/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Problemer med 800X600
Fra : Casper Christiansen


Dato : 25-09-07 12:07

Når jeg ser siden www.oers-inventar-industri.dk i IE falder den
miderste rækker billeder ned i teksten. I FF står den som den
skal.

Ligger fejlen i Frontpage eller hvad?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Bertel Lund Hansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-09-07 12:40

Casper Christiansen skrev:

> Når jeg ser siden www.oers-inventar-industri.dk i IE falder den
> miderste rækker billeder ned i teksten. I FF står den som den
> skal.

Fejlen kan fremprovokeres i alle browsere hvis man formindsker vinduet.

> Ligger fejlen i Frontpage eller hvad?

Jeg kender ikke Frontpage, så jeg ved ikke om man kan lave god
kode med den, men den foreliggende kode er dårlig, bl.a. er det
en uskik at lave mellemrum ved en meterlang stribe med  

Jeg vil råde dig til at starte forfra uden rammer og så bruge CSS
til opsætningen (samt huske en doctype og alt-tekster).

Du kan lave en klasse til billeder med tekst:

CSS
..tekstbillede {
   float: left;
   border: none;
}
..tekstbillede p {
   float: left;
   text-align: center;
}

HTML
<div class='tekstbillede'>
<a href='Udstillingsborde/bord.htm'><img src='images/Nye/udstillingsbord1.JPG' alt='Udstillingsbord 1' width='197' height='151'></a>
<p>Udstillingsborde</p>
</div>

På den måde bliver tekst og billede holdt sammen i en div, og
hvis den flytter sig (fordi vinduet formindskes), så tager den
teksten med.

Det er primært den udbredte brug af "position:absolute;" der
bevirker at tingene opfører sig anderledes end forventet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Casper Christiansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Casper Christiansen


Dato : 25-09-07 13:42

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg vil råde dig til at starte forfra uden rammer og så bruge CSS
> til opsætningen (samt huske en doctype og alt-tekster).
Det ville jeg også gerne men det firma der har siden tror jeg ikke er interreseret i at betale
for at jeg laver det i CSS istedet.
> Du kan lave en klasse til billeder med tekst:
Vidste jeg ikke. Men det var faktisk smart.


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Rune Jensen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 25-09-07 14:05

"Casper Christiansen" skrev i en meddelelse...

>> Jeg vil råde dig til at starte forfra uden rammer og så bruge CSS
>> til opsætningen (samt huske en doctype og alt-tekster).
> Det ville jeg også gerne men det firma der har siden tror jeg ikke er
> interreseret i at betale
> for at jeg laver det i CSS istedet.

Måske vil de så heller ikke betale for, at du får optimeret
forsidebillederne? Siden tager ca. 7 sekunder på en 2mb, tror ikke, jeg
ville kunne holde det ud på en langsommere forbindelse.

Jeg kender det godt, at firmaerne tror, det, som var brugbart for 3-4 år
siden, stadig er. Nej, det er det sjovt nok ikke, det er tværtimod noget,
man helst undgår, fordi man kender problemerne fra dengang, og har fundet
løsninger i nutidige metoder. Hele siden kunne med fordel kodes om. Rammer
er gaaaaaaaaaammeldags. Og uproft.


MVH
Rune Jensen



Casper Christiansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Casper Christiansen


Dato : 25-09-07 16:27

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Måske vil de så heller ikke betale for, at du får optimeret
> forsidebillederne?
Jo det er jeg i gang med. Har bare ikke haft tid til at gøre det med mere end
et af dem.
> Jeg kender det godt, at firmaerne tror, det, som var brugbart for 3-4 år
> siden, stadig er. Nej, det er det sjovt nok ikke, det er tværtimod noget,
> man helst undgår, fordi man kender problemerne fra dengang, og har fundet
> løsninger i nutidige metoder. Hele siden kunne med fordel kodes om. Rammer
> er gaaaaaaaaaammeldags. Og uproft.
Ja har jeg også sagt til dem. Og de vil nu overveje om de vil have den lavet
til CSS.


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Rune Jensen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 27-09-07 07:49

"Casper Christiansen" skrev i en meddelelse...
> Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

>> Hele siden kunne med fordel kodes om. Rammer
>> er gaaaaaaaaaammeldags. Og uproft.

> Ja har jeg også sagt til dem. Og de vil nu overveje om de vil have den
> lavet
> til CSS.

Nøjagtig samme besked har jeg selv fået. Regn med at skulle kæmpe (op ad
bakke i modvind) og at skulle bruge al din evne for overbevisning for at de
kan indse det rigtige i det

....og at det ikke altid virker alligevel. Firmaer er stokkonservative og
nærmest digitale maskinstormere, når det handler om at lave om på alt andet
end grundformen til deres hjemmesider - hvilket er sjovt, når det er
indenfor webdesign, der sker noget af den hurtigste udvikling. Jeg tør slet
ikke komme med det næste, at en hjemmeside _bør_ kunne ses bare acceptabelt
på en mobil.

MVH
Rune Jensen



Birger (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Birger


Dato : 27-09-07 10:36

> ...og at det ikke altid virker alligevel. Firmaer er stokkonservative og
> nærmest digitale maskinstormere, når det handler om at lave om på alt
> andet end grundformen til deres hjemmesider - hvilket er sjovt, når det er
> indenfor webdesign, der sker noget af den hurtigste udvikling. Jeg tør
> slet ikke komme med det næste, at en hjemmeside _bør_ kunne ses bare
> acceptabelt på en mobil.

Hvor har du den fra?
Der findes benzintanke der har diesel.
Det betyder ikke at alle biler skal kunne køre på diesel.

Antagelsen må være, at de mobiler der kan bruges på nettet og den software
de anvender til formålet overholder standarderne.
Derfor bør sider der overholder standarderne også vises på mobiler - eller
indholdet i det mindste at kommer på skærmen i en eller anden acceptabel
form.
Det er ikke designerens opgave at være opmærksom på om en given side kan
vises på mobiler, men producenter af mobiler/software der skal sikre at de
kan.

Birger



Rune Jensen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 27-09-07 13:10

"Birger" skrev i en meddelelse

> Hvor har du den fra?
> Der findes benzintanke der har diesel.
> Det betyder ikke at alle biler skal kunne køre på diesel.
>
> Antagelsen må være, at de mobiler der kan bruges på nettet og den software
> de anvender til formålet overholder standarderne.
> Derfor bør sider der overholder standarderne også vises på mobiler - eller
> indholdet i det mindste at kommer på skærmen i en eller anden acceptabel
> form.
> Det er ikke designerens opgave at være opmærksom på om en given side kan
> vises på mobiler, men producenter af mobiler/software der skal sikre at de
> kan.

....så du tjekker altså også bare dine sider i Firefox, og så er det det?
Eller hvad? Det virker jo bare det validerer?

Jeg kan ikke påstå jeg er ret enig i dine betragtninger, med mindre, der er
noget, jeg har misforstået, men det er jo det gode ved demokrati, at vi kan
have hver vores forskellige meninger


MVH
Rune Jensen



Birger (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Birger


Dato : 27-09-07 14:10

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46fb9c78$0$4175$456a7185@news.cirque.dk...
> "Birger" skrev i en meddelelse
>
>> Hvor har du den fra?
>> Der findes benzintanke der har diesel.
>> Det betyder ikke at alle biler skal kunne køre på diesel.
>>
>> Antagelsen må være, at de mobiler der kan bruges på nettet og den
>> software de anvender til formålet overholder standarderne.
>> Derfor bør sider der overholder standarderne også vises på mobiler -
>> eller indholdet i det mindste at kommer på skærmen i en eller anden
>> acceptabel form.
>> Det er ikke designerens opgave at være opmærksom på om en given side kan
>> vises på mobiler, men producenter af mobiler/software der skal sikre at
>> de kan.
>
> ...så du tjekker altså også bare dine sider i Firefox, og så er det det?
> Eller hvad? Det virker jo bare det validerer?
>
> Jeg kan ikke påstå jeg er ret enig i dine betragtninger, med mindre, der
> er noget, jeg har misforstået, men det er jo det gode ved demokrati, at vi
> kan have hver vores forskellige meninger
>


Jo da. Du har da lov at mene lige hvad du vil.

"..at en hjemmeside _bør_ kunne ses bare acceptabelt på en mobil."
Der _bør_ måske stå, at _du mener_ det skal være sådan, så alle er klar
over, at det hverken er et krav eller en officiel anbefaling.


"Firmaer er stokkonservative og nærmest digitale maskinstormere, når det
handler om at lave om på alt andet end grundformen til deres
hjemmesider -..."
Firmaer har ofte billeder der fylder meget mere end de kan vises på en
mobil.
Og der er millionvis af andre sider, der også fylder for meget til en
mobil-skærm.
Dem må vi andre så ikke se, eller skal affinde os med smådele, for at de kan
ses på mobiler, eller hvordan?

Jeg bruger FF ved design, checker i IE7 og tilpasser til IE6.
Har haft Opera inde over, men den er tilpas forskellig fra de andre, så jeg
ser dem her, men gør ingenting for at rette de finurligheder der følger med
Opera.
Og jeg gør absolut ingenting for at få mobiler til at vise dem. Har ikke
engang mulighed for at se dem på en mobil.
Heller ikke på iPod og hvad der ellers findes.
Siderne overholder standarderne og virker hvor de er beregnet til at kunne
ses.
Hvis de ikke kommer ud rigtigt på mobiler eller andet udstyr, er det ikke
mit problem.


Som du selv skriver, er der en hurtig udvikling indenfor web-teknologien.
Det er der også indenfor mobiltelefoner, og andet håndholdt udstyr.
Lige netop derfor, bør en side der overholder gældende standarder også komme
"rigtigt" ud på disse nye "dimser", således at designere/programmører ikke
behøver at bekymre sig om, om de faktisk kan vise dem.
Det er lige præcis det, der er (et af) formålet med standarderne.

Det er temmelig naivt at tro, at fordi man har en mobiltelefon, kan man -
eller kommer til at kunne - se alting på nettet.


Birger



Philip Nunnegaard (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 27-09-07 16:24

> Og jeg gør absolut ingenting for at få mobiler til at vise dem. Har ikke
> engang mulighed for at se dem på en mobil.

Det problem har jeg også delvist. Forstået på den måde, at det tager 100 år
og en ostemad at få en side frem på min mobiltelefon.
Dertil kommer, at det koster en bondegård for hver kilobyte, den skal hente
ind.

Men ved diverse tests er jeg kommet frem til, at Opera kan vise et tilnærmet
billede af, hvordan det vil se ud på håndholdt udstyr under Vis -> Lille
skærm.

> Heller ikke på iPod og hvad der ellers findes.
Der er ingen webbrowser i min iPod.



Bertel Lund Hansen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-09-07 19:59

Philip Nunnegaard skrev:

> Men ved diverse tests er jeg kommet frem til, at Opera kan vise et tilnærmet
> billede af, hvordan det vil se ud på håndholdt udstyr under Vis -> Lille
> skærm.

Man kan bruge Operas egen simulator:

   http://www.operamini.com/demo/

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-09-07 14:19

Casper Christiansen skrev:

> Det ville jeg også gerne men det firma der har siden tror jeg
> ikke er interreseret i at betale for at jeg laver det i CSS
> istedet.

- Vil I helst have den dyre eller den billige hjemmeside (holder
to modeller frem: en til 1'000 og en til 10'000 kr.)?
- Vi tager den billige.
- Så skal I have denne her (holder den frem til 10'000 kr.)
- Jamen, det er jo ikke den billigste!
- Nej, men det bliver den.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Lasse Reichstein Nie~ (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 27-09-07 13:21

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> writes:

>> Jeg tør slet ikke komme med det næste, at en hjemmeside _bør_ kunne
>> ses bare acceptabelt på en mobil.
....
> Antagelsen må være, at de mobiler der kan bruges på nettet og den software
> de anvender til formålet overholder standarderne.

Mobil-browsere overholder standarderne (nogen af dem, i hvert
fald). De har bare *meget* små skærme med lav opløsning.

> Derfor bør sider der overholder standarderne også vises på mobiler -
> eller indholdet i det mindste at kommer på skærmen i en eller anden
> acceptabel form.

Se, "acceptabel form" er netop problemet her. Ren HTML kan skam
sagtens vises, men antagelser om at browseren er, fx, mindst 400px
bred vil før eller siden vise sig som sider der ikke kan bruges.
Selvfølgelig kan man bare slå forfatterens CSS fra og få en side
som man selv kan styre visningen af, det skulle bare helst ikke
være nødvendigt.


/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Karl Erik Christense~ (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-09-07 15:24

Den Tue, 25 Sep 2007 15:19:14 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> - Vil I helst have den dyre eller den billige hjemmeside (holder
> to modeller frem: en til 1'000 og en til 10'000 kr.)?
> - Vi tager den billige.
> - Så skal I have denne her (holder den frem til 10'000 kr.)
> - Jamen, det er jo ikke den billigste!
> - Nej, men det bliver den.
>

Det er en OMMER go'e Bertel, har man ikke set den før
Hvis din hjemmeprofeti har noget på sig, så kan man få den billige model
langt billiger - den holder jo 3-4 år (det gør den dyre også, for
om 4 år er der sikkert andre standarter). Så den billige holder 30-40
år, før den koster det samme som den dyre (som ikke holder alligevel).

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Leonard (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-09-07 15:33

On 25 Sep 2007 14:23:39 GMT, Karl Erik Christensen wrote:

> Så den billige holder 30-40
> år, før den koster det samme som den dyre (som ikke holder alligevel).

Det værste er da, at det sandsynligvis ikke er den billigste løsning,
der er den dårligste. Det er slet ikke normalt at kvalitet og pris
hænger sammen i denne verden.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Bertel Lund Hansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-09-07 16:16

Leonard skrev:

> Det værste er da, at det sandsynligvis ikke er den billigste løsning,
> der er den dårligste.

Æh ... jo. Vi snakker jo om samme designer. Og den billige bliver
dyr på grund af de mange mistede kunder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Leonard (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-09-07 18:33

On Tue, 25 Sep 2007 17:16:16 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>> Det værste er da, at det sandsynligvis ikke er den billigste løsning,
>> der er den dårligste.
>
> Æh ... jo. Vi snakker jo om samme designer. Og den billige bliver
> dyr på grund af de mange mistede kunder.

Jeg tror jeg skal bruge længere tid på at lave noget juks i frames og
tabeller end i xhtml strict og css, så nej ikke altid det dårligste, der
er dyrest i første omgang, heller.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Karl Erik Christense~ (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-09-07 15:56

Den Tue, 25 Sep 2007 16:33:11 +0200 skrev Leonard:
>Det er slet ikke normalt at kvalitet og pris
> hænger sammen i denne verden.
>

Hej Leonard.
Jo, hvis man køber fav dobbelfav - ikke? hir-hir.

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Leonard (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-09-07 16:10

On 25 Sep 2007 14:55:39 GMT, Karl Erik Christensen wrote:

> Jo, hvis man køber fav dobbelfav - ikke? hir-hir.

Ikke forstået?
- hvad er fav og dobbelfav?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Karl Erik Christense~ (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-09-07 16:16

Den Tue, 25 Sep 2007 15:19:14 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> - Så skal I have denne her (holder den frem til 10'000 kr.)
> - Jamen, det er jo ikke den billigste!
> - Nej, men det bliver den.
>

Eneste forskel er sikkert, at man med den til 10.000 kr. får
"Fyrretræskøkken". Men nu er stavning jo ikke noget der diskuteres her.

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Casper Christiansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Casper Christiansen


Dato : 25-09-07 17:01

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Eneste forskel er sikkert, at man med den til 10.000 kr. får
> "Fyrretræskøkken". Men nu er stavning jo ikke noget der diskuteres her.
Hehe. Godt set. :P


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Karl Erik Christense~ (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-09-07 16:19

Den Tue, 25 Sep 2007 17:10:13 +0200 skrev Leonard:

> On 25 Sep 2007 14:55:39 GMT, Karl Erik Christensen wrote:
>
>> Jo, hvis man køber fav dobbelfav - ikke? hir-hir.
>
> Ikke forstået?
> - hvad er fav og dobbelfav?
>

Indgår feks. i din web-adresse

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Casper Christiansen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Casper Christiansen


Dato : 25-09-07 17:02

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Den Tue, 25 Sep 2007 17:10:13 +0200 skrev Leonard:
>
> > On 25 Sep 2007 14:55:39 GMT, Karl Erik Christensen wrote:
> > - hvad er fav og dobbelfav?
> >
>
> Indgår feks. i din web-adresse
Kunne den forklares lidt bedre? Jeg fatter stadig ikke hvad det
er.

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Karl Erik Christense~ (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-09-07 17:15

Den Tue, 25 Sep 2007 16:01:43 +0000 skrev Casper Christiansen:

> Kunne den forklares lidt bedre? Jeg fatter stadig ikke hvad det
> er.
>

I "Das Vaterland" udtales v som f - fav. Så VW bliver udtalt som fav
dobbelfav. De 10.000 kan indsættes på min konto nr. ha-ha.

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Leonard (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-09-07 18:32

On 25 Sep 2007 16:14:53 GMT, Karl Erik Christensen wrote:

> I "Das Vaterland" udtales v som f - fav. Så VW bliver udtalt som fav
> dobbelfav. De 10.000 kan indsættes på min konto nr. ha-ha.

Dobbelfav er en dårlig joke, w udtales vee med langt træk, bortset fra i
BMW, der skal det være fee ...
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Karl Erik Christense~ (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-09-07 18:40

Den Tue, 25 Sep 2007 19:31:41 +0200 skrev Leonard:

> Dobbelfav er en dårlig joke, w udtales vee med langt træk, bortset fra i
> BMW, der skal det være fee ...

Naaaa - en eller anden skriver da i sin footer: "Vil du have ry som lærd,
skal du få det nemme til at lyde svært" - det har jeg sgu da gjort

--
Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste