Tiptronic - bruger I det egentlig?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-07 10:03

Mens vi venter på Honda'en kom jeg til at tænke på hvordan man
egentlig bruger tomatkassen.

Den vi har købt har P-R-N-D-D3, hvor sidstnævnte ikke går over 3die.

Ved D kan man så rykke pinden til venstre og skifte manuelt, hvis man
synes det er sjovt.

Er der nogen af jer med Tiptronic (Honda kalder det sikkert noget
andet) der rent faktisk bruger det? Og hvornår?

Selv kunne jeg forestille mig kørsel med trailer, og så ned af
bakkerne her i Schweiz.

Men hvad skal jeg så bruge D3 til?

Måske står der noget i manualen, må se når jeg får den.

mvh

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 27-09-07 10:53

> Selv kunne jeg forestille mig kørsel med trailer, og så ned af
> bakkerne her i Schweiz.

Når det er meget glat kan det være rart selv at bestemme gearet - men i det
daglige glem det og nyd køreturen og lad den selv om at skifte ... Det er
kun 2 grunde til at vi ikke har automatgear i C5'en

1) Det kunne ikke vælges sammend med den økonomiske 1,6 hdi i en C5 (Og
merprisen for en 2,0 med aut var i listepris ca 70.000kr og med noget
ringere driftsøkonomi)
2) Vi endte med hellere at ville have C5'en end en C4 grand picasso hvor den
kombination fåes (HDi 110 VTR+ FAP E6G - Merpris i forhold til en C5 hdi
elegance ~50000kr - og c5'eren er en meget mere komfortabel bil)

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 10:57

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Er der nogen af jer med Tiptronic (Honda kalder det sikkert noget
>andet) der rent faktisk bruger det? Og hvornår?

I Volvo hedder mit GearTronic.

Jeg bruger aldrig den manuelle del, da jeg ikke kører i bjergrige egne med
campingvogn på slæb (motorbremse).

Om vinteren, hvis jeg har problemer, trykker jeg på en kontakt mærket 'W' =
Winter..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-07 11:04

On 27 Sep., 11:56, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> I Volvo hedder mit GearTronic.
>
> Jeg bruger aldrig den manuelle del, da jeg ikke kører i bjergrige egne med

Selv uden hus på slæb kunne jeg forestille mig at bruge det nogle
steder her i landet. Der er pas med nedkørsler med over 1000 m
højdeforskel.

Men momentomformeren skal jo også af med varmen - eller laver kassen
lock-up (eller hvad det nu hedder når man bremser i f.eks. tredie?

mvh

Martin

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 11:08

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Selv uden hus på slæb kunne jeg forestille mig at bruge det nogle
>steder her i landet. Der er pas med nedkørsler med over 1000 m
>højdeforskel.

Nu har vi tilfældigvis den stejleste nedkørsel i Danmark liggende i Vejle.

Jeg har _aldrig_ brugt den manuelle del til det.

Jeg har kun brugt den manuelle del til leg, men bliver hurtigt træt af det,
da automatikken er meget bedre til at skifte hurtigt og præcist end mig..;)

>Men momentomformeren skal jo også af med varmen - eller laver kassen
>lock-up (eller hvad det nu hedder når man bremser i f.eks. tredie?

Har _aldrig_ bemærket det endsige haft problemer i så henseende.

Jeg har købt en bil med automatgear for netop at slippe for at sidde at røre
i olien..

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-07 11:57

On 27 Sep., 12:08, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> "Martin Sørensen" <santana.soren...@get2net.dk> skrev i en meddelelsenews:1190887438.737462.8800@g4g2000hsf.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Nu har vi tilfældigvis den stejleste nedkørsel i Danmark liggende i Vejle.

Men hvor lang er den nu lige? På nordsiden af Simplon kører man fra
2000m til omkring 650m på så vidt jeg kan se 20-25km (muligvis
mindre). Så bakket er Vejle vist ikke...

> [...]
>
> Har _aldrig_ bemærket det endsige haft problemer i så henseende.
>
> Jeg har købt en bil med automatgear for netop at slippe for at sidde at røre

Også os. Det kan være at D3 er til det.

mvh

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-09-07 12:12

Martin Sørensen wrote:

> Men hvor lang er den nu lige? På nordsiden af Simplon kører man fra
> 2000m til omkring 650m på så vidt jeg kan se 20-25km (muligvis
> mindre). Så bakket er Vejle vist ikke...

Nope Der er ingen rigtige bakker i Danmark

> Også os. Det kan være at D3 er til det.

Ved nedkørsler er det ganske rigtigt vigtigt at bruge gearkassen til at
holde bilen nede i fart. Var på tur i USA hvor vi besøgte Yosemite fra
San Francisco og i de bakker derovre var det nødvendigt at hive
gearkassen i 3 og nogle tilfælde 2. En enkelt af bilerne vidste ikke at
det var smart, så da vi havde en pause stank bilen af alt for varme
bremser... han fik tippet med gearkassen og det gik meget nemmere... han
havde bremset hele vejen ned af en ca. 10km nedkørsel, hold fast de var
varme

Personligt ville jeg nok aldrig bruge muligheden for at skifte selv ved
normal kørsel (havde en bil med aut, men uden manuel override mulighed
andet end 2 og 1), stejle nedkørsler vil jeg anvende muligheden for at
låse så den max kan gå i 2 eller 3. Ved stejle opkørsler med læs kan den
manuelle override være en mulighed, da man derved kan holde
omdrejningerne der hvor motoren har krafterne, alternativet er at
gearkassen ofte vil lave kickdown.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 15:27

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Men hvor lang er den nu lige? På nordsiden af Simplon kører man fra
>2000m til omkring 650m på så vidt jeg kan se 20-25km (muligvis
>mindre). Så bakket er Vejle vist ikke...

Nu ved jeg ikke lige hvor nordsiden af Simplon er, men kan det passe det er
oppe omkring Skanderborg ?..

Som sagt, jeg kører ikke så meget bjergkørsel, så det gør noget, faktisk har
potten aldrig været over alperne eller deslignende.

I Holland, hvor den har slået sine folder meget, er der i den sydlige del
noget, der kan minde om bakker/klipper, men ikke ret stejle..

mvh
Bjørn J.

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 27-09-07 12:22

Det er meget anvendeligt hvis man ligger og overhaler en del. Så kan du selv
geare ned i stedet for at bruge kickdown. Jeg bruger det dog meget sjældent
i min Chrysler 300M, hvor det hedder autostick. Automatgear er bare nemmere.
Måske hvis man havde shift paddles på rattet....?

--
Mvh,
Lars Bjerregaard

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 15:30

"Lars Bjerregaard" <lars@orumnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> selv geare ned i stedet for at bruge kickdown. Jeg bruger det dog meget
> sjældent i min Chrysler 300M, hvor det hedder autostick. Automatgear er

Hmm.. jeg træder da blot på speederen, drejer på rattet og fanden tager ved
potten..

> Måske hvis man havde shift paddles på rattet....?

Njaaa... i f.eks. en Porsche 911 Turbo er automatikken hurtere..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : JimR

Dato : 27-09-07 16:58

Jeg brugte det netop i min 300M 3,5 når jeg kørte med en trailer fuld af
brænde. Den skiftede til top gear allerede omkring 70-75 km og det var lidt
for tidligt med stort læs på.

mvh

JimR

Fra : Leo_Jensen

Dato : 27-09-07 12:33

On 27 Sep., 13:11, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
> manuelle override være en mulighed, da man derved kan holde
> omdrejningerne der hvor motoren har krafterne, alternativet er at

Min Jaguar (3.2, 1992) skifter ikke ned, hvis jeg er ret meget over
lock-up hastighed, dvs godt 80 km/t. Kickdown virker selvfølgelig, men
det er ikke specielt familievenligt at angribe bakker på den måde...
Ved lock-up ved 80 km/t går motoren 2000 RPM, og med max moment ved
omkring 4000 RPM kniber det derfor lidt med at holde farten på lange,
stejle stigninger. Hvis jeg gearer ned manuelt er der ingen problemer.
Jeg bruger også den manuelle nedgearing på tilsvarende nedkørsler, men
i DK har jeg ikke mødt noget der ikke kunne klares uden at skifte gear
manuelt. Og jeg kommer også til Vejle...

MVH Leo

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-09-07 12:58

On Thu, 27 Sep 2007 02:02:44 -0700, Martin Sørensen
<santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen af jer med Tiptronic (Honda kalder det sikkert noget
>andet) der rent faktisk bruger det? Og hvornår?

Jeg har manuel mulighed både i min nuværende Skoda (DSG) og havde i
min tidligere BMW (StepTronic). Jeg brugte det udelukkende "for sjov"
og kun meget lidt.

Det fungerer mindst lige så godt bare at lade den skifte selv, er min
erfaring. Både min nuværende og tidligere havde en S indstilling som
så bevirkede at den typisk vægler et gear lavere og kører længere op i
omdrejninger ør den skifter - det brugte jeg i BMW'en da det fungerede
ret godt til hurtige overhalinger på landevej mv. I Skodaen syntes jeg
ikke det giver noget der bruger jeg så at sige altid bare D
indstillingen.

>Men hvad skal jeg så bruge D3 til?

Man kan få den til at lige skifte et trin ned inden du skal overhale,
det er hurtigere end at skifte den ud i manuel og så geare ned
derefter tror jeg.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-09-07 15:34

Martin Sørensen skriver:

> Er der nogen af jer med Tiptronic (Honda kalder det sikkert noget
> andet) der rent faktisk bruger det? Og hvornår?

Med DSG i firmaslæden bruger jeg det en gang i mellem.

Hvis jeg vil tvinge den op i et højere gear, eller ikke have at den
skifter ned ved overhalning.

Men som regel står den nu i D.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-09-07 19:26

On Thu, 27 Sep 2007 02:02:44 -0700, Martin Sørensen
<santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

>Er der nogen af jer med Tiptronic (Honda kalder det sikkert noget
>andet) der rent faktisk bruger det? Og hvornår?

Absolut. Jeg bruger det i min Dodge Magnum (her hedder det autostick)
primært, når jeg skal overhale eller ved bjergkørsel. Når jeg skal
overhale, er det rart at kunne geare ned selv, det er hurtigere en
hvis man skal lave et kick down. Og ved bjergkørsel er det fedt at
kunne låse den fast i et bestemt gear, når det går opad på en længere
strækning.
--
Lars Ehlers

Fra : Mogens

Dato : 27-09-07 21:28

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis man skal lave et kick down. Og ved bjergkørsel er det fedt at
> kunne låse den fast i et bestemt gear, når det går opad på en længere

Præcis - sådan anvender jeg det også. Desuden bruger jeg mit
Tiptronic, når jeg kører ræs...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-09-07 21:38

Mogens skriver:

> Præcis - sådan anvender jeg det også. Desuden bruger jeg mit
> Tiptronic, når jeg kører ræs...

ÆV
(fuck jeg kunne godt tænke mig en tur, hvor du bruger tiptronic'en

Fra : Mogens

Dato : 27-09-07 22:00

> ÆV
> (fuck jeg kunne godt tænke mig en tur, hvor du bruger tiptronic'en

Ja, det forstår jeg godt - har hørt det en del
(folk er pisse skuffede, når vi besøger dem i firmabilen)

Bilen er faktisk hurtigere i den automatiske mode.
Fra 0-100 km/t på 3,9 sek. iflg. Autobild.
Kuriøsitet: fra 0-300-0 km/t på under eet minut...

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 22:02

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bilen er faktisk hurtigere i den automatiske mode.
> Fra 0-100 km/t på 3,9 sek. iflg. Autobild.
> Kuriøsitet: fra 0-300-0 km/t på under eet minut...

.. og jeg som troede, du som chauffør ud i ræs var noget enestående..

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 27-09-07 22:05

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> .. og jeg som troede, du som chauffør ud i ræs var noget
> enestående..

Den forstår jeg ikke - hvad mener du?

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 22:10

KLIP

> Den forstår jeg ikke - hvad mener du?

Indklip: Desuden bruger jeg mit
Tiptronic, når jeg kører ræs...
Slut

For jeg misforstod dig vel ikke, således du blot sidder og stirrer på
padlerne, for du vil da gerne være hurtigst...?

Nu kan der selvfølgelig være forskel på den seneste aftapning og så din, men
er der egentlig det?

mvh
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-07 05:15

Mogens skriver:

> Bilen er faktisk hurtigere i den automatiske mode.
> Fra 0-100 km/t på 3,9 sek. iflg. Autobild.

Det vil jeg godt tro. Den ved jo selv hvornår det optimale skiftepunkt
er.

> Kuriøsitet: fra 0-300-0 km/t på under eet minut...

Hmm, hvad med 0-160-0 ?
Jeg kender en "bil" der kan gøre det på under 11 sekunder.... (Ariel
Atom), men den er nok ikek så sjov i regnvejr...

