsafstand til al mudderet
Den opførte sig som Bambi på glat is. Men med de terræn dæk jeg har på nu,
så har piben fået en anden lyd. Nu æder den sig bare igennem al mudderet.
Den har så også fået 3,3 cm mere frihøjde (under differentialerne), alene
pga. at terræn dækkene er 6,6 cm højere end de standard (255/65 R16) gade
dæk jeg kørte med før.

> [...]
> gik fint, men nu her forrige weekend var det for fedtet til almindelige
> vejdæk. Ikke at man skal undervurdere Discoens standard dæk, for de gør

Jeps, jeg er blevet meget overrasket over, hvad de almindelige gade dæk
egentligt kunne køre igennem.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-10-07 00:27

René Løweneck wrote:

> Dog har jeg også lyst/beige læder og synes ikke at det er så sart. Derimod
> er det lyse ruskind på indersiden af dørene rimeligt sart. Jeg har vist fået
> lavet et par pletter, der ikke kan fjernes

Hvad gør du for at holde/genopfriske læderet? Jeg var forbi en
møbelforretning for at kigge hvad de havde af læderfedt/rens mv. Men det
var dælme nogle horrible priser de holder sig. Der er nogen der siger
vask med sæbespåner skulle være godt...

> [...]
> resulterede i, at Disco'en rutchede ned og stod på næsen med et dunk. Det
> nederste af frontspoileren knækkede et par steder.

Ja, den sidder i vejen på en disco 2. Jeg har afskrevet min. Den er
stille og roligt ved at gå i stykker. Angrebsvinklen er simpelt hen ikke
stor nok. Det hjælper de lidt større hjul også på.

> Yokohama Geolandar M/T 275/75 R16. Se min side (i signaturen)

hmm, er de ikke lige et par tommer for store i fht. hvad man må komme på
en disco? Min er født med 255/55R18 dvs. en diameter på ca. 29" en 5%
forøgelse vil give omkring 30,5" som absoult maks. størrelse hjul. Så
vidt jeg kan regne ud er dine hjul 32,2" i diameter. Giver det ikke
problemer når hjulet er presset helt op i skærmen og når du drejer?

I den tyske registreringsattest stod der en række hjulstørrelser den
måtte køre med. Jeg tror desværre ikke jeg fik taget en kopi inden jeg
afleverede den på motorkontoret. Det kunne ellers være godt lige at se
hvad tyskerne mente om den sag.

> Næ, ikke umiddelbart. Jeg har selv nogle stålfælge, men de er ikke til salg.

Og det er garanteret umuligt at vurdere hvilket fabrikat de er?

> Jeg kører også på alufælge og det går da rigtigt udmærket. Men mht.
> stålfælge, så er jeg ret sikker på at BMW's 5 og 7 serie bruger fælge, som
> vi også kan bruge.

Er det ikke X5'eren vi deler hjulstørrelser med? Min bror kører svjh
rundt på X5-fælge på hans RR. Den skulle også bruge samme størrelse
fælge, dvs. boltafstand og ET mål, som discoen.

Hmm, det kunne være man skulle suse forbi en BMW forhandler en dag og
lette ben og se om de har nogle stålsutter der passer.

- Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 03-10-07 09:45

Hej Lars !

> [...]
> møbelforretning for at kigge hvad de havde af læderfedt/rens mv. Men det
> var dælme nogle horrible priser de holder sig. Der er nogen der siger

Indtil nu har jeg bare tørret dem af med en fugtig klud. Men inden længe,
vil jeg i gang med at give dem en ordentlig omgang. Dvs. først en gang
afvaskning i sæbespåner, dernæst en gang læderrens og til sidst mætning med
læderfedt.

Det kan da være at jeg kan skaffe dig en bøtte læderrens og en bøtte
læderfedt til fornuftige penge. Det vil jeg lige undersøge

> Ja, den sidder i vejen på en disco 2. Jeg har afskrevet min. Den er
> stille og roligt ved at gå i stykker. Angrebsvinklen er simpelt hen ikke
> stor nok. Det hjælper de lidt større hjul også på.

Jeps, i og med at den er hævet de 3,3 cm i kraft af terræn dækkene, så har
det jo givet en lidt bedre angrebsvinkel. Jeg har dog planer om, at hæve den
yderligere 4-6 cm. Det skulle iøvrigt være ganske let at hæve en Disco II.

http://www.lrforum.com

Gå ind på denne side og vælg Discovery i menuen til venstre. Dernæst
Discovery II og til sidst modifikationer. Der er proceduren nævnt og vist
med fine billeder

> [...]
> forøgelse vil give omkring 30,5" som absoult maks. størrelse hjul. Så
> vidt jeg kan regne ud er dine hjul 32,2" i diameter.

De er 79,3 cm i højden og ganske rigtigt 32'. Der er lige en rettelse til
dækstørrelsen. Jeg skrev at størrelsen var 275/75 R16. Det er forkert. Den
rigtige størrelse er 265/75 R16. Sorry )

Se mere her:
http://www.lrforum.com/main/documents/series/tyre_size_conversion.htm

Og du kan regne fælgstørrelse ud her:
http://cmoes.dnsalias.com/dekk/dekk.htm

> Giver det ikke
> problemer når hjulet er presset helt op i skærmen og når du drejer?

Jo, dækkene går lidt på ved fuldt rat udslag, men det er altså ikke ret
meget. Jeg har så flyttet det forreste (nederste) ophæng af de forreste
inderskærme 5-6 cm fremad. Det var utroligt nemt (ca. 10min)
Se iøvrigt LRforum siden ovenfor.

> [...]
> måtte køre med. Jeg tror desværre ikke jeg fik taget en kopi inden jeg
> afleverede den på motorkontoret. Det kunne ellers være godt lige at se

Ja, min kommer også fra tyskland. Den har været her i landet i ca. 2 år nu.

> Og det er garanteret umuligt at vurdere hvilket fabrikat de er?

Næ, det er originale Land Rover Discovery II stålfælge.

> Er det ikke X5'eren vi deler hjulstørrelser med? Min bror kører svjh
> rundt på X5-fælge på hans RR. Den skulle også bruge samme størrelse
> fælge, dvs. boltafstand og ET mål, som discoen.

Se denne side: http://www.carnut.dk/dk/tabel.html

Er du også medlem i DLRK ?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-10-07 10:20

René Løweneck wrote:
> Det kan da være at jeg kan skaffe dig en bøtte læderrens og en bøtte
> læderfedt til fornuftige penge. Det vil jeg lige undersøge

Det ville jeg bestemt ikke sige nej tak til.

> [...]
> yderligere 4-6 cm. Det skulle iøvrigt være ganske let at hæve en Disco II.

Husk at købe accessory kittet med stigen til når du skal ind i bilen

> http://www.lrforum.com

Takker for linket. Endnu et til samlingen...

> Næ, det er originale Land Rover Discovery II stålfælge.

Hmmm, ja det er så nær de eneste jeg ikke har spurgt endnu ... Doh.

> Er du også medlem i DLRK ?

Ja da. Ellers kunne jeg jo ikke køre i Høvelte Man kan da heller
ikke køre Land Rover uden at være medlem af klubben. Jeg residerer i
region øsj.

Jeg er klar over at mange af de spm. jeg pusler med faktisk nok har
været besvaret på klubbens forum. Men jeg synes godt nok det er
uoverskueligt at komme igennem det hvis man laver en søgning på et lidt
bredt emne. Derfor går jeg ind for at man samler vores viden i den wiki
der var tale om for et par uger siden. Det vil nok lette det hele end
del - især hvis folk vil skrive i den og holde den opdateret.

Apropos at køre LRO uden at være medlem af klubben: Burde man ikke
starte en hverve kampagne blandt alle den der ikke er medlem, så de kan
lære hvad det vil sige at køre Land Rover/RR?
Jeg ville blive trist til mode hvis jeg stod ude på en eller anden mørk
landevej med motorhavari og der så kører en LRO forbi uden at stoppe op.
Ligeledes er der også rigtig mange der ikke kender til hilsepligten. Det
er så hyggeligt og giver en et ekstre bredt smil på læben når man kører
forbi en anden LRO der hilser. Man bliver sgu i så godt humør.

- Lars, der altid kører får et smil på læben når han sætter sig ind i
sin herlige bil.

Fra : René Løweneck

Dato : 03-10-07 19:11

Hej Lars !

> Det ville jeg bestemt ikke sige nej tak til.

Smid lige en mail til mig i weekenden, så skulle jeg have fundet ud af
prisen.Så kan du tage stilling til, om du vil slå til eller ej.

> Husk at købe accessory kittet med stigen til når du skal ind i bilen

Det er godt nok lige før det er nødvendigt )

> Takker for linket. Endnu et til samlingen...

Det var så lidt. Gode links kan man ikke få for mange af.

> Ja da. Ellers kunne jeg jo ikke køre i Høvelte Man kan da heller
> ikke køre Land Rover uden at være medlem af klubben. Jeg residerer i
> region øsj.

Og jeg er i Vendsyssel afd.

> [...]
> der var tale om for et par uger siden. Det vil nok lette det hele end
> del - især hvis folk vil skrive i den og holde den opdateret.

Ja, forummet inde på DLRK kunne måske nok forbedres på nogle punkter. På den
anden side, så får folk jo alligevel svar på de spørgsmål, de måtte have

> Apropos at køre LRO uden at være medlem af klubben: Burde man ikke
> starte en hverve kampagne blandt alle den der ikke er medlem, så de kan
> lære hvad det vil sige at køre Land Rover/RR?

Jo, det lyder som en super god idé

> Jeg ville blive trist til mode hvis jeg stod ude på en eller anden mørk
> landevej med motorhavari og der så kører en LRO forbi uden at stoppe op.

Nej, den situation kunne jeg slet ikke forestille mig.

> Ligeledes er der også rigtig mange der ikke kender til hilsepligten. Det
> er så hyggeligt og giver en et ekstre bredt smil på læben når man kører
> forbi en anden LRO der hilser. Man bliver sgu i så godt humør.

112% enig

> - Lars, der altid kører får et smil på læben når han sætter sig ind i
> sin herlige bil.

Igen 112% enig. Discovery II er bare så fed

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-07 11:45

On 28 Sep., 12:21, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:

> [...]
> Her er det i stedet benyttet til et recovery point.

Jeg er imponeret over deres terrænegenskaber.
Jeg kan ikke forestille mig en X5, Cayenne eller Toureg derude.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-10-07 00:47

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg er imponeret over deres terrænegenskaber.
> Jeg kan ikke forestille mig en X5, Cayenne eller Toureg derude.

Jeg tror ikke der er meget der slår en Disco 3 off road af alm. standard
biler. Det skulle da lige være en Range Rover. Selv på almindelige
vejdæk er de fænomenale.
Ulempen ved dem er at der er så meget elektronik i dem. Hvis det
drukner, så kører bilen bare ikke længere. En gammel defender/seriebil,
kan man trods alt hive på land og tømme for vand og køre videre i igen.

Folk der kører X5, Cayenne, Toureg mv. ville aldrig drømme om at nærme
sig et mudderhul med deres biler. Det vildeste er vist at de oplever at
køre igennem 20 cm. vand når der er lidt oversvømmelse på vejen.

- Lars

- Lars