Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tech. Pan - fremkaldelse ?
Fra : Rune Baess

Dato : 10-07-01 16:02

I min iver efter at prøve en stribe forskellige S/H film, fik jeg
selvfølgelig også raget et par ruller Kodak "technical pan" ned i
fototasken... Men da jeg stod nede hos Black & White forklarede deres lab.
mand at de ikke fremkaldte TP, eller rettere, de kunne da godt, men
resultatet ville nok ikke blive hvad jeg havde forventet (alt for hårdt).

Så nu står jeg med 2 ruller TP, og ingen stder at fremkalde dem;
- Er der nogle af jer derude der kender et sted der kan gøre det
?(ordenligt),
- Eller er der evt. en venlig sjæl der kunne gøre det for mig ? (mod
betaling naturligvis)
(Jeg bor Kbh.)

Jeg har exponeret dem på 40 ISO, hvilket skulle kræve Microdol-X el. HC-110
?
(det står på pakken)

Når det er sagt, må jeg sige at de S/H film jeg har prøvet indtil nu,
faktisk scanner ret godt, omend de er en smule kornede (Tri-X 400 / Ilford
HP5).
Jeg scanner dem på en LS2000 som Dias (positive/farve/36bit) for at få hele
(elle så meget som muligt) omfanget af nuancer med, hvorpå jeg inverterer og
lægger levels til kontrasten er rigtig.

Rune

Fra : Langgaard

Dato : 10-07-01 16:47

Hej

Husk på at denne film er en grafisk film, som skal fremkaldes meget blødt,
hvis den skal bruges til alm. motiver.

Du kan se på:

http://www.kodak.dk/global/en/professional/support/techPubs/p255/p255.shtml#
09

Jeg vil anbefale Tetenals NEOFIN DOKU, som er en super blød fremkalder der
er god til TP-filmen.

Prøv også AGFA-PAN 100 APS i RODINAL S. 4 Minutter ved 20 grader !!

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Knud Nielsen

Dato : 11-07-01 14:11

> Så nu står jeg med 2 ruller TP, og ingen stder at fremkalde dem;
> - Er der nogle af jer derude der kender et sted der kan gøre det
> ?(ordenligt),

Jeg har indtil for nogle år siden belyst/fremkaldt i 100-vis af TP 2415
efter følgende model med stort held

Belyses efter 80 ASA/ISO fremkaldes i Tetenal Neofin Doku. 1 ampul opløses i
½ l 20 grader varmt vand og påhældes dåsen med filmen, som bevæges
kontinuerligt i en rolig rytme i 7½ min. Har man en dåse til tre film lader
disse sig fint fremkalde i 2 x 1 ampul + 1 liter vand efter samme opskrift.
Fremkalderen kan ikke genbruges, da den ilter meget hurtigt.

Efter fremkaldelse kan negativerne godt se lidt "tynde" ud, men lad dig ikke
narre. De lader sig kopiere til nogle fantastiske billeder, med en meget
lækker gråskala.

mvh

Knud Nielsen
kn@pc.dk