Menu der går igennem på alle siderne
Fra : Betina

Dato : 04-10-07 20:28

Hej allesammen.
Jeg har lavet en hjemmeside med en dropdown menu der går igennem
på alle siderne. Jeg har brugt Templates i DreamWeaver, men
findes der ikke en mere "korrekt" måde at gøre det på???

Vi skal snart i gang med en revidering af siden, som startede med
at jeg blot skulle lave 1 siden, som siden er blevet udvidet med
mange....og det er efterhånden rodet og uoverskueligt...

Denne gang vil jeg prøve at gennemtænke opbygningen af sitet,
bl.a. menuen og andre ting, der vil gå igennem på flere sider.
Der er faktisk mange ting jeg gerne vil have lavet om

Så jeg vil blive glad for et godt råd eller to.

Sitet ligger her:
http://dearbeloved.dk/

Betina

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 04-10-07 23:37

Betina wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Der er faktisk mange ting jeg gerne vil have lavet om
>
> Så jeg vil blive glad for et godt råd eller to.

Include file må være løsningen, men det kræver ASP eller PHP

PerR

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-07 00:17

Per Rasmussen skrev:

> Include file må være løsningen, men det kræver ASP eller PHP

Man kan dog bemærke at det ikke gør nogen forskel i forhold til
den bruger der åbner siden. Include er kun til for at lette
designerens arbejde. Dog er der også en pladsmæssig fordel fordi
menuen kun ligger i ét eksemplar på serveren, mens den ved
statiske sider ligge en gang for hver enkelt side.

Jeg ville sige at der ikke findes en rigtig metode til at lave
gennemgående menuer. Hvis spørgeren har automatiseret det meste
med templates, bliver det næppe væsentligt nemmere med include.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-10-07 12:56

> Jeg ville sige at der ikke findes en rigtig metode til at lave
> gennemgående menuer. Hvis spørgeren har automatiseret det meste
> med templates, bliver det næppe væsentligt nemmere med include.

Det bliver nu nemmere når man skal uploade.
Med Templates i DW opbygges statiske sider, som automatisk kan ændres, når
et template-element (feks. en menu) ændres.
Hvis man har 100 sider med samme menu, ændres altså i alle 100 sider, - og
de skal uploades på ny.
Med en include funktion skal man kun uploade den fil der skal inkluderes.

/Per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 16:26

Per Christoffersen wrote:

> Med en include funktion skal man kun uploade den fil der skal
> inkluderes.

Og man slipper for at have 100 kopier af menuen til at ligge og fylde op på
serveren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Betina

Dato : 06-10-07 12:19

Tak for jeres svar.

Jeg vil prøve at finde ud af noget med "Include file"og ASP eller PHP.
ASP og PHP, hvad er det bedste og nemmeste her, er det svært at gå til?

Med "Include file" kan linkene opdateres automatisk?

Og er der noget jeg specielt skal passe på?

Har I evt. nogle relevante links, til f.eks en hjemmeside der har brugt ASP
eller PHP?

Når vi skal i gang med en opdatering, vil jeg gerne have det lavet ordentligt
og således, at det bliver nemt for mig efterfølgende

God weekend.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-10-07 15:25

On 06 Oct 2007 11:18:56 GMT, Betina <bsl@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg vil prøve at finde ud af noget med "Include file"og ASP eller PHP.
>ASP og PHP, hvad er det bedste og nemmeste her, er det svært at gå til?

Nej, det er ikke svært - hvis bare man har styr på i hvilke mapper
filerne ligger (lige som med .css-filer).

Include har egentlig ikke *nødvendigvis* noget med ASP eller PHP at
gøre. Du kan læse om SSI - Server Side Include - her:
<url: http://www.html.dk/tutorials/ssi/>
- indtil lektion 4 - resten får du næppe brug for.

Det typiske er dog, at PHP har sin egen include integreret, mens ASP
typisk SSI. Nogle servere har dog hverken ASP eller PHP, men kun SSI
(det er dog sjældent i dag).

Den helt enkle forklaring er, at hvis du har ting, der går igen på mange
sider (menuer, nud eller andet), så kan du "skære" disse dele ud og
lægge dem i en separat fil - som så inkluderes i de sider, hvor der er
behov for dem.
De sider, der skal inkludere disse stumper, skal så hedde .asp
(eller.php, .shtml etc.), mens de "stumper", der skal inkluderes som
regel kan hedde hvad som helst.

Du er nødt til at undersøge/teste, om din server understøtter
SSI/ASP/PHP.

>Med "Include file" kan linkene opdateres automatisk?

Ja, include-"stumperne" hentes hver gang siden forespørges af en bruger.
Så hvis du opdaterer den inkluderede fil, vil den næste bruger se en
opdateret udgave,

>Og er der noget jeg specielt skal passe på?

Prøv - og spørg så, hvis du gør i stå

>Har I evt. nogle relevante links, til f.eks en hjemmeside der har brugt ASP
>eller PHP?

Som sagt har include ikke nødvednigvis noget med ASP/PHP at gøre, så du
kan sagtens bruge include uden at bruge fx ASP. Hvis du vil lære ASP, så
er der en udmærket tutorial på:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>
ASP har også sin egen nyhedsgruppe:
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Mange vil nok anbefale at ASP.Net i stedet for "klassisk" ASP, da
ASP.Net helt klart har større muligheder og er mere fremtidssikret. Min
erfaring er dog, at "klassisk" ASP er lettere at komme i gang med og få
lidt fornemmelse for serverside-teknik.

PHP kender jeg desværre meget lidt til, men spørg i .php-gruppen:
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

ASP og PHP kan nogenlunde det samme, så hvis du allerede har en
webserver, så undersøg, hvad den understøtter.

>Når vi skal i gang med en opdatering, vil jeg gerne have det lavet ordentligt
>og således, at det bliver nemt for mig efterfølgende

Som sagt:
Server Side Include er en meget enkel teknik, som ikke kræver noget
særligt at lære.
Hvis du vil lære ASP, ASP.Net eller PHP, er der under alle
omstændigheder tale om en vis lære-proces, som kræver lidt tålmodighed,
tid og lyst til at eksperimentere.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-10-07 16:32

Jørn Andersen skrev:

> PHP kender jeg desværre meget lidt til, men spørg i .php-gruppen:
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

Og jeg kender nok endnu mindre. Men følgende er
tilstrækkeligt til den omhandlede spørgsmål:

1.
I PHP inkluderes filer ved hjælp af
<?php include("[sti]navbar.inc.php");?>

2.
En HTML-side, der indeholder ovenstående
skal have filtypenavn .php

3.
Serveren, hvorpå siden skal beror, skal
have PHP installeret. Det gælder også
for en evt. lokal server. Hvis denne er
IIS har jeg skrevet en lille dosmerseddel
på i denne artikel:
http://webdesign101.dk/artikler/php_install.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-07 16:47

Betina skrev:

> Med "Include file" kan linkene opdateres automatisk?

Opdatering af én fil slår igennem på alle sider der inkluderer
den fil.

> Har I evt. nogle relevante links, til f.eks en hjemmeside der har brugt ASP
> eller PHP?

Jeg bruger PHP med include på mine sider. Se min signatur.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-10-07 17:49

"Betina" skrev...

> Med "Include file" kan linkene opdateres automatisk?

Du kan include ren HTML, som bare skriver en statisk menu, hvor
include-henvisningen er. Eller du kan lave noget serverside, som f.eks. på
baggrund af den side, du er på, sørger for at aktuel side ikke er klikbar i
menuen. Serverside er dynamisk, der er mange muligheder.

> Og er der noget jeg specielt skal passe på?

Hold dig til at include HTML i starten, så du er helt klar i det. Det tager
ikke så lang tid. Så kan du begynde at lære enten PHP eller ASP. Som Jørn
skriver, ASP er måske lidt lettere at gå til. Men din server skal
understøtte det. Du kan se, hvad din server understøtter ved at gå på din
udbyders hjemmeside og så finde den "pakke" eller det tilbud, du har købt.

> Har I evt. nogle relevante links, til f.eks en hjemmeside der har brugt
> ASP
> eller PHP?

Det lyder måske lidt indviklet, men er ikke så slemt, når man kan se
sammenhængen. Du vil ikke kunne se selve include-henvisningen i f.eks. "vis
kilde" i din browser, ejheller alene den includede fil, da det hele, den fil
som kalder include-filen og selve include-filen, bliver fortolket og sat
sammen på serveren. Du kan kun se det færdige resultat i browseren.

Princippet er, at include virker som en genvej til den fil, som skrives i
includehenvisningen.

Når serveren møder include-henvisningen i din hovedside, vil den hente den
beskrevene fil ind i din hovedside på det sted i koden, hvor
includehenvisningen ligger, og ellers fortsætte med at læse gennem
hovedsiden.

Vil du have mere at vide om SSI, så prøv Eriks side, som også giver
kodeeksempler:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Hvis du har yderligere spørgsmål til serverside som sådan, så kan du prøve
den generelle serverside-gruppe, henholdsvist også ASP- og PHP-grupperne
specifikt.

> Når vi skal i gang med en opdatering, vil jeg gerne have det lavet
> ordentligt
> og således, at det bliver nemt for mig efterfølgende

Så start du med at include en HTML-menu. Du kan jo bare ændre i den
includede fil, så ændres menuen, evt. tilføje serverside, når det er. Du kan
måske med fordel fra start kalde din includede fil for enten menu.inc.php
eller menu.inc.asp

MVH
Rune Jensen

Fra : Betina

Dato : 08-10-07 12:04

Tusind tak for jeres input.

I er bare gode og søde

Jeg vil begrave mig i koder, når lejligheden byder sig
Og jeg glæder mig til at gå i dybden med jeres input,
I har været til stor hjælp