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 21:04

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i meddelelsen
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:46FC14B7.526AE293@du.kan.finde.den...

> Ja, det forstår jeg godt - har hørt det en del
> (folk er pisse skuffede, når vi besøger dem i firmabilen)

Var du familie eller ven der kom på besøg, og du kom trillende i Renaulten,
så blev du da også sendt hjem igen med ordene "det er bare en ommer!"

> Bilen er faktisk hurtigere i den automatiske mode.
> Fra 0-100 km/t på 3,9 sek. iflg. Autobild.
> Kuriøsitet: fra 0-300-0 km/t på under eet minut...

Shit.. Havde en mc en gang jeg købte fra ny (årgang 1990), den var en anelse
langsommere fra 0-100km/t end det.. Det synes jeg gik stækt - rigtig stærkt
faktisk!
Den er for vild og for fed den bil - hold kæft jeg skal bare eje sådan èn en
dag...det mener jeg!

Kan kun tilslutte mig Klaus - "Æv, (fuck jeg kunne godt tænke mig.... "

--
/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-07 22:51

HB skriver:

> Den er for vild og for fed den bil - hold kæft jeg skal bare eje sådan èn en
> dag...det mener jeg!

Så du "bad boys" ?

Den der AC Superblower er nu heller ikke helt ueffen, meeen 5 liters
turbomotor den "kun" har 320 HK er altså for lidt

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-09-07 00:46

On Fri, 28 Sep 2007 23:50:56 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Den der AC Superblower er nu heller ikke helt ueffen, meeen 5 liters
>turbomotor den "kun" har 320 HK er altså for lidt

Ja det må man sige . Min 5,7 liter V8 yder 340 HK uden kunstigt
åndedræt.
--
Lars Ehlers

Fra : Mogens

Dato : 29-09-07 06:39

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Den er for vild og for fed den bil - hold kæft jeg skal bare eje sådan èn
> en dag...det mener jeg!

Det var så også min holdning - som blev udlevet :)

Nu pusler man så med næste mål, men det gør jeg nok ikke.
Jeg ville gerne eje en Ferrari...

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-09-07 07:19

Mogens wrote:
> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har ikke helt fundet ud af, hvilken bil der her er tale om...

> Det var så også min holdning - som blev udlevet :)
>
> Nu pusler man så med næste mål, men det gør jeg nok ikke.
> Jeg ville gerne eje en Ferrari...

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?&id=11111111279555597&

På vejen hjem fra arbejde kan du slå et smut forbi ham her:

http://home.mobile.de/Von-Braun

Fly

Fra : Mogens

Dato : 29-09-07 07:24

> Mogens wrote:

> Jeg har ikke helt fundet ud af, hvilken bil der her er tale om...

Det er en '01 Porsche 996 turbo, kørt 23.500 km, da jeg købte den.

> http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?&id=11111111279555597&

Den er alt for gammel - desuden skal det være en F612

> På vejen hjem fra arbejde kan du slå et smut forbi ham her:
> http://home.mobile.de/Von-Braun

Ja, det er ik' så ring' endda

Fra : esben.sorensen@comhe~

Dato : 28-09-07 22:31

> Er der nogen af jer med Tiptronic (Honda kalder det sikkert noget
> andet) der rent faktisk bruger det? Og hvornår?

Så sent som hjem fra arbejde fredag aften. Mest når man er i humør og
vil trække motoren lidt længere i omdrejninger. Jeg har en adaptiv
gearkasse som hurtigt reagerer på en aggressiv kørestil men den bliver
lidt stresset i det hårdeste program fordi den først skifter ned i det
øjeblik man tramper på speederen.

På motorvej bruger jeg det ofte hvor jeg "tipper" mellem 4-5 gear.
Mest fordi jeg har lock-up og på den måde kan sejtrække. Det afhænger
meget af motoren men jeg har dårligt moment ved lave omdrejninger og
derfor skifter gearkassen meget let hvilket giver rykvis kørsel.

På hovedvej anvender jeg det altid fordi jeg ofte er i 2-3. gear for
at overhale - så er det rart at kunne skifte ned inden man behøver
trækkraft så man sparer et sekund i overhalingen.

Slutteligt er det godt som motorbremse og i køer hvor man undgår at
skifte mellem 1-2-3 gear hele tiden. De fleste tænker nok ikke over
det - men det irriterer mig.

VH
EjS