Udstødningen er knækket - diagnose?
Fra : Morten

Dato : 19-09-07 19:21

Hej

Jeg har en Renault 19 1,6 fra 1995

Udstødningen er rustet hele vejen rundt et sted, og er derfor nu knækket
helt over.

Det er det første rør (der der kører fra selve motoren, og ned til første
"boks" - ka, det er hvad jeg ved om biler) der er knækket, og på billederne
er det forhjulet man kan se nogle steder ...

Er der nogen kan kan tage et kik på billederne og sige hvad der nøjagtigt
skal gøres, så jeg nemmere kan forklare mekanikkeren det når jeg skal ringe
efter priser?

http://hosting01.imagecross.com/myspace-image-hosting-viewer-f.php?id=5223DSC00059.JPG
http://hosting01.imagecross.com/myspace-image-hosting-viewer-f.php?id=9881DSC00061.JPG
http://hosting01.imagecross.com/myspace-image-hosting-viewer-f.php?id=6154DSC00062.JPG
http://hosting01.imagecross.com/myspace-image-hosting-viewer-f.php?id=5773DSC00063.JPG
http://hosting01.imagecross.com/myspace-image-hosting-viewer-f.php?id=7372DSC00064.JPG
http://hosting01.imagecross.com/myspace-image-hosting-viewer-f.php?id=4668DSC00065.JPG

Jeg kan tilføje at røret ellers ser rimelig nyt og rustfrit ud resten af
vejen ...

/Morten

Fra : Øl er godt !

Dato : 19-09-07 19:30

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan tilføje at røret ellers ser rimelig nyt og rustfrit ud resten af

Ved ikke om det kun er mig , men dine links funker ikke her ...

Fra : Morten

Dato : 19-09-07 19:44

"Øl er godt !" <øl@godt.kaput> skrev i en meddelelse

> Ved ikke om det kun er mig , men dine links funker ikke her ...

Neej ... jeg ved ik hvad der er gået galt - men her kommer de fra en anden
udbyder:

http://img265.imageshack.us/img265/6420/dsc00059bj9.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/7725/dsc00061tr3.jpg
http://img66.imageshack.us/img66/4150/dsc00062ai0.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/7582/dsc00063hr2.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/2038/dsc00064ub3.jpg
http://img66.imageshack.us/img66/29/dsc00065vm2.jpg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-09-07 19:46
Fra : Øl er godt !

Dato : 19-09-07 19:56

> Det ser sort ud i hvert fald
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd

Rigtig dårlige foto´s. For mørke / sorte !

Fra : Morten

Dato : 19-09-07 20:30

"Øl er godt !" <øl@godt.kaput> skrev i en meddelelse

> Rigtig dårlige foto´s. For mørke / sorte !

Er er vitterligt ikke nogen der kan se hvad det forestiller !? ... jeg giver
helt ret i at billederne er dårlige, men jeg regnede da med at man godt
kunne se hvor på udstydningen vi befinder os ... og nej, jeg har ikke andet
end mobilen at tage billeder med ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-07 21:21

Morten skriver:

> Er er vitterligt ikke nogen der kan se hvad det forestiller !?

Jo, en udstødning.

Men det er sku svært at se, hvor den er utæt.

> [...]
> kunne se hvor på udstydningen vi befinder os ... og nej, jeg har ikke andet

Så find en lampe og giv området du vil tage billede af noget lys.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-07 19:52

Morten skriver:

> Neej ... jeg ved ik hvad der er gået galt - men her kommer de fra en anden
> [...]

Prøv at sætte noget lys på og hold kameraet stille, man skal jo nærmest
være synsk for at kunne se, hvor fejlen er på de billeder.

Fra : ShutEye

Dato : 19-09-07 20:20

> Prøv at sætte noget lys på og hold kameraet stille, man skal jo nærmest
> være synsk for at kunne se, hvor fejlen er på de billeder.

Måske han skulle bruge noget andet end sin mobil?

Fra : Esben Taersker

Dato : 19-09-07 19:46

Jeg får også kun en "startside" hvor man tilsyneladende kan uploade
flere billeder. Og så ryger der 3 sider i pop-up blokkeren...

Men af din beskrivelse at dømme skal du spørge til en ny manifold...

/Esben

Fra : -= JF =-

Dato : 19-09-07 20:25

Esben Taersker > skrev:

> Men af din beskrivelse at dømme skal du spørge til en ny manifold...

Manifold??
Det er umiddelbart før første potte.

Be' om at få skiftet røret fra manifolden til 1. lydpotte.

--
Mvh. John

Fra : Madsen58

Dato : 19-09-07 20:26

Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg har en Renault 19 1,6 fra 1995

Er du sikker på at det er en 1,6?
Så vidt jeg ved er R19 ikke lavet med en 1,6
men
1,2
1,4
1,4AT
1,7
1,8
1,8 16V
1,8AT
1,9D
1,9D Turbo

> [...]
> første "boks" - ka, det er hvad jeg ved om biler) der er knækket, og
> på billederne er det forhjulet man kan se nogle steder ...

Hvis det kun er det forreste rør er det ikke så dyrt.
Men
Den første "boks" er sikkert en katalysator (hvor der ved indgangen sider en
lamda sonde), hvis det er den der er defekt koster det ca. 4-5000,-
Jeg kunne ikke se noget på dine billeder ,de er for mørke.

Hilsen Madsen

Fra : Morten

Dato : 19-09-07 20:29

> Er du sikker på at det er en 1,6?

Du har ret ... 1,4 !

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 20:33

On Wed, 19 Sep 2007 20:21:04 +0200, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>"boks" - ka, det er hvad jeg ved om biler) der er knækket, og på billederne
>er det forhjulet man kan se nogle steder ...

Hvis det er det forreste rør ned til katalysatoren kan det godt blive
dyrt, men der findes altså nogle "fiduser" med reparationsstykker, som
måske ikke holder så længe, men det er måske et sats værd på en ikke
helt ny bil. Hvis du skal have det forreste stykke fra manifold incl.
katalysator kan det noget nemt løbe op i 4-6000 kr og så kunne et par
værkstedstimer og et reparationsstykke være givet godt ud, hvis det
kan holde mere end 14 dage Det kan være for sent, idet der måske
ikke er noget tilbage at svejse i.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : -= JF =-

Dato : 19-09-07 20:53

Ivan Madsen skrev:

> dyrt, men der findes altså nogle "fiduser" med reparationsstykker, som
> måske ikke holder så længe, men det er måske et sats værd på en ikke

Et lille gennemprøvet tip:

Find en dåseåbner og skør top og bund af en dåse.
(Brug en dåse fra dåsemad, ikke en øldåse)
Klip dåsen igennem på langs og rul den stramt rundt om røret.
Sæt 5-6 spændebånd om og stram hårdt!

Sim-salabim
(Svogers gamle Taunus kørte et par år med den lappeløsning)

--
Mvh. John

Fra : ShutEye

Dato : 19-09-07 22:22

> Sim-salabim
> (Svogers gamle Taunus kørte et par år med den lappeløsning)

Fusk når det er bedst :)
....eller fusk er ikke fusk når det virker!

Fra : William 'Billy-Boy' ~

Dato : 20-09-07 08:11

On Wed, 19 Sep 2007 21:52:45 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

>(Svogers gamle Taunus kørte et par år med den lappeløsning)

Og så ellers hønsenet og spartelmasse for resten.

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : -= JF =-

Dato : 20-09-07 18:14

William 'Billy-Boy' Boysen skrev:

> Og så ellers hønsenet og spartelmasse for resten.

Nej, bilen var pæn og i orden på alle andre måder.
Så vidt jeg husker knækkede røret i løbet af en weekend, og de *skulle*
bruge vognen. Så han lappede den som en nødløsning indtil han kunne
komme på værksted førstkommende mandag - men det fungerede så godt at
han som sagt kørte med det i et par år

Money saved is money earned siger man jo

--
Mvh. John

Fra : -= JF =-

Dato : 20-09-07 18:38

William 'Billy-Boy' Boysen skrev:

> Og så ellers hønsenet og spartelmasse for resten.

Jeg kommer lige i tanke om en ældre mand fra min barndomsgade, nu du
siger spartelmasse.

Han puslede altid om den skide bil, og når der var gennemtæringer der
skulle lappes tog han en klud og dyppede i noget tyndt pollyfilla-pjask.
Så bredte han kluden ud over hullet og glattede den.
Når den var tør blev den slebet med lidt sandpapir og til sidst malet
med noget Dyrups træværksmaling i næsten samme farve som bilen

En gang da han købte ny brugt bil sad antennen på bagklappen.
Men han flyttede antennen op på forskærmen, for som han sagde:
Når jeg kører stærkt (yeah right. I en 15 år gammel Lada rammer
radiosignalet forruden og bliver ledt uden om antennen.

Han var måske ikke så skarp, men til gengæld var han flink

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-07 17:40

"-= JF =-" <null@null.null> wrote in message
> Find en dåseåbner og skør top og bund af en dåse.
> (Brug en dåse fra dåsemad, ikke en øldåse)
> Klip dåsen igennem på langs og rul den stramt rundt om røret.
> Sæt 5-6 spændebånd om og stram hårdt!

Jep. Dåser fra flåede tomater bedst. I gamle dage kunne man købe noget
Holt's tætningsmiddel til udstødningen og noget tilhørende kludeværk af en
art, som man fedtede massen ind i, og når det så stivnede efter lidt kørsel
var der en tæt samling. Men den holder ikke evigt.

Ulrik

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-09-07 18:26

Isang tao pinangalanan, "Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk>
nagsulat:

klip
>Jep. Dåser fra flåede tomater bedst.

Man skal i hvert fald ikke bruge dåser fra kattemad.

De stiiiiiiinker
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : Fly Christensen

Dato : 20-09-07 18:38

Claus Frørup wrote:

> Man skal i hvert fald ikke bruge dåser fra kattemad.
>
> De stiiiiiiinker

Katte er i det hele taget nogle trælse dyr...

Fly

Fra : -= JF =-

Dato : 20-09-07 18:40

Ulrik Friis skrev:

> [...]
> en art, som man fedtede massen ind i, og når det så stivnede efter lidt
> kørsel var der en tæt samling. Men den holder ikke evigt.

Årh ja Gungum hed det.
Det har jeg dælme solgt nogle stykker af da jeg stod på tank for en
zilion år siden.
Kostede vistnok en mindre formue.

--
Mvh. John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-07 18:42

-= JF =- skriver:

> Årh ja Gungum hed det.
> Det har jeg dælme solgt nogle stykker af da jeg stod på tank for en
> zilion år siden.
> Kostede vistnok en mindre formue.

Ikke desto mindre virker det stadigvæk. Min far har en dåse stående.....

Fra : -= JF =-

Dato : 20-09-07 19:02

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ikke desto mindre virker det stadigvæk. Min far har en dåse stående.....
Ja, jeg prøvede lige at google efter det - og det findes dælme endnu.
Et eller andet må det da ku' ku'!

--
Mvh. John

Fra : Brian

Dato : 20-09-07 20:07

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg prøvede lige at google efter det - og det findes dælme endnu.
> Et eller andet må det da ku' ku'!

Min lokale Shell har det skam på hylden. Hvor gammelt det er anes selvf.
ikke :)

Fra : -= JF =-

Dato : 20-09-07 20:32

Brian skrev:

> Min lokale Shell har det skam på hylden. Hvor gammelt det er anes selvf.
> ikke :)

En tankstation med autoudstyr???
Jeg tror at min lokale Shell kan levere de mest gængse pærer, lidt
sikringer og motorolie - That's it!

Men til gengæld har de 87 forskellige pølser, et hav af franskbrødstyper
og en orn'lig bunke basser - foruden selvfølgelig mælk, bleer, pornofilm
og sprut.

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 18:32

"-= JF =-" <null@null.null> wrote in message

> Ja, jeg prøvede lige at google efter det - og det findes dælme endnu.
> Et eller andet må det da ku' ku'!

Jamen det var helt kanon sammen dåserne. Jeg rev min udstødning i stykker et
par gange om måneden på min Mini Cooper S i 70erne selvom jeg havde monteret
alle de kødben man kunne komme afsted med mellem motor og karosse for at
holde motorens tiltning på plads. Men lige meget hjalp det. Der var heller
ingen katalysator eller andet dåsemad under bilen dengang.

Ulrik

Fra : Madsen58

Dato : 21-09-07 19:49

Ulrik Friis wrote:
> [...]
> motor og karosse for at holde motorens tiltning på plads. Men lige
> meget hjalp det. Der var heller ingen katalysator eller andet dåsemad

Du glemte vel at montere en flex slange?

--
Hilsen Madsen

Fra : N/A

Dato : 22-09-07 18:35

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-07 18:35

"Møller" <M@g2net.dk> wrote in message

> nej han glemte at skifte gummibøsning i øverste kødben ud med
> nylonbøsninger Og det sagde Bum bum..
>
> og lave glidende ophæng til udstødningen, den skulle ikke fæstnes til
> karossen i længderetningen

Nej, der var nylon i alle bøsningerne. Det larmede simpelthen så meget inde
i æsken, at vores lille dreng sad og holdt sig for ørerne når vi køret på
ferie til Samsø. Så blev den solgt - næ, det passer ikke. Jeg annoncerede
den til salg, hvorefter nogle slamberter hentede den selv uden at betale.

Ulrik

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 21-09-07 07:54

> [...]
> Sæt 5-6 spændebånd om og stram hårdt!
>
> Sim-salabim
> (Svogers gamle Taunus kørte et par år med den lappeløsning)

Alternativt kan man hos http://www.biltema.dk købe et samlerør under
udstødnings tilbehør
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1154&iItemId=92496
generelt er mine erfaringer dog at udstødningen bør skiftes komplet (genbrug
katakysatoren) da den bare knækker et andet sted.

Mvh Peter

Fra : Morten

Dato : 21-09-07 14:32

"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativt kan man hos http://www.biltema.dk købe et samlerør under
> udstødnings tilbehør

Problemet er bare at den er knækket helt oppe ved samlingen...

Se på billede 1 igen:

http://img265.imageshack.us/img265/6420/dsc00059bj9.jpg

Der hvor man kan se at røret stopper, sidder der rust, og de 2 dele er slet
ikke forbundet ... røret er ikke i kontakt med den øvrige del, så der er
ikke rigtig noget rør tilbage i den ende, at fastgøre på...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-09-07 14:50

Morten skriver:

> Problemet er bare at den er knækket helt oppe ved samlingen...
>
> Se på billede 1 igen:
>
> http://img265.imageshack.us/img265/6420/dsc00059bj9.jpg

Hvor man stadigvæk ikke kan se noget

> Der hvor man kan se at røret stopper, sidder der rust, og de 2 dele er slet
> ikke forbundet ... røret er ikke i kontakt med den øvrige del, så der er
> ikke rigtig noget rør tilbage i den ende, at fastgøre på...

Nyt forrør, eller gang i svjseværket.

Fra : Morten

Dato : 21-09-07 15:16

> Hvor man stadigvæk ikke kan se noget

Vi kikker på 2 forskellige billeder så ...

> Nyt forrør, eller gang i svjseværket.

Det ville være okay at svejse stykket direkte fast på lydpotten - uden at
risikere at den bliver kasseret til næste syn, og jeg så skal skifte hele
møjet ud?

Fra : ShutEye

Dato : 21-09-07 16:57

> Vi kikker på 2 forskellige billeder så ...

Det tror jeg ikke, du har bare set det med egne øjne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-09-07 18:02

Morten skriver:

> Vi kikker på 2 forskellige billeder så ...

Nej, du ved bare, hvad man skal kunne se og kan ikke forstå at vi andre
ikke kan se det.

Dit "kamera" stiller lys efter solskinnet på fliserne bagved. Få nu
mokket en lampe ind under og tag et billede, hvis du vil have mere
præcis rådgivning.

> Det ville være okay at svejse stykket direkte fast på lydpotten - uden at
> risikere at den bliver kasseret til næste syn, og jeg så skal skifte hele
> møjet ud?

Du må såmænd have en fuldsvejst udstødning.......