Opel Astra GTC
Fra : F.Larsen

Dato : 16-09-07 21:42

Hej

Hvor stor forskel er der på en Astra 1,8 GTC og en 1.6 GTC Turbo i kørslen.
Nogen der har prøvet de to og har en mening ?
Nogen specielt man skal være opmærksom på mht opel og turbo ?

--
Flemming

Fra : Mogens

Dato : 16-09-07 22:00

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor stor forskel er der på en Astra 1,8 GTC og en 1.6 GTC Turbo i
> kørslen. Nogen der har prøvet de to og har en mening ?

Prisen for en Astra GTC 2,0 Turbo Sport Limited med al den energi
og køreglæde er 368.030 kroner. Fortvivl imidlertid ikke, hvis penge-
pungen ikke rækker til alle de hestekræfter. Opel tilbyder nemlig Astra
GTC med en 1.6-liters motor til 244.105 kroner. Og man får masser
af frækt og flot design for pengene.
www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2005/3/svensk-design-paa-tysk-teknik

Fra : F.Larsen

Dato : 16-09-07 22:32

"Mogens" <no@reply.nu> wrote in message
> [...]
> pungen ikke rækker til alle de hestekræfter. Opel tilbyder nemlig Astra
> GTC med en 1.6-liters motor til 244.105 kroner. Og man får masser

Godt link med massere af stof ... takker !

--
Flemming

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-09-07 16:03

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> kørslen. Nogen der har prøvet de to og har en mening ?
> Nogen specielt man skal være opmærksom på mht opel og turbo ?

Hej Flemming

Jeg har kørt begge modeller, og kan sig at 1,6 Turbo leverer laaangt mere
moment i bunden. Ikke at 1,8 motoren er svag i bunden (Efter min mening er
det en perle af en motor), men den kan slet ikke måle sig med 1,6T.
Derudover får du med 1,6T en 6 trins gearkasse og kun 5 trin i 1,8. Det gør
det mere behageligt på længere ture da motoren tager færre omdrejninger.

De 180Hk i 1,6T kontra 140Hk i 1,8 kan altså også mærkes.

Opel har efterhånden kørt med turbo benzin i en del år, og de har stort set
ingen problemer.
Med turbo generelt gælder det dog at man skal give turboen en mulighed for
at køle ned efter hår kørsel. Det gøres f.eks ved at lade motoren stå i
tomgang lidt tid inden man slukker, eller ved at køre stille og roligt den
sidste km før man når sit mål.

Hvis du har råd er der ingen tvivl om at 1,6T er at foretrække.

Mvh
Anders

Fra : F.Larsen

Dato : 17-09-07 20:37

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
> Derudover får du med 1,6T en 6 trins gearkasse og kun 5 trin i 1,8. Det
> gør det mere behageligt på længere ture da motoren tager færre

Ok, var ikke lige opmærksom på det med 5 vs 6 gear - godt tip !

> Hvis du har råd er der ingen tvivl om at 1,6T er at foretrække.

Men der er ikke så mange brugte 1.6T til salg. 1.8 er der en del flere at
vælge af.

Jeg har siddet og kigget på priser på bilbasen.dk og er lidt forundret over
de høje brugt priser på GTC'en.

I nyeste prisliste (21/8 07) står en Astra GTC 1.6 Turbo Limited til 279.919
På bilbasen er der to brugte til salg for 299.000 hhv 314.900 model
indregistret i marts og januar 2007 (dvs før afgiftsnedsættelsen). Jeg kan
ikke rigtig se noget udstyr der retfærdigører den forhøjede lige ud over et
læderrat, 18" fælge og fartpilot er der ikke nogen forskel.

Jeg har sammenlignet med de sidste to prislister jeg havde liggende og
umiddelbart kan jeg se at prisen på GTC'erne er sænket lige efter
afgiftnedsættelsen 1/7 og derefter endnu en gang den 21/8. Jeg ved at de
tidligere modeller ikke havde ESP med som standard, så forklaringen kunne
måske ligge her ... ?

Eksempel:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=155802022

--
Flemming

Fra : Mogens

Dato : 18-09-07 05:10

> [...]
> ikke havde ESP med som standard, så forklaringen kunne måske ligge her ...

Afgiftsnedsættelse har sikkert indflydelse- Desuden er en OPC
ikke specielt godt udstyret, hvorfor tilvalget bringer prisen op.
Nu kender jeg kun Vectra OPC, og den er billig i grundtrim.
Du ville imidlertid aldrig vælge en så fattig udstyret version - og
extraudstyr koster en del...

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-09-07 15:22

Flemming, stik mig lige en mail privat.

Mvh
Anders

ps. bare tryk reply, der skal ikke fjernes noget i min mail

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-07 08:39

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen

> Opel har efterhånden kørt med turbo benzin i en del år, og de har stort
> set ingen problemer.

Nu har de jo så også Saab til at vise sig, hvordan det skal gøres. )

--
Nu på Vista 64-Bit...