lås et tekstfelt
Fra : Preben Pedersen

Dato : 23-09-07 06:26

Hejsa.

Jeg har nedenstående , og jeg vil gerne høre hvordan man kan låse
inputfeltet, så http://www.domænenavn.dk ikke kan ændres

<input type="text" name="url" value="http://www.domænenavn.dk"
size="35" />

Nogen der kan hjælpe. ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-09-07 07:13

> <input type="text" name="url" value="http://www.domænenavn.dk"

Ret det til:
<input type="hidden" name="url" value="http://www.domænenavn.dk" />
Så kan det ikke ændres.

Hvis du vil have det, så man kan se, hvad der står i feltet, så behold din
oprindelige linie, men tilføj readonly:
<input type="text" name="url" value="http://www.domænenavn.dk" readonly />

Husker ikke lige den korrekte syntaks, hvis det skal validere. Ovenstående
validerer sandsynligvis kun i html 4.

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-09-07 09:00

Hej Philip!
"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> Husker ikke lige den korrekte syntaks, hvis det skal validere. Ovenstående
> validerer sandsynligvis kun i html 4.

I XHTML skal det se således ud: readonly="readonly"

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Preben Pedersen

Dato : 23-09-07 10:04

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> "Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i meddelelsen
>
> I XHTML skal det se således ud: readonly="readonly"

Hej

Tak for hjælpen i XHTML virker det med readonly="readonly"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-07 16:57

Preben Pedersen wrote:

> Tak for hjælpen i XHTML virker det med readonly="readonly"

readonly virker såmænd også - men det er ikke valid kode i xhtml. Det er
forskellen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-09-07 17:45

> readonly virker såmænd også - men det er ikke valid kode i xhtml. Det er
> forskellen.

Betyder det så, at "hidden" er eneste mulighed?

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-09-07 03:16

Hej Philip!

> Betyder det så, at "hidden" er eneste mulighed?

Jeg tror, at du har misforstået Erik, så svaret er nej...

Der er 2 muligheder:
readonly og
readonly="readonly"

Den første validerer i html, og den anden validerer i xhtml.
Begge virker!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-09-07 03:49

> Jeg tror, at du har misforstået Erik, så svaret er nej...

OK! Så er jeg mere rolig.
Så er det jo ligesom checked og selected, der hedder checked="checked" og
selected="selected" i xHTML.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-09-07 22:06

Philip Nunnegaard wrote:

> OK! Så er jeg mere rolig.
> Så er det jo ligesom checked og selected, der hedder
> checked="checked" og selected="selected" i xHTML.

Lige præcis.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-09-07 18:38

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> writes:

> readonly virker såmænd også - men det er ikke valid kode i xhtml. Det er
> forskellen.

Det afhænger så af hvad du mener med "virker". Hvis det betyder at nogle
browsere gætter hvad man mente og retter det, så er det sikkert rigtigt,
men hvis man forsøger at læse XHTML-siden som XML, fx for at bearbejde
den med et XML-værktøj, så får man en parser-fejl ... og så smutter den
smule fordel der er ved XHTML da helt.
Det vil også ske i en browser der bruger en rigtig XML-parser.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-09-07 18:45

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> writes:

> Der er 2 muligheder:
> readonly og
> readonly="readonly"
>
> Den første validerer i html, og den anden validerer i xhtml.
> Begge virker!

Begge validerer faktisk i HTML.
<URL:http://www.w3.org/TR/html4/intro/sgmltut.html#h-3.3.4.2>
De advarer dog at der fandtes HTML-fortolkere der kun forstår
den korte form. Jeg ved ikke om det stadig er et problem. Alle
browsere lavet efter HTML-standarden *burde* forstå det ...
men et er jo teori, noget andet praksis :)

/L