Dækspørgsmål
Fra : hansen

Dato : 18-09-07 08:54

Har 4 vinterdæk hvor det ene er skadet.
Spørgsmålet er: må jeg køre med 2 ens vinterdæk foran og 2 ens helårsdæk
bagpå, (alle samme str. )

Det er nemlig ikke sikkert jeg kan finde lige nøjagtig et vinterdæk magen
til, og det SKAL vel være samme fabrikat ? eller ?

Mvh
Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-09-07 09:11

hansen wrote:
> [...]
>
> Det er nemlig ikke sikkert jeg kan finde lige nøjagtig et vinterdæk magen
> til, og det SKAL vel være samme fabrikat ? eller ?

Iflg. detailforskrifterne så skal der være ens type dæk monteret på alle
4 hjul, dvs. hvis du har vinterdæk på forakslen skal der være vinterdæk
på bagakslen, så du må umiddelbart ikke blande vinterdæk og helårsdæk.

Men der er ingen der siger at du _skal_ have ens fabrikat/type dæk
monteret på alle 4 hjul, så du må godt have vinterdæk fra fx. michelin
på forakslen og fra bridgestone på bagakslen (som jeg læser
detailforskrifterne).

http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

Thomas

Fra : hansen

Dato : 18-09-07 09:19

Har lige læst et sted at man godt - på samme aksel må have 2 forskellige
fabrikater, bare det er samme type.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 21:00

"hansen" <evinklerfjern@kabelmail.dk> wrote in message
> Har lige læst et sted at man godt - på samme aksel må have 2 forskellige
> fabrikater, bare det er samme type.
>
> Hans
Fra detailforskrifterne s. 120:

(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.

(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori

a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk

b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

Ulrik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-07 09:30

On 18 Sep., 09:54, "hansen" <evinklerfj...@kabelmail.dk> wrote:
> [...]
>
> Det er nemlig ikke sikkert jeg kan finde lige nøjagtig et vinterdæk magen
> til, og det SKAL vel være samme fabrikat ? eller ?

Hvis du med helårsdæk mener noget der er mærket M+S, altså et
halvhjertet vinterdæk, så må du godt, da det fra lovens synspunkt er
et vinterdæk.

Mener du hvad vi andre kalder sommerdæk må du ikke.

mvh

Martin

Fra : Specks6812

Dato : 18-09-07 12:32

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> said in

> [...]
> et vinterdæk.
>
> Mener du hvad vi andre kalder sommerdæk må du ikke.

Hvis M+S mærkede dæk er halvhjertede forsøg på at lave vinterdæk, hvilke
mærker skal da så fremgå af helhjertede vinterdæk?

Her ser vi lige bort fra pigdæk.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-09-07 14:01

Specks6812 wrote:

> Hvis M+S mærkede dæk er halvhjertede forsøg på at lave vinterdæk, hvilke
> mærker skal da så fremgå af helhjertede vinterdæk?

Der skal vist udover M+S også være et bjerg med snefnug på siden af
dækket, så er det vist et helhjertet vinterdæk. Jeg kan ikke huske om
M+S er nok hvis du kommer til de lande der har vinterdækskrav, eller om
de også skal have bjerg+snefnug.

FDM har en rimelig artikel om vinterdæk her (man skal vist være logget
på for at læse det)

http://www.fdm.dk/medlem/biler/Driftogvedligeholdelse/dak/vinterdak/vinterdak.htm

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 18-09-07 13:55

"Specks6812" skrev

> Hvis M+S mærkede dæk er halvhjertede forsøg på at lave vinterdæk, hvilke
> mærker skal da så fremgå af helhjertede vinterdæk?

M+S dæk er fra starten ment som rigtige Mud & Snow dæk, men så var der nogen
der ville lave helårsdæk.

Det kunne man ikke sådan uden videre, netop fordi lovgivningen kun regner
med sommer eller vinterdæk, så laver man bare et småtmønstret vinterdæk med
sommer egenskaber, sætter et M+S symbol på, så er det et vinterdæk med
sommer-egenskaber.

Hvis man havde lavet et sommerdæk med vinter-egenskaber, måtte det ikke
bruges om vinteren i de lande der kræver vinterdæk.
Så nu er "rigtige" vinterdæk forsynet med et snefnug mærke, så man kan kende
dem fra de mindre rigtige vinterdæk.

Sagen er jo den at man kan lave dæk med lige præcis den blanding af
egenskaber man ønsker, men de skal alle i enten den ene eller den anden
kasse.
Et godt dæk til isglatte veje er jo noget anderledes end et godt dæk til dyb
sne, men det er i princippet bare vinterdæk begge to.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 18-09-07 09:51

"hansen" skrev

> [...]
>
> Det er nemlig ikke sikkert jeg kan finde lige nøjagtig et vinterdæk magen
> til, og det SKAL vel være samme fabrikat ? eller ?

Hvordan kan du se det er helårsdæk?
Der findes kun vinter og sommerdæk, enten M+S mærkede vinterdæk eller
umærkede sommerdæk.
Såkaldte helårsdæk er vinterdæk, ellers måtte man ikke bruge dem i de lande
der har vinterdækkrav.

Det er ligegyldigt med dækmærke, mønster og lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : hansen

Dato : 18-09-07 16:47

Dækkene jeg har hedder Kleber Krisalp HP og der er et bjerg med sne på.

Mvh Hansen

Fra : alexbo

Dato : 18-09-07 18:00

"hansen" skrev

> Dækkene jeg har hedder Kleber Krisalp HP og der er et bjerg med sne på.

Så er det ikke helårsdæk, men "rigtige" vinterdæk.

mvh
Alex Christensen