variabel vs. konstant
Fra : Kaare Christensen

Dato : 10-07-01 16:13

Hej serverside.php

Er der stor forskel på om man bruger variabler eller konstanter når det
gælder hastighed o.lign. på serveren/i scriptet?

Mvh. Kåre Christensen
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Mermaid Consulting I/S
kaare@mermaidconsulting.com

Fra : Anders Johannsen

Dato : 10-07-01 21:05

Kaare Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Er der stor forskel på om man bruger variabler eller konstanter når det
> gælder hastighed o.lign. på serveren/i scriptet?

Grundet PHPs design har konstanter naturligvis ikke den store
performancemæssige fordel, som det er tilfældet ved kompilerede sprog.

Fortolkeren kan dog optimere konstanter meget mere end variabler, da deres
værdier -- i sagens natur -- er konstante. Uden at have forladt mig til
empiri, vil jeg sige at forskellen er marginal, så hvis du leder efter
mere hastighed, er det ikke det første sted at kigge.

Er der nogen specifik anledning til spørgsmålet?

/A

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Kaare Christensen

Dato : 10-07-01 22:29

Hej Anders,

Ikke umiddelbart ... det var vidst mest nysgerrigheden, eftersom der ikke
står nævnt noget om det i PHP manualen. Det bundede i at jeg var begyndt at
blive ret træt af at 'declare' globale variabler i funktioner, når variabler
alligevel oftest var konstante. Og så tænkte jeg bare på om der måske var
nogle hastigheds ulemper ved at bruge konstante istedet. Jeg regnede
umiddelbart også med at de vbar hurtigere, men i PHP manualen bruger de
stort set kun variabler i deres eksempler, hvilket fik mig til at tvivle
lidt.
Men tak for svaret!

Mvh. Kåre Christensen
www.mermaidconsulting.com