MS Windows
briani 27239
XP: Skærmkort og lydkort døde efter genins~
Fra : Lars Tyndskid

Dato : 20-09-07 10:07

Jeg har geninstalleret alt (Jeg måtte ringe til MS og aktivere) og XP (SP2)
fungerer tilsyneladende normalt m.h.t. almindelige funktioner og
installeret brugersoftware. Men jeg kan ikke installere software til min
Dell 1905. Hvis jeg højreklikker på skrivebordet og kigger på egenskaber,
står der:

Skærmkort: <ikke-tilgængelig> ved alle punkter og under skærm står der bare
"Standardskærm".

Hvis jeg går ind i Enhedshåndtering, er både lydkort og skærmkort bare et
stort, gult spørgsmålstegn og jeg kan ikke rigtig se, at jeg har nogen
mulighed for at gå ind og ændre noget og f.eks. skifte driver.

Skulle disse PnP-enheder ikke være detekteret under installationen?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-09-07 10:17

On Thu, 20 Sep 2007 11:07:29 +0200, Lars Tyndskid <lars@tyndskid.dk>
wrote:

> [...]
>mulighed for at gå ind og ændre noget og f.eks. skifte driver.
>
>Skulle disse PnP-enheder ikke være detekteret under installationen?

Jo da - Men hvis din windows installations disk så ikke indeholder de
rigtige drivere, kommer den ikke videre. Den teknologisk udvikling er
nærmest eksplosiv, og din hardware er formentlig nyere end windows
disken.

Jeg gætter på du skal forbi DELL's hjemmeside for at finde drivere til
grafik- og lydkort.

<mlr>

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 20-09-07 10:33

On Thu, 20 Sep 2007 11:17:17 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> disken.
>
> Jeg gætter på du skal forbi DELL's hjemmeside for at finde drivere til

Jeg har skam hentet en opdateret driver til skærmen (en exe-fil), mem det
ændrer ikke noget at eksekvere den.

Uden at have forstand på det: Skal problemet med skærmkortet ikke løses
først?

Skal jeg virkelig rykke låget af maskinen og se fabrikat og model på skærm-
og lydkort og så ud at finde drivere til dem også?

Maskinen er godt 4 år gammel, så indmaden er ikke det nyeste nye. Derfor
undrer det mig at den ikke selv installerer disse enheder.

Fra : Jama

Dato : 20-09-07 11:10

først?>
> [...]
>
> Maskinen er godt 4 år gammel, så indmaden er ikke det nyeste nye. Derfor
> undrer det mig at den ikke selv installerer disse enheder.

Nej hen programmet "SIW" det fortæller, hvad Hardware du har og hvilken
Fabrikat det er. Så er det bare op Deres Hjemmeside og downloade driver,
ellers er der Google. Men SIW siger nøjagtig hvad du har.
Mvh.Jama

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 20-09-07 11:36

On Thu, 20 Sep 2007 12:10:23 +0200, Jama wrote:

> Nej hen programmet "SIW" det fortæller, hvad Hardware du har og hvilken
> Fabrikat det er. Så er det bare op Deres Hjemmeside og downloade driver,
> ellers er der Google. Men SIW siger nøjagtig hvad du har.

Tø-hø, ellers et fedt link, men SIW kan ikke finde ud af hvad jeg har (gule
spørgsmålstegn under "Devices"). Her er hvad det siger om skærmkortet, men
noget lignende siger dt om lydkortet:

Property   Value
Device ID   PCI\VEN_8086DEV_2562SUBSYS_57781462REV_03\313C0B0C5010
Status   0x01802400 Has Problem
Problem   0x0000001c (28)
Capabilities   0x00000000
Config Flags   0x00000040
Class   Unknown
Hardware IDs   PCI\VEN_8086DEV_2562SUBSYS_57781462REV_03
   PCI\VEN_8086DEV_2562SUBSYS_57781462
   PCI\VEN_8086DEV_2562CC_030000
   PCI\VEN_8086DEV_2562CC_0300
Compatible IDs   PCI\VEN_8086DEV_2562REV_03
   PCI\VEN_8086DEV_2562
   PCI\VEN_8086CC_030000
   PCI\VEN_8086CC_0300
   PCI\VEN_8086
   PCI\CC_030000
   PCI\CC_0300
Class GUID   {4D36E97E-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Location   PCI-bus 0, enhed 2, funktion 0
Bus number   0x00000000
Enumerator name   PCI
Description   Skærmkort (VGA-kompatibel)
Driver   {4D36E97E-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0001
Physical Object Name   \Device\NTPNP_PCI0001
Bustype GUID   {44203042-2046-4245-2043-382031302042}
Legacy bus type   0x00000005
Install State   0x00000002
Device Address   0x00020000

   Andre enheder
Class   Unknown
Icon   -18

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-09-07 11:47

On Thu, 20 Sep 2007 11:32:51 +0200, Lars Tyndskid <lars@tyndskid.dk>
wrote:

>Jeg har skam hentet en opdateret driver til skærmen (en exe-fil), mem det
>ændrer ikke noget at eksekvere den.

Nogle gange er exe-filen selve installations programmet til
driveren...

Andre gange er det kun en udpakker. Så skal du ind i den udpakkede
folder og kalde installations programmet.

Gætter på at det er tilfældet her...

<mlr>

Fra : Jama

Dato : 21-09-07 10:53

"Lars Tyndskid" <lars@tyndskid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulighed for at gå ind og ændre noget og f.eks. skifte driver.
>
> Skulle disse PnP-enheder ikke være detekteret under installationen?

Jeg forstår ikke rigtigt,men "Dell 1905" er en monitor når jeg søger på
nettet excl. Dell?
Mvh.Jama

Fra : Jama

Dato : 21-09-07 10:59

"Jama" <non-paed@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Tyndskid" <lars@tyndskid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke rigtigt,men "Dell 1905" er en monitor når jeg søger på
> nettet excl. Dell?
> Mvh.Jama

nb:
Og skærme behøver ikke driver, det klare XP, det du søger er et Grafikkort,
som intet har med din skærm at gøre, hvad er det for en Dell PC du har?
Ellers er det jo umugeligt, at finde Driverne (lyd-gradik) til den.
jama