hvordan forbliver linket markeret mm.
Fra : Senga

Dato : 04-10-07 13:10

Hej folks

Nu har I efterhånden et par gange set på denne side her:

https://studenterkonto.humaniora.sdu.dk/dedal01/netvaerk/index.php

(accepter certifikat)

Jeg har et par problemer og spørgsmål.

1) Jeg vil gerne have den vertikale menu til at se ud, så 'stegen'
hænger direkte sammen med linksmarkeringen (forstår I) og at det
aktive links skal forblive gult, så længe man er på den side!!!
Hvordan p***** gør man det?

2)På de sider, hvor teksten er kort (fx /links) hopper bunden op når
man curseren står på top-menuen! jeg har ellers sat en min-heigth -
men det hjælper ikke. What to do?

3) hmm, det var måske det i første omgang! Gode råd modtages gerne:)

Hisen Dea

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-07 13:47

> 1) Jeg vil gerne have den vertikale menu til at se ud, så 'stegen'
> hænger direkte sammen med linksmarkeringen (forstår I)

Ikke helt.
Hos mig ser det sådan ud:
http://www.komix.dk/billeder/netvaerk_for_kvinder.jpg

> og at det
> aktive links skal forblive gult, så længe man er på den side!!!
> Hvordan p***** gør man det?

Her bruger jeg serverside-kode. Jeg kan se, at du kører med php.
Så her er det bare at undersøge de sidste tegn i URL'en og gøre det
pågældende menupunkt gult.

I css kan du så definere en a.valgt_menu med samme egenskaber som a:hover på
menulinksne.

> 2)På de sider, hvor teksten er kort (fx /links) hopper bunden op når
> man curseren står på top-menuen! jeg har ellers sat en min-heigth -
> men det hjælper ikke. What to do?

Ikke hos mig - hverken i ie7 eller Firefox.
Men højest tænkeligt i ie6, da den ikke understøtter min-height.

Prøv dette i head-sektionen:

<!--[if lt IE 7]>
<!---
#tekst {
height: 400px;
}
-->
<![endif]-->

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 12:37

Philip Nunnegaard skrev:

> Prøv dette i head-sektionen:
>
> <!--[if lt IE 7]>
> <!---
> #tekst {
> height: 400px;
> }
> -->
> <![endif]-->

Betyder "if lt IE 7" noget i retning af "i andre browsere end IE 7"?

--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-07 12:46

Lisbet Laursen skrev:

> Betyder "if lt IE 7" noget i retning af "i andre browsere end
> IE 7"?

Ikke helt. En conditional comment (som ovenstående kaldes) kan kun
fortolkes af IE-browsere. Linjen kan oversættes til:

"Hvis browseren er Internet Explorer med et versionsnummer mindre
end 7"

- og den vil derfor påvirke IE5.x og IE6, men ikke IE7 og ikke
Firefox, Opera o.l.

"lt" skal læses "less then" - altså "mindre end". Andre muligheder
er "gt" (greater than), "lte" og "gte" (less than or equal, greater
than or equal).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 16:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> "lt" skal læses "less then" - altså "mindre end". Andre muligheder
> er "gt" (greater than), "lte" og "gte" (less than or equal, greater
> than or equal).

man kan også udelade den parameter:

<!--[if IE 7]>

.... hvorved man specifikt laver noget til IE 7 (burde ikke være nødvendigt.

Eller:

<!--[if IE]>

.... som rammer alle versioner af IE.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 13:17

Philip Nunnegaard skrev:
> Prøv dette i head-sektionen:
>
> <!--[if lt IE 7]>
> <!---
> #tekst {
> height: 400px;
> }
> -->
> <![endif]-->

Jeg havde lige netop brug for denne funktion, men den giver desværre
fejl i valideringen (og virker ikke). Se

http://www.dbhome.dk/lol/sprog.html

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.dbhome.dk%2Flol%2Fsprog.html
--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-07 13:55

Lisbet Laursen skrev:

> [...]

Drop den interne kommentar - så tror jeg det virker.

Altså:

<!--[if lt IE 7]>

#tekst {
height: 400px;
}

<![endif]-->

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 14:12

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Drop den interne kommentar - så tror jeg det virker.
>
> Altså:
>
> <!--[if lt IE 7]>
>
> #tekst {
> height: 400px;
> }

> <![endif]-->

Tak for hjælpen. Det fjerner valideringsfejl, men hjælper desværre ikke
på problemet ifølge Total Validator (screenshot IE 6).
Mon jeg mangler noget i html-koden?
--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 16:23

Lisbet Laursen wrote:

> Tak for hjælpen. Det fjerner valideringsfejl, men hjælper desværre
> ikke på problemet ifølge Total Validator (screenshot IE 6).

I alle browsere ser jeg et problem med din footer, der er noget tekst, der
står hen over en grafik med noget tekst - det hele er ulæseligt af den
grund.

> Mon jeg mangler noget i html-koden?

Du har i hvert fald noget i css, der ikke skal være der:

/*<![CDATA[*/
<!--

i toppen og

-->
/*]]>*/

i bunden. Fjern det.

Hvis jeg omskriver din css vedrørende footer sådan:

#footer {
margin:0;
height: 40px;
padding:5px 5px 30px 0px;
background:url(billeder/footer.png)bottom center;
background-repeat:no-repeat;
}

#footer address {
font-style:normal;
font-size:80%;
color:#2f2f68;
margin:0;
padding:10px 10px 10px 10px;
text-align:center;
}

.... kan jeg få teksten og grafikken adskilt. Derefter må du lege lidt med
værdierne i margin og padding, for at få den sideværts placering på plads.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 16:39

Erik Ginnerskov skrev::

> I alle browsere ser jeg et problem med din footer, der er noget tekst,
> der står hen over en grafik med noget tekst - det hele er ulæseligt af
> den grund.

Ja, jeg er godt klar over det. Det er fordi jeg har leget med et
baggrundsbillede i stedet for tekst - jeg har kun fjernet teksten på et
par af siderne, bl.a. forsiden - og jeg ville lige have det godkendt af
hjemmesideejeren før jeg gik videre.

--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-07 16:25

Lisbet Laursen skrev:

> Tak for hjælpen. Det fjerner valideringsfejl, men hjælper desværre ikke
> på problemet ifølge Total Validator (screenshot IE 6).
> Mon jeg mangler noget i html-koden?

<!--[if IE]>
#center {zoom:1;}

<![endif]-->
<!--[if lt IE 6]>
#center {height:1px;}
<![endif]-->

<!--[if lt IE 7]>

#tekst {
height: 400px;
}

<![endif]-->

Ovenstående, kopieret fra din side, virker
umiddelbart forkert.

<!--[if IE]>
#center {zoom:1;}
<![endif]-->
<!--[if lt IE 7]>
#center {height:1px;}
#tekst { height: 400px; }
<![endif]-->

Hvis jeg husker ret virker zoom kun på IE 7,
som imidlertid får height:1px galt i halsen.

I øvrigt kan jeg ikke se noget element #tekst på
siden.

Bem. i øvrigt at du godt kan pille det
JavsScript i head-delen - du har vel
ikke samme brug for at kunne vise og
skjule tekst i de forsekllige spalter
som jeg har i mine eksempler

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 17:59

Jørgen Farum Jensen skrev:

> <!--[if IE]>
> #center {zoom:1;}
> <![endif]-->
> <!--[if lt IE 7]>
> #center {height:1px;}
> #tekst { height: 400px; }
> <![endif]-->
>
> Hvis jeg husker ret virker zoom kun på IE 7,
> som imidlertid får height:1px galt i halsen.

Mange tak, jeg har indsat ovenstående. Jeg er faktisk ikke helt klar
over hvad denne zoom går ud på - jeg har jo hugget den fra dig

> I øvrigt kan jeg ikke se noget element #tekst på
> siden.

Næ, og det hjalp da også da jeg indsatte en div id="tekst".

> Bem. i øvrigt at du godt kan pille det
> JavsScript i head-delen - du har vel
> ikke samme brug for at kunne vise og
> skjule tekst i de forsekllige spalter
> som jeg har i mine eksempler

Ja, jeg er jo afsløret, kan jeg godt se. Jeg var ikke helt klar over
hvilken funktion javaskriptet havde. Men nu fjerner jeg det.

--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-07 16:26

Lisbet Laursen skrev:

> Tak for hjælpen. Det fjerner valideringsfejl, men hjælper
> desværre ikke på problemet ifølge Total Validator

Har du mere end én IE-version liggende på samme maskine? Det vil
normalt kun være den nyeste ie-version der bliver aflæst i en
conditional - uanset hvilken IE du har åbnet.

Et tip til fejlfinding:

Kopier conditional-afsnittet ned i brødteksten og erstat style-
definitionerne med noget debug-tekst:

<!--[if IE]>
   if IE...<br />
<![endif]-->
<!--[if lt IE 6]>
   if IE lt 6...<br />
<![endif]-->
<!--[if lt IE 7]>
   if lt IE 7
<![endif]-->

Hvis du bruger IE6, skulle du så se:

if IE...
if lt IE 7

Bruger du IE 7 ser du bare:

if IE...<br />

Og er der nogen med IE5.x vil de se:

if IE...
if IE lt 6...
if lt IE 7

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 18:02

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Har du mere end én IE-version liggende på samme maskine? Det vil
> normalt kun være den nyeste ie-version der bliver aflæst i en
> conditional - uanset hvilken IE du har åbnet.

Jeg har kun IE 7 på min maskine. Jeg bruger Total Validator til at
tjekke siden i IE 6.

> Et tip til fejlfinding:

Tak for tippet, men jeg har vist ikke brug for det så?

--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 22:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du mere end én IE-version liggende på samme maskine? Det vil
> normalt kun være den nyeste ie-version der bliver aflæst i en
> conditional

Jeg oplever noget andet med denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/conditionalcomment.asp

Nederst på siden er en række tekstlinjer, der retter sig specifikt mod disse
versioner: 5.0, 5.5, 6 og 7. Kun den rigtige tekstlinje vises i de
forskellige IE-versioner (jeg har alle 4 versioner installeret på samme
maskine under WinXP Pro Sp2).

Andre browsere end IE viser ikke omtalte versionstestlinje.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-07 23:53

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg oplever noget andet med denne side:

Det er vist længe siden jeg har arbejdet med flere ie-
installationer på samme maskine. Tak for korrektionen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Senga

Dato : 05-10-07 19:04

hmm synes min tråd blev overtaget ;)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-10-07 19:16

Senga wrote:
> hmm synes min tråd blev overtaget ;)

*Din* tråd?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 19:37

Senga skrev:

hmm synes min tråd blev overtaget ;)

Beklager hvis du synes det Sagen var at du fik et svar som jeg
troede jeg selv kunne bruge. Og da det ikke var tilfældet, skrev jeg
tilbage om problemet med det. Svarene herpå kunne du måske også bruge
(nogle af)?
--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-10-07 19:47

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> troede jeg selv kunne bruge. Og da det ikke var tilfældet, skrev jeg
> tilbage om problemet med det. Svarene herpå kunne du måske også bruge

Du behøver ikke undskylde. Ingen ejer en tråd.

Fut til dk.admin.netikette

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-10-07 20:01

> Beklager hvis du synes det

Som andre skriver: Ingen ejer en tråd.
Noget andet er, at trådene vises forskelligt alt efter om man bruger en
newsreader eller ikke. Bruger man GoogleGroups, ses det som en flad
struktur, og så synes tråden at være "overtaget".
Ser man den derimod i OutlookXpress, Windows Mail eller anden newsreader
(eller blot via html.dk), ser man trådene i træstruktur, og så er det bare
at svare på det sidste indlæg, der er postet, inden emnet skiftede - og
vupti! Så er der kommet en ny undertråd, der holder sig til éns oprindelige
emne.
I dette tilfælde er det nok allerede efter mit svar øverst i tråden.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-07 20:17

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> holder sig til éns oprindelige emne.
> I dette tilfælde er det nok allerede efter mit svar øverst i tråden.

Tak for det, så blev jeg så meget klogere. Jeg bruger Outlook Express.
Men når/hvis der kommer en anden gang - et lignende tilfælde - skulle
jeg så skifte Subject/Emne eller hellere starte en ny tråd?

--
Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 22:19

Lisbet Laursen wrote:

> Men når/hvis der kommer en anden gang - et lignende tilfælde - skulle
> jeg så skifte Subject/Emne eller hellere starte en ny tråd?

Det er der ikke nogen grund til. Dit spørgsmål, der var afledt af den
oprindlige tråd, kan udmærket føres videre i samme tråd - også en anden
gang. Sådan er kulturen nu en gang i nyhedsgrupperne.Nye brugere skal bare
vænne sig til det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Senga

Dato : 02-11-07 14:20

Ej altså...

Jeg havde jo lavet en smiley der blinkede efter mit udsagn.
Det var ment med et smil på læben, for jeg er da helt enig i, at man
ikke kan eje en tråd.

Jeg er ked af, at det blev misforstået :(

Dea

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-07 14:43

Senga skrev:

> Ej altså...

Hvem svarer du og hvad svarer du på?

Det er svært at se når du ikke citerer noget. Læs gerne min
signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen