Overvågning af alt (næsten)
Fra : thomasjuulrasmussen@~

Dato : 15-09-07 22:31

Vil oplyse om at vi nu pr. 15/9 bliver overvåget 24/7 hvad angår
telefonopkald (mobil/fastnet), SMS/MMS, hvilke sider du ser besøger,
til hvem og hvad du sender pr. email (alle informationer er gemt i et
år).

Skriv under på denne indsamling som så vil blive afleveret til Lene
Espersen .

Her er linket:
http://www.overvaagning.skrivunder.dk/

thelegion

Fra : Ralph

Dato : 15-09-07 22:46

<thomasjuulrasmussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>år).
>Skriv under på denne indsamling som så vil blive afleveret til Lene

Var det ikke en ide at fortælle om du var for eller imod, jeg troede du var
for overvågning, jeg klikkede så på dit link og fandt så ud af at du er
imod.

--
Ralph

Fra : Hagar

Dato : 15-09-07 23:30

> Var det ikke en ide at fortælle om du var for eller imod, jeg troede du
> var for overvågning, jeg klikkede så på dit link og fandt så ud af at du
> [...]

Er det da ikke lige meget om han er for eller i mod for at du kan tage din
egen beslutning ?

Hagar

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 00:21

Ralph wrote:

> Var det ikke en ide at fortælle om du var for eller imod, jeg troede du var
> for overvågning, jeg klikkede så på dit link og fandt så ud af at du er
> imod.

....Nu den er vedtaget er der vel ikke nogen grund til at stemme for
igen, det er vel kun imod der giver mening :)

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-09-07 23:37

thomasjuulrasmussen@hotmail.com skrev i dk.edb.system.ms-windows:

><snip>

Problemet kan afhjælpes ved at skrotte din adgang til internettet, gør det
hurtigst muligt så vi slipper for dit off topic lort.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mads

Dato : 16-09-07 00:21

On Sat, 15 Sep 2007 14:30:43 -0700, thomasjuulrasmussen@hotmail.com
wrote:

>Vil oplyse om at vi nu pr. 15/9 bliver overvåget 24/7 hvad angår
>telefonopkald (mobil/fastnet), SMS/MMS,

Det er vi da blevet i mange år med Eschelon,
så intet nyt der.
Desuden er det da kun dem med dårlig samvittighed
der kan have problemer.

Fra : Michael Weber

Dato : 16-09-07 06:02

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Det er vi da blevet i mange år med Eschelon,
> så intet nyt der.
> Desuden er det da kun dem med dårlig samvittighed
> der kan have problemer.

Og da du ikke har noget at have dårlig samvittighed over,
kommer P.E.T. på besøg imorgen og installerer video-overvågning i dit hjem.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-09-07 10:40

Michael Weber skrev:
> "Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

Enig.

Samme problemstilling er vel med ATC - eller fotofælder, som de nok
kendes bedre under. Jeg har absolut intet imod dem. Kører man efter
reglerne, får man ingen bøde, så det kan jeg heller ikke se mig gal på.
Men det er måske så også fordi jeg aldrig har fået en fartbøde, og så
skal jeg med det samme sige, at jeg altså ikke altid nøjes med det, der
står på skiltene ved vejen.

> Og da du ikke har noget at have dårlig samvittighed over,
> kommer P.E.T. på besøg imorgen og installerer video-overvågning i dit hjem.

Lad dem komme. De vil blive slemt skuffet når de kigger på deres skærm
og ser, hvad det er jeg laver.

Jesper

Fra : Mads

Dato : 16-09-07 12:10

On Sun, 16 Sep 2007 07:01:33 +0200, "Michael Weber"
<michael@removemichaelweber.dk> wrote:

>Og da du ikke har noget at have dårlig samvittighed over,
>kommer P.E.T. på besøg imorgen og installerer video-overvågning i dit hjem.

For min skyld ingen alarm. Hvis de kan få noget ud af at se mig
sove, spise og se TV, så må de da hjertens gerne det.

Eneste minus ved det er at vi skal betale deres løn imens.

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 12:39

Mads wrote:
> For min skyld ingen alarm. Hvis de kan få noget ud af at se mig
> sove, spise og se TV, så må de da hjertens gerne det.
>
> Eneste minus ved det er at vi skal betale deres løn imens.

Der ryger jo nok også noget ind i soveværelset, for at se om du
fraterniserer med fjenden

Fra : Mads

Dato : 16-09-07 13:07

On Sun, 16 Sep 2007 13:39:00 +0200, "Per Nielsen"
<dazzler53@hotmail.dk> wrote:

>Der ryger jo nok også noget ind i soveværelset, for at se om du
>fraterniserer med fjenden

Ja og jeg skrev jo også at de gerne måtte se mig sove for det
er desværre det eneste der foregår i mit soveværelse.

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 11:03

Mads wrote:
> Det er vi da blevet i mange år med Eschelon,
> så intet nyt der.

Men det har vi jo fra "dem" at det ikke eksisterer Og det må vi jo tro
på. Jeg er da ikke tryg ved en øget overvågning af borgerne foretaget af
myndigheder vi ikke kan stole på...Eh-hmm...

> Desuden er det da kun dem med dårlig samvittighed
> der kan have problemer.

Hvordan kan du være sikker på det? Og hvem er det lige der definerer hvad
"problemer" er? Er det også et problem hvis du i forbindelse med en
skoleopgave vil undersøge hvor let tilgængelige bombeopskrifter er på
nettet? Jeps, det bliver det jo lige pludselig med terrorlovgivning og
tilhørende overvågning. Bare et eksempel fra hoften

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 16-09-07 11:56

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

> Desuden er det da kun dem med dårlig samvittighed
> der kan have problemer.

Det er jo sådan set fint nok, så længe man er på den rigtige side af
loven. Men hvad den dag definitionen af "den rigtige side" ændrer sig?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"He can have your heart. I'll take what's left." -- Frank to Margaret

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-09-07 12:06

On 2007-09-15, Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

> Desuden er det da kun dem med dårlig samvittighed
> der kan have problemer.

Nej. Historien har vist at sekundær brug af data opsamlet til ellers
harmløse formål næsten altid vil være problematisk. Vi skal ikke længere
tilbage end 2. verdenskrig for at finde et meget grelt eksempel.
Dengang benyttede amerikanerne data fra det amerikanske Census Bureau
til at identificere alle japan-amerikanere for at spærre dem inde i
lejre. De data som var opsamlet af Census Bureau under løfter om at de
aldrig ville blive brugt til andet end statistiske analyser af den
amerikanske befolkning.

Bruce Schneier blogger fra tid til anden om problemet, fx i
http://www.schneier.com/blog/archives/2004/12/the_digital_per.html

Et andet godt dokument om "intet at skjule" er skrevet af Daniel J.
Solove, og kan findes på
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=998565

--
Andreas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-09-07 12:40

On Sun, 16 Sep 2007 11:06:03 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Nej. Historien har vist at sekundær brug af data opsamlet til ellers
>harmløse formål næsten altid vil være problematisk.

Netop. Det mener jeg også er problemet.

Fx har der allerede været eksempler på at de britiske overvågningskameraer er
blevet indstillet på private lejligheder for at følge kvinder der gik i bad.
(leder i Information lørdag 15. september)

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-09-07 00:47

> [...]
> år).
>
> Skriv under på denne indsamling som så vil blive afleveret til Lene

Det må være en joke.

Skrivunder.dk er smækfyldt med alvorlige sikkerhedsfejl og du poster en
opfordring til at skrive under i dk.sikkerhed?

Mvh. Michael.

Fra : John

Dato : 16-09-07 01:24

> [...]

> år).

> Skriv under på denne indsamling som så vil blive afleveret til Lene

Rend og hop, klaphat!

Hvad tror du, NSA har foretaget sig i årevis?

".. The NSA's eavesdropping mission includes radio broadcasting, both from
various organizations and individuals, the Internet, telephone calls, and
other intercepted forms of communication ..":
http://en.wikipedia.org/wiki/Nsa#Role

http://www.nsa.gov/about/index.cfm

Den hurtige optrevling af terror-grupper skyldes ikke mindst deres gode
arbejde! At nu også danske myndigheder får nogle nyttige
antiterror-værktøjer er da kun glædeligt.

Kun klaphatte, terrorister og andre og kriminelle kan være imod.

John

Fra : Tatooo

Dato : 16-09-07 01:47

> [...]
> antiterror-værktøjer er da kun glædeligt.
>
> Kun klaphatte, terrorister og andre og kriminelle kan være imod.

lol. Er det sikkert. med R45 trukket ud...

Hvad med satelite.

puhahahaha.

Folk. tør ikke mere.....

CTRL Delete. så er du ude..

/T

Fra : John

Dato : 16-09-07 02:16

"Tatooo" <tatooo@plonk.dk> skrev i en meddelelse

> lol. Er det sikkert. med R45 trukket ud...

Nej. Hørt om rum aflytning?

> Hvad med satelite.

- kommer ind under ".. and other intercepted forms of communication .."

> puhahahaha.

Ja det må du nok sige.. du ka' ikke engang slå en sk*d uden at den kan
aflyttes og analyseres.

John :))

Fra : Ole Thomsen

Dato : 16-09-07 07:12

"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message

> [...]
> antiterror-værktøjer er da kun glædeligt.
>
> Kun klaphatte, terrorister og andre og kriminelle kan være imod.

Du glemte dem der kan tænke selv.

Ole Thomsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 09:40

Ole Thomsen wrote:
> Du glemte dem der kan tænke selv.

Ja, det undrer også mig at så mange bare sluger det her. Vi har de
politikere og det samfund, vi selv fortjener! Bl.a. fordi vi ikke tør/orker
at sige fra. Siden 1984 er der faktisk flere og flere af scenarierne i bogen
(George Orwell's) der ikke længere er fremtidsutopi...

Well, piben får måske en anden lyd, når det ikke længere er muligt (og
politisk korrekt...) at være kæresten utro... Eller en nær ven eller
familemedlem bliver afhentet, fordi vedkommende f.eks. over mobilen har
fremturet med at USA's præsident er et møgøre og burde have en kugle for
panden...eller hænger ud med de "forkerte"...

Nå, jeg tror jeg vil læse George Orwell's bog (fra 1950) igen, det er vist
omkring 25 år siden.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-09-07 10:36

> Nå, jeg tror jeg vil læse George Orwell's bog (fra 1950) igen, det er vist
> omkring 25 år siden.

Den er nu altså fra 1949, og scenarierne var skræmmende dengang, men
virkelige idag. Nogen scenarier var endda korrekte i 1984. Gad vidst om
Orwell havde en tidsmaskine dengang han skrev bogen.

Jesper

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 10:53

Jesper Jacobsen wrote:
> Den er nu altså fra 1949, og scenarierne var skræmmende dengang, men
> virkelige idag. Nogen scenarier var endda korrekte i 1984. Gad vidst
> om Orwell havde en tidsmaskine dengang han skrev bogen.

Jep. Fik kun lige kigget på forsiden: "George Orwells berømte fremtidsroman
fra 1950 om en diktaturstat, hvor "Store Broder" kontrollerer borgerne via
teleskærme og tankepoliti." Den engelske udgave er fra 1949.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-07 18:42

Jesper Jacobsen wrote:

> Den er nu altså fra 1949, og scenarierne var skræmmende dengang, men
> virkelige idag. Nogen scenarier var endda korrekte i 1984. Gad vidst om
> Orwell havde en tidsmaskine dengang han skrev bogen.

Næhh... Orwell havde bare læst om den overvågning og registrering af
borgerne, som var sket i Tyskland, da nazisterne var ved magten...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ebbe

Dato : 16-09-07 10:42

Per Nielsen wrote:

> Nå, jeg tror jeg vil læse George Orwell's bog (fra 1950) igen, det er
> vist omkring 25 år siden.

Lån den endelig på biblioteket, eller køb og betal den med dankort (ikke
udenlandsk betalingskort, så når oplysningen ikke frem) - og genfortæl den i
en mail til tante Anna, så PET kan få opdateret din profil og blive i stand
til at gribe ind i god tid inden du begynder at tænke samfundsomstyrtende
tanker.

Mon ikke PET selv skal sørge for dannelsen af terrorceller i DK? Ellers
bliver cellerne nok ikke afsløret i tide.

nå, men nu er min profil nok opdateret igenigen
--
ebbe
***hvis du bruger vista kan jeg ikke hjælpe dig.***

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 11:09

ebbe wrote:
> [...]
> genfortæl den i en mail til tante Anna, så PET kan få opdateret din
> profil og blive i stand til at gribe ind i god tid inden du begynder

Den købte jeg kontant hos en boghandler engang i starten af 80'erne

> Mon ikke PET selv skal sørge for dannelsen af terrorceller i DK?
> Ellers bliver cellerne nok ikke afsløret i tide.
>
> nå, men nu er min profil nok opdateret igenigen

Jeg tror du mener det ironisk, fint nok. Havde der overhovedet været noget
terrorsnak, hvis vi ikke var gået ind i den åndssvage Irak-krig? På et
fuldstændigt forkert grundlag, som alle ansvarlige politikere nu forsøger at
skubbe ind under gulvtæppet. Og det sluger vi også bare...

Fra : John

Dato : 16-09-07 13:58

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Havde der overhovedet været noget terrorsnak, hvis vi ikke var gået ind i
> den åndssvage Irak-krig?

Tegningerne, Per, tegningerne!

(Kniber det med hukommelsen?)

John

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 14:51

John wrote:
> Tegningerne, Per, tegningerne!

Det er for mig egentlig en helt anden snak. Det handler om ytringsfrihed,
ikke om at gå i krig i et fremmed land på helt forkert og løgnagtigt
grundlag udenom FN. Jeg tror ikke tegningerne ville have givet det helt
samme problem, hvis vi ikke også var i Irak (og Afghanistan), og Anders Fjog
ikke havde håndteret det med tegningerne så klodset.

Ytringsfriheden og den personlige frihed skal til enhver tid forsvares.
Ingen tvivl om det. Det kan vi overhovedet ikke blive uenige om. Mere
overvågning af borgerne kan for mig at se kun trække i den anden retning...

> (Kniber det med hukommelsen?)

Nej, ikke på det her område.

Fra : John

Dato : 16-09-07 15:23

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke tegningerne ville have givet det helt samme problem, hvis vi
> ikke også var i Irak (og Afghanistan)

Men Per, vor brave nabo, Sverige, har ellers lige fået sin helt egne
tegninge-sag. Säpo er desangående oppe på lakridserne, og Sverige er, mig
bekendt, hverken i Irak eller Afghanistan.

> Ytringsfriheden og den personlige frihed skal til enhver tid forsvares.

Ja, hvis der er noget den skal, er det i hvert fald dét. Hvordan gør vi så
dét, Per? Fortæl! Berét!

Vi vil nemlig ikke ha' muhammedanere rendene rundt og eksplodere ting, eller
stikke grimme knive i folk, de er uenige med, vel? Derfor skal der holdes
øje med dem, så de ka' puttes i spjældet og allerhelst udvises, når de ikke
overholder samfundets love, ikke?. :)

> Mere overvågning af borgerne kan for mig at se kun trække i den anden
> retning...

Nå. Mere overvågning er da ellers bad news for bad guys! Nogle af os tror
stadig på demokratiet, og finder det umagen værd at forsvare.

(OT: Jeg medgi'r, at vi burde ha' holdt snitterne fra Irak, men dét er en
ganske anden diskussion)

John

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 15:56

John wrote:
> Men Per, vor brave nabo, Sverige, har ellers lige fået sin helt egne
> tegninge-sag. Säpo er desangående oppe på lakridserne, og Sverige er,
> mig bekendt, hverken i Irak eller Afghanistan.

Ja, og det ser jo også ud til at de har styr på det. Eller hvor vil du hen?

> Ja, hvis der er noget den skal, er det i hvert fald dét. Hvordan gør
> vi så dét, Per? Fortæl! Berét!

Hvad synes du der er galt med ytringsfriheden i dag? Skal jeg forstå det
sådan at den nye overvågningslov er en forbedring af ytringsfriheden?

> [...]
> skal der holdes øje med dem, så de ka' puttes i spjældet og
> allerhelst udvises, når de ikke overholder samfundets love, ikke?. :)

Jo. Hvem kan dog være uenig i det?

> Nå. Mere overvågning er da ellers bad news for bad guys! Nogle af os
> tror stadig på demokratiet, og finder det umagen værd at forsvare.

Og fordi jeg bruger min demokratiske ret til at være uenig i den nye
overvågningslov, så skulle jeg ikke finde det umagen værd at forsvare
demokratiet? Ha ha ha, det er da at vende tingene på hovedet Jeg mangler
stadig at høre nogle gode argumenter for hvorfor mere overvågning er godt
for demokratiet.

Jeg synes også det er bad news for good guys. Og det har noget med den
personlige frihed og retten til privatliv at gøre. Og nej, jeg har ikke
noget at skjule. Potentielle terrorister med en smule hjerne og snilde skal
såmænd nok finde ud af at omgå overvågningen alligevel. Enkelte gale
fanatikere kan du aldrig gardere dig imod.

> (OT: Jeg medgi'r, at vi burde ha' holdt snitterne fra Irak, men dét
> er en ganske anden diskussion)

Det ved jeg da ikke. Irak er jo en af grundene til at vi nu sidder med den
her famøse overvågningslov, og at folk er blevet mere nervøse for terrorisme
her i landet.

Fra : John

Dato : 16-09-07 16:49

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og det ser jo også ud til at de har styr på det

Ved vi jo ikke endnu, men det må vi da håbe..

> Hvad synes du der er galt med ytringsfriheden i dag?

Intet.. endnu.. men den er dæl'me under hårdt angreb!

> Skal jeg forstå det sådan at den nye overvågningslov er en forbedring af
> ytringsfriheden?

Næh, det skal du så ikke. Loven er blandt mange værktøjer, der skal være med
til at sikre, at både du og jeg også har ytringsfrihed 'i morgen'.

> Og fordi jeg bruger min demokratiske ret til at være uenig i den nye
> overvågningslov, så skulle jeg ikke finde det umagen værd at forsvare
> demokratiet?

Med hvilke midler vil du sikre demokratiet, samt din og min ytringsfrihed?
Demokratiet er under angreb, og ser vi ikke en snigende selv-censur, der
netop truer ytringsfriheden?

> Jeg synes også det er bad news for good guys. Og det har noget med den
> personlige frihed og retten til privatliv at gøre.

Udmærket pointe!

Vor frie presse er demokratiets vagthund, derfor må vi håbe, vi også har en
fri, u-censureret presse 'i morgen', der kan slås for, at både du og jeg
fortsat og uhindret kan lufte vore synspunkter, samt være med til at sikre
os mod misbrug.

Det kan vi jo ikke, hvis onde kræfter vil sprænge os i luften, eller stikke
uklædelige huller i os med knive.

> personlige frihed

Yes! Frihed under ansvar. De fleste her i landet kan godt finde ud af det.
Nogle få kan ikke. Nu kommer vi efter dem!

> Enkelte gale fanatikere kan du aldrig gardere dig imod.

Sandt nok

> Irak er jo en af grundene til at vi nu sidder med den her famøse
> overvågningslov, og at folk er blevet mere nervøse for terrorisme her i
> landet.

Du mener ikke, festen startede med terrorangrebet på WTC?

Du mener ikke, JPs tegninger startede polemikken i DK.. ?

John

Fra : Kent Friis

Dato : 16-09-07 16:54

Den Sun, 16 Sep 2007 17:48:37 +0200 skrev John:

> Med hvilke midler vil du sikre demokratiet, samt din og min ytringsfrihed?
> Demokratiet er under angreb, og ser vi ikke en snigende selv-censur, der
> netop truer ytringsfriheden?

Det bliver nødvendigvis endnu værre, når nu staten skal til at vide
præcis hvem der har skrevet ting på nettet som staten ikke bryder
sig om.

Mvh
Kent

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 17:25

John wrote:
> Med hvilke midler vil du sikre demokratiet, samt din og min
> ytringsfrihed? Demokratiet er under angreb, og ser vi ikke en
> snigende selv-censur, der netop truer ytringsfriheden?

Jeg kan simpelthen ikke se hvordan mere overvågning giver bedre
ytringsfrihed. Det er for mig at se to modsætninger.

Den snigende selv-censur kan vi kun selv gøre noget ved som enkeltindivider.

> [...]
> har en fri, u-censureret presse 'i morgen', der kan slås for, at både
> du og jeg fortsat og uhindret kan lufte vore synspunkter, samt være

Jo.

> Det kan vi jo ikke, hvis onde kræfter vil sprænge os i luften, eller
> stikke uklædelige huller i os med knive.

Hvad forhindrer os i det? Vi vælger jo selv om vi vil lade os kue af
truslerne. Hvis nu terrortruslerne bliver til blodig alvor efter at den nye
lov er indført, vil du så have hældt yderligere oven i hatten, for så må den
jo være utilstrækkelig? Altså en yderligere indskrænkning af den frihed vi
forsøger at "forsvare" med terrorlovene. Paradoksalt.

> Yes! Frihed under ansvar. De fleste her i landet kan godt finde ud af
> det. Nogle få kan ikke. Nu kommer vi efter dem!

Det har politiet og PET gjort fint indtil videre.

> Sandt nok

Det forandrer den nye lov heller ikke på.

> Du mener ikke, festen startede med terrorangrebet på WTC?

Det kan blive en lang diskussion det her Amerikanerne havde faktisk fået
en del indikationer på at der var noget slemt på vej. Men det fuckede de op.
Mon ikke de på daværende tidspunkt havde meget mere overvågning end vi når
op på efter den nye lov? Og hvad hjalp det dem?

Og lidt til sidebenene. Det hele handler sgu kun om politik, penge og magt
(en treenighed). Hva f..... laver amerikanerne i Irak, når alle
WTC-terroristerne kom fra Saudi-Arabien (på nær en enkelt eller to)? Ja, det
snakker vi jo heller ikke om...Ca. 7% af USA's BNP kommer jo fra
Saudi-Arabiske investeringer...Hovsa! _Derfor_ den larmende tavshed. Irak
ligger strategisk godt i Mellemøsten, for ikke at snakke om at de har nogle
af verdens største oljereserver. Terroristlejrene ligger i Afghanistan,
Pakistan og Nordafrika. Og meget af finansieringen kommer fra Saudi-Arabien.
Krigen i Irak er ikke en krig mod terror. Folketinget's politikere er i
sandhed virkelige forkæmpere for demokratiet...

> Du mener ikke, JPs tegninger startede polemikken i DK.. ?

Jeg tror det var dråben i det berømte bæger...

Fra : John

Dato : 16-09-07 18:08

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> en yderligere indskrænkning af den frihed vi forsøger at "forsvare" med
> terrorlovene. Paradoksalt.

Ja, det - er - lidt af et paradoks, og heller ikke jeg bryder mig om den
øgede overvågning, men med ondt skal ondt fordrives.

> Det har politiet og PET gjort fint indtil videre.

Ja heldigvis! Nu har de så ønsket og fået yderligere værktøjer.

> Det kan blive en lang diskussion det her

Jaja. Ikke noget problem. Længe leve ytringsfriheden, også din! :)

> Amerikanerne havde faktisk fået en del indikationer på at der var noget
> slemt på vej. Men det fuckede de op.

Også i dén grad! Fnidder mellem forskellige tjenester. For mange kokke...

> Og lidt til sidebenene.

(snip: en hel masse fornuftigt)

> Ja, det snakker vi jo heller ikke om

Jo vi gør da, fx her.

(snip: flere fornuftige og relevante argumenter)

> Folketinget's politikere er i sandhed virkelige forkæmpere for
> demokratiet...

Ulykkeligvis findes der ingen enkle, problemfrie løsninger, og uanset hvilke
løsninger regering og folketing vælger, vil kritikken hagle ned.

Det er jo ofte et valg mellem bylder og pest.

John

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 18:29

John wrote:
> Ja, det - er - lidt af et paradoks, og heller ikke jeg bryder mig om
> den øgede overvågning, men med ondt skal ondt fordrives.

Og jeg er imod at nogle få galninge kan udløse lovgivning der indskrænker
resten af befolkningens frihed og privatliv.

> Ulykkeligvis findes der ingen enkle, problemfrie løsninger, og uanset
> hvilke løsninger regering og folketing vælger, vil kritikken hagle
> ned.

Det har da været ynkeligt at se hvor få politikere der har turdet stå frem
og sige at interventionen i Irak (udenom FN) var en fejltagelse. Larmende
tavshed. AFR: "Skal vi nu ikke se at komme videre. Vi fik jo trods alt afsat
en forhadt diktator."......... ROTFL

Fra : John

Dato : 16-09-07 14:20

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Du glemte dem der kan tænke selv.

De, der kan tænke selv, glæder sig formentlig over, at vi hidtil har undgået
massemord udført af muhammedanere i Danmark, ikke mindst takket være
effektivt efterretnings-arbejde.

John

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 14:52

John wrote:
> De, der kan tænke selv, glæder sig formentlig over, at vi hidtil har
> undgået massemord udført af muhammedanere i Danmark, ikke mindst
> takket være effektivt efterretnings-arbejde.

Fuldstændig enig. Og det er opnået før den nye overvågningslov...

Fra : John

Dato : 16-09-07 15:29

> Fuldstændig enig. Og det er opnået før den nye overvågningslov...

Jups, men NSA har udført sit arbejde gennem mange år..

Den nye lov gør det blot lettere, hurtigere og mindre bureaukratisk for vore
egne myndigheder at udføre - deres - arbejde :)

John

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 16:01

John wrote:
> Jups, men NSA har udført sit arbejde gennem mange år..

Det argument trækker jo netop i den modsatte retning...

> Den nye lov gør det blot lettere, hurtigere og mindre bureaukratisk
> for vore egne myndigheder at udføre - deres - arbejde :)

Det synspunkt har jeg så ikke hørt før. Kan du evt. henvise til andre
kilder?

Fra : Lars Skovlund

Dato : 16-09-07 15:01

On 2007-09-16, John <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> De, der kan tænke selv, glæder sig formentlig over, at vi hidtil har undgået
> massemord udført af muhammedanere i Danmark, ikke mindst takket være
> effektivt efterretnings-arbejde.

Ja, netop. Efterretningstjenesterne har kunnet gøre dette hidtil, uden
logningsbekendtgørelsen. Derimod udtalte PETs IT-afdeling for noget
tid siden at de allerede havde en overarbejdspukkel på 68 TB
ubehandlede data. Hvis man øger mængden af indgående information,
bliver den bestemt ikke mindre.

Min holdning er, at den ekstra information ikke vil kunne bruges til
noget som helst præventivt, men kun "after the fact". Det vil sige, at
vi ikke slipper for terrorangreb, men kun at vi (måske) kan finde
gerningsmændene bagefter. Folk der vil undgå logning kan undgå
logning. Folk der ikke kan må finde sig i at blive overvåget.

Og hvis du siger du ikke har noget at skjule:

Utroskab?
Patentansøgninger, der jo helst skal være hemmelige indtil de går
igennem?
Information om virksomheders fremtidige partnerskaber/kunder?

> John

Lars

Fra : John

Dato : 16-09-07 15:46

"Lars Skovlund" <lskovlun@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, netop. Efterretningstjenesterne har kunnet gøre dette hidtil, uden
> logningsbekendtgørelsen.

Men nu kan de gøre det med mindre bureaukrati, og dermed hurtigere

> Derimod udtalte PETs IT-afdeling for noget
> tid siden at de allerede havde en overarbejdspukkel på 68 TB
> ubehandlede data. Hvis man øger mængden af indgående information,
> bliver den bestemt ikke mindre.

Det har du ret i. PET sidder dog næppe og glor i samtlige data dagen lang.
De skal ha' en lille ende at hive i, måske et tip fra NSA eller BND, og så
starter festen.

> Min holdning er, at den ekstra information ikke vil kunne bruges til
> noget som helst præventivt, men kun "after the fact".

Ikke korrekt. Flere terror-anslag er forpurret på det seneste.
Efterretnings-arbejdet er det samme som før. Den nye lov betyder blot mindre
bureaukrati.

> [...]

> igennem?
> Information om virksomheders fremtidige partnerskaber/kunder?

Glimrende argumenter, men den frie presse samt Folketinget er demokratiets
vogtere.

Nogle af os har stadig tillid til demokratiet.

John

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 16:09

John wrote:
> Glimrende argumenter, men den frie presse samt Folketinget er
> demokratiets vogtere.

Det er da lidt af en holdning

> Nogle af os har stadig tillid til demokratiet.

Hvad er det du prøver at sige? At folk der er imod overvågningsloven (og
dermed uenig med dig) er imod demokratiet? En lidt alternativ udlægning af
hvordan jeg normalt opfatter ytringsfriheden og demokratiets væsen.

Fra : Rado

Dato : 16-09-07 17:43

On Sun, 16 Sep 2007 17:09:04 +0200, "Per Nielsen"
<dazzler53@hotmail.dk> wrote:

>Det er da lidt af en holdning

"Vi må vogte demokratiet, sålænge vi har flertallet i ryggen." :)

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 17:59

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-09-07 15:55

On 2007-09-16, John <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> Men nu kan de gøre det med mindre bureaukrati, og dermed hurtigere

Nej. Det kræver stadig en kendelse for at politiet kan få adgang til
dataene, ligesom det altid har gjort.

--
Andreas

Fra : Ole Thomsen

Dato : 16-09-07 16:21

> De, der kan tænke selv, glæder sig formentlig over, at vi hidtil har
> undgået massemord udført af muhammedanere i Danmark, ikke mindst takket
> være effektivt efterretnings-arbejde.

Ja det gør de fleste vel.

Til gengæld er de bekymrede og kede af at se hvordan den almindelige borgers
beskyttelse mod statsmagten langsomt degenererer - mens flertallet
lalleglade klapper i deres små hænder.

Ole Thomsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 16:28

Ole Thomsen wrote:
> Ja det gør de fleste vel.
>
> Til gengæld er de bekymrede og kede af at se hvordan den almindelige
> borgers beskyttelse mod statsmagten langsomt degenererer - mens
> flertallet lalleglade klapper i deres små hænder.

Det kunne ikke siges meget bedre

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 17-09-07 06:46

> De, der kan tænke selv, glæder sig formentlig over, at vi hidtil har
> undgået massemord udført af muhammedanere i Danmark, ikke mindst takket
> være effektivt efterretnings-arbejde.

De der kan tænke selv, glæder sig over at vi har undgået massemord,
selvmordsbomber og lign. uanset hvem der kunne have fundet på at udføre det.

FUT: dk.politik eller andet relevant sted.

/Brian

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-09-07 08:00

On Sun, 16 Sep 2007 08:11:40 +0200, "Ole Thomsen"
<ot@networks.dk> wrote:

>"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message

>Du glemte dem der kan tænke selv.
>
>Ole Thomsen

Det er så få, at det ikke påvirker statistikken
mvh Ebbe

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-09-07 15:19

On Sun, 16 Sep 2007 02:23:36 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Den hurtige optrevling af terror-grupper skyldes ikke mindst deres gode
>arbejde!

... i hvert fald fald, hvis de selv skal sige det. Men:
http://www.msnbc.msn.com/id/20749773/site/newsweek/

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : William 'Billy-Boy' ~

Dato : 16-09-07 09:20

wrote:

> [...]
>år).
>
>Skriv under på denne indsamling som så vil blive afleveret til Lene

Hvorfor det? Hvis vi alligevel bliver aflyttet, så kan vi vel bare
skrive det her, og så sørger systemet selv for at det kommer til
ministerens skrivebord.

Lene, hvis du læser dette her, så mødes vi hos dig i næste uge, da min
kone er blevet mistænksom.

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : ebbe

Dato : 16-09-07 11:38

William 'Billy-Boy' Boysen wrote:

> Hvorfor det? Hvis vi alligevel bliver aflyttet, så kan vi vel bare
> skrive det her, og så sørger systemet selv for at det kommer til
> ministerens skrivebord.
Rolig, William.
Det er trods alt PET, der skal behandle oplysningerne, så budskabet går
sikkert tabt eller når tidligst frem om et års tid.....
...... og til den tid har din kone sikkert alligevel luret lunten

Fra : -= JF =-

Dato : 16-09-07 13:19

> [...]
> telefonopkald (mobil/fastnet), SMS/MMS, hvilke sider du ser besøger,
> til hvem og hvad du sender pr. email (alle informationer er gemt i et

Gør som jeg og fold en hat af sølvpapir. På den måde kan de blå stråler
nemlig slet ikke finde dig.

Du kan finde fremgangsmåden til at folde ovennævnte sølvpapirshat på
www.dansk-paranoiaforening.dk

--
Mvh. John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-09-07 20:19

thomasjuulrasmussen@hotmail.com wrote:

> Skriv under på denne indsamling som så vil blive afleveret til Lene
> Espersen.

Det er spild af tid, tag hellere og stem på de politikere som vil
afskaffe ovevågningen.

Hvis Venstre og Konservative bliver ved magten, så bliver det næste nok,
at der skal sættes en GPS i alle biler, så et system kan logge, hvor vi
færdes.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-07 20:32

Den Mon, 17 Sep 2007 21:18:50 +0200 skrev Niels Riis Ebbesen:

> [...]
>
> Hvis Venstre og Konservative bliver ved magten, så bliver det næste nok,
> at der skal sættes en GPS i alle biler, så et system kan logge, hvor vi

Skidt med bilerne, de er mere interesseret i hvor *vi* færdes. Det
kan man allerede finde ud af vha. mobiltelefoner.

Der har allerede været snak om at forbyde taletidskort, så folk ikke
kan udnytte det hul til at undgå big brother.

Mvh
Kent

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-09-07 23:56

On 17 Sep 2007 19:31:42 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Der har allerede været snak om at forbyde taletidskort, så folk ikke
>kan udnytte det hul til at undgå big brother.

I Norge kan du ikke oprette et taletidskort uden at registrere dig
først. Alle eksisterende anonyme taletidskort blev annulleret på et
tidspunkt og de skulle så registrere sig for at få et nyt nr.

Fra : jda

Dato : 18-09-07 00:07

Mon, 17 Sep 2007 21:18:50 +0200 hamrede Niels Riis Ebbesen i tastaturet og
der stod i
dk.edb.internet,dk.edb.netvaerk,dk.edb.sikkerhed,dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Hvis Venstre og Konservative bliver ved magten, så bliver det næste nok,
> at der skal sættes en GPS i alle biler, så et system kan logge, hvor vi

Tror det næppe. Bilerne er nok det eneste de _ikke_ vil røre ved. Til
gengæld vil du blive overvåget i hoved og *** når du stiger ud af dit
køretøj
--
Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 18-09-07 07:55

jda wrote:
> Tror det næppe. Bilerne er nok det eneste de _ikke_ vil røre ved. Til
> gengæld vil du blive overvåget i hoved og *** når du stiger ud af dit
> køretøj

Tror du selv på den En lille chip i bilen, og de vil hurtigt kunne finde
dig i forbindelse med en trafikulykke. Godt gemt af vejen er den en fordel i
forbindelse med tyveri osv.. Er der ikke noget lignende allerede ifm
Bro-Bizz, eller er det indtil videre kun nogle strøtanker? Hvis alle biler
kunne følges, kunne trafikken reguleres meget bedre. Derefter er det kun et
spørgsmål om denne overvågning gøres anonym...

Fra : jda

Dato : 18-09-07 09:19

Tue, 18 Sep 2007 08:55:21 +0200 hamrede Per Nielsen i tastaturet og der
> [...]

> kunne følges, kunne trafikken reguleres meget bedre. Derefter er det kun et
> spørgsmål om denne overvågning gøres anonym...

Tænk på at de skal til at pille ved den hellige privatbillisme
--
Jakob

Fra : Ole Thomsen

Dato : 18-09-07 18:51

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Hvis Venstre og Konservative bliver ved magten, så bliver det næste nok,
> at der skal sættes en GPS i alle biler, så et system kan logge, hvor vi
> færdes.

Njah, Birthe Rønn Hornbech er faktisk en ganske vedholdende stopklods på det
skråplan.

Måske er det fordi hun er jurist, og bedre kan se perspektiverne og hvad det
er der sælges ud af.

Hatten a' for den dame

Ole Thomsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 18-09-07 18:53

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message

> Njah, Birthe Rønn Hornbech er faktisk en ganske vedholdende stopklods på
> det skråplan.

Sorry, ville have FUTet og det er hermed gjort:

FUT dk.politik

Fra : Akadut

Dato : 18-09-07 20:34

> [...]
> det skråplan.
>
> Måske er det fordi hun er jurist, og bedre kan se perspektiverne og hvad

Hun er faktisk vicepolitimester

Fra : Torben

Dato : 18-09-07 20:09

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Det er spild af tid, tag hellere og stem på de politikere som vil afskaffe
> ovevågningen.

Logger du ikke hvilke besøgende du har på din webserver?

mvh
Torben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-07 21:00

Torben wrote:

> Logger du ikke hvilke besøgende du har på din webserver?

Er det relevant i denne sammenhæng, det er iøvrigt meget nemt at surfe
igennem en proxy, og man kan sætte en webbrowser op, så den undlader at
aflevere oplysninger om platform, OS, browser, og referer til en web-server.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karsten

Dato : 18-09-07 22:27

> [...]
> igennem en proxy, og man kan sætte en webbrowser op, så den undlader at
> aflevere oplysninger om platform, OS, browser, og referer til en

Undskyld det her dumme spørgsmål, men hvad har alt det her med Windows at
gøre

Fra : Torben

Dato : 19-09-07 05:42

> [...]

> igennem en proxy, og man kan sætte en webbrowser op, så den undlader at
> aflevere oplysninger om platform, OS, browser, og referer til en

Du undlader at svare på mit spørgsmål?

Men jeg tror at jeg kender svaret - er det ikke lidt hyklerisk, at du med
den ene hånd klager over den stigende overvågning, og med den anden
praktiserer nøjagtig det samme? Eller er det ikke det samme?

Med sigte efter din workarround omkring proxy, webbrowser osv., så kan du
vel bare surfe fra biblioteket og købe en mobiltelefon med taletidskort -
det er vel, i relateten, det samme du anbefaler brugere der surfer på din
hjemmeside?

mvh
Torben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-07 08:31

Torben wrote:

> Du undlader at svare på mit spørgsmål?

Nej... jeg undlader ikke at besvare dit spørgsmål, jeg gør faktisk rede
for, at enhver kan surfe helt anonymt, og at man også selv kan styre
hvilke oplysninger ens browser giver til de web-servere man besøger.

> Men jeg tror at jeg kender svaret - er det ikke lidt hyklerisk, at du med
> den ene hånd klager over den stigende overvågning, og med den anden
> praktiserer nøjagtig det samme? Eller er det ikke det samme?

Du vrøvler... jeg kræver ikke, at mine besøgne skal oprette sig som
brugere på mit web-site, hvor de skal aflevere personlige data, og de
bliver heller ikke overdænget med cookies.

Og når min web-server genererer en log-fil, så er det kun et ønske om at
indsamle viden om, hvilke sider brugerne efterspørger, og disse
oplysninger kan jo ikke kædes sammen med brugeren og dennes øvrige adfærd.

Det er derimod en total overvågning og kortlægning af din adfærd, når
myndighedderne vil ha' en logning, af hvilke IP-adresser du surfer på,
hvem du sender e-mail til og modtager e-mail fra, og hvem du ringer til
og modtager telefon opkald fra.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben

Dato : 20-09-07 17:39

> Nej... jeg undlader ikke at besvare dit spørgsmål, jeg gør faktisk rede
> for, at enhver kan surfe helt anonymt, og at man også selv kan styre
> hvilke oplysninger ens browser giver til de web-servere man besøger.

Du undlader ikke at svare på mit spørgsmål?

Jeg spurgte:
"Logger du ikke hvilke besøgende du har på din webserver?"

Du svarede:
[...]

Kan du venligst oplyse mig hvor det er at du svarer på mit simple spørgsmål?

> Du vrøvler... jeg kræver ikke, at mine besøgne skal oprette sig som
> brugere på mit web-site, hvor de skal aflevere personlige data, og de
> bliver heller ikke overdænget med cookies.

Vrøvler. Tjaa, sådan er din debatform vel!

> Og når min web-server genererer en log-fil, så er det kun et ønske om at
> indsamle viden om, hvilke sider brugerne efterspørger, og disse
> oplysninger kan jo ikke kædes sammen med brugeren og dennes øvrige adfærd.

Er der ikke noget med at du har lukket dit fotogalleri af for bestemte
personer? Her benytter du dig vel af en IP-adresse(r)?

mvh
Torben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-09-07 18:23

Torben wrote:

> Er der ikke noget med at du har lukket dit fotogalleri af for bestemte
> personer? Her benytter du dig vel af en IP-adresse(r)?

Jeg har et CGI-script kørende, som overvåger om der er robotter der
systematisk downloader fra mit site, og ja, jeg blokerer for IP-adressen
til uønskede robotter. I et par enkelte tilfælde har indehaveren af en
robot siddet bag en dynamisk IP, og så har jeg spærret for en hel blok.

Og det handler ikke om overvågning, men derimod om beskyttelse af min
ophavsret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thore

Dato : 18-09-07 08:44

wrote:

> [...]
>telefonopkald (mobil/fastnet), SMS/MMS, hvilke sider du ser besøger,
>til hvem og hvad du sender pr. email (alle informationer er gemt i et

Lige meget for mig. 24/7 var jeg alligevel på ferie...

Men smart nok at man nu kan overvåge med næsten 2 mdrs. bagudvirkende
kraft..:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-07 09:23

On Sun, 2007-09-16 at 01:20 +0200, Mads wrote:
> Det er vi da blevet i mange år med Eschelon,
> så intet nyt der.
> Desuden er det da kun dem med dårlig samvittighed
> der kan have problemer.

Er der virkelig ingen der ser at de penge ISP'erne skal bruge kan bruges
bedre. I forslaget
http://folketinget.dk/Samling/20061/lovforslag/L63/som_fremsat.htm under
"Vurdering af lovforslagets konsekvenser" er der tale om at ISP'erne
skal bruge 100-200 mio kr om året. Er der nogle der kan se dette beløb
er blevet mindre?

Husk det store hul http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2006/0098805.htm
... § 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for andelsforeninger,
ejerforeninger, antenneforeninger og lignende foreninger eller
sammenslutninger heraf, der inden for foreningen eller sammenslutningen
udbyder elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til færre end
100 enheder. ...

Dog forstår jeg den ikke helt, da en forening vel blot er kunde hos en
ISP der skal logge (dog uden at kunne skelne mellem de forskellige
brugere). Problemet opstår i det tilfælde der bruges en udenlandsk ISP,
hvilket må siges at være et generelt problem.

Endvidere: http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/C20060007460-REGL
... Kravet om udbud på »kommercielt grundlag« indebærer f.eks., at
biblioteker, uddannelsesinstitutioner og andre offentlige institutioner,
der på ikke-kommercielt grundlag stiller net eller tjenester til
rådighed for eksterne parter i form af lånere, studerende, patienter
eller lign., ikke er omfattet af logningspligten. Ligeledes vil
arbejdspladser, der stiller telefon og internet-adgang til rådighed for
ansatte på et ikke-kommercielt grundlag, ikke være omfattet af
logningspligten. ...

Den samme kommentar som før.

Endvidere er der samplings afsnittet 2.2.2
http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/C20060007460-REGL der kan udnyttes
ved at man for hver 500. pakke blot sender noget tilfældigt der ikke har
noget med sine "onde" sessioner at gøre. Hermed bliver de "onde"
sessioner ikke logget. Mit gæt er at mange Internet udbyder vil bruge
denne logningsmetode da den er billig at implementere.

Endvidere kan jeg ikke finde noget om hvordan logningen skal gemmes, fx
om det skal være søgebar ... eller om PET blot kommer forbi og får et
par TB i et eller andet tilfældigt format de så kan sidde og hygge sig
med. I det sidste tilfælde får de så mere information end
dommerkendelsen giver dem ret til.

Desværre kan det hele omgåes ved at bruge en udenlandsk proxy server og
VoIP til en udenlandsk teleudbyder. Eller en fastlinie til udlandet.
eller en dialup forbindelse til udlandet. Mobiltelefon brugerne kan
bruge udenlanske numre hvorfra man ringer videre.

Idéen er så at politiet satser på de kan kontakte den udlandske
leverandør og får nærmere information. Er det ikke lidt naivt?

Prøv at læs ministernes svar på om det kun er 10% af al datatrafik der
logges:

http://folketinget.dk/samling/20061/Lovforslag/L63/Bilag/9/327795.HTM
...Jeg ved ikke, om tallet nøjagtigt er 10 %....

http://folketinget.dk/samling/20061/Lovforslag/L63/Bilag/9/327796.HTM

Det store problem ved idéen om at logge al trafik er at den er meget
svær at føre ud i livet, og nu står vi med en mellemting, der skal
tilfredsstille så mange som muligt.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-07 17:27

On Sun, 16 Sep 2007 10:22:30 +0200, "Christian E. Lysel"
<christian@example.net> wrote:

> [...]
> "Vurdering af lovforslagets konsekvenser" er der tale om at ISP'erne
> skal bruge 100-200 mio kr om året. Er der nogle der kan se dette beløb

Det tal er efter min vurdering meget, meget optimistisk...

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-07 19:48

> [...]

> Dog forstår jeg den ikke helt, da en forening vel blot er kunde hos en
> ISP der skal logge (dog uden at kunne skelne mellem de forskellige

Det nytter ikke ret meget, at ISPen logger, når det ikke kan gøres
personhenførbart, når de små foreninger ikke logger (fx hvem der har
hvilken adresse hvornår).

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-07 19:51

> [...]

> sessioner ikke logget. Mit gæt er at mange Internet udbyder vil bruge
> denne logningsmetode da den er billig at implementere.

Det kan være tekniske grunde til, at sampling ikke er at foretrække på
noget udstyr. *Jeg* tror, at de fleste på selve netværksydstyret vil
logge alle sessioner, og så smide data væk ifm. at det bliver gemt på
serverne... Hvis der overhovedet bliver smidt noget væk.

-A

Fra : Jens

Dato : 16-09-07 21:37

> [...]

> sessioner ikke logget. Mit gæt er at mange Internet udbyder vil bruge
> denne logningsmetode da den er billig at implementere.

Det kræver blot at man har helt styr på, hvornår ens udbyder begynder at
tælle til 500!

> [...]
> par TB i et eller andet tilfældigt format de så kan sidde og hygge sig
> med. I det sidste tilfælde får de så mere information end

Endnu vigtigere: Der er tilsyneladende ingen forskrifter for, hvordan
oplysninger skal leveres. Om loggen er søgbar er vel egentlig bare
udbyderens problem - stort eller lille arbejde med at filtrere det søgte
fra.

> [...]
> eller en dialup forbindelse til udlandet. Mobiltelefon brugerne kan
> bruge udenlanske numre hvorfra man ringer videre.

Da hele "øvelsen" består i at samle materiale til trafikanalyse, vil
brug af ovenstående tiltrække opmærksomhed - og blot udløse næste skridt
i efterforskningen.
--

Jens

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-07 09:23

On Sat, 2007-09-15 at 14:30 -0700, thomasjuulrasmussen@hotmail.com
> http://www.overvaagning.skrivunder.dk/

Der er flere ting galt:

1) Hvilken lov protestere man imod, er det L63
(http://folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20061/lovforslag/L63/index.htm) ?

2) Alt telefoni overvåges ikke, "kun" oplysninger omkring opkaldet, se
mere i loven.

2a) SMS og MMS beskeder skal ikke gemmes, "kun" de samme oplysninger som
for et telefon opkald.

2b) Hvad jeg kikker på Internet skal ikke gemmes. Der skal således ikke
gemmes informationer fra HTTP protokollen! En IP adresse kan således
hoste flere websites uden at det logges hvilken jeg har besøgt, "kun"
hvilken webserver.

2c) Hvad jeg skriver i emails skal ikke gemmes. Der skal således ikke
gemmes informationer fra SMTP protokollen (bortset fra i tilfældet med
udbyderens mailserver der bruges som relay her skal afsender/modtager
adressen logges).

3) Er det ikke bedre at linke til neutral og rigtig informationer som
retsinfo og folketinget istedet for itpol.dk? Linket på siden er ikke et
link men blot tekst.

Lad nu værd med at bruge en hel masse menneskers underskrifter på en
useriøs indsamling.

Logningsbekendtgørelsen kan findes på
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2006/0098805.htm

Og vejledningen til denne
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/C20060007460-REGL

Find selv flere links på:
http://www.google.com/search?q=logningsbekendtg%C3%B8relsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-07 15:38

On Sun, 2007-09-16 at 14:01 +0000, Lars Skovlund wrote:
> [...]
> tid siden at de allerede havde en overarbejdspukkel på 68 TB
> ubehandlede data. Hvis man øger mængden af indgående information,

De 100-200 mio kr lov ændringerne koster om året, kunne istedet bruges
til at nedsætte mængden af ubehandlet data.

> [...]
> gerningsmændene bagefter. Folk der vil undgå logning kan undgå
> logning. Folk der ikke kan må finde sig i at blive overvåget.

Som jeg forstår det, kan politiet få adgang til de historiske data.
Er der noget der taler for det kun er tilfælde hvis det er terror?

Derefter kan politiet starte en aflytning.
Aflytningen har intet med lovændringerne at gøre.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-07 18:34

On Sun, 2007-09-16 at 18:27 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Det tal er efter min vurdering meget, meget optimistisk...

Hvad tror du er mere realistisk, husk foreninger under 100 og ikke
kommercielle fortagende ikke skal tælles med?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-07 22:00

On Sun, 2007-09-16 at 22:37 +0200, Jens wrote:
> Det kræver blot at man har helt styr på, hvornår ens udbyder begynder at
> tælle til 500!

Enig :)

> [...]
> oplysninger skal leveres. Om loggen er søgbar er vel egentlig bare
> udbyderens problem - stort eller lille arbejde med at filtrere det søgte

Udbyderen må kun udlevere det som dommerkendelsen giver adgang til.

> Da hele "øvelsen" består i at samle materiale til trafikanalyse, vil
> brug af ovenstående tiltrække opmærksomhed - og blot udløse næste skridt
> i efterforskningen.

Nej, da man for at få adgang til trafikanalysen i forvejen skal have en
dommerkendelse ... jeg gætter på man ikke få fat i en dommerkendelse
tilfældigt, men der skal ligge argumenter bag.

Fra : Jens

Dato : 17-09-07 05:58

Christian E. Lysel <christian@example.net> wrote:

> On Sun, 2007-09-16 at 22:37 +0200, Jens wrote:
---snip---

> Udbyderen må kun udlevere det som dommerkendelsen giver adgang til.

Da er det udbyderen der har slæbet med at sortere det søgte ud af
databasen. Det motiverer til at gøre basen søgbar.

> Nej, da man for at få adgang til trafikanalysen i forvejen skal have en
> dommerkendelse ... jeg gætter på man ikke få fat i en dommerkendelse
> tilfældigt, men der skal ligge argumenter bag.

Det er mit indtryk at det hidtil ikke har været overvældende vanskeligt
at opnå dommerkendelser til f.eks. masteoplysninger for at finde frem
til hvilke mobiltelefoner der har befundet sig i et geografisk område,
hvor en forbrydelse har fundet sted. Sådant "trawlfiskeri" vil
formentlig fortsætte.
--

Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-09-07 09:33

On 2007-09-17, Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Da er det udbyderen der har slæbet med at sortere det søgte ud af
> databasen. Det motiverer til at gøre basen søgbar.

De kan blot fakturere de forbrugte timer til politiet.

--
Andreas

Fra : Jens

Dato : 17-09-07 10:28

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> De kan blot fakturere de forbrugte timer til politiet.

Drøm videre!
--

Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-09-07 15:00

On 2007-09-17, Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Drøm videre!

Baseret på hvad? Jeg baserer mine udtalelser på tidligere erfaring.

--
Andreas

Fra : Jens

Dato : 18-09-07 07:23

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Baseret på hvad? Jeg baserer mine udtalelser på tidligere erfaring.

Justitsministeriet er blevet bemyndiget til at fastsætte nærmere regler
for afregning. Så vidt vides er bemyndigelsen ikke benyttet.
--

Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-09-07 08:31

On 2007-09-18, Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Justitsministeriet er blevet bemyndiget til at fastsætte nærmere regler
> for afregning. Så vidt vides er bemyndigelsen ikke benyttet.

Det er muligt, men praksis er at fakturaer både er blevet udstedt og
betalt.

--
Andreas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-07 22:01

On Sun, 2007-09-16 at 20:48 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:
> Det nytter ikke ret meget, at ISPen logger, når det ikke kan gøres
> personhenførbart, når de små foreninger ikke logger (fx hvem der har
> hvilken adresse hvornår).

Enig.

Hvordan kommer en sådan dommerkendelse til at se ud ...

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-09-07 18:45

On Tue, 2007-09-18 at 00:56 +0200, Lars Christensen wrote:
> I Norge kan du ikke oprette et taletidskort uden at registrere dig
> først. Alle eksisterende anonyme taletidskort blev annulleret på et
> tidspunkt og de skulle så registrere sig for at få et nyt nr.

Det er svært at videre sælge et taletidskort.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-09-07 22:00

On Tue, 2007-09-18 at 19:45 +0200, Christian E. Lysel wrote:
> Det er svært at videre sælge et taletidskort.

Ups, "ikke svært".