hvad ser der for "height"?
Fra : Kasper

Dato : 21-09-07 11:23

Jeg er igang med at lave det første udkast færdig til en webside.
Jeg vil gerne have tabelen til at være 100% i height, men det vil
den ikke!

I kan se siden på denne testadresse:
http://www.braemer-tryk.dk/vendsyssel/

Hvad går der galt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-07 11:37

Kasper skrev:

> Jeg vil gerne have tabelen til at være 100% i height, men det vil
> den ikke!

Det er den heller ikke beregnet til. Den tilpasser sig indholdet
automatisk. Og "height" som du har prøvet at bruge som parameter,
er ikke tilladt ved tabeller. Det vil du opdage hvis du prøver at
bruge en validator:

   http://validator.w3.org/

> Hvad går der galt?

Det er dit ønske der er 'galt'. Brugerne har forskellig
opløsning, forskellig skriftstørrelse, forskellige browsere og
forskelligt store browservinduer. Derfor er det halsløs gerning
at tilpasse noget til en given højde. Lad du bare HTML's
indbyggede egnskaber til at tilpasse sig de givne forhold
bestemme.

Jeg vil råde dig til ikke at bruge tabeller til design. Det er en
hurtig måde at få tingene til at falde på plads på, men hvis man
begynder at stille lidt større krav til designet, er det et
helvede at vedligeholde. Man skal nemlig manuelt flytte rundt på
stort set alle tabelfelterne hvis man senere vil indføje et nyt
element midt i. Derfor vil det være en fordel hvis du fra starten
vænner dig til at bruge CSS hvor man kan bestemme udseendet og
placeringen af forskellige HTML-blokke (<div> eller <p>). Det er
meget nemmere i længden.

Desuden har tabeller den ulempe at deres indhold forsvinder hvis
vinduet er for lille. Du kan se et eksempel her:

   http://temp.lundhansen.dk/vendsysselbarn.jpg

Div'er har flydende indhold der indretter sig efter den plads der
er til rådighed.

--
Bertel

Fra : Kasper

Dato : 21-09-07 11:42

Sikkert - men det virker altså på nogle andre sider jeg har lavet...
altså height="100%".

Fra : Leonard

Dato : 21-09-07 12:07

On 21 Sep 2007 10:41:50 GMT, Kasper wrote:

> Sikkert - men det virker altså på nogle andre sider jeg har lavet...
> altså height="100%".

Så må du jo finde ud af, hvor forskellen er imellem de sider, hvor det
virker og ikke virker.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : jopa

Dato : 21-09-07 12:21

Kasper skriblede følgende:
> Sikkert - men det virker altså på nogle andre sider jeg har lavet...
> altså height="100%".

Der er ikke noget der hedder height som du har fået af vide.
Brug CSS til at positionere dine elementer (div)

Kan godt være at du kan få det til at virke men forvent ikke hjælp til noget
der ikke vil validere

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 21-09-07 11:51

On 21-09-2007 12:23 Kasper wrote:
> Hvad går der galt?

Som Bertel skriver, så er det grundlæggende galt at bruge tabeller til
layout.

Hvis du alligevel insisterer, så prøv at tilføje

html, body {
   height: 100%;
}

til dit stylesheet.

Mvh. Mikkel

--
"But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"

www.mzh.dk

Fra : Casper Christiansen

Dato : 21-09-07 12:16

Jeg er lige lidt nysgerrig.
Hvorfor laver du det i tabeller når du har et CSS stylesheet med på
siden?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-07 01:58

On 21 Sep 2007 11:15:33 GMT, Casper Christiansen <zalle-cs@hotmail.com>
wrote:

>Hvorfor laver du det i tabeller når du har et CSS stylesheet med på
>siden?

Det gjorde alle, dengang det hed CSS1

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Casper Christiansen

Dato : 22-09-07 11:05

> Det gjorde alle, dengang det hed CSS1
Oki. Nu er jeg helt ny i CSS så var ikke klar over man gjorde det sådan
engang.