/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skoda Octavia 2.0TDI DSG - nu knap 60.000 ~
Fra : Lars Knudsen


Dato : 24-09-07 19:42

Hej,

Vi købte for et års tid siden en fabriksny Octavia der skulle følge
efter den ikke helt problemfrie - men i øvrigt rigtig dejlige - BMW
530dA touring. Håbet var en problemfri bil med en fornuftig brændstof
økonomi.

Nu er den tæt på 60.000 km (57.600 i dag) - indtil videre har der
været... Nul fejl... Det er faktisk ganske OK!

Brændstoføkonomien i den - jeg kører omkring 6,4 liter per 100 km i
den - det svarer til 15,6 km/L. Det må jeg sige har skuffet mig en
lidt - klart den kører lidt længere end de cirka 13 km/L BMW'en nok
præsterede men med en liter mindre volumen og 2 manglende ben havde
jeg egentlig nok forventet det lidt bedre. Men jeg må vel bare erkende
at motorvej og fri landevej koster med mindre man ligger meget stramt
på absolut max de fastsatte fartgrænser. Men fair nok, den er opgivet
til 6 L/ per 100 km ved blandet kørsel, så det er vel OK.


Service.... Min gamle BMW kørte ret præcist 30.000 km mellem hvert
eftersyn - og hvert andet var bare olieskift. Skodaen var til første
service efter 28.253 km til cirka 2.700 dkk og igen efter 53.459 km
til cirka 4.000 dkk.

BMW'en kostede 2.100 dkk for olieskift efter 30.000 km og 3.400 dkk
for hvad der svarer til 60.000 service.

Det hele på autoriseret værksted.


Klart, der var flere ekstra ting på BMW'en - som jo heller ikke var
købt fra ny... Men grundservicen kan man faktisk ikke sige var dyrere,
faktisk billigere. Én ting der undrer mig ved Octaviaen er at det
virkelig er nødvendigt at skifte gearkasseolie for hvert andet service
- det koster lige 1.700 dkk ekstra. Tandrem kommer jeg formentlig ikke
til at opleve skiftet på Skodaen, men der havde BMW'en kæde så der var
ingen tvunget skift.

Og så syntes jeg det er lidt røvet at skilte med "op til 30.000 km
mellem service" og man så slet ikke gør det. Ved ikke, jeg kører lange
stræk uden meget stop'n'go - 220 km om dagen. Umiddelbart burde det
give meget tæt på de 30.000 km syntes jeg. Men åbenbart ikke.


Nuvel, det hele er ikke skidt. Vi er glade for vores Octavia, den
fungerer helt uden uforudsete problemer. Det var bestemt vigtigt - der
er ikke noget værre end at rasle rundt i en bil - BMW eller ej - der
ikke virker som den skal.


Men lidt kedelig, det er den altså. Og det bliver noget andet når den
skal skiftes - forhåbentlig cirka sammenfaldende med at mit årlig
km-behov falder, lidt med mange flere muligheder.

Anyhow, så kan en Octavia 2.0TDI bestemt anbefales - i det mindste
indtil videre - for et no-nonsense fungerende køretøj med rimelig
driftsøkonomi, udmærket plads og komfort i bilen, og rimelig saft og
kraft i motoren til daglig brug.



** Lars
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=70049


 
 
Klaus G. (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 24-09-07 21:06

> Nu er den tæt på 60.000 km (57.600 i dag) - indtil videre har der
> været... Nul fejl... Det er faktisk ganske OK!
Burde det ikke være sådan? Jeg mener, så en diesel maskine er vel kun lige
kørt til :)

> Brændstoføkonomien i den - jeg kører omkring 6,4 liter per 100 km i
> den - det svarer til 15,6 km/L. Det må jeg sige har skuffet mig en
> lidt - klart den kører lidt længere end de cirka 13 km/L BMW'en nok
> præsterede men med en liter mindre volumen og 2 manglende ben havde
> jeg egentlig nok forventet det lidt bedre. Men jeg må vel bare erkende
> at motorvej og fri landevej koster med mindre man ligger meget stramt
> på absolut max de fastsatte fartgrænser. Men fair nok, den er opgivet
> til 6 L/ per 100 km ved blandet kørsel, så det er vel OK.
Aut. gear sluger vel lidt og så koster motorvej jo også lidt, hvis man er
vant til 80km/t landevej :)

> Service.... Min gamle BMW kørte ret præcist 30.000 km mellem hvert
> eftersyn - og hvert andet var bare olieskift. Skodaen var til første
> service efter 28.253 km til cirka 2.700 dkk og igen efter 53.459 km
> til cirka 4.000 dkk.
>
> BMW'en kostede 2.100 dkk for olieskift efter 30.000 km og 3.400 dkk
> for hvad der svarer til 60.000 service.
Begge services var vel ikke så galt igen, hvis du spørger mig.

> Og så syntes jeg det er lidt røvet at skilte med "op til 30.000 km
> mellem service" og man så slet ikke gør det. Ved ikke, jeg kører lange
> stræk uden meget stop'n'go - 220 km om dagen. Umiddelbart burde det
> give meget tæt på de 30.000 km syntes jeg. Men åbenbart ikke.
Så vidt jeg er orienteret så er det sådan et smart system som overvåger
bilens brug. Mange korte ture og masser af gas på kold motor nedsætter
intervallerne en hel del. Måske et oliefyr så motoren er varm kan hjælpe på
længere intervaller. Men på den anden side 110km hver vej burde være
optimalt for en bils levetid skulle man synes.

> Men lidt kedelig, det er den altså. Og det bliver noget andet når den
> skal skiftes - forhåbentlig cirka sammenfaldende med at mit årlig
> km-behov falder, lidt med mange flere muligheder.
Hold dig til Skoda, for du køber sikkert en sjovere bil, som går i stykker
hele tiden og så ender du med en Skoda igen bagefter :)

> Anyhow, så kan en Octavia 2.0TDI bestemt anbefales - i det mindste
> indtil videre - for et no-nonsense fungerende køretøj med rimelig
> driftsøkonomi, udmærket plads og komfort i bilen, og rimelig saft og
> kraft i motoren til daglig brug.
Og så er den vel også ret(relativt) billig sådan en Skoda?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Klaus D. Mikkelsen (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-09-07 21:24

"Klaus G." skriver:
>
> Aut. gear sluger vel lidt

Minimalt, det er sådan set en mekanisk gearkasse.

> og så koster motorvej jo også lidt, hvis man er
> vant til 80km/t landevej :)

Ingen tvivl.

På landevej går min golf let 23 km/l. I weekenden var jeg på motorvej
til Fredericia og retur - her gik den 18 km/l.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kim Petersen (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Petersen


Dato : 24-09-07 21:54

>> Aut. gear sluger vel lidt
>
> Minimalt, det er sådan set en mekanisk gearkasse.

For en Seat Altea 2.0 TDI er ekstra-forbruget for DSG ifølge producent 0,4
km pr. liter, så ja, en smule koster det.



Klaus D. Mikkelsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-07 05:08

Kim Petersen skriver:
>
> For en Seat Altea 2.0 TDI er ekstra-forbruget for DSG ifølge producent 0,4
> km pr. liter, så ja, en smule koster det.

Det tro da helvede, sådan som den holder på i stilstand.......

Min Touran har også DSG, jeg havde nok programmeret skiftepunkter lidt
anderledes, specielt ved nedbremsninger.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

jan@bygteknik.dk (24-09-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 24-09-07 22:25

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Minimalt, det er sådan set en mekanisk gearkasse.

Har de da elimineret pløreturbinen ?
--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-07 05:09

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> Har de da elimineret pløreturbinen ?

Næsten (vådpladekoblinger)
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (25-09-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-09-07 16:12

>> Har de da elimineret pløreturbinen ?
>
> Næsten (vådpladekoblinger)
> http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

Sjovt nok står der her
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox#Advantages_.26_disadvantages
"Better fuel economy than the planetary geared automatic transmission and
manual transmission "

:)



Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 08:10

On Mon, 24 Sep 2007 22:24:00 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>> Aut. gear sluger vel lidt
>Minimalt, det er sådan set en mekanisk gearkasse.

DSG i Octavia 2.0TDI er opgivet til 6.0 L per 100 km med manuel gear
er den opgivet til 5.5 L per 100 km - begge ved blandet kørsel.

Så lidt tager det da. Men det er klart også det værd, imo...

** Lars

Broegger (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 25-09-07 08:41

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
news:46F81CE0.A81697A2@du.kan.finde.den:

> "Klaus G." skriver:
>>
>> Aut. gear sluger vel lidt
>
> Minimalt, det er sådan set en mekanisk gearkasse.

Mange siger faktisk at DSG er mere økonomisk end manuelt da den skifter på
det optimale (for økonomien) tidspunkter.
<snip>



--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerne.dk

Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 08:27

On Mon, 24 Sep 2007 22:06:24 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>> Nu er den tæt på 60.000 km (57.600 i dag) - indtil videre har der
>> været... Nul fejl... Det er faktisk ganske OK!
>Burde det ikke være sådan? Jeg mener, så en diesel maskine er vel kun lige
>kørt til :)

Jo det har du da ret i, det burde det bestemt. Men derfor er det
stadig positivt, der er trods alt en del teknik mv der kunne fejle i
sådan en ny bil. Motoren som sådan forventede jeg bestemt ingen
problemer med. Men er godt tilfreds med 0-fejl på teknikken også.


>Aut. gear sluger vel lidt og så koster motorvej jo også lidt, hvis man er
>vant til 80km/t landevej :)

Yes, det hele koster - det er jeg klar over. Det var mere det at den
var så relativt lidt bedre end det gamle 2 tons diesel lokomotiv med 3
liters motorvolumen. Men fair nok, jeg har da sparet en sjat i
brændstof ved at skifte!


>> Service.... Min gamle BMW kørte ret præcist 30.000 km mellem hvert
>> eftersyn - og hvert andet var bare olieskift. Skodaen var til første
>> service efter 28.253 km til cirka 2.700 dkk og igen efter 53.459 km
>> til cirka 4.000 dkk.
>> BMW'en kostede 2.100 dkk for olieskift efter 30.000 km og 3.400 dkk
>> for hvad der svarer til 60.000 service.
>Begge services var vel ikke så galt igen, hvis du spørger mig.

Nej, men stadig dyrere. En stor del af prisen er olie, og klart at den
specielle Longlife VAG anvender trækker prisen op. Det er også mere
fordi BMW generelt har ry for at være dyr i service, men det syntes
jeg nu aldrig min var. Til gengæld syntes jeg ærlig talt, at 2.700 dkk
er ret mange penge for 4,5 liter olie og første service.

Til gengæld er dæk billigere til Skodaen Og sommerdækkene er slut
her når det er tid til at sætte vinterdæk på.


>> stræk uden meget stop'n'go - 220 km om dagen. Umiddelbart burde det
>> give meget tæt på de 30.000 km syntes jeg. Men åbenbart ikke.
>Så vidt jeg er orienteret så er det sådan et smart system som overvåger
>bilens brug. Mange korte ture og masser af gas på kold motor nedsætter
>intervallerne en hel del. Måske et oliefyr så motoren er varm kan hjælpe på
>længere intervaller. Men på den anden side 110km hver vej burde være
>optimalt for en bils levetid skulle man synes.

Ja lige præcist det. Faktisk har jeg motorvarmer i bilen, og jeg kører
som sagt lange reelle ture hvor motoren altid er gennemvarm. De første
cirka 10 km er primært gennem en lille by og noget grusvej hvor man
netop ikke giver masser af gas.


>> Men lidt kedelig, det er den altså. Og det bliver noget andet når den
>> skal skiftes - forhåbentlig cirka sammenfaldende med at mit årlig
>> km-behov falder, lidt med mange flere muligheder.
>Hold dig til Skoda, for du køber sikkert en sjovere bil, som går i stykker
>hele tiden og så ender du med en Skoda igen bagefter :)

Hehe... Sådan kan man skifte frem og tilbage i én uendelighed. Det
skal bestemt ikke forstås som om jeg er utilfreds med den - for den er
en rigtig fin og velkørende bil til prisen syntes jeg - der giver
masser af "valuta" for pengene.

Men jeg savner trods alt den dér "jubiii.. nu skal jeg ud og køre"
fornemmelse ved den - det var noget min gamle BMW kunne levere, når
den altså ikke lige var i stykker forstås! Det må kunne håndteres ved
at købe noget nyere brugt end de 120.000 km BMW'en havde på hjulene da
jeg overtog den. Men det bliver først engang til næste sommer, så
masser af tid til at overveje det.

** Lars


Klaus D. Mikkelsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-07 13:31

Lars Knudsen skriver:
>
> Nej, men stadig dyrere. En stor del af prisen er olie, og klart at den
> specielle Longlife VAG anvender trækker prisen op. Det er også mere
> fordi BMW generelt har ry for at være dyr i service, men det syntes
> jeg nu aldrig min var. Til gengæld syntes jeg ærlig talt, at 2.700 dkk
> er ret mange penge for 4,5 liter olie og første service.

Forkert værksted.

30.000 km på min Golf med 1,9 TDI var 1308,08 kr.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 18:03

On Tue, 25 Sep 2007 14:30:41 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>> Nej, men stadig dyrere. En stor del af prisen er olie, og klart at den
>> specielle Longlife VAG anvender trækker prisen op. Det er også mere
>> fordi BMW generelt har ry for at være dyr i service, men det syntes
>> jeg nu aldrig min var. Til gengæld syntes jeg ærlig talt, at 2.700 dkk
>> er ret mange penge for 4,5 liter olie og første service.
>
>Forkert værksted.
>
>30.000 km på min Golf med 1,9 TDI var 1308,08 kr.


Det er bare lidt langt - og dyrt - at holde en fridag for at køre en
tur til Jylland... Trods alt...


hilsen Lars



Jesper (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 26-09-07 16:10

Den 25.09.2007 kl. 14:30 skrev Klaus D. Mikkelsen
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> Lars Knudsen skriver:
>>
>> Nej, men stadig dyrere. En stor del af prisen er olie, og klart at den
>> specielle Longlife VAG anvender trækker prisen op. Det er også mere
>> fordi BMW generelt har ry for at være dyr i service, men det syntes
>> jeg nu aldrig min var. Til gengæld syntes jeg ærlig talt, at 2.700 dkk
>> er ret mange penge for 4,5 liter olie og første service.
>
> Forkert værksted.
>
> 30.000 km på min Golf med 1,9 TDI var 1308,08 kr.
>
>
> Klaus

HVOR ?

--
Med venlig hilsen
Jesper (Skoda Octavia II 1.9 TDI)

Klaus D. Mikkelsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-09-07 16:38

Jesper skriver:
>
> HVOR ?

VW Ålestrup, jeg bør vel nævne at 60.000 km kostede en anelse mere:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg
http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/60kkm.jpg



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-09-07 16:50

Den 26.09.2007 kl. 17:37 skrev Klaus D. Mikkelsen
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> Jesper skriver:
>>
>> HVOR ?
>
> VW Ålestrup, jeg bør vel nævne at 60.000 km kostede en anelse mere:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/60kkm.jpg
>
>
>
> Klaus

Ved du om de er certificerede til Skoda ?

--
Med venlig hilsen

Jesper

Klaus D. Mikkelsen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-09-07 16:51

Jesper skriver:
>
> Ved du om de er certificerede til Skoda ?

I følge tidligere tråde - ja.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-09-07 18:10

Den 27.09.2007 kl. 17:50 skrev Klaus D. Mikkelsen
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> Jesper skriver:
>>
>> Ved du om de er certificerede til Skoda ?
>
> I følge tidligere tråde - ja.
>
>
> Klaus

tak

--
Med venlig hilsen

Jesper

Broegger (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 25-09-07 08:40

Lars Knudsen <noemail@in.this.place> skrev
news:36vff35je6j5bte43lp64k0bdgdv4k1q6f@4ax.com:
<snip om Octaviaen>
> Anyhow, s† kan en Octavia 2.0TDI bestemt anbefales - i det mindste
> indtil videre - for et no-nonsense fungerende k›ret›j med rimelig
> drifts›konomi, udm‘rket plads og komfort i bilen, og rimelig saft og
> kraft i motoren til daglig brug.

Har en magen til, bare med manuelt gear. Har nu rundet de 66000 på
klokken. Service for hver ca 29.000 km indtil nu. Kørselmønstret er
blandet. Mange lange ture (Årh/Kbh retur), men også mange ture i Århus.
Vi har kørt ca 16,5 km/l i snit. Og det finder jeg klart acceptabelt. En
tur til Kbh og retur kan køres med 18,5 km/l hvis man ikke raser afsted
men følger trafik og hastighedsgrænser (dog + 7 til 10 kmt).
Økonomien kan man selv påvirke rigtigt meget med højre foden

Min eneste store anke på Skodaen er sæderne. Vi vores V40 kunne jeg
snildt køre til Kbh uden pause og uden at være træt/øm nogen steder. Det
kan jeg ikke i skodaen. Jeg skal gerne lige strække igennem når jeg når
frem.

Alt i alt er vi meget tilfredse med Skodaen, og jeg kunne nemt forfalde
til at holde fast i mærket når den skal udskiftes om et par år.



--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerne.dk

Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 10:53

On 25 Sep 2007 07:40:01 GMT, Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk>
wrote:

>> Anyhow, s† kan en Octavia 2.0TDI bestemt anbefales - i det mindste
>> indtil videre - for et no-nonsense fungerende k›ret›j med rimelig
>> drifts›konomi, udm‘rket plads og komfort i bilen, og rimelig saft og
>> kraft i motoren til daglig brug.
>Har en magen til, bare med manuelt gear. Har nu rundet de 66000 på
>klokken. Service for hver ca 29.000 km indtil nu. Kørselmønstret er
>blandet. Mange lange ture (Årh/Kbh retur), men også mange ture i Århus.
>Vi har kørt ca 16,5 km/l i snit. Og det finder jeg klart acceptabelt. En
>tur til Kbh og retur kan køres med 18,5 km/l hvis man ikke raser afsted
>men følger trafik og hastighedsgrænser (dog + 7 til 10 kmt).
>Økonomien kan man selv påvirke rigtigt meget med højre foden

Hehe.. Se dét er jeg godt klar over... Og jeg kan bestemt også få
den til at køre længere end de 15,6 km/L jeg kører i snit. Det man kan
sige er at den er en del mere økonomisk end BMW'en var når farten
reduceres til landevejshastighed - og at forskellen svinder ind når
man kører hurtigt.


>Min eneste store anke på Skodaen er sæderne. Vi vores V40 kunne jeg
>snildt køre til Kbh uden pause og uden at være træt/øm nogen steder. Det
>kan jeg ikke i skodaen. Jeg skal gerne lige strække igennem når jeg når
>frem.

OK, ja der passer sæderne faktisk ret godt til mig. Det var en af
grundene til at vi valgte den - jeg syntes man sidder godt og det er
nemlig vigtigt når man kører meget.


