<li></li> og IE6, IE7 og firefox
Fra : Pernille Lau

Dato : 26-09-07 07:52

Hej...

Er der en her som kan fortælle mig hvordan man får <li></li>
attributten til at fungere ens i IE&, IE7 og firefox.
Der skal ikke sættes <ul></ul> rundt om, da jeg ikke vil have det
store sorte punkttegn - har selv sat et andet tegn ind.

Problemet er at jeg har nogle lange linier, som skal sættes op i
en punktopstilling, men grundet disse lange linier (ligger i en
div som har en bestemt bredde) bliver linierne brudt og jeg får
så denne opstilling:

- bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla
- bla bla bla bla bla bla bla
bla bla

Den eneste måde jeg har fået det til at virke i IE6 er ved at
ligge en style ind på <li style="margin-left=7px"></li>.

Dette virker hverken i Firefox eller IE7 - nogen som har en ide
til, hvordan det kommer til at virke.

På forhånd tak

Hilsen
Pernille

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 26-09-07 08:21

"Pernille Lau" <pernillelau@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligge en style ind på <li style="margin-left=7px"></li>.
>
> Dette virker hverken i Firefox eller IE7 - nogen som har en ide

Nej, naturligvis virker det ikke.
<li> som betyder List Item, skal stå i en liste for at have nogen effekt (og
kunne validere..)
http://www.gotapi.com/cssw3s
brug <ul> og sæt (css) list-style : none;

Birger

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-09-07 08:27

"Pernille Lau" skrev i en meddelelse...

> Der skal ikke sættes <ul></ul> rundt om,

Jo... det skal der, ellers er det ikke korrekt HTML

> da jeg ikke vil have det
> store sorte punkttegn - har selv sat et andet tegn ind.

I så fald, skal du bruge list-style-type eller list-style-image:

http://www.w3schools.com/css/pr_list-style-type.asp
http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_list-style-type

og for images:
http://www.w3schools.com/css/pr_list-style-image.asp

> Den eneste måde jeg har fået det til at virke i IE6 er ved at
> ligge en style ind på <li style="margin-left=7px"></li>.

Først og fremmest, så sørg for, du har korrekt Doc-Type.
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/
Ellers kan du ikke være sikker på nogetsomhelst.

Dernæst, så er ovenstående kode forkert. Hvis du vil bruge den, så skal det
være:
<li style="margin-left: 7px">listtext</li>

....altså med kolon i stedet for lig-med. Spørgsmålet er så, om det er den
bedste løsning, det er jeg ikke helt klar over. Det rykker jo bare alle
<li>ere til højre hele vejen ned. Du kan evt. bruge text-indent i stedet,
eller padding. Der er lige det ved det, svjh, at nogle browsere har andre
egenskaber for text-indent, margin og padding på <li> end lige IE. Så dem,
man ikke bruger skal måske sættes til 0 for at få det nøjagtigt.

MVH
Rune Jensen

--
WinAmp: BBB - New Romantic
Mit hjem på nettet: www.runejensen.dk

Fra : Pernille Lau

Dato : 26-09-07 08:49

Tak for jeres forslag...

Bliver vist nødt til at spørge på en anden måde....

Når man har sin liste:

<ul>
<li>

- bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla
- bla bla bla bla bla bla bla
bla bla

</li>
</ul>

Hvordan får man så de linier ( i eksemplet 2 og 4) ind under,hvor
linierne 1 og 3 starter... altså sådan her...

- bla bla bla bla bla
bla bla bla
- bla bla bla bla bla
bla bla

Altså så det kommer til at stå pænt både i IE6, IE7 og firefox.

Kan få det til at står pænt i IE6 ved brug af en style på <li></li>
men ikke i IE7 og firefox.

Fra : Pernille Lau

Dato : 26-09-07 08:55

Har fundet ud af det....

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-09-07 18:47

On 26 Sep 2007 07:54:55 GMT, Pernille Lau <pernillelau@stofanet.dk>
wrote:

>Har fundet ud af det....

Og den var?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-09-07 09:00

> [...]

> - bla bla bla bla bla
> bla bla
>
> Altså så det kommer til at stå pænt både i IE6, IE7 og firefox.

....sådan her i sin grundform. Stylingen på li, ved jeg ikke, om skal med:

HTML:

<head>
ul{
list-style-type: circle;
}

li{
padding-left: 0;
text-indent: 0;
margin-left: 0;
}
</head>

<ul>
<li>Tea</li>
<li>Coca Cola</li>
</ul>

MVH
Rune Jensen

--
WinAMP: Future Dance Party Vol. 1

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-09-07 18:47

On 26 Sep 2007 07:48:51 GMT, Pernille Lau <pernillelau@stofanet.dk>
wrote:

>Når man har sin liste:
<snip>

>Hvordan får man så de linier ( i eksemplet 2 og 4) ind under,hvor
>linierne 1 og 3 starter... altså sådan her...

> [...]

Det første du skal spørge dig selv om er, hvorfor du vil have denne
indrykning?
Hvis det er fordi der er tale om en ny liste inden i den eksisterende,
så skal det også defineres som en liste i HTML - altså en liste inde i
en liste.

Det er vigtigt at tænke i struktur, før man tænker i form. Ellers ender
man med noget, som er helt ulogisk bygget op.

Når det er på plads, kan du justere margin, padding osv.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj