Problerm med udskrift med css
Fra : nils jepsen

Dato : 24-09-07 11:55

Hej
Jeg er nybegynder med css, og det fungerer fint på skærmen, men
jeg har problemer med udskrift af siderne; Når jeg bestiller en
udskrift udskrives kun første side. Er der nogen der har et bud
på hvad jeg overser ?
se eks. http://museum-psyk.dk/1csskabelon.htm
vh. Nils Jepsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 24-09-07 14:04

nils jepsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> jeg har problemer med udskrift af siderne; Når jeg bestiller en
> udskrift udskrives kun første side. Er der nogen der har et bud

Hej Nils

Når jeg kikker på dine koder (kildekoder), så ser det ud for mig,
som at dine javascript ikke kaldes rigtigt. Det er noget med
"text.javascript". Måske skal du spørge oppe i javascriptgruppen.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-09-07 17:59

Peter Vesth skrev:

> ser det ud for mig, som at dine javascript ikke
> kaldes rigtigt. Det er noget med "text.javascript".
> Måske skal du spørge oppe i javascriptgruppen.

Udskriften har ikke noget med javascript at gøre,
prøv at slå javascript fra, så er det bare menuen
der ikke fungerer (hvilket er uheldigt nok i sig selv),
men den kan fortsat ikke udskrives.

Lad dog være med at svare hvis du ikke kan hjælpe
alligevel - du fører jo manden på vildspor

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-09-07 19:11

nils jepsen skrev:

> Er der nogen der har et bud på hvad jeg overser?

Prøv først at lægge en doctype ind øverst på siden,
for eksempel:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

(Skal stå på én linje)

Ret herefter valideringsfejlene, se

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmuseum-psyk.dk%2F1csskabelon.htm&charset=iso-8859-1&doctype=HTML+4.01+Strict&ss=1&outline=1&group=0

så er der større chance for at det ikke er den slags
der spiller ind.

Pas på med

#boks2 {
position:absolute;
top:180px;
left:320px;
width:50%;
}

Her er det bedre at bruge

#boks2 {
padding-top:180px;
padding-left:320px;
width:50%;
}

Det er langt nemmere at styre i udskrift-css'en, hvor du
så kan sætte passende margin og padding på, og slukke
de elementer der ikke skal udskrives.

Vend tilbage når du har rettet, så kigger vi på det igen!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : nils jepsen

Dato : 25-09-07 10:45

Hej Allan Webel - tak for din hjælp

> Ret herefter valideringsfejlene, se

Prøver, men de fleste af fejlene ser jeg ikke som fejl, (validatorene angiver manglende " som står i html'en ol.) så jeg forstår ikke helt
programmet

har udskiftet
> #boks2 {
> position:absolute;
> top:180px;
> left:320px;
> width:50%;
> }
med dit forslag , og én af delene hjælper her på min egen maskine, men udskriftsproblemet er der stadig når jeg lægger den på nettet.
Til gengæld får jeg på min maskine hér et nyt problem hvor #img-br ikke virker i udskriften, så billederne står oven i teksten.
Problemet ligger ved udskrift - på skærmen virker css'en som det er hensigten.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-09-07 12:50

nils jepsen skrev:

> (validatorene angiver manglende " som står i
> html'en ol.) så jeg forstår ikke helt programmet

Du har alligevel valgt en anden doctype end den
jeg foreslog - og det giver fejlen:

This page is not Valid (no Doctype found)!

> men udskriftsproblemet er der stadig når jeg
> lægger den på nettet.

Det var for at eliminere alle fejl der kan have noget
med det at gøre, og udskriften er da væsentlig
bedre nu.

> Til gengæld får jeg på min maskine hér et nyt
> problem hvor #img-br ikke virker i udskriften, så
> billederne står oven i teksten.

Prøv at fjerne float på billederne, bare for at se hvordan
det influerer på udskriften. Du har i øvrigt #img-br{ to
steder i den normale css-fil.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : nils jepsen

Dato : 25-09-07 13:51

Hej og tak igen - nu nærmer det sig

> Du har alligevel valgt en anden doctype end den
> jeg foreslog -

done

> Prøv at fjerne float på billederne, bare for at se hvordan
> det influerer på udskriften.
float fjernet

Nu viser den alle sider i visudskrift, men billederne dækker
stadig noget af teksten.

Hvad styrer det ?

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-09-07 21:46

nils jepsen skrev:

> float fjernet

Fjerner jeg float helt, er der ikke noget galt med
udskriften.

Prøv med float:none; i udskrift-css'en!

> Nu viser den alle sider i visudskrift, men billederne
> dækker stadig noget af teksten.

Du skal sikkert give den floatede boks en størrelse
(jeg tror at det er sådan noget der går galt), og så
styre indholdet i hver boks med css og hver sit ID, i
stedet for den gammeldags kode du har brugt.

Du har brugt <div id="img-br"> flere steder, men du
må kun bruge samme id én gang.

Udskrift af floatede elementer har altid skabt en del
problemer, og har fungeret forskelligt i forskellige
browsere. Skal du være helt sikker på udskrivning,
skal du lave et pdf-fil.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : nils jepsen

Dato : 25-09-07 22:49

Hej igen
> Prøv med float:none; i udskrift-css'en!
Det virker

> stedet for den gammeldags kode du har brugt.

gammeldags kode ?

> Du har brugt <div id="img-br"> flere steder, men du
> må kun bruge samme id én gang.

Er det vigtigt? ser ikke ud til at give problemer nu.

> skal du lave et pdf-fil.
Er der en smart måde at lave en webside til pdf?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-09-07 23:35

nils jepsen <niconjNOSPAM@gmail.dk> skrev :

>gammeldags kode ?

Ja, og især når du har valgt at angive doctype som strict html.

Al formatering, farver, baggrunde mv. skal i så angives med css.

Fx <body leftmargin="0" topmargin="0" alink="#993366"
background="gavl-ll.jpg" bgcolor="white" link="blue"
marginheight="0" marginwidth="0" text="black" vlink="purple">

Her er dels brugt ikke eksisterende tags (leftmargin og
topmargin) og dels farve- og baggrundsangivelse med html, hvor
der skal bruges css til det.

>Er det vigtigt? ser ikke ud til at give problemer nu

Måske ikke, men det er kun fordi browsere ignorerer nogle fejl,
det er ikke sikkert de gør det i al fremtid.

>Er der en smart måde at lave en webside til pdf?

Siden skal ikke være i pdf, men der kan laves en printversion i
pdf.

Tjek
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmuseum-psyk.dk%2F1csskabelon.htm&charset=iso-8859-1&doctype=Inline&ss=1&group=0

Der mangler også en angivelse af Character Encoding.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-09-07 00:32

nils jepsen skrev:

> gammeldags kode ?

background="gavl-ll.jpg" bgcolor="white" link="blue"
marginheight="0" marginwidth="0" text="black"
vlink="purple">

er et eksempel på det - det hele kan erstattes af
css, se valideringsresultatet på

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmuseum-psyk.dk%2F1csskabelon.htm&charset=iso-8859-1&doctype=HTML+4.01+Strict&group=0&verbose=1

> Er det vigtigt?

Ja!

> ser ikke ud til at give problemer nu.

Det vil det gøre i fremtiden.

> Er der en smart måde at lave en webside til pdf?

Ja, søg efter PDF Writer!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : nils jepsen

Dato : 26-09-07 10:30

Så kan jeg vist komme videre
Stor tak for nu.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-09-07 18:50

nils jepsen skrev:

> Så kan jeg vist komme videre

Jeg lavede lige en hurtig skabelon, hvor jeg har
omstruktureret koden en del, fjernet unødvendige
tabeller og en masse andre ting, se
http://vebel.dk/test/nils_jepsen/

Det ser ud til at udskriftproblemet er forsvundet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : nils jepsen

Dato : 27-09-07 12:13

> se
> http://vebel.dk/test/nils_jepsen/
>
> Det ser ud til at udskriftproblemet er forsvundet.

Det er jo fornemt
Jeg har prøvet at tilpasse
(se: http://museum-psyk.dk/4csskabelon.htm ), men har valgt at
beholde float:none; i udskriftscriptet, da det ser mere stabilt
ud i forhold til (papir)sideovergange.

Nu giver valideringen kun fejl i de importerede menulinjer.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-09-07 07:30

nils jepsen <niconjNOSPAM@gmail.dk> writes:

> Er det vigtigt? ser ikke ud til at give problemer nu.

Det er altid vigtigt at overholde reglerne, i hvert fald når
det er muligt. Det gør at man kan udelukke den fejl som årsag
til at noget ikke virker på siden.

Genbrug af id'er er unødvendigt, da man blot kan bruge class="foo"
i stedet for id="foo" for at have noget at referere fra CSS.

Hvis man vil bruge id'en til andet end CSS-regler (typisk scripts), så
er det vigtigt at hvert element har sit eget id, da fx getElementById-
funktionen kun kan returnere et element (i de browsere jeg har testet
er det det første med den givne id), og derfor vil der være nogle
elementer der ikke kan tilgås på den måde. Hvis man på det tidspunkt
bliver nødt til at give forskellige id'er til de forskellige elementer,
så holder CSS'en jo op med at virke. Derfor er det godt at man tidligt
har adskilt de to, så id'er virkeligt identificerer ET element.

Hvis man skriver XHTML (ikke at der er nogen grund til det), så kan man
løbe ind i værktøjer der bruger en validerende XML-parser, og så får
man måske smæk hvis man har duplikerede id'er.

/L