Hvordan centreres en div der indeholder 3 ~
Fra : Stine Gerdes

Dato : 23-09-07 14:34

Hej

Ja jeg kan simpelthen ikke få centret en div, hvori der ligger
3-4 div's der er float:left.

Det er meningen der skal se sådan her ud:

-------------------------------
| |xx|xx|xx| |
| |xx|xx|xx| |
-------------------------------

Så de 3 div der er sat til float:left kommer til at sidde
centreret. Eller er der nogen anden måde at sætte div ved siden
af hinanden uden float?

Er der nogle der kan hjælpe mig????

Mvh Stine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 23-09-07 14:46

Stine Gerdes wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Ja jeg kan simpelthen ikke få centret en div, hvori der ligger
> 3-4 div's der er float:left.
>

> Det er meningen der skal se sådan her ud:
>
> -------------------------------
> xxxxxx
> xxxxxx
> -------------------------------

Hej Stine

Hvis du i din css har angivet en position: relative; float left;
og text-align: center; så er du på rette vej.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Peter Vesth

Dato : 23-09-07 15:25

> [...]
>
> Ja jeg kan simpelthen ikke få centret en div, hvori der ligger
> 3-4 div's der er float:left.
>

> Det er meningen der skal se sådan her ud:

Hej igen Stine

Jeg kan ikke se dine koder. Hvis du skriver dem her, så kan jeg
måske bedre forstå. Det kan jo også være, som det har været for
mig, at du skal pakke hele sidens indhold (body) ind i en <div
="page"> før du får værdien af dine kald fra HTML til CSS.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-07 17:00

Peter Vesth wrote:

> Jeg kan ikke se dine koder. Hvis du skriver dem her

Nej, Peter. Begynd nu ikke at lære folk den slags.

Vi vil have det lagt på nettet og så have et link til det her. Det er
standardfremgangsmåden. Det gør fejlsøgning og hjælp meget lettere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter Vesth

Dato : 23-09-07 17:31

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej, Peter. Begynd nu ikke at lære folk den slags.
>
> Vi vil have det lagt på nettet og så have et link til det her. Det er
> standardfremgangsmåden. Det gør fejlsøgning og hjælp meget lettere.

Hej Erik

Du har ret, det bedste er et link til koden, men hvis det kun er en
"kodestump" er det vel ok?

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-09-07 21:40

Peter Vesth skrev:

> hvis det kun er en "kodestump" er det vel ok?

Problemet er jo at vi skal klippe kodestumpen
ud, sætte den ind i en html-side, gemme den på
egen harddisk for at teste - og det er der ingen
der gider.

Næste problem er at vi ikke kan se kodestumpen
i sammenhæng med resten af siden, se hvilken
!doctype der er brugt, se hvordan css'en opfører
sig sammen med kodestumpen, og mange andre
ting.

Det er meget nemmere at sende et link, så kan vi
se det hele direkte, og teste det i forskellige
browsere, arbejde virtuelt med html og css, slå css
og script fra eller til, bare for at finde fejlen eller
mærkværdigheden eller hvad der nu er galt.

Det er derfor du ikke skal lære folk sådan noget

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Vesth

Dato : 24-09-07 01:55

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Peter Vesth skrev:

Hej Allan

Jeg forstår godt problemet, men jeg mener bare, at det jo kunne
være, at Stine ikke har sine ting liggende på nettet (webhotel?),
men på sin egen pc, og så er det svært at linke til.

Derfor vil det i mine øjne være godt nok med den aktuelle css, og
htmlkald. Det giver mig mulighed for indsigt. Det tager mig ikke
lang tid i dag, at copy/paste til min editor og kikke der.

Da jeg startede med at lære html i februar måned i år, havde jeg
ikke valgt noget webhotel, kodede i notesblok, men havde også
dengang adgang til at skrive her, spørge, og vise mine koder.

Det lærte mig kæmpemange ting, og det er jeg taknemmelig for.

Jeg mener naturligvis ikke, at hele kodekomplekset skal op.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-09-07 02:55

Peter Vesth skrev:

> det jo kunne være, at Stine ikke har sine ting liggende
> på nettet (webhotel?), men på sin egen pc

Man laver ikke html-sider til egen pc, derfor går jeg
ud fra at Stine har et sted at lægge det ud

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-09-07 03:53

> Man laver ikke html-sider til egen pc, derfor går jeg
> ud fra at Stine har et sted at lægge det ud

Jeg gør - men det er ikke lige dem, jeg ville bede om hjælp til her i
gruppen.
Min startside hedder slet og ret http://localhost
Her er der en simpel html-side med links til alle de sider, jeg besøger
mest.
Derunder er der så også undersider, som jeg bruger som legeplads til
testformål, uden at det er min tanke nogensinde at uploade det.

Fra : Peter Vesth

Dato : 24-09-07 08:43

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Man laver ikke html-sider til egen pc, derfor går jeg
> ud fra at Stine har et sted at lægge det ud

Hej Allan

Jeg har adskillige liggende på min maskine, og kalder dem via min
browser, og det går fint.

De fleste er lavet for de unge mennesker her hvor jeg bor, og de
får typisk filerne via messenger. Så kan de selv kalde dem i
deres browsere.

Filerne er for offentligheden således ikke tilgængelige på
nettet.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Birger

Dato : 24-09-07 09:32

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Man laver ikke html-sider til egen pc, derfor går jeg
> ud fra at Stine har et sted at lægge det ud
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk

Det kommer da an på hvem man er...

Jeg har også lokale HTML filer, som ikke kommer andre ved, og bliver
"hjemme".

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-09-07 22:02

Birger wrote:

> Det kommer da an på hvem man er...
>
> Jeg har også lokale HTML filer, som ikke kommer andre ved, og bliver
> "hjemme".

Jeg har også private ting, som beholdes hjemme. Men har man en
internetopkobling, har man sædvanligvis også noget serverplads på nettet.
Det kan udmærket bruges til at lægge en testside med mumletekst ud, når man
har behov for hjælp.

På denne adresse kan man få genereret en masse mumletekst, der kan fyldes på
testsiden:

http://www.lipsum.com/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Daniel Valentin

Dato : 23-09-07 21:37

Stine Gerdes wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja jeg kan simpelthen ikke få centret en div, hvori der ligger
> 3-4 div's der er float:left.
body{
text-align:center;
}
#containerdiv{
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Burde virke hvis jeg har forstået spørgsmålet korrekt?

Fra : Martin

Dato : 23-09-07 21:47

Daniel Valentin wrote:
> body{
> text-align:center;
> }
> #containerdiv{
> margin-left:auto;
> margin-right:auto;
> }

også lige en text-align:left i #containerdiv - ellers så får man noget
sjovt centereret tekst :)

Fra : Stine Gerdes

Dato : 25-09-07 16:51

Hej igen...

Mange tak for jeres besvarelser men jeg har desværre ikke fået
det til at virke alligevel.

Men nu har jeg fået oploadet siden et midlertidigt sted hvis der
er nogle der har lyst til at kikke i koden.. (undskyld den roder
så meget...)

http://www.kvalitetsrideudstyr.dk/joelsgaard/interior/galleri.php

De divs jeg arbejder med har jeg skrevet direkte i filen så i
ikke behøver at finde den i css filen.

Det jeg gerne vil have er at den grimme grønne box skal
centreres.

Mvh Stine

P.s. og er der forresten nogle der ved hvordan jeg får siden til
at holde op med at bllinke sådan, man når lige at se et glimt af
siden uden css filen før den er fuld loadet???

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-09-07 15:17

Stine Gerdes skrev:

> Men nu har jeg fået oploadet siden et midlertidigt sted hvis der
> er nogle der har lyst til at kikke i koden.. (undskyld den roder
> så meget...)

Ja, det må du nok sige...

> http://www.kvalitetsrideudstyr.dk/joelsgaard/interior/galleri.php
>
> De divs jeg arbejder med har jeg skrevet direkte i filen så i
> ikke behøver at finde den i css filen.

Det er ingen hjælp, det gør kun kildekoden mere
uoverskuelig.

> Det jeg gerne vil have er at den grimme grønne box skal
> centreres.

Det antager jeg er den med de to katte (i din
oprindelige posting 3). Den grønne boks
skabes af en div, som jeg i eksemplet nedenfor
kalder "container".
Den er indeholdt i en forfærdelig masse andre
bokse (hvad er formålet med så mange div'er?
Følg KISS-princippet).

Fremfor at rode med hele din side har jeg lavet
en demo vedr. de ovenfor nævnte elementer:
http://webdesign101.dk/x/stine/

Bemærk især clearfix-klassen, læse evt.
mere herom:
http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

> P.s. og er der forresten nogle der ved hvordan jeg får siden til
> at holde op med at bllinke sådan, man når lige at se et glimt af
> siden uden css filen før den er fuld loadet???

Se artiklen
http://webdesign101.dk/artikler/fouc.php

Jørgen Farum Jensen
..