problemer med IE/Firefox- sikkert noget me~
Fra : Hanne Svensmark

Dato : 18-09-07 12:35

Jeg er ved at lave en side for en forening.

Test-siden kan ses her:
http://www.praestogpsykoterapi.dk/test/index.htm

Problemet er at den står smukt i IE men ikke i firefox - jeg har
så prøvet at validere siden - og har ingen fejl i CSS - men kan
ikke selv tyde de sidste fejlkoder på html-delen - og tænker det
har noget at gøre med min definition af selve dokumentet?

Tak om nogen har hjælp.

Vh Hanne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-07 12:48

Hanne Svensmark skrev:

> så prøvet at validere siden - og har ingen fejl i CSS - men kan
> ikke selv tyde de sidste fejlkoder på html-delen - og tænker det
> har noget at gøre med min definition af selve dokumentet?

Første fejl er:

   Line 3, Column 68: end tag for "html" which is not finished.

   â€¦ lang="en" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" />

Fjern skråstregen. Og så mangler du </html> til sidst.

Jeg tror at det ophæver de øvrige fejl. Om det hjælper på
udseendet, ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 18-09-07 13:14

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Fjern skråstregen. Og så mangler du </html> til sidst.
>
> Jeg tror at det ophæver de øvrige fejl. Om det hjælper på
> udseendet, ved jeg ikke.

Den validerer nu, men jeg har stadig 2 problemer i firefox.
Billedet ude til venstre forskubber sig fra toppen sammen med menuen -
og så får jeg en bjælke forneden, som om siden er for bred til at være
i vinduet?

Nogen der har et bud på hvordan det løses, uden at den 'går i stykker'
i IE, hvor den er pæn?

Linket var http://www.praestogpsykoterapi.dk/test/index.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-07 15:57

Hanne Svensmark skrev:

> Nogen der har et bud på hvordan det løses, uden at den 'går i stykker'
> i IE, hvor den er pæn?

Jeg har lige en kommentar selv om den måske er irrelevant for det
foreliggende problem:

Mens du udvikler på en side, så brug Firefox eller Opera til at
tjekke i, og tag så IE senere når du er ved at være færdig. IE
har det med at få ting til at se pæne ud som ikke burde gøre det
og derfor vælter i de andre browsere.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-07 12:44

On 18 Sep 2007 11:34:57 GMT, Hanne Svensmark <hanne@svensmark.net>
wrote:

> [...]
>ikke selv tyde de sidste fejlkoder på html-delen - og tænker det
>har noget at gøre med min definition af selve dokumentet?

Fjern:
<!-- Minus AutoDato -->
i toppen af siden til en start.
Der må ikke stå noget før DOCTYPE-erklæringen.

Eller rettere: Flyt den ned i HEAD-delen, så Webwriter ikke sætter den
ind i toppen igen.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-07 12:56

On Tue, 18 Sep 2007 13:43:35 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

> [...]
>Der må ikke stå noget før DOCTYPE-erklæringen.
>
>Eller rettere: Flyt den ned i HEAD-delen, så Webwriter ikke sætter den

Dine valideringsfejl skyldes foremntlig, at:
skal være:
når det er XHTML.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-07 00:38

Jørn Andersen wrote:
> Eller rettere: Flyt den ned i HEAD-delen, så Webwriter ikke sætter den
> ind i toppen igen.

Det er da bedre at fortælle WebWriter, at der ikke automtisk skal indsættes
dato på alle sider. Derefter kan man indsætte kode for automatisk opdatering
af dato på de sider, hvor man vil have den dato indsat.

Funktioner => Indstillinger => HTML-facilliteter -- sæt mærke i "Opdater kun
eksisterende dato".

Sådan har jeg i flere år haft min WW indstillet og det fungerer
upåklageligt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-09-07 13:52

Hanne Svensmark skrev:

> Problemet er at den står smukt i IE men ikke i
> firefox

Jeg har møbleret lidt rundt på dine elementer, se
http://vebel.dk/test/svensmark/

CSS-filen:
http://vebel.dk/test/svensmark/style2.css

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 18-09-07 14:02

TAK!

Er der nogle nøgleord til hvor jeg er gået galt i byen, så jeg
også kan lære af det? Nu vil jeg studere forskellene i hvert
fald.

Vh Hanne

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-09-07 14:21

Hanne Svensmark skrev:

> Er der nogle nøgleord til hvor jeg er gået galt i
> byen, så jeg også kan lære af det?

Ja, margin og padding må vist være nøgleordene
her.

Din #menu{} har en bredde på 155px, men når der
også kommer padding ind, går det galt - derfor har
jeg flyttet det til

#menu p{
padding:0px 5px 0px 10px;
}

Desuden har jeg lavet:

..center{
font-weight:bold;
text-align:center;
margin-top:10px;
}

til ordet "MENU", så det også er formateret med
css.

Jeg har fjernet position:absolute; fra #topbar, og har
nulstillet margin og justeret lidt på height.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk