Streg hopper over baggrund
Fra : Martin

Dato : 22-09-07 13:52

Hej!

Jeg har et lille problem med en border som hopper under baggrundsbilledet.

http://www.aarhof.eu/larsefx/

Problemet er på den nederste notes boks.
margin-bottom - rykker bare boksen nedenunder længere ned
padding-bottom - gør stregen endnu længere

Hvad er der så af muligheder?

Fra : Peter Vesth

Dato : 22-09-07 17:13

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Problemet er på den nederste notes boks.
> margin-bottom - rykker bare boksen nedenunder længere ned
> padding-bottom - gør stregen endnu længere

Hej Martin

Prøv i din css at angive din margin og padding til 0 pixel, og vælg det som
udgangspunkt. Så kan du forsøge dig frem, og videre angive din border.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 17:39

Peter Vesth wrote:

> Hej Martin
>
> Prøv i din css at angive din margin og padding til 0 pixel, og vælg det som
> udgangspunkt. Så kan du forsøge dig frem, og videre angive din border.

Det er skam gjort... (se resets.css)
Eller rettere http://developer.yahoo.com/yui

Fra : Peter Vesth

Dato : 22-09-07 17:45

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er skam gjort... (se resets.css)
> Eller rettere http://developer.yahoo.com/yui

Hej igen Martin

Jeg koder fra scratz, har du tjekket boksens size i forhold til indholdet?

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 17:55

Peter Vesth wrote:

> Hej igen Martin
>
> Jeg koder fra scratz, har du tjekket boksens size i forhold til indholdet?

Jeg koder skam også fra scratz, men at resette alle de mange html koder,
gider jeg ikk, så derfor så henter jeg altid resets.css fra yui af.

Nu kan jeg ikke sætte en height på boksen, da den skal være af variabel
højde, hvilket også virker fint.

Hvis jeg sætter padding-bottom på, så bliver stregen bare rykket længere
ned.

Den vandrette streg er et baggrundsbillede som har er positioneret med 0
100% - altså 100% i bunden

Den lodrette streg er bare en 5px border-left

Fra : Peter Vesth

Dato : 22-09-07 18:03

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den vandrette streg er et baggrundsbillede som har er positioneret med 0
> 100% - altså 100% i bunden

Hej igen Martin

100% skriver du, men i forhold til hvad, er det hele siden eller hvad?

Fra : Peter Vesth

Dato : 22-09-07 18:28

Peter Vesth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Hej igen Martin

> 100% skriver du, men i forhold til hvad, er det hele siden eller hvad?

Du skal nok tænke på, at pakke hele dit indhold ind i en css, som du kan kalde
"side", og kalde den i din html, så vil dine 100% virke, og du vil få en
expanderende boks (altså selvudvidende).

Hvis du har tid, kan du kikke på min egen side www.jesser.dk undermenupunkt
"Det der rører sig", højreklik på koderne, og du er velkommen til at
copy/paste. Vi behøver ikke alle, sidde og opfinde den dybe tallerken :>)

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 23:35

Peter Vesth wrote:

> Hej igen Martin

Hej Peter

Jeg har ikk skrevet højden skal være 100% nogle steder...

> Du skal nok tænke på, at pakke hele dit indhold ind i en css, som du kan kalde
> "side", og kalde den i din html, så vil dine 100% virke, og du vil få en
> expanderende boks (altså selvudvidende).

Øhm.. se det er nu hvad jeg vil kalde den der hedder <div id="page">

> Hvis du har tid, kan du kikke på min egen side www.jesser.dk undermenupunkt
> "Det der rører sig", højreklik på koderne, og du er velkommen til at
> copy/paste. Vi behøver ikke alle, sidde og opfinde den dybe tallerken :>)

Undskyld... men hvad kan jeg bruge dit ikke-tableless-design til?

Fra : Peter Vesth

Dato : 23-09-07 00:56

> Hej Peter

> Øhm.. se det er nu hvad jeg vil kalde den der hedder <div id="page">

> Undskyld... men hvad kan jeg bruge dit ikke-tableless-design til?

Hej Martin

Undskyld, jeg skulle nok have henvist dig til mit index (primærside), der kan du i
html se, at jeg har pakket min side ind i en div, og div'en er defineret i css. Du
kan sagtens kalde din egen <div="page">.

Det er rart nogle gange, at kikke på andres site's, og det kan nogle gange give
gode ideer.

Fra : Peter Vesth

Dato : 23-09-07 01:51

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den vandrette streg er et baggrundsbillede som har er positioneret med 0
> 100% - altså 100% i bunden

Hej igen Martin

Jeg har tænkt lidt videre, og kommer i tanker om, at du da også kan definere dine
tr og td i css, og kalde dem i din html.

Htmlkaldet vil så hedde for divs vedkommende <div="etellerandet">, og en class til
kunne kaldes ved en i css angivet tr eller td {position: relative; float: left;
o.s.v.}

Htmlkaldet vil så ligne noget i retning af <div="etellerandet" class="noget">

Husk lukketagene, og husk at validere.

Jeg har lagt mærke til at du er designer, så du kender nok resten, og håber at du
kan bruge det her til noget.

Fra : Martin

Dato : 23-09-07 21:43

Peter Vesth wrote:

> [...]
> kunne kaldes ved en i css angivet tr eller td {position: relative; float: left;

Jeg har ingen... og skal heller ikke have nogle tabel tags ind...

> Htmlkaldet vil så ligne noget i retning af <div="etellerandet" class="noget">

Det ved jeg.. gør jeg skam også flittigt brug af :)

> Husk lukketagene, og husk at validere.

Alt er valideret... xhtml 1.0 strict, og css er også validerende

> Jeg har lagt mærke til at du er designer, så du kender nok resten, og håber at du
> kan bruge det her til noget.

Nææ.. jeg er egentlig backend programmør, men fik lige en opgave fra en
god ven, så denne gang er jeg frontend programmør.

Fra : Martin

Dato : 24-09-07 05:39

Martin wrote:
> [...]
>
> Problemet er på den nederste notes boks.
> margin-bottom - rykker bare boksen nedenunder længere ned
> padding-bottom - gør stregen endnu længere

Hmmm... nu er det så blevet væk efter jeg har proppet skidtet ind i min
template motor, og smidt diverse javascript funktioner på - så nu ser
det helt perfekt ud :)