Position absolute (att: hr Vebel)
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 25-09-07 21:03

Jeg bad om at få feedback på min side www.ingridhegland.dk
og været glad for den kontante afregnin!
Allan vebel skrev i et af sine svar, at jeg skulle prøve at
fjerne alle position absolute fra min css.
Hvorfor det?
Er det forkert at bruge dette til at positionerer med?

Jimmy skov adetunji
www.ingridhegland.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-09-07 21:41

"Jimmy skov Adetunji" skrev i en meddelelse...
> [...]
> fjerne alle position absolute fra min css.
> Hvorfor det?
> Er det forkert at bruge dette til at positionerer med?

Mja. Hvis du kan bruge float i stedet, så ville jeg gøre det. Du gør det, at
du tjekker din side først med CSS slået fra, og bagefter i
http://www.operamini.com/demo/?url=www.ingridhegland.dk

....og så skal sidens indhold have et naturligt flow. Kort sagt, så risikerer
man, at position ødelægger dette flow, fordi det ikke tager plads op i
designet, så det skal bruges med omtanke. En af de steder, hvor det kan vise
sig nyttigt, er hvis man vil flytte menuen op i forhold til indholdet,
f.eks. med en vandret menu, som står sidst i koden, men ligger over
indholdsdelen i selve designet. Jeg kender ingen anden metode end med
position lige dér.

Det behøver du ikke, som jeg ser det. Du kan, med lidt arbejde, godt få
menuen til sidst i koden stadig ved at bruge float: left på menuDIVen, og
altså flytte den til venstre for indholdet.

Din kode er ellers på vej. Men fjern alle &nbsp; i <li> og lad være med at
bruge tabeller til layoutet. At bruge tabeller til layout, og så samtidig få
det brugervenligt, det kræver, man ved hvad man gør. Det gør det også til en
pine at rette senere, fordi man skal fjerne/tilføje tabelceller det rigtige
sted, og de alle er afhøngige af selve tabellen. Så er det lettere med DIVs,
som er selvstændige bokse og kan flyttes hver for sig.

MVH
Rune Jensen

--
winamp: n-trance - set you free

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-09-07 22:30

Jimmy skov Adetunji skrev:

> fjerne alle position absolute fra min css.
> Hvorfor det?

Fordi du ikke får et naturligt flow ud af det, det
er blot nogle bokse der er klasket op, og det
kan give en masse problemer - prøv for eksempel
at se din side med Vis udskrift.

Desuden er den centreret ved hjælp af negative
margener - det giver andre problemer, prøv at se
din side i et vindue der der 800 pixels bredt eller
mindre, her kan man ikke scrolle hen til menuen.

Centrering bør laves ved hjælp af metoden på
http://html-faq.dk/2007.asp

> Er det forkert at bruge dette til at positionerer
> med?

Det skal bruges med meget stor forsigtighed, det
er bedre at lave en boks med fast eller variabel
bredde, og herefter stable topbar, menu, og brødtekst
ind i denne boks, og eventuelt afslutte den med en
footer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk