Netværk - hjælp til opsætning
Fra : Dennis Munding

Dato : 16-09-07 11:40

Hej NG!

Jeg er fuldstændig uerfaren i netværk, så jeg håber på lidt kompetent og
pædagogisk vejledning her...?

Jeg har flg. udstyr, som jeg gerne vil have forbundet, så der kan deles
filer og printer:

A: WinXP Home SP2 (stationær)
B: WinXP Home SP2 (stationær)
C: WinVista Home Premium (bærbar)

Printer: HP C5180 (netværksprinter)

Router: Philips SNK5600 (både trådløs og kablet)

P.t. er de 2 stationære koblet til routeren via kabel (skal de blive ved med
at være), og den bærbare kører på trådløs.
Det er p.t. kun maskine A, som er koblet til printeren, men det skal der så
laves om på.

Opstillingen af skrivebordene i mit kontor gør det lidt mere kompliceret for
mig:

Forestil jer et firkantet rum, hvor skrivebordene står diagonalt (skråt)
over for hinanden.

| XXXXXXXXXXXX|
| Printer XX mask. X|
| X A XX|
| XXXX|
|XX XX|
|XX XX|
|XXX

|XXXX Her står mask. B og router |
|XXXXXXX_________________ DØR ________|

Kan man koble en switch på ved mask. A og printeren, så jeg ikke er nødt til
at flytte printeren (den står bedst på sin nuværende position)?
Og hvordan med sikkerheden i det - jeg har lidt svært ved at forstå den
medfølgende manual til routeren - kan man ikke angive et kodeord, så andre
ikke kan logge på mit netværk??

Skal lige huske at sige, at p.t. kan alle maskiner komme på internettet.

På forhånd mange tak for svar og hjælp!

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Niklas Petersen

Dato : 16-09-07 20:35

Dennis Munding wrote:
> Kan man koble en switch på ved mask. A og printeren, så jeg ikke er nødt
> til at flytte printeren (den står bedst på sin nuværende position)?
Ja.

> Og hvordan med sikkerheden i det - jeg har lidt svært ved at forstå den
> medfølgende manual til routeren - kan man ikke angive et kodeord, så
> andre ikke kan logge på mit netværk??
Din router kører sandsynligvis med NAT, og det er derfor ikke
umiddelbart muligt at få adgang til dit netværk udefra.

Du kan muligvis angive et kodeord for adgang til routerens opsætning,
hvilket jeg vil anbefale. Derudover skulle du være fint sikret.

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-09-07 17:26

Hej Niklas!

"Niklas Petersen" skrev:

> Ja.

Ok! Dejligt!

> Din router kører sandsynligvis med NAT, og det er derfor ikke umiddelbart
> muligt at få adgang til dit netværk udefra.

Det skal jeg ikke kunne sige - jeg har absolut ingen forstand på routere.

> Du kan muligvis angive et kodeord for adgang til routerens opsætning,
> hvilket jeg vil anbefale. Derudover skulle du være fint sikret.

Det har jeg så ikke fundet ud af endnu, men det lyder som en meget god idé!
Ok!

Mange tak for dit svar - jeg prøver, om jeg kan finde ud af det, ellers
vender jeg frygtelig tilbage...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-09-07 21:21

On Sun, 16 Sep 2007 12:39:42 +0200, "Dennis Munding" <mail@invalid.dk>
wrote:

> [...]
>at være), og den bærbare kører på trådløs.
>Det er p.t. kun maskine A, som er koblet til printeren, men det skal der så

Dine computere er isoleret på lokale ip-adresser bag din
bredbåndsrouter. Så du behøver ikke bekymre dig voldsomt over
sikkerheden: Du kan 'kigge ud' til os på internettet, men vi kan ikke
'kigge ind' i dit lokalnet....

Windows indbyggede software firewall kan du de-aktivere. Den er typisk
kun til besvær på lokale netværk bag bredbåndsroutere...

Det er ikke være noget problem at dele file. Du skal 'bare' aktivere
windows fil- og printerdeling. Kender ikke noget til Vista, men på XP
maskinerne kan du f.eks. køre Guiden Netværksinstallation: Du skal
sikre dig at alle maskiner kommer i samme arbejdsgruppe, og at du har
samme brugernavn og password på alle maskiner...

HP netværksprinteren skal bare installeres med rette driver og TCP/IP
printerport på alle maskiner, så skal det fungere

<mlr>

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-09-07 17:21

Hej Michael!
"Michael Rasmussen" skrev:
> [...]
> bredbåndsrouter. Så du behøver ikke bekymre dig voldsomt over
> sikkerheden: Du kan 'kigge ud' til os på internettet, men vi kan ikke

Heller ikke den trådløse??

> Windows indbyggede software firewall kan du de-aktivere. Den er typisk
> kun til besvær på lokale netværk bag bredbåndsroutere...

Kald mig bare paranoid, men den lader jeg være slået til.

> [...]
> sikre dig at alle maskiner kommer i samme arbejdsgruppe, og at du har
> samme brugernavn og password på alle maskiner...

XPs guide kender jeg godt - det er p.t. lidt mere problematisk med Vista, da
det er meget nyt for mig - har kun haft det i en uges tid...
Men der må være noget lign. - jeg skal bare finde det - mage til
uoverskueligt OS, skal man lede længe efter!

> HP netværksprinteren skal bare installeres med rette driver og TCP/IP
> printerport på alle maskiner, så skal det fungere

Det skulle jeg også kunne klare uden problemer...
Ellers vender jeg tilbage.

Mange tak for dit svar - jeg prøver lykken med det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-07 09:25

On Mon, 17 Sep 2007 18:21:10 +0200, "Dennis Munding" <mail@invalid.dk>
wrote:

>Hej Michael!

>Heller ikke den trådløse??

Hvis du kører krypterer den trådløse trafik med WPA og et passende
password er der ingen 'der lytter med der'...

>Kald mig bare paranoid, men den lader jeg være slået til.

Routeren beskytter dit lokalnet, så min anbefaling er stadig at
deaktivere den på alle lokale maskiner...

Hjemme er det vel også kun yderdørene du låser. Det er upraktisk at
have hængelås på alle dørene inde i huset

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-09-07 10:45

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis du kører krypterer den trådløse trafik med WPA og et passende
> password er der ingen 'der lytter med der'...

Eller opsætter en ssh-tunnel.

> Hjemme er det vel også kun yderdørene du låser. Det er upraktisk at
> have hængelås på alle dørene inde i huset

God analogi

Jesper Poulsen