Dhcp problemer
Fra : Sprimdal

Dato : 03-10-07 13:56

Hej,
Jeg har et problemer med en DHCP server. På netværket sker det at
clienter for det samme IP nummer.
Mit sprøgsmål går på, at hvis man har givet en enhed på netværket en
fast ip adresse, der ligger inden for DCHP scoopet. Kan DHCP serveren
så se det ??
Det er jo ikke alle netværks enheder der svarer på f.eks. ping.

Mvh Søren

Fra : Hans

Dato : 03-10-07 14:11

Sprimdal wrote:
> [...]
> så se det ??
> Det er jo ikke alle netværks enheder der svarer på f.eks. ping.

At angive faste ip-adresser indenfor et dhcp-scope er noget rod. Hvis
klienterne startes i en forkert rækkefølge vil det ganske givet resultere i
ip-konflikter. Dhcp-serveren kan jo ikke se de klienter som ikke anmoder om
en ip-adresse.

Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-10-07 19:23

Hans wrote:
> ip-konflikter. Dhcp-serveren kan jo ikke se de klienter som ikke anmoder om
> en ip-adresse.

Det er ikke helt korrekt. Jeg har set DHCP servere der hele tiden sender
ARP requests til ALLE IP'er i scoopet. Dette er blandt andet tilfælde
hvis man har kabelmodem hos TDC KabelTV, eller det var i hvert fald for
10 måneder siden da jeg var kunde der. (En frygtelig masse spild data
når man skal fejlfinde med en packet sniffer.)

- Chano Andersen.

Fra : Hans

Dato : 03-10-07 19:30

Chano Andersen wrote:

> [...]
> hvert fald for 10 måneder siden da jeg var kunde der. (En frygtelig
> masse spild data når man skal fejlfinde med en packet sniffer.)

Det er ikke så meget det som er problemet. Hvis dhcp-serveren anvender korte
leases, og en klient leaser en ip som er sammenfaldende med en klient som
har fast ip, så bliver der konflikt når sidstnævnte startes. Derfor bør fast
definerede klienter altid befinde sig udenfor scopet.

Hans

Fra : Sprimdal

Dato : 05-10-07 08:54

> [...]
> har fast ip, så bliver der konflikt når sidstnævnte startes. Derfor bør fast
> definerede klienter altid befinde sig udenfor scopet.

Hej,
Ja jeg er helt enig .. man skal ikke bruge fast difineret IP i ens
scoope .... men det er jeg desværre ikke helt selv herre over :)
Så det vil altså sig at hvis jeg, som i dette tilfælde, har et par
access printere, som har en fast IP adresse inden for scoopet, så kan
en anden klient der logger på med DHCP, risikere at få den samme ip
adresse som printeren ?

/ Søren

Fra : Hans

Dato : 05-10-07 13:51

Sprimdal wrote:

> [...]
> access printere, som har en fast IP adresse inden for scoopet, så kan
> en anden klient der logger på med DHCP, risikere at få den samme ip

Kun hvis printerne ikke startes som de første på netværket.

Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-10-07 11:51

Hans wrote:

> Kun hvis printerne ikke startes som de første på netværket.

Og DHCP serveren ikke er sat op til kun at tildele den berørte IP til
netkort med printerens MAC adresse.

- Chano Andersen.

Fra : Leif Neland

Dato : 08-10-07 10:15

"Sprimdal" <Sprimdal@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>access printere, som har en fast IP adresse inden for scoopet, så kan
>en anden klient der logger på med DHCP, risikere at få den samme ip

Vil det sige, at dhcp-serveren er sat op til at have scopet til hele
klassen? f.ex. 1-254?

Dumt...

Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-10-07 10:35

Leif Neland wrote:
> Vil det sige, at dhcp-serveren er sat op til at have scopet til hele
> klassen? f.ex. 1-254?

Ja, og så tildeles IP'erne baseret på MAC adressen.

> Dumt...

Det gør det nemmere at skifte en printers IP om nødvendigt...

- Chano Andersen.