MS Windows
briani 27239
Check netforbindelse med batch?
Fra : mogens

Dato : 06-10-07 23:23

Hej NG!

En dialup-type netforbindelse skal kunne åbnes og lukkes ved at køre
det samme batch-script. Man kan, som måske bekendt, ikke køre en
genvej til en netforbindelse fra en kommandoprompt/et batch-script,
men man kan åbne og lukke netforbindelsen med kommandoen rasdial incl.
parametre. Men for at kunne samle begge funktioner (åbne og lukke) i
samme batch-script, skal det jo detekteres om netforbindelsen er åben
eller lukket i forvejen, således at batch-scriptet kan skelne med en
if-kommando, og så toggle forbindelsen med modsvarende respektive
rasdial-kald forstås.
Jeg spørger altså efter et kommando-linie-kald, der registrerer om en
netforbindelse er åben eller lukket, og returnerer en variabel/
errorlevel, der kan håndteres med en if-kommando?

Hilsen Mogens

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 07-10-07 08:26

mogens wrote :

> Jeg spørger altså efter et kommando-linie-kald, der registrerer om en
> netforbindelse er åben eller lukket, og returnerer en variabel/
> errorlevel, der kan håndteres med en if-kommando?

Brug en ping-kommando mod en DNS-server:

@ping -n 1 dnsserver >nul
@if errorlevel 1 echo no_connection

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : mogens

Dato : 08-10-07 20:36

Hej Klaus

Tak for det! - det virker, omend det jo lige tager lidt tid. Jeg havde
faktisk haft fat i ping, men har nok misforstået noget.

Jeg glemte forresten at skrive at jeg kører WinXP.

Jeg bringer lige scriptet for en ordens skyld (google som eksempel,
[navn på post] er navnet på forbindelsen, Ingen kantede paranteser):

===============
forbindelse.cmd
===============
@echo off
ping -n 1 www.google.com >nul
if errorlevel 1 (rasdial [navn på post] [brugernavn] [adgangskode])
else (rasdial [navn på post] /d)

Når [forbindelse.cmd] køres:
Hvis der ikke er forbindelse, så oprettes den.
Hvis der er forbindelse, så afbrydes den.

Tak for hjælpen
Hilsen Mogens