MS Windows
briani 27239
XP: Pil ikke ved min skærmopsætning!
Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-07 10:12

Jeg er ved at være godt og grundigt træt af XP's automatiske
konfiguration af mine skærme. Kan det ikke fjernes, eller erstattes
med noget bedre? Evt. en form for script der genetablere min
sædvanlige opsætning?

Jeg bruger en bærbar med indbygget skærm samt en ekstern skærm.

Nogle gange lukker jeg skærmen, fx. for at rode med stikkene bag på,
eller snakke med én jeg sidder overfor. XP registrerer straks at jeg
kun har én skærm, og tilpasser opsætningen. Den eksterne skærm er nu
primær og eneste skærm.
Når jeg så åbner igen, registrerer XP dette, og sætter den indbyggede
skærm til at være primær, og slukker den eksterne. Så skal jeg ind i
opsætning og genetablere mit setup.

Noget lignende hvis jeg fjernstyrer den bærbare: Når jeg kommer
tilbage igen er den eksterne skræm primær og eneste skærm. I hvert
fald indtil jeg har logget på, så bliver den indbyggede skærm primær
og eneste. Argh.

Det sker også jeg tager den bærbare med mig. Når jeg så kommer tilbage
til skrivebordet, bam, samme problem. Hvis jeg kobler en projekter på,
samme problem.

Jeg vil gerne at den indbyggede skærm altid er primære, og en evt.
ekstern skærm altid er sekunder, og kører i højest mulige opløsning.

Hvis der ikke findes noget bedre, kan jeg leve med et script som blot
sørger for at den eksterne skærm er tændt og sekundær. Lidt forbedring
er det trods alt.

Nogen forslag?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : dann@invalidd.dk

Dato : 03-10-07 20:01

prøv at kigge på prg. tvtool
måske det kan hvad du søger
?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-10-07 22:21

"Niels Andersen" wrote

> Nogen forslag?

Måske kan MultiRes det du vil?

http://www.entechtaiwan.com/util/multires.shtm

Du kunne selvfølgelig også opsætte din maskine til at lade være med at
slukke skærmen når du lukker den, eller du kunne lade være med at lukke
låget på den bærbare, via strømbesparelse (jeg har ikke lige en XP ved
hånden, jeg mener dog at det er muligt at slå fra i XP. Man kan i alt
fald på Vista).

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-10-07 08:09

On Oct 4, 11:20 pm, "Peder Vendelbo Mikkelsen" <exam...@example.com>
wrote:
> Måske kan MultiRes det du vil?
> http://www.entechtaiwan.com/util/multires.shtm

Det er tæt på. Den mangler dog at kunde tænde for skærm nummer to. Så
skal jeg alligevel ind i den dialogboks, og så kan det være ligemeget.

> Du kunne selvfølgelig også opsætte din maskine til at lade være med at
> slukke skærmen når du lukker den,

Det har jeg gjort:
"Når jeg lukker låget på min bærbare computer: Gør intet"

> eller du kunne lade være med at lukke
> låget på den bærbare, via strømbesparelse

Det er jeg næsten nødt til (dog via hånden), da det er den eneste måde
at slukke baggrundsbelysningen når jeg forlader den. (Af tekniske
årsager skal den være tændt i døgndrift - ikke standby eller dvale.)

Men problemet kan også opstår bare ved at jeg fjernstyrer den, med
låget lukket eller ej.

Sidst jeg fjernstyrede den fik den også byttet om på primær og
sekundær skærm, og det kan jeg tilsyneladende ikke ændre. Jeg håber
det går på plads igen ved næste genstart.

--
Mvh.

Niels Andersen