Hvorgamle må dæk blive...
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 20:34

Købte en fabriksny bil med nogle Michelin Pilot HX dæk jeg aldrig fik brugt
(skiftede til alu med det samme).

Nu har de ligget et par år i garagen, og nu har bror så købt en bil hvor de
passer på. Dækkene er produceret i uge 31 år 2001 - er det forgamle?

Han får dem nok først på næste forår - til den tid er de jo så knap 7 år...

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Bjarne

Dato : 17-09-07 08:35

<Rune Nicolajsen> wrote in message
> [...]
> de passer på. Dækkene er produceret i uge 31 år 2001 - er det forgamle?
>
> Han får dem nok først på næste forår - til den tid er de jo så knap 7

Sæt dem på, kør et par hundrede km/t og se hvad der sker... Nej, spøg til
side, ser de "mørnede" ud ville jeg nok ikke køre med dem, men om man kan se
de er mørnet inden man kommer dem på skal jeg lade være usagt.
Køb nogle nye så du sikkert, det nok ikke et sted man skal "være i tvivl"...
Men mon ikke din lokale dækmand ved noget om det?

Bjarne

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-09-07 08:53

Rune Nicolajsen wrote:
> [...]
> passer på. Dækkene er produceret i uge 31 år 2001 - er det forgamle?
>
> Han får dem nok først på næste forår - til den tid er de jo så knap 7 år...

Som jeg har hørt det - nye dæk må sælges som nye indtil de har ligget 4
år på lager (det gælder ikke når de har været brugt - siliconelaget
er væk og de forgår hurtigere)

Men 7 år er i overkanten - blødgøringsmidlet er fordampet og dækket er
hårdt.

Jeg har siden efteråret 2006 kørt på et sæt vinterdæk fra 1999 - jeg
skøjtede rundt i sneen og derfor fik de en sidste tørn som sommerdæk. Nu
har jeg endelig fået sommerhjulene på der er fra hhv. 2001(bag) og
2003(for), og til vinter er der nye UG7'er klar

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 17-09-07 08:48

<Rune Nicolajsen> skrev

> Nu har de ligget et par år i garagen, og nu har bror så købt en bil hvor
> de passer på. Dækkene er produceret i uge 31 år 2001 - er det forgamle?

Hvis de har ligget mørkt, tror jeg ikke de fejler noget, det er
sollyset der ælder dæk.
Dæk sprækker i siden når de ældes, så se efter det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 17-09-07 09:47

> [...]
> sollyset der ælder dæk.
> Dæk sprækker i siden når de ældes, så se efter det.

De der sprækker, kan de ses selvom de ikke har været monteret? Der kommer jo
noget vægt på når de kommer på bilen, og så kommer de i hvert fald frem...
Det min tese, men er det noget sludder?

mvh
Bjarne

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-07 12:19

On 17 Sep., 09:52, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er væk og de forgår hurtigere)
>
> Men 7 år er i overkanten - blødgøringsmidlet er fordampet og dækket er

Det kan godt være at du vil opfatte det som insekterotik - men der er
ikke blødgøringsmiddel i dæk. Hvad der sker er at luftens ilt får
gummiet til at lave flere krydsbindinger mellem polymerkæderne - og
det gør gummiet hårdere og stivere. lidt det samme som når fedt
harskner.

Sollys og forhøjet temperatur får processen til at gå hurtigere -
derfor anbefaler man at opbevare dæk mørkt og køligt. Grunden til at
dæk er sorte er at man tilsætter Carbon Black - det absorberer
sollyset.

Ja, jeg har lavet polymerkemi i min fortid

Og hvis ikke dækkene har været shrinkwrapped ville jeg lave dem om til
gynger.

/Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-09-07 12:50

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> gummiet til at lave flere krydsbindinger mellem polymerkæderne - og
> det gør gummiet hårdere og stivere. lidt det samme som når fedt

Tak for info og rettelse - jeg bryder mig ikke meget om at viderebringe
forkerte oplysninger.

Grunden til at jeg nævner blødgørere er fordi nye dæk lugter af
phtalater som en hel BR butik/Mattelfabrik. Hvad er det der afgiver
lugten, ikke noget af betydning for gummikvaliteten, forstår jeg?

Det er ikke så nemt at finde info om plast og gummi som alm. dødelioge
kan forstå - jeg leder efter en god guide til limning af plasttyper og
bestemmelse af type.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 21:43

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 21:47

....se på det på den måde, at du har fire berøringsflader til vejen på
størrelse med en håndflade hver. Derfor skal der være den bedste friktion og
den bedste evne til at lede vand væk fra håndfladerne. Hvis du er i tvivl,
så er der kun én ting at gøre: Smid de gamle dæk ud.

Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 10:42

> Hvis du er i tvivl, så er der kun én ting at gøre: Smid de gamle dæk ud.

Jeg er til dels enig - det er dog ret dyre dæk. Tror jeg vil prøve at høre
min lokale dækmand.

De har ligget koldt og mørkt i min garage.

Med venlig hilsen

Rune.