Box i bunden af siden
Fra : Thrane

Dato : 27-09-07 08:53

Hej

Hvordan kan jeg få en box til altid være nederst på en side?
Jeg vil gerne lave nogle menu-punkter som altid er synlige der, også selom
siden er længere og der skal scrolles.

Pft.
Thrane

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-09-07 09:30

Thrane wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Hvordan kan jeg få en box til altid være nederst på en side?
> Jeg vil gerne lave nogle menu-punkter som altid er synlige der, også selom

Hvis boxen over har overflow:no; og du i omtalte box ikke har angivet
placeringen som relative, så burde den automatisk blive skubbet ned, når siden
bliver længere.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thrane

Dato : 27-09-07 10:41

"Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> wrote in message

> Hvis boxen over har overflow:no; og du i omtalte box ikke har angivet
> placeringen som relative, så burde den automatisk blive skubbet ned, når
> [...]

Den skal være nederst på siden, hvis siden er kortere end vinduet, elelrs
bare nederst.
Men jeg har ingen anelse om css'en til dette.

Alternativt kunne den være synlig nederst altid, men som et lag der ligegr
øverst?

--
Thrane

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-09-07 11:47

Thrane skrev:

> Hvordan kan jeg få en box til altid være nederst
> på en side?

Prøv at se løsningen på
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 27-09-07 18:17

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Prøv at se løsningen på
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk

Tak, det ser meget brugbart ud!

--
Thrane

Fra : Thrane

Dato : 04-10-07 09:01

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Prøv at se løsningen på
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Brugte denne løsning, men den resulterede dog i at alle .png filer viste sig
kort og derefetr forsvandt fra siden.

Lidt søgning gav mig http://dean.edwards.name/IE7/usage/
Efter jeg erstattede ie7-standard-p.js med den jeg fandt på siden, virkede
det efter hensigten...

--
Thrane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-07 11:58

Thrane skrev:

> Hvordan kan jeg få en box til altid være nederst på en side?

Hvis du opgiver IE6 og tidligere IE'er, kan du gøre det sådan:

CSS:
..fiksboks {
   position: absolute;
   bottom: 20px;
   left: 40px;
   position: fixed;>

HTML

Den div bliver stående i moderne browsere selv om der scrolles.
Men det betyder også at den kan risikere at stå oven i noget af
teksten. Du kan se et eksempel her:

   http://fiduso.dk/?page=skraellemaend

og du kan fremprovokere problemer ved at formindske vinduet.

--
Bertel

Fra : Thrane

Dato : 27-09-07 18:16

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> teksten. Du kan se et eksempel her:
>
> http://fiduso.dk/?page=skraellemaend
>
> og du kan fremprovokere problemer ved at formindske vinduet.

Kunne godt være det var noget.
Der er tale om en div der fylder hele bredden af siden med hvid baggrund, så
det gør ikke noget "smutter" ind over noget andet.

Tak for det!

--
Thrane

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-10-07 12:07

Thrane skrev:
> Hej
>
> Hvordan kan jeg få en box til altid være nederst på en side?
> Jeg vil gerne lave nogle menu-punkter som altid er synlige der, også selom
> siden er længere og der skal scrolles.

To eksempler
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-20.html