** Lars

Jesper (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 26-09-07 16:16


> Hehe.. Se dét er jeg godt klar over... Og jeg kan bestemt også få
> den til at køre længere end de 15,6 km/L jeg kører i snit. Det man kan
> sige er at den er en del mere økonomisk end BMW'en var når farten
> reduceres til landevejshastighed - og at forskellen svinder ind når
> man kører hurtigt.
>
Jo hurtigere du kører, jo mere af dit brændstof forbrug går til at
overvinde luftmodstand, og vægt og motor får tilsvarende mindre
indflydelse ;)

Min 1.9`er går snildt 22-23 km/l ved "pæn" landevejs kørsel, på motorvej
kan jeg kun sjældent få den over de 16-17 km/l - men okay har måske også
en lidt tung speederfod ;)


--
Med venlig hilsen

Jesper

Elmer Fjort (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Elmer Fjort


Dato : 26-09-07 20:51


"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news.ty9oovnlcdhq1q@stuepc...
>
>
> Min 1.9`er går snildt 22-23 km/l ved "pæn" landevejs kørsel, på motorvej
> kan jeg kun sjældent få den over de 16-17 km/l - men okay har måske også
> en lidt tung speederfod ;)


Jeg har en af samme slags, og selv med morfar kørsel. kan vi ikke komme op
på mere end 18,7 i snit på en tank.
Men hvis vi blot triller derud af så ligger forbruget på ca 3,2- 3,8 liter
per 100 kilometer.


Elmer




Jesper (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 28-09-07 07:11

Den 26.09.2007 kl. 21:50 skrev Elmer Fjort <Whoknows@Whocares.com>:

>
> "Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
> news.ty9oovnlcdhq1q@stuepc...
>>
>>
>> Min 1.9`er går snildt 22-23 km/l ved "pæn" landevejs kørsel, på motorvej
>> kan jeg kun sjældent få den over de 16-17 km/l - men okay har måske også
>> en lidt tung speederfod ;)
>
>
> Jeg har en af samme slags, og selv med morfar kørsel. kan vi ikke
> komme op
> på mere end 18,7 i snit på en tank.
> Men hvis vi blot triller derud af så ligger forbruget på ca 3,2- 3,8
> liter
> per 100 kilometer.
>
>
> Elmer
>
>
>
Det absolut pæneste jeg har opnået på en hel tank er 19,2. De pænere
brændstof tal er ved længere ture, med stabil lav hastighed

Med venlig hilsen

Jesper

Lars Knudsen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 27-09-07 08:47

On Wed, 26 Sep 2007 17:15:57 +0200, "Jesper " <spam@me.com> wrote:

>> Hehe.. Se dét er jeg godt klar over... Og jeg kan bestemt også få
>> den til at køre længere end de 15,6 km/L jeg kører i snit. Det man kan
>> sige er at den er en del mere økonomisk end BMW'en var når farten
>> reduceres til landevejshastighed - og at forskellen svinder ind når
>> man kører hurtigt.
>Jo hurtigere du kører, jo mere af dit brændstof forbrug går til at
>overvinde luftmodstand, og vægt og motor får tilsvarende mindre
>indflydelse ;)

Ja det er naturligvis korrekt.


>Min 1.9`er går snildt 22-23 km/l ved "pæn" landevejs kørsel, på motorvej
>kan jeg kun sjældent få den over de 16-17 km/l - men okay har måske også
>en lidt tung speederfod ;)

Jeg bruger slet ikke foden på lange stræk, da man faktisk kan komme
til at bruge fartpilot på de svenske motorveje Men så er det nok
et eller andet med hvilken hastighed den så lige er stillet på...


hilsen lars

Ukendt (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-09-07 10:14


"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse
news:36vff35je6j5bte43lp64k0bdgdv4k1q6f@4ax.com...
Skodaen var til første
> service efter 28.253 km til cirka 2.700 dkk og igen efter 53.459 km
> til cirka 4.000 dkk.

Lars fik du serviceret den i Sverige?

Min netop solgte Golf 5 2.0 TDI blev serviceret i Flensborg til henholdsvis
1600,- (95000) og 2100,- (123000)t.. (Uden ekstra arbejde & tandrem..) Hvis
du fik den serviceret i Sverige troede jeg nu at det ville være billigere..

Min er skiftet til en BMW diesel for de 65000 km i golfen på 13 måneder var
de kedeligste jeg længe har oplevet.. Bilen var samtidig en katastrofe rent
motormæssigt.. Toppen revnede, 2 dyser og ventiler blev skiftet på kulance
selvom bilen var ud over de 2 år.. Samlet blev den repareret for + 65000
kr....



Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 11:03

On Tue, 25 Sep 2007 11:14:29 +0200, "Petersen"
<dsl151596(a)vip.cybercity.dk> wrote:

>> service efter 28.253 km til cirka 2.700 dkk og igen efter 53.459 km
>> til cirka 4.000 dkk.
>Lars fik du serviceret den i Sverige?

Yes...


>Min netop solgte Golf 5 2.0 TDI blev serviceret i Flensborg til henholdsvis
>1600,- (95000) og 2100,- (123000)t.. (Uden ekstra arbejde & tandrem..) Hvis
>du fik den serviceret i Sverige troede jeg nu at det ville være billigere..

Utroligt nok, ja.. Det skulle man tro. Kørte du med long-life olie i
din - det koster altså en hel del syntes jeg. Det var helt standard
service jeg fik udført, det første hvor jeg købte den i Lund og det
andet hos et værksted lidt "længere ude", men stadig autoriseret og
alting. Men servicen er typisk bedre og priserne en smule lavere når
man kommer lidt ud på landet i Sverige.


>Min er skiftet til en BMW diesel for de 65000 km i golfen på 13 måneder var
>de kedeligste jeg længe har oplevet..

Ja decideret underholdende kan man ikke kalde den. Men jeg syntes nu
den gør det ret godt, alt i alt. Hvad har du købt af BMW?


>Bilen var samtidig en katastrofe rent
>motormæssigt.. Toppen revnede, 2 dyser og ventiler blev skiftet på kulance
>selvom bilen var ud over de 2 år.. Samlet blev den repareret for + 65000
>kr....

Gys... Det lyder ikke spændende! Meget kan man sige om BMW'en jeg
havde, men motor og gearkasse virkede meget solidt og holdbart, og
efter 250.000 km var der intet som helst at udsætte på noget dér.


hilsen Lars



Ukendt (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-09-07 15:30


"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse
news:36vff35je6j5bte43lp64k0bdgdv4k1q6f@4ax.com...

> Én ting der undrer mig ved Octaviaen er at det
> virkelig er nødvendigt at skifte gearkasseolie for hvert andet service
> - det koster lige 1.700 dkk ekstra.

Er gearkasseolie noget man normalt skifter ?
Mente et var 'næsten for livstid' ?

Hvad med olie i differentialet ?
Er der fordele ved at skifte begge steder ?
Jer der har prøvet, hvad mærkede i af ændringer ?



Klaus D. Mikkelsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-07 15:33

eque skriver:
>
> Er gearkasseolie noget man normalt skifter ?

I en DSG kasse - ja


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kim Voss Schrader (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 25-09-07 15:37

Hej!

eque wrote:
....
> Er gearkasseolie noget man normalt skifter ?
> Mente et var 'næsten for livstid' ?

Kommer jo an på hvilken gearkasse. F.eks. skifter man jo olie og oliesi
på tomatkasser.

Jeg skifter iøvrigt også olien på min Escorts manuelle gearkasse. Ford
har jo ikke interesse i at den holder _alt_ for længe, så et olieskift
kan man jo godt ofre.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Ukendt (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-09-07 16:01


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:46f91d0f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...


> Jeg skifter iøvrigt også olien på min Escorts manuelle gearkasse. Ford har
> jo ikke interesse i at den holder _alt_ for længe, så et olieskift kan man
> jo godt ofre.

Vil prøve at få det skiftet i både gear + diff næste gang.
363.000 km. må vel være på tide.



Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 18:05

On Tue, 25 Sep 2007 16:29:52 +0200, "eque" <n/a> wrote:

>> Én ting der undrer mig ved Octaviaen er at det
>> virkelig er nødvendigt at skifte gearkasseolie for hvert andet service
>> - det koster lige 1.700 dkk ekstra.
>Er gearkasseolie noget man normalt skifter ?

Det skal det iflg servicebogen - efter 60.000 km. Det er alligevel
noget af en ekstra omkostning.


>Mente et var 'næsten for livstid' ?

Andre mærker kræver det ikke. Har en Peugeot 406 Coupe V6 aut, der
skal det ikke skiftes. Heller ikke i vores tidligere BMW 530dA
touring.


>Jer der har prøvet, hvad mærkede i af ændringer ?

Ja der var ingen ændring ved at det blev skiftet... Udover saldoen på
min bankkonto, altså...


** Lars

Klaus G. (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 25-09-07 18:46

> Andre mærker kræver det ikke. Har en Peugeot 406 Coupe V6 aut, der
> skal det ikke skiftes. Heller ikke i vores tidligere BMW 530dA
> touring.
Jeg ved at på f.eks. en E39 siger BMW det er livtidsolie, altså noget som
aldrig skal skiftes, meeen deres værksteder og andre fagmænd anbefaler nu
alligevel at skifte det engang imellem, dog ikke ved 60.000km, nærmere
+200.000km :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 18:55

On Tue, 25 Sep 2007 19:46:11 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>> Andre mærker kræver det ikke. Har en Peugeot 406 Coupe V6 aut, der
>> skal det ikke skiftes. Heller ikke i vores tidligere BMW 530dA
>> touring.
>Jeg ved at på f.eks. en E39 siger BMW det er livtidsolie, altså noget som
>aldrig skal skiftes, meeen deres værksteder og andre fagmænd anbefaler nu
>alligevel at skifte det engang imellem, dog ikke ved 60.000km, nærmere
>+200.000km :)

Yes.. Men det er så også pokkers til forskel... Hvis jeg skulle have
beholdt min E39 havde jeg nok også skiftet den, men nu skulle den
alligevel sælges, så en fuldstændig økonomisk betragtning sagde mig at
det kunne ikke betale sig.


** Lars


Klaus D. Mikkelsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-07 21:04

Lars Knudsen skriver:
>
> Det skal det iflg servicebogen - efter 60.000 km. Det er alligevel
> noget af en ekstra omkostning.

Er det ikke fordi det er til koblingen ?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars Knudsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-09-07 21:28

On Tue, 25 Sep 2007 22:03:50 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>> Det skal det iflg servicebogen - efter 60.000 km. Det er alligevel
>> noget af en ekstra omkostning.
>Er det ikke fordi det er til koblingen ?

Ingen anelse.. Det er olie i gearkassen der skiftes, i alt 6 liter á
141 dkk... Plus filter til 149 og lidt stumper. Og så lige 711 dkk i
arbejdsløn.

Jeg syntes det virker lidt vildt. Har aldrig før oplevet gearkasse,
transmission/kobling der skulle have skiftet olie så ofte.

** Lars


Klaus D. Mikkelsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-07 21:36

Lars Knudsen skriver:
>
> Ingen anelse.. Det er olie i gearkassen der skiftes, i alt 6 liter á
> 141 dkk... Plus filter til 149 og lidt stumper. Og så lige 711 dkk i
> arbejdsløn.
>
> Jeg syntes det virker lidt vildt. Har aldrig før oplevet gearkasse,
> transmission/kobling der skulle have skiftet olie så ofte.

Spørgsmålet er om ikke olien går med ud i koblingen


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars Knudsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-09-07 07:40

On Tue, 25 Sep 2007 22:36:09 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>> Ingen anelse.. Det er olie i gearkassen der skiftes, i alt 6 liter á
>> 141 dkk... Plus filter til 149 og lidt stumper. Og så lige 711 dkk i
>> arbejdsløn.
>> Jeg syntes det virker lidt vildt. Har aldrig før oplevet gearkasse,
>> transmission/kobling der skulle have skiftet olie så ofte.
>Spørgsmålet er om ikke olien går med ud i koblingen

Det gør den højst sandsynligt.

** Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177556
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste