Ok i Firefox 2 og IE7 men ikke i Explorer ~
Fra : Brian Jensen

Dato : 16-09-07 16:15

Hejsa.

Jeg har lavet et website som fungere optimalt i både Firefox 2 og
Internet Explorer 7... Troede jeg var færdig men der tog jeg
fejl, for i Internet Explorer 6 ligner det hele en rodebunke!

Jeg har læst om diverse hacks på nettet og har forsøgt at bruge
det på Index siden af sitet... og her lykkedes det også at få det
til at se pænt ud i IE6. Se selv...
http://www.streetparts.dk/index.html

Nu er jeg så kommet til bilsalg siden og der er her jeg gået helt
i stå. Jeg har prøvet alt!... tror jeg :)
Se her http://www.streetparts.dk/bilsalg.html

Jeg har gjort baggrunden grøn så det er nemmere at se fejlen.

Håber i kan hjælpe mig og på forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-09-07 22:43

Brian Jensen wrote:

> Nu er jeg så kommet til bilsalg siden og der er her jeg gået helt
> i stå. Jeg har prøvet alt!... tror jeg :)
> Se her http://www.streetparts.dk/bilsalg.html
>
> Jeg har gjort baggrunden grøn så det er nemmere at se fejlen.

Hvis du også fortæller, hvad fejlen er, bliver det nok lettere at komme med
et bud på, hvordan det kan afhjælpes. Lige umiddelbart kan jeg ikke se andre
forskelle end at baggrunden er grøn i IE 6 og sort i FF 2 og IE 7.
__

Noget helt andet er, at du har lavet din menu i flash. Det er generelt en
dårlig ide af flere grunde, bl.a.:

I en browser uden flash installeret mangler menuen og man kommer
ikke længere end til forsiden.

Søgemaskinerne læser ikke flash, så din side kan ikke indekseres.

Du bør overveje en menu baseret på html og css - for din egen skyld og for
dine potentielle brugeres.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 17-09-07 15:51

> [...]
>
> Søgemaskinerne læser ikke flash, så din side kan ikke indekseres.
>
> Du bør overveje en menu baseret på html og css - for din egen skyld og for

Mange tak for dit svar Erik.

Jeg har arbejdet lidt på siderne efter jeg skrev denne post, så nu ser de ok ud
i både Firefox og Explorer men det er dog gjort med /* IE6 Only */
* html i CSS'en.

Med hensyn til min flash menu, ja så havde jeg også overvejet at droppe den,
men jeg vil dog lige gøre opmærksom på at jeg har lagt links til hele sitet i
bunden af siden, netop til folk uden flash player, samt af hensyn til
søgerobotter. Men ja flash menu'en ryger sig nok en tur!

Igen tak til Erik :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-09-07 23:19

On 16 Sep 2007 15:14:48 GMT, Brian Jensen <bee@NOSPAMjensen.mail.dk>
wrote:

>Jeg har læst om diverse hacks på nettet og har forsøgt at bruge
>det på Index siden

<snip>

>Jeg har gjort baggrunden grøn så det er nemmere at se fejlen.

Som Erik kan jeg heller ikke se, hvad fejlen er.
Til gengæld bryder jeg mig ikke om det script, der afskærer andre
browsere end dem du "godkender" fra at vise siden.

Det er generelt en dårlig idé at bruge "hacks", hvis ikke man har adgang
til selv at teste under alle forhold i alle kombinationer af browsere,
styresystemer osv. - nu og i fremtiden.
Mange af dem, der har brugt hacks til særhederne hos IE6, sidder nu og
skal rette mange af deres sider igennem, fordi IE7 er lidt anderledes
(og bl.a. mere standardoverholdende) end IE6 og derfor tolker hacks'ene
på en måde, man ikke kunne have forudsagt, da hacks'ene blev "opfundet"
og brugt.

Gå den modsatte vej: Brug standard-kode - så kan det endda være, at din
kode bliver bedre med alderen

Skal du endelig (undtagelsesvis) lave særlige løsninger til IE6, så
start med Conditional Comments, inden du tyr til hacks.
Men meget kan klares ved at bruge valid kode + kende de mest kendte
browseres svagheder (og undgå sådanne konstruktioner) + nulstille
værdier for margin/border/padding i starten af stylesheet'et.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Brian Jensen

Dato : 17-09-07 16:07

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

> browseres svagheder (og undgå sådanne konstruktioner) + nulstille
> værdier for margin/border/padding i starten af stylesheet'et.

Mange tak for dit svar Jørn.

Jeg har lavet et seperat CSS til IE6 så jeg ikke skal side og rette alle
siderne på et senere tidspunkt. Vil prøve at rette margin/border/padding
som du foreslog og se hvad der sker. Igen mange tak for de gode råd!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-09-07 16:26

On 17 Sep 2007 15:06:46 GMT, Brian Jensen <bee@NOSPAM.mail.dk> wrote:

>Jeg har lavet et seperat CSS til IE6 så jeg ikke skal side og rette alle
>siderne på et senere tidspunkt.

Men i stedet for disse * html-hacks, så læg henvisningen i en
Conditional Comment:
<url: http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/conditionalcomments/>

<!--[if IE 6]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/index_ie6.css">
<![endif]-->

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Brian Jensen

Dato : 18-09-07 10:44

> [...]
> On 17 Sep 2007 15:06:46 GMT, Brian Jensen <bee@NOSPAM.mail.dk> wrote:

> Men i stedet for disse * html-hacks, så læg henvisningen i en
&gt; <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/index_ie6.css">
&gt; <![endif]-->

Jeg sletter så alle de hacks jeg har lavet i CSS'en og skriver en
conditional comment. Kan jeg med fordel bruge den her comment?:

<!--[if gte IE 5.5000]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/index_ie6.css">
<![endif]-->

Betyder det at hvis man har fra version 5.5 til 6.x så henviser den til det
stylesheet?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-07 12:11

On 18 Sep 2007 09:43:49 GMT, Brian Jensen <bee@nospam.mail.dk> wrote:

> [...]
><![endif]-->
>
>Betyder det at hvis man har fra version 5.5 til 6.x så henviser den til det

Ja, men også hvis du har IE7 - hvilket du formentlig ikke ønsker.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Brian Jensen

Dato : 17-09-07 16:08

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-09-07 00:12

Brian Jensen skrev:

> Nu er jeg så kommet til bilsalg siden og der
> er her jeg gået helt i stå.

Prøv at undlade at lave fast højde på dine bokse,
jeg kan se at du gør det i stor stil, også hvor der
kan være skiftende indhold, forskellig skriftstørrelse
og så videre.

Lad i stedet indholdet udvide boksene, og sæt
passende color, background og padding, hvis det
ikke er gjort generelt for boksene i forvejen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk