ZyXel kan ikke forbinde til min egen webse~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-07 03:43

Jeg har netop købt mig en ZyXel P-335, men jeg har lidt problemer med at
forbinde til min server (en anden computer på netværket) via WAN.

I første omgang blev forbindelsen til webserveren blokeret af den
indbyggede webserver i routeren, da den som standard bruger port 80(!).
Men efter at have ændret til en anden port får jeg stadig ikke lov at
forbinde til webserveren, når jeg bruger domænet eller WAN-ip'en. Bruger
jeg LAN-ip'en er der ingen problemer. Det samme gælder for FTP.

Jeg har indstillet port forwarding, og det virker da også fint nok for
alle andre, der vil ind på hjemmesiden, blot ikke fra mit lokal-netværk.

Nogen der har et bud på, hvordan jeg får det til at virke?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-10-07 07:35

Kim Ludvigsen wrote:
> Nogen der har et bud på, hvordan jeg får det til at virke?

Du skal slå NAT LOOPBACK til i routeren.

Jeg ved ikke om det kan gøres via webinterfjæset, ellers kan det gøres
via kommando linien i routeren.. Jeg mener at huske, at kommandoen der
skal udføres hedder

ip nat loopback on

- Chano Andersen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-07 09:52

Den 02-10-07 08.34 skrev Chano Andersen følgende:

> Du skal slå NAT LOOPBACK til i routeren.

Tak, der var selvfølgelig ikke et eneste ord om dette i den 484-sider
lange manual.

> ip nat loopback on

Rigtigt husket, en søgning på "nat loopback" fandt en supportside hos
ZyXel med en vejledning til at komme til kommandoprompten og så selve
kommandoen.

Er denne router egentlig velegnet til et netværk med en webserver? Jeg
synes ikke, det lover godt, når man som standard lader routeren bruge
port 80, 21 osv. og når man har en dum indstilling som ovenstående uden
at dokumentere den i den ellers fyldige manual.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-10-07 12:27

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> port 80, 21 osv. og når man har en dum indstilling som ovenstående uden
> at dokumentere den i den ellers fyldige manual.

Umiddelbart er den vel primært beregnet på privatbrugere, og
privatbrugere har som udgangspunkt ikke server behov der ikke kan løses
med NAT i webinterfjæset, eller UPnP. (Primært spil og P2P programmer).

Jeg kan ikke forstille mig det vil skabe problemer hvis trafikken er
relativt lav, men jeg har haft en server stående hos en på et kontor
netværk, hvor noget standard low-end udstyr ikke kunne håndtere de mange
hits der kom mod serveren. (Der kørte en tæller der vidst var lidt
populær på det tidspunkt.)

Så hvis du ikke regner med alt for mange sessioner, og der ikke går
meget kort tid mellem dem, så kan jeg ikke se der skulle være noget problem.

- Chano Andersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-07 14:48

Den 02-10-07 13.26 skrev Chano Andersen følgende:

> Umiddelbart er den vel primært beregnet på privatbrugere, og
> privatbrugere har som udgangspunkt ikke server behov der ikke kan løses
> med NAT i webinterfjæset, eller UPnP. (Primært spil og P2P programmer).

Øv, det var også min mistanke med de standardindstillinger. Jeg havde
ellers læst positivt om den, inden jeg købte den, men det har så
åbenbart kun været fra privatbrugere.

> Jeg kan ikke forstille mig det vil skabe problemer hvis trafikken er
> relativt lav

Tør du komme med et bud på, hvornår trafikken holder op med at være
"lav"? I øjeblikket har jeg vist omkring 25.000 hits (2.000
sidevisninger) om dagen, men det stiger nok til dobbelte eller mere i
løbet af kort tid. Kan jeg ånde lettet op, eller kan jeg godt begynde at
se mig om efter en ny ny router?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-10-07 07:42

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> sidevisninger) om dagen, men det stiger nok til dobbelte eller mere i
> løbet af kort tid. Kan jeg ånde lettet op, eller kan jeg godt begynde at

Tja, jeg havde vidst omkring 1-200 hits i minuttet da tælleren jeg kørte
var på sit højste, og det var så kun tælleren, den kørte også andet.

Jeg lavede blandt andet, for sjov, en lille realtime visning af
tælleren, så jeg kunne tage lidt tid på hvor mange hits der var, og er
ret sikker på at jeg kom frem til at tælleren steg med omkring 200 hits
per minut.

Hvad udstyr der mere specifikt stod på det kontor, skal jeg så ikke
kunne sige, jeg ved bare at det blev lagt ned pga. de mange sessions der
blev åbnet og lukket hele tiden.

- Chano Andersen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-07 08:07

Den 03-10-07 08.41 skrev Chano Andersen følgende:

> Tja, jeg havde vidst omkring 1-200 hits i minuttet da tælleren jeg kørte
> var på sit højste, og det var så kun tælleren, den kørte også andet.

Hm, jeg kan se, at jeg i øjeblikket kommer op over 100 hits i minuttet i
peaktimerne. Jeg må jo nok hellere indstille mig på at skulle købe en ny
router, hvis trafikken stiger som forventet. Hvordan viser det sig, hvis
routeren bliver overbelastet? Og hvad skal man købe, der kan klare lidt
mere?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-10-07 19:15

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> router, hvis trafikken stiger som forventet. Hvordan viser det sig, hvis
> routeren bliver overbelastet? Og hvad skal man købe, der kan klare lidt

Jeg sad ikke selv på det berørte net, så ved ikke lige hvordan det rent
faktisk påvirkede netværket, men vil tro at det vise sig ved at det
bliver umuligt at få forbindelse til noget somhelst.

Men vil da anbefale at prøve med det udstyr du har, og så bare have det
i baghovdet, hvis det ikke virker.

Jeg ved ikke hvad du kan få inden for dit budget, som kan klare
belastningen. Det kommer an på hvilken type forbindelse der er tale om.

Hvis det er en ADSL forbindelse, så kunne en løsning være at købe et
ADSL modem, og så lade serveren route forbindelsen, fremfor en router.
Det koster modemmet og et ekstra netkort til serveren.

Hvis der er tale om at du handler som privat person, så er det smart at
handle på nettet, da du så kan have udstyret på prøve i 14 dage, hvis
det ikke fungere tilfredsstillende, så kan du benytte
fortrydelsesretten, og få pengene tilbage.

Men nogen egentlig anbefaling kan jeg desværre ikke komme med, da jeg
ikke har praktisk erfaring med andet end de routere CyberCity har
leveret med deres abonnementer, og så som bruger på netværk hvor man
bruge Cisco udstyr i den dyre ende.

- Chano Andersen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-07 19:46

Den 03-10-07 20.15 skrev Chano Andersen følgende:

> Men vil da anbefale at prøve med det udstyr du har, og så bare have det
> i baghovdet, hvis det ikke virker.

Det vil jeg så gøre i første omgang, går det galt, kan jeg altid sætte
min gamle router til igen - den blev udskiftet på grund af en
time-out(?) fejl ved surfing.

Du skal have mange tak for hjælpen!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-07 06:21

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> router, hvis trafikken stiger som forventet. Hvordan viser det sig, hvis
> routeren bliver overbelastet? Og hvad skal man købe, der kan klare lidt

Jeg kender ikke lige den router der, jeg bruger fullrates trådløse router.
Hvis du skal have en ide om performance på din router skal du lede efter max
NAT.

På fullrates hjemmeside kan man se, at deres normale router kan håndtere
1600 NAT's, hvorimod den trådløse kan håndtere 6000 NAT's.

Jeg mener der er en eller anden 'ip' kommando (via telnet), der kan vise
værdien.

En måske mere praktisk tilgang kunne være at alliere dig med en
ven/bekendt/familie/arbejde, og udføre en stresstest derfra.

Det burde give en ide om niveauet samt hvad der sker når den 'brækker sig'.

Stig Johansen

Fra : Henning

Dato : 02-10-07 13:44

On Tue, 02 Oct 2007 04:43:09 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Jeg har netop købt mig en ZyXel P-335, men jeg har lidt problemer med at
>forbinde til min server (en anden computer på netværket) via WAN.

Er der ikke noget om, at TDC ikke tillader denne trafik? Hvis du skal
tilgå din egen adresse udefra, skal det ske via en proxyserver ude i
verden, som skjuler din ip-adresse.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-10-07 13:57

Henning wrote:

> Er der ikke noget om, at TDC ikke tillader denne trafik? Hvis du skal

What?

> tilgå din egen adresse udefra, skal det ske via en proxyserver ude i
> verden, som skjuler din ip-adresse.

What?

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 02-10-07 14:25

On Tue, 02 Oct 2007 14:56:56 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>What?
Jeg mindes at have samme problem for et par år siden - jeg var nød til
at koble op via en VPN-forbindelse til mit arbejde, for at teste min
egen webserver - på trods af den stod lige ved siden af mig
derhjemme Et eller andet med de ikke supporterer loop back?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-07 14:50

Den 02-10-07 15.24 skrev Henning følgende:

> [...]
> egen webserver - på trods af den stod lige ved siden af mig
> derhjemme Et eller andet med de ikke supporterer loop back?

Det har nok været en indstilling i stil med den Chano Andersen nævnte.
Det har altid virket fint med min gamle router, og efter ændringen af
loopback-indstillingen virker det også fint med den nye router.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-10-07 17:01

Henning wrote:

> derhjemme Et eller andet med de ikke supporterer loop back?

What?

Det er ikke udbyderen der skal supportere det, det er routeren. Okay,
hvis man har en router der er TDC's ejendom, så kan det da godt være et
problem, men det er jo også en "one size fits all"-løsning.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 03-10-07 11:52

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> hvis man har en router der er TDC's ejendom, så kan det da godt være
> et problem, men det er jo også en "one size fits all"-løsning.

Den er god nok. TDC *vil* simpelthen ikke fjerne loop back i deres
standardrouter på erhvervslinier. Argumentet er at undgå spoofing, og de er
ikke til at rokke på dette punkt.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-07 12:39

Hans wrote:

> Den er god nok. TDC *vil* simpelthen ikke fjerne loop back i deres
> standardrouter på erhvervslinier. Argumentet er at undgå spoofing, og de er
> ikke til at rokke på dette punkt.

De vil ikke _fjerne_ det?

Det er jo det stik modsatte af det Henning skriver.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 03-10-07 12:54

Jesper Poulsen wrote:

> De vil ikke _fjerne_ det?
>
> Det er jo det stik modsatte af det Henning skriver.

Nej - TDC's opsætning har et loop back filter aktiveret, og det vil de ikke
ændre på. De kalder det blot for et anti spoofing filter, men resultatet er
at man ikke kan tilgå sin wan-ip fra lan.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-07 13:39

Hans wrote:

> Nej - TDC's opsætning har et loop back filter aktiveret, og det vil de ikke

Okay, på dén måde. Det gælder dog kun på deres egne præconfigurerede
routere, idet jeg ikke har problemer med loop back.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 03-10-07 13:52

Jesper Poulsen wrote:

> Okay, på dén måde. Det gælder dog kun på deres egne præconfigurerede
> routere, idet jeg ikke har problemer med loop back.

Yes - Stort set alle andre ændringer kan lade sig gøre, men at fjerne anti
spoofing vil de altså ikke.

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-10-07 18:10

On Wed, 3 Oct 2007 13:53:39 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> Nej - TDC's opsætning har et loop back filter aktiveret, og det vil de ikke
> ændre på. De kalder det blot for et anti spoofing filter, men resultatet er
> at man ikke kan tilgå sin wan-ip fra lan.

Det er ligegyldigt: Hvis man har mange maskiner, har man en
DNS-server, hvor man kan sætte den interne adresse i i stedet for
WAN-adressen. Og hvis man har få maskiner, kan man ændre det i
host-filen.

-A