positionering af h1 element
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 27-09-07 10:08

Kan nogen fortælle mig hvorfor mine h1 elementer bliver
positioneret forskelligt i eks: IE og firefox!

Det er kun h1 elementerne der er problem med alle andre elementer
lægger sig hvor de skal.

eksempel:
h1{position:absolute; left:80px; top:40px;}

når denne kode bruges til andre elementer lægger de sig samme
sted, men det er altså ikke tilfældet for h1
Se evt www.jordemoder.net - her er jeg dog tilfreds med
kompromiet, hvor hele siden rykkes lidt ned i de forskellige
browsere, men denne løsning er altså ikke mulig på den nye side
jeg laver.
På forhånd tak

Jimmy skov adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-09-07 11:12

"Jimmy skov Adetunji" skrev i en meddelelse...
> Kan nogen fortælle mig hvorfor mine h1 elementer bliver
> positioneret forskelligt i eks: IE og firefox!

Det er fordi, der er forskellige padding og margin på de forskellige
elementer som default. Dem kan du komme udenom med alm. CSS. Jeg har lavet
en testside engang, som kan ses her:

http://www.linajensen.1go.dk/headings_eksempel.htm

....det kan snyde på siden, at der ikke er sat egenskaber for p.

MVH
Rune Jensen

Fra : lasse

Dato : 28-09-07 07:19

Lav det dog i html fx <html><head><h1>velkommen</h1></head></html>

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-09-07 09:19

"lasse" skrev i en meddelelse...

> Lav det dog i html fx <html><head><h1>velkommen</h1></head></html>

Dit svar løser på ingen måde problemet. Jeg har aldrig hørt om, det er
tilladt at sætte <h1> i <head>, og jeg synes, det er en rigtig dårlig idé at
foreslå det. Det skaber mere forvirring, end det gavner, når du poster så
ukorrekt kode, som dette.

På den anden side, og til spørgeren, så skal man heller ikke bruge position:
absolute til at sætte enkeltelementer, som H1. Lad være med det, med mindre
du ved helt klart, hvad du gør. Position kan fuldstændigt ødelægge sidens
flow, hvis ikke brugt rigtigt.

Hvis man vil positionere H1 et bestemt sted, som en header, så lav en header
DIV. Så har du mulighed for at styre alle elementer indeni, og kun dem. Så
kan du placere boksen (nærmest) som du selv vil, og evt. tilføje flere
elementer.

Følgende bliver vist fuldstændigt ens i FF og IE6. Det er en box med rød
border placeret 100px fra sidens top. Indeni er padding og margin sat til 0,
så selve placeringen af H1 bestemmes af dennes egenskaber på dens margin. H1
er iøvrigt sat til verdana 32px, med lineheight 32px, centreret, og med
margin top og bund på 25 px og en padding på 0:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>

<title>Script og kode test: Forside</title>

body{
margin: 0;
padding: 0;
}

#header{
margin: 100px 0 0 0;
padding: 0;
border: #c00 1px solid;
text-align: center;
}

#header h1{
font-size: 32px;
line-height: 32px;
font-family: verdana, sans-serif;
margin: 25px 0;
padding: 0;
}

</head>

<h1>Overskrift</h1>

....det kan løses anderledes, hvis der skal flere elementer i header DIVen,
eller efter omstændighederne, men ovenstående virker.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 28-09-07 10:01

Jeg bukker og takker!!

Det er sjovt som tingene pludselig kan stå helt klart for en.

Hilsen

jimmy skov

www.ingridhegland.dk www.jordemoder.net