/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bilafgifter igen igen...
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-07 09:38

"Vi har høje bilafgifter fordi der er oliekrise" - sagt for ca. 35 år siden.
Krisen er vist forbi.

"Vi har høje bilafgifter fordi vi ikke selv er et land der producerer
biler" - Sådan var svaret engang, da det var populært at sammenligne Danmark
med bl.a Sverige.
En del har forsøgt sig (Ellert bl.a.) men ikke lykkedes.

"Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
idag.
Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk undskyldning.

Endnu et eksempel på hvor ond en cirkel de høje afgifter er.
Håber det vil lykkedes for dem i udlandet.

http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070914/NEWS02/109130246

--
/HB


 
 
Mogens (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-09-07 10:05

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse
news:46eb9a19$0$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "Vi har høje bilafgifter fordi der er oliekrise" - sagt for ca. 35 år
> siden.
> Krisen er vist forbi.

Prisen pr tønde råolie har aldig været så høj som nu
Citat: DR fredag

Hos os koster een liter oktan 95 iøvrigt 8.80 DKK Q8

> "Vi har høje bilafgifter fordi vi ikke selv er et land der producerer
> biler" - Sådan var svaret engang, da det var populært at sammenligne
> Danmark med bl.a Sverige. En del har forsøgt sig (Ellert bl.a.) men ikke
> lykkedes.

Nø, lproduktion flyttes jo østpå i disse dage...

> "Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
> idag. Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk
> undskyldning.

Politisk snak, IMO...

> Endnu et eksempel på hvor ond en cirkel de høje afgifter er.
> Håber det vil lykkedes for dem i udlandet.
> www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070914/NEWS02/109130246

Efter at have fulgt TV-udsendelsen om ham, tvivler jeg på
succes'en...



Ukendt (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-07 11:01


"Mogens" <no@reply.nu> skrev i meddelelsen
news:GeNGi.8812$ZA.4384@newsb.telia.net...
> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse
> news:46eb9a19$0$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> "Vi har høje bilafgifter fordi der er oliekrise" - sagt for ca. 35 år
>> siden.
>> Krisen er vist forbi.
>
> Prisen pr tønde råolie har aldig været så høj som nu
> Citat: DR fredag

Jo det er sandt, men afgifterne blev jo aldrig sat ned igen efter krisen i
starten af 70'erne.

> Hos os koster een liter oktan 95 iøvrigt 8.80 DKK Q8

Kan som regel finde oktan 95 hos os til ca. 8.40 - 8.90 DKK
(priskrigsdage..gerne onsdag, fredag og søndag) Metax, Statoil og OK.

>
>> "Vi har høje bilafgifter fordi vi ikke selv er et land der producerer
>> biler" - Sådan var svaret engang, da det var populært at sammenligne
>> Danmark med bl.a Sverige. En del har forsøgt sig (Ellert bl.a.) men ikke
>> lykkedes.
>
> Nø, lproduktion flyttes jo østpå i disse dage...
>

Jep - idag.

>> "Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
>> idag. Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk
>> undskyldning.
>
> Politisk snak, IMO...

My point

>
>> Endnu et eksempel på hvor ond en cirkel de høje afgifter er.
>> Håber det vil lykkedes for dem i udlandet.
>> www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070914/NEWS02/109130246
>
> Efter at have fulgt TV-udsendelsen om ham, tvivler jeg på
> succes'en...

Jeg så kun en del af udsendelsen, men viste det ikke mest opstartsprocessen
med at bygge det første eksemplar?.... Bl.a noget med at en del af karossen
blæste væk efter første tur hos maleren..!
Jeg synes, ud fra artiklen, at det ligner mere et færdigt produkt idag.

Men anyways, tager jeg sgu hatten af for initiativet.
Det er jo et svært projekt at give sig i kast med (læs: - koster bare
kassen)

--
/HB


Martin Petersen (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 15-09-07 10:01

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse
news:46eb9a19$0$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Vi har høje bilafgifter fordi der er oliekrise" - sagt for ca. 35 år
> siden.
> Krisen er vist forbi.
>
> "Vi har høje bilafgifter fordi vi ikke selv er et land der producerer
> biler" - Sådan var svaret engang, da det var populært at sammenligne
> Danmark med bl.a Sverige.
> En del har forsøgt sig (Ellert bl.a.) men ikke lykkedes.
>
> "Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
> idag.
> Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk
> undskyldning.
>
> Endnu et eksempel på hvor ond en cirkel de høje afgifter er.
> Håber det vil lykkedes for dem i udlandet.
>
> http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070914/NEWS02/109130246

Skulle man have lyst til at se bilen, er det her: http://www.roadrazer.com/.

- Martin

>
> --
> /HB



Fister Løgsovs (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 15-09-07 11:22

Martin Petersen udtrykte præcist:
>
> Skulle man have lyst til at se bilen, er det her: http://www.roadrazer.com/.
>
> - Martin
>
>>
Den ligner jo en Vanwall, bare i en mere moderne kjole.
http://www.vanwallcars.com/html/historic_motorsport_internatio.htm
Kai



Bruno (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 15-09-07 18:51

HB wrote:
> "Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
> idag.
> Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk
> undskyldning.
>
Hvad er du ønsker? Vil du havde man fjerne bilafgifterne?

Hvis ja, hvor vil du skære ned eller vil du hente det samme beløb et
andet sted og i givet fald så hvor?


Det er meget let at pege på ting man er utilfreds med, men svært at
komme med ordentlige alternative løsninger. Lad os høre dine forslag.



> Endnu et eksempel på hvor ond en cirkel de høje afgifter er.
> Håber det vil lykkedes for dem i udlandet.
>
> http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070914/NEWS02/109130246
>

Når den skal sælges i udlandet så skyldes det regler om godkendelse,
ikke de danske afgifter. I eksempelvis England kan man, sort set, få
godkendt alt med lygter og bremser som et køretøj til brug på offentlig vej.

http://youtube.com/watch?v=v0lFPYJrZ3w

Samtidig har de rigtig mange gode motorbaner, ikke de der Mickey Mouse
baner vi har i DK, så de to ting gør at der er en stor tradition for
Track Day arrangementer hvilket er hvad sådan en bil er tænkt til.

Mvh
Bruno

Benny (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 15-09-07 20:57


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:46ec1b9a$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> HB wrote:
>> "Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
>> idag.
>> Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk
>> undskyldning.
>>
> Hvad er du ønsker? Vil du havde man fjerne bilafgifterne?
>
> Hvis ja, hvor vil du skære ned eller vil du hente det samme beløb et andet
> sted og i givet fald så hvor?

Tja i Sveitz henter de den på pladerne. En alm. bil ala. Corolla koster
mellem 1500 og 2000 kr om måneden i "vægtafgift". Er kodet sammen med
brændstofforbruget. Til gengæld er bilerne billige.

Benny



Ukendt (16-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-07 12:51


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen
news:46ec1b9a$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> HB wrote:
>> "Vi har høje bilafgifter fordi det er med til at sikre velfærden" - Sagt
>> idag.
>> Lidt ambivalent at argumentere imod, så en rigtig god politisk
>> undskyldning.
>>
> Hvad er du ønsker? Vil du havde man fjerne bilafgifterne?
>
> Hvis ja, hvor vil du skære ned eller vil du hente det samme beløb et andet
> sted og i givet fald så hvor?
>
>
> Det er meget let at pege på ting man er utilfreds med, men svært at komme
> med ordentlige alternative løsninger. Lad os høre dine forslag.
>
>
>
>> Endnu et eksempel på hvor ond en cirkel de høje afgifter er.
>> Håber det vil lykkedes for dem i udlandet.
>>
>> http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070914/NEWS02/109130246
>
> Når den skal sælges i udlandet så skyldes det regler om godkendelse, ikke
> de danske afgifter. I eksempelvis England kan man, sort set, få godkendt
> alt med lygter og bremser som et køretøj til brug på offentlig vej.
>
> http://youtube.com/watch?v=v0lFPYJrZ3w
>
> Samtidig har de rigtig mange gode motorbaner, ikke de der Mickey Mouse
> baner vi har i DK, så de to ting gør at der er en stor tradition for Track
> Day arrangementer hvilket er hvad sådan en bil er tænkt til.
>
> Mvh
> Bruno

Bilafgifterne var jo aldrig ment som en permanent løsning, så klap lige
hesten og læs det med oliekrisen igen.

Hvis ikke du mener at det er et besværligt og tungt afgiftssystem, så lukker
du da vist bare øjenene for det.

Men du mener at alle iværksættere skal flytte til England?

Du mener også at det forældede afgiftssystem med hvide plader, gule plader
og grænseplader er ok - eller bare konservativt ok?

Men hvem har en løsning til ovenstående, efter at politikere igennem tiden
har regnet bilafgiterne ind i finansloven år efter år?

Det handler vel om at fjerne afgifter og bygge det op på en ny måde over en
årrække fremfor at der idag findes huller og det hele er et
lappeløsningssystem. Det er jo rigtig svært for selv de lovgivende at
gennemskue og overskue hvordan det er skruet sammen.

Hvis ikke man tør at få lavet om på afgifterne, hvordan vil det så se ud om
bare 15 - 20 år?

--
/HB

Som har kørt løb på mange Mickey Mouse baner i DK


Bruno (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 17-09-07 14:40

HB wrote:
>
> Bilafgifterne var jo aldrig ment som en permanent løsning, så klap lige
> hesten og læs det med oliekrisen igen.
>
Om de var ment til at være permanent eller ej er sådan set ligegyldigt.
De blev indført og bagefter fandt man så ud af at der var mange positive
effekter så de har været der lige siden.



> Hvis ikke du mener at det er et besværligt og tungt afgiftssystem, så
> lukker du da vist bare øjenene for det.
>
Det er da en helt anden diskussion. Det jeg kommenterede på var et
indlæg der brokkede sig over eksistensen af bilafgifter, du nævnede ikke
en omlægning med et ord.



> Men du mener at alle iværksættere skal flytte til England?
>
Hvorfor skulle jeg dog mene det?



> Du mener også at det forældede afgiftssystem med hvide plader, gule
> plader og grænseplader er ok - eller bare konservativt ok?
>
Jeg ville foretrække et system dr ikke frister folk til at søge og omgå
systemet med latterlige ombygninger af biler. Privat brug af guleplader
er plat og ikke bedre end skattetænkning.

Afgiftsniveauet for de hvide plader synes jeg er ok, dog så jeg gerne at
biler med dårlig sikkerhed og/eller ringe miljøegenskaber skulle betale
ekstra.



> Men hvem har en løsning til ovenstående, efter at politikere igennem
> tiden har regnet bilafgiterne ind i finansloven år efter år?
>
Hvorfor er der brug for en løsning. Det er da helt fint at købet af en
bil koster, det er jo tydeligt at det er noget vi er villige til at betale.



> Det handler vel om at fjerne afgifter og bygge det op på en ny måde over
> en årrække fremfor at der idag findes huller og det hele er et
> lappeløsningssystem. Det er jo rigtig svært for selv de lovgivende at
> gennemskue og overskue hvordan det er skruet sammen.
>
Problemet er at en afgiftsomlægning uværligt går ud over nogen, man kan
bare se al balladen ved de små jursteringen som skete tidligere i år.
Stort set alt hvad der blev skrevet var negativt, det var ikke nok eller
det var for meget, for uretfærdigt... inde i enhver bil sidder mindst en
vælger og rigtig mange tænker ikke ret langt når de skal stemme.


> Hvis ikke man tør at få lavet om på afgifterne, hvordan vil det så se ud
> om bare 15 - 20 år?
>
Cirka som nu - eller du har måske en anden mening?


> --
> /HB
>
> Som har kørt løb på mange Mickey Mouse baner i DK
>
Det ændre ikke på at det er Mickey Mouse baner vi har. Man kan bare se
hvor kedelige DTC klassen er sammenholdt med eksempelvis BTCC, det er
samme slags biler der kører man bare på baner hvor en afkørsel en første
sving på første omgang ikke er lig et helt løb hvor man ikke kan
overhale fordi der er gult flag ved den eneste overhalingsmulighed.

Mvh
Bruno


PS. Husk at sætte kommentarer ind ved det de kommenterer

Ukendt (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-07 15:14


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen
news:46ee8393$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> HB wrote:
>>
>> Bilafgifterne var jo aldrig ment som en permanent løsning, så klap lige
>> hesten og læs det med oliekrisen igen.
>>
> Om de var ment til at være permanent eller ej er sådan set ligegyldigt. De
> blev indført og bagefter fandt man så ud af at der var mange positive
> effekter så de har været der lige siden.
>

Det er da heldigt for folk der tænker sådan..

>
>> Hvis ikke du mener at det er et besværligt og tungt afgiftssystem, så
>> lukker du da vist bare øjenene for det.
>>

> Det er da en helt anden diskussion. Det jeg kommenterede på var et indlæg
> der brokkede sig over eksistensen af bilafgifter, du nævnede ikke en
> omlægning med et ord.

Du spurgte om jeg ville fjerne afgiften?!
Jeg mener stadig at det er et besværligt og tungt afgiftssystem.

>
>
>> Men du mener at alle iværksættere skal flytte til England?
>>
> Hvorfor skulle jeg dog mene det?

Fordi jeg skriver et indlæg bl.a om en iværksætter der har svært ved at få
fodfæste i DK. Du kommenterer ang. England om hvor let det er der mht.
godkendelse osv.
Jeg opfatter det som at du mener at det er ok at det skal være så besværligt
her.

>
>> Du mener også at det forældede afgiftssystem med hvide plader, gule
>> plader og grænseplader er ok - eller bare konservativt ok?
>>
> Jeg ville foretrække et system dr ikke frister folk til at søge og omgå
> systemet med latterlige ombygninger af biler. Privat brug af guleplader er
> plat og ikke bedre end skattetænkning.

Nu er der jo lovgivet omkring det, så det giver folk mulighed for at køre
gulplade bil privat.
Der er jo også lovgivet omkring at man skal betale 180% i afgift for en
hvidpladebil - se det er skattetænkning!

> Afgiftsniveauet for de hvide plader synes jeg er ok, dog så jeg gerne at
> biler med dårlig sikkerhed og/eller ringe miljøegenskaber skulle betale
> ekstra.

Der bliver vi så aldrig enige - ihvertfald ikke med nuværende afgift.
En lavere afgift vil bringe flere sikre biler på vejene - Hvorfor skal folk
straffes for ikke at have råd til en rigtig sikker og miljørigtig bil? - Det
er den helt gale udvikling IMO.

>
>> Men hvem har en løsning til ovenstående, efter at politikere igennem
>> tiden har regnet bilafgiterne ind i finansloven år efter år?
>>
> Hvorfor er der brug for en løsning. Det er da helt fint at købet af en bil
> koster, det er jo tydeligt at det er noget vi er villige til at betale.

Nå! Vi er nogle der ikke føler os villige, men vi skal jo betale.

>
>> Det handler vel om at fjerne afgifter og bygge det op på en ny måde over
>> en årrække fremfor at der idag findes huller og det hele er et
>> lappeløsningssystem. Det er jo rigtig svært for selv de lovgivende at
>> gennemskue og overskue hvordan det er skruet sammen.
>>
> Problemet er at en afgiftsomlægning uværligt går ud over nogen, man kan
> bare se al balladen ved de små jursteringen som skete tidligere i år.
> Stort set alt hvad der blev skrevet var negativt, det var ikke nok eller
> det var for meget, for uretfærdigt... inde i enhver bil sidder mindst en
> vælger og rigtig mange tænker ikke ret langt når de skal stemme.

Det er jo derfor det skal ske over en årrække, og ikke bare lave
lappeløsninger som den du omtaler.

>
>> Hvis ikke man tør at få lavet om på afgifterne, hvordan vil det så se ud
>> om bare 15 - 20 år?
>>
> Cirka som nu - eller du har måske en anden mening?

Ok - Du tror ikke at de går ind og piller mere ved det? - Der er umådelig
stor chance for at de lige skal lave en lappeløsning oven i en lappeløsning
igen.

>> --
>> /HB
>>
>> Som har kørt løb på mange Mickey Mouse baner i DK
>>
> Det ændre ikke på at det er Mickey Mouse baner vi har.

Nej - og hvorfor? Man har aldrig rigtig været bilvenlig i DK, og da slet
ikke motorsportsvenlig, så her har lovgivningen været hård.
Men heldigvis er der efterhånden en anden tendens på vej. Der er vel kommet
en nyere generation til.

>Man kan bare se hvor kedelige DTC klassen er sammenholdt med eksempelvis
>BTCC, det er samme slags biler der kører man bare på baner hvor en afkørsel
>en første sving på første omgang ikke er lig et helt løb hvor man ikke kan
>overhale fordi der er gult flag ved den eneste overhalingsmulighed.
>
> Mvh
> Bruno
>
>
> PS. Husk at sætte kommentarer ind ved det de kommenterer

Det løb sku af med mig

--
/HB


Bruno (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 17-09-07 21:47

HB wrote:
>>> Men du mener at alle iværksættere skal flytte til England?
>>>
>> Hvorfor skulle jeg dog mene det?
>
> Fordi jeg skriver et indlæg bl.a om en iværksætter der har svært ved at
> få fodfæste i DK. Du kommenterer ang. England om hvor let det er der
> mht. godkendelse osv.
> Jeg opfatter det som at du mener at det er ok at det skal være så
> besværligt her.
>
Jeg påpegede at arsagen til der ikke er den slags biler i DK er at ikke
kan godkendes. Således er årsagen altså ikke afgifterne, men det at vi
her i landet er meget restriktive om hvad der får lov til at køre på
vejene. Selvfølgelig betyder afgifterne at en sådanne bil ville være dyr
i DK sammenlignet med f.eks. England, men det gælder goså for alle andre
biler og der kører da masser af biler her i landet.


>
> Nu er der jo lovgivet omkring det, så det giver folk mulighed for at
> køre gulplade bil privat.
> Der er jo også lovgivet omkring at man skal betale 180% i afgift for en
> hvidpladebil - se det er skattetænkning!
>
Skattetænkning er det private laver, det andet er skattepolitik.


> Der bliver vi så aldrig enige - ihvertfald ikke med nuværende afgift.
> En lavere afgift vil bringe flere sikre biler på vejene - Hvorfor skal
> folk straffes for ikke at have råd til en rigtig sikker og miljørigtig
> bil? - Det er den helt gale udvikling IMO.
>
Det er ikke en meneskeret at havde bil, så kan ikke havde ondt over at
nogen ikke har råd til ønskebilen. Selv hvis man fjernede afgiften ville
nogen ikke havde råd, så skal der så indføres biltilskud?

Hvis biler var billigere så ville der sikkert være en del som blev
udskiftet oftere, men det betyder jo ikke at skramlekasserne ville
forsvinde så situationen er snarer at der ville blive flere biler og så
ville vi for alvor opleve tæt trafik og miljøproblemer.




> Nå! Vi er nogle der ikke føler os villige, men vi skal jo betale.
>
Der er mange som gerne betaler ekstra og køber en bil der ikke bare har
den nødvendige funktionalitet, men tilbyder alt fra stjerner på køleren
til tophastigheder der er mere end 100% over det man må køre. Så længe
at den slags biler sælges i stort tal så kan man vist godt sige at vi er
villige til at betale afgifterne.

>
> Det er jo derfor det skal ske over en årrække, og ikke bare lave
> lappeløsninger som den du omtaler.
>
Selv hvis det gøres over en årrække ville der være nogen som det gik ud
over.



>>
>>> Hvis ikke man tør at få lavet om på afgifterne, hvordan vil det så se
>>> ud om bare 15 - 20 år?
>>>
>> Cirka som nu - eller du har måske en anden mening?
>
> Ok - Du tror ikke at de går ind og piller mere ved det?

Det var ikke det du spurgte om. Du spurgte hvordan det vil se ud hvis
der ikke gøres noget.


- Der er
> umådelig stor chance for at de lige skal lave en lappeløsning oven i en
> lappeløsning igen.
>
Jeg vil håbe de lukke nogle af de tåbelig gulplade huller og så bliver
der nok snart mere miljøvenlige biler der kunne skabe grundlag for nogle
ændringer. Stigende benzinpriser kunne dog godt ske at gøre det
unødvendigt og motivere os til at vælge miljørigtigt

Mvh
Bruno

Ukendt (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-07 16:13


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen
news:46eee7d8$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> HB wrote:
>>>> Men du mener at alle iværksættere skal flytte til England?
>>>>
>>> Hvorfor skulle jeg dog mene det?
>>
>> Fordi jeg skriver et indlæg bl.a om en iværksætter der har svært ved at
>> få fodfæste i DK. Du kommenterer ang. England om hvor let det er der mht.
>> godkendelse osv.
>> Jeg opfatter det som at du mener at det er ok at det skal være så
>> besværligt her.
>>
> Jeg påpegede at arsagen til der ikke er den slags biler i DK er at ikke
> kan godkendes. Således er årsagen altså ikke afgifterne, men det at vi her
> i landet er meget restriktive om hvad der får lov til at køre på vejene.
> Selvfølgelig betyder afgifterne at en sådanne bil ville være dyr i DK
> sammenlignet med f.eks. England, men det gælder goså for alle andre biler
> og der kører da masser af biler her i landet.
>
>
>>
>> Nu er der jo lovgivet omkring det, så det giver folk mulighed for at køre
>> gulplade bil privat.
>> Der er jo også lovgivet omkring at man skal betale 180% i afgift for en
>> hvidpladebil - se det er skattetænkning!
>>
> Skattetænkning er det private laver, det andet er skattepolitik.
>
>
>> Der bliver vi så aldrig enige - ihvertfald ikke med nuværende afgift.
>> En lavere afgift vil bringe flere sikre biler på vejene - Hvorfor skal
>> folk straffes for ikke at have råd til en rigtig sikker og miljørigtig
>> bil? - Det er den helt gale udvikling IMO.
>>
> Det er ikke en meneskeret at havde bil, så kan ikke havde ondt over at
> nogen ikke har råd til ønskebilen. Selv hvis man fjernede afgiften ville
> nogen ikke havde råd, så skal der så indføres biltilskud?
>
> Hvis biler var billigere så ville der sikkert være en del som blev
> udskiftet oftere, men det betyder jo ikke at skramlekasserne ville
> forsvinde så situationen er snarer at der ville blive flere biler og så
> ville vi for alvor opleve tæt trafik og miljøproblemer.
>
>
>
>
>> Nå! Vi er nogle der ikke føler os villige, men vi skal jo betale.
>>
> Der er mange som gerne betaler ekstra og køber en bil der ikke bare har
> den nødvendige funktionalitet, men tilbyder alt fra stjerner på køleren
> til tophastigheder der er mere end 100% over det man må køre. Så længe at
> den slags biler sælges i stort tal så kan man vist godt sige at vi er
> villige til at betale afgifterne.
>
>>
>> Det er jo derfor det skal ske over en årrække, og ikke bare lave
>> lappeløsninger som den du omtaler.
>>
> Selv hvis det gøres over en årrække ville der være nogen som det gik ud
> over.
>
>
>
>>>
>>>> Hvis ikke man tør at få lavet om på afgifterne, hvordan vil det så se
>>>> ud om bare 15 - 20 år?
>>>>
>>> Cirka som nu - eller du har måske en anden mening?
>>
>> Ok - Du tror ikke at de går ind og piller mere ved det?
>
> Det var ikke det du spurgte om. Du spurgte hvordan det vil se ud hvis der
> ikke gøres noget.
>
>
> - Der er
>> umådelig stor chance for at de lige skal lave en lappeløsning oven i en
>> lappeløsning igen.
>>
> Jeg vil håbe de lukke nogle af de tåbelig gulplade huller og så bliver der
> nok snart mere miljøvenlige biler der kunne skabe grundlag for nogle
> ændringer. Stigende benzinpriser kunne dog godt ske at gøre det
> unødvendigt og motivere os til at vælge miljørigtigt
>
> Mvh
> Bruno

Enige bliver vi aldrig

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det et forældet, uforskammet
dyrt og lap på lap afgiftssystem vi har.

Hvis vi skulle være enige et sted, så er det med miljøet. Her kunne der
indføres højere afgifter for biler der forurener mere.

--
/HB


Martin Sørensen (16-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-09-07 21:19

On 15 Sep., 21:56, "Benny" <hojvaelde R E M O V E...@gmail.com> wrote:

> Tja i Sveitz henter de den på pladerne. En alm. bil ala. Corolla koster
> mellem 1500 og 2000 kr om måneden i "vægtafgift". Er kodet sammen med
> brændstofforbruget. Til gengæld er bilerne billige.
>
Det kommer helt an på hvilken kanton bilen er registreret i. Både
beregningsmetode og nivieau er et kontonalt anliggende, og skatten
varierer voldsomt. På http://switzerland.isyours.com/E/immigration/relocation/vehicles/registering.html
står at man i gennemsnit betaler:

1000cc 125-250CHF/y
2000cc 225-500CHF/y
3000cc 300-7000CHF/y

Med en kurs på 4.60 ligger dine tal i den høje ende.

Vi bor i Basel-Land og skal af med 0,344266 CHF/kg totalvægt. Hvis
førnævnte Corolla har en totalvægt på 2 ton bliver det ca 3200/år - og
så er der vist ikke skat på forsikringen.

Men biler _er_ billige

mvh

Martin


Martin Sørensen (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-09-07 22:28

On 17 Sep., 16:14, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> Der bliver vi så aldrig enige - ihvertfald ikke med nuværende afgift.
> En lavere afgift vil bringe flere sikre biler på vejene - Hvorfor skal folk
> straffes for ikke at have råd til en rigtig sikker og miljørigtig bil? - Det
> er den helt gale udvikling IMO.
>
En lavere afgift vil bringe flere biler på vejene - ingen tvivl om
det. De er nok også sikrere end gennemsnittet af dem der er der
allerede. Men jeg ser ingen speciel grund til at tro at det får ret
mange af de gamle biler af vejen - de går til folk der ellers ikke
ville have bil.

I Sverige er der svjv ingen afgift ud over 25% moms - bilparken er
ældren end i DK. Det er den også i Norge, hvor afgiften er den del
lavere end i DK.

Jeg har dokumenteret det før, du er velkommen til at søge.

mvh

Martin


claus b.p. (18-09-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 18-09-07 00:01


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1190064496.361527.113190@w3g2000hsg.googlegroups.com...
On 17 Sep., 16:14, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:


>I Sverige er der svjv ingen afgift ud over 25% moms - bilparken er
>ældren end i DK. Det er den også i Norge, hvor afgiften er den del
>lavere end i DK.

>Jeg har dokumenteret det før, du er velkommen til at søge.

Der er da også en betragtelig forskel i andelen af Volvo/Saab-klasse og
Lada/Skoda-klasse biler i Danmark og Sverige. Så mon ikke der er en grund
til at svenskerne også har gamle biler. Nordmændene har nu ikke meget
billigere biler end os. Men der findes jo også effektive måder at få gamle
biler ud af markedet på. Man kunne eksempelvis regulere vægt/ejerafgiften
efter sikkerhedsniveau. Det er jo også statistisk bevisligt at folk bedre
overlever bilulykker idag, end for 10 år siden. Airbaggen blev almindelig i
1995. Ca. halvdelen af danske biler er mere end 10 år gamle. Det er
bevisligt også dem i de gamle biler der kører færrest kilometer om året. Det
er iøvrigt ret ligegyldigt hvor mange biler der er i et land, det der
betyder noget er hvor mange der på en gang og samtidig skal befinde sig på
Ring3. Og det var mange i morges.

Forøvrigt underligt at Tyskerne og svenskerne overhovedet har råd til
velfærd, med så lave bilafgifter....

/Claus

PS: Brug dog f.h. snart en newswriter der giver næste person i tråden
automatisk indrykning.



Fly Christensen (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 18-09-07 07:23

claus b.p. wrote:

> Forøvrigt underligt at Tyskerne (...) overhovedet har råd til
> velfærd, med så lave bilafgifter....

Det har "vi" heller ikke. Der har været underskud i kassen de sidste år.
Desuden er der stor forskel på de lavere niveauer. Som forældre skal du
selv betale alle dien børns skolematerialer i de fleste Bundeslande. Det
er ret mange penge. Der findes ikke et SU-system som i Danmark. Der kan
kun optages studielån, som er lavere end det danske. Tjener forældrene
for meget, er det deres opgave at betale for uddannelsen.

Bare et par af de forskelle, som der er, men som ikke rigtig ses i DK.

Fly

Bruno (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 18-09-07 12:48

claus b.p. wrote:
> Forøvrigt underligt at Tyskerne og svenskerne overhovedet har råd til
> velfærd, med så lave bilafgifter....
>
Det er vist lidt svært og lave direkte sammenligninger, men en årsag
kunne være de bedre kan grave penge og af jorden end vi kan her i DK. En
anden kunne være at fi faktisk har mere velfærd end de har.


> /Claus
>
> PS: Brug dog f.h. snart en newswriter der giver næste person i tråden
> automatisk indrykning.
>
?
Jeg bruger Thunderbird og det er da så standard som noget, det må være
dit program det er galt med.

Mvh
Bruno

Martin Sørensen (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-09-07 07:24

On 18 Sep., 01:00, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> "Martin Sørensen" <santana.soren...@get2net.dk> skrev i en meddelelsenews:1190064496.361527.113190@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> On 17 Sep., 16:14, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:
>
> >I Sverige er der svjv ingen afgift ud over 25% moms - bilparken er
> >ældren end i DK. Det er den også i Norge, hvor afgiften er den del
> >lavere end i DK.
> >Jeg har dokumenteret det før, du er velkommen til at søge.
>
> Der er da også en betragtelig forskel i andelen af Volvo/Saab-klasse og
> Lada/Skoda-klasse biler i Danmark og Sverige. Så mon ikke der er en grund

Lada'er er derikke ret mange tilbage af. Og Skodaer har de sidste 5-10
år ikke været så ringe andda.

> til at svenskerne også har gamle biler. Nordmændene har nu ikke meget
> billigere biler end os. Men der findes jo også effektive måder at få gamle
> biler ud af markedet på. Man kunne eksempelvis regulere vægt/ejerafgiften
> efter sikkerhedsniveau. Det er jo også statistisk bevisligt at folk bedre

SÅ for du da først indført bureaukrati og skattetænkning. Hvor mange
airbags er en seletrammer værd?

> overlever bilulykker idag, end for 10 år siden. Airbaggen blev almindelig i
> 1995. Ca. halvdelen af danske biler er mere end 10 år gamle. Det er
> bevisligt også dem i de gamle biler der kører færrest kilometer om året. Det

Det burde da være godt for sikkerheden og miljøet.

> er iøvrigt ret ligegyldigt hvor mange biler der er i et land, det der
> betyder noget er hvor mange der på en gang og samtidig skal befinde sig på
> Ring3. Og det var mange i morges.

For sikkerheden er det mig bekendt en fordel med tæt trafik - det er
svært at slå nogen ihjel ed 20km/t (i bil). Det er også vist at det er
farligere at køre i Jylland
>
> Forøvrigt underligt at Tyskerne og svenskerne overhovedet har råd til
> velfærd, med så lave bilafgifter....
>
Det er fordi de beskatter arbejde hårdere i form af
arbejdsgiverafgifter, og i Tysklands tifælde fordi de har lidt lavere
udigifter på nogle områder. Men det er en anden snak.

> /Claus
>
> PS: Brug dog f.h. snart en newswriter der giver næste person i tråden
> automatisk indrykning.

Jeg kan ikke se hvordan _min_ newsreader kan give den der svarer
automatisk indrykning. Når jeg svarer bliver der sat > foran det jeg
svarer på - det er svjv ret standard. Jeg bruger google groups.

mvh

Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177556
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408865
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste