Problemer med div i div
Fra : Casper Christiansen

Dato : 28-09-07 14:39

www.zallestuf.dk

Jeg vil gerne have de to divs i indhold til at ligge ved siden af
hinanden.
Hvad skal jeg ændre/tilføje i mine koder for at det virker?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-07 14:50

Casper Christiansen skrev:

> Jeg vil gerne have de to divs i indhold til at ligge ved siden af
> hinanden.
> Hvad skal jeg ændre/tilføje i mine koder for at det virker?

Indsætte det manglende <div> efter første tekstbillede.

Kør din kode gennem denne her validator:

   http://validator.w3.org/

så kan du lettere finde diverse fejl.

--
Bertel

Fra : Casper Christiansen

Dato : 28-09-07 15:55

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Indsætte det manglende <div> efter første tekstbillede.
>
> Kør din kode gennem denne her validator:
>
>    http://validator.w3.org/
>
> så kan du lettere finde diverse fejl.
Så er det rettet, nu er der bare to fejl tilbage i css'en, som jeg
ikke lige kan se hvad skal ændres til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-07 16:10

Casper Christiansen skrev:

> Så er det rettet, nu er der bare to fejl tilbage i css'en, som jeg
> ikke lige kan se hvad skal ændres til.

Du har to punktummer foran klasserne. Der skal kun være ét.

--
Bertel

Fra : Casper Christiansen

Dato : 28-09-07 17:03

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du har to punktummer foran klasserne. Der skal kun være ét.
Nu er de to divs så bare gået ud af indholdsdiven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-07 19:39

Casper Christiansen skrev:

> Nu er de to divs så bare gået ud af indholdsdiven.

Sæt    "float : left;" på klassen indhold, så omslutter den de to
floatede billeder. Den lægger sig også snævert omkring, så du må
sætte bredde og højde for at få den samme kasse som før.

Hvis du fjerner "float : left;" på .tekstbillede p, vil teksten
stå centreret under billederne, sådan som jeg tror du vil have
det.

--
Bertel

Fra : Casper Christiansen

Dato : 28-09-07 20:37

Nu er vi der næsten. Mangler bare to ting nu.
> [...]
> floatede billeder. Den lægger sig også snævert omkring, så du

> sætte bredde og højde for at få den samme kasse som før.
Kan jeg ikke sætte en bredde på så den starter et sted også
automatisk går så langt ud som browseren tillader?

Hvordan angiver jeg nemmest et lille mellemrum mellem de to divs
så billeder ikke ligger lige op af hinanden?
Altså så den er så lang som browservinduet er.
> Hvis du fjerner "float : left;" på .tekstbillede p, vil teksten
> stå centreret under billederne, sådan som jeg tror du vil have
> det.
Nemlig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-07 04:31

Casper Christiansen skrev:

> Kan jeg ikke sætte en bredde på så den starter et sted også
> automatisk går så langt ud som browseren tillader?

Jeg tror ikke det kan gøres præcis, men hvis du sætter width:70%;
på #indhold, så kommer du tæt på. Det virker også med 75%, men
prøv at formindske vinduet og se forskellen på de to
procentsatser.

Sæt en passende margin på #indhold for at få luft til menuen, og
så prøv dig frem med forskellige procenter på width til du finder
et passende kompromis mellem bredden og tendensen til at hoppe
ned under menuen.

> Hvordan angiver jeg nemmest et lille mellemrum mellem de to divs
> så billeder ikke ligger lige op af hinanden?

Ved at sætte enten margin eller padding på tekstbillede. Det er
funktionsmæssigt lige meget, men rent logisk skal det være margin
(afstand til omgivelserne). Padding er afstanden fra selve
indholdet til dets egen bokskant.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-09-07 00:26

Casper Christiansen skrev:

> Jeg vil gerne have de to divs i indhold til at
> ligge ved siden af hinanden.

Det er en næsten umulig opgave du har sat dig
selv på, med float af billeder med tekst under.

Bertel har gjort det på

http://obese.dk/obese.php?nr=8

og det ser fint ud på skærmen, det sidste billede
flytter ned i næste række når skærmen gøres
smallere.

Det giver bare en række udskrivningsproblemer,
prøv at bruge Vis udskrift i forskellige browsere, så
er der noget der går helt galt, især i IE6 og 7.

http://pejrup.dk/ahkunst/?id=billeder prøvede
jeg virkelig alt - det lykkedes at få det til at se pænt
ud på skærmen, men kunden ville kunne udskrive
listen, derfor endte det med denne metode, hvor
det blot er billeder der er stablet op ved siden af
hinanden - se kildekoden!